Gespot in barre sneeuwbuien

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
AlbertP

Gespot in barre sneeuwbuien

Bericht door AlbertP »

Dat het vrijdag bar was met het weer, weet iedereen wel.
Noodgedwongen moest ik wederop 250 Km rijden nan R`dam naar Nijmegen.
Ik dacht slim te zijn om te wachten tot het sneeuwfront voorbij was.
Om 11:00uur weggereden, en als bij Giessendam haalde ik het slechte weer in.
Vanaf Alblasserdam mag je 120Km rijden, en dat deed ik dus ook :wink: :wink:
Dat kon ook omdat ik een week eerder de Michelin Alpine winterbanden eronder had gedaan.
Op het linker spoor was het wat minder, en veel rijders bleven met hun zomerbanden op het rechter spoor.
Terwijl ik er stevig de sokken erin had, waren er toch ook sukkels die pogingen deden om vrachtwagens in te halen, en dus in die fijne spray kwamen, waar je echt nauwelijks zicht hebt.
Na zo`n inhaal actie bleven ze net voor de vrachtwagen rijden, en laten het overige verkeer niet voorbij gaan :twisted: :twisted: :twisted:
Na Gorinchem mag je 130Km rijden, en ook dat deed ik dus.
Verbazingwekkend hoe de Alpine banden hun goede grip behielden......
Naarmate ik verder oostelijk kwam werden de omstandigheden toch wel wat slechter, maar voor mij bleef de Safrane goed controleerbaar.

Het zal niemand verbazen dat er geen enkele auto mij voorbij kwam :oops: :oops:
Toch had ik op een gegeven ogenblik een Safrane ingehaald die met mij meereed...
Hij zal dan ook beslist winterbanden eronder hebben gehad :lol: :lol:
Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik wel weten of dat er één was uit het forum is.
Dus even laten afzakken en hem voorbij laten gaan en m`n vrouw het kenteken laten noteren, en de was:
ZD-ZV-65
Dat is een 2.0 uit 4/1999 kleur 903, eigenaar sinds 5/2003.

Hij heeft dus zijn Safrane haast 10j.
Nadat de gegevens genoteerd waren, ging het tempo weer naar 130Km.(mag daar maar 120 :oops: :oops: )
De 2.0 reed nog enige tijd met mij op toch hij moest afslaan.....??

Na 70min had ik de 125km erop zitten.
`Was wel inspannend en scherp opletten, maar er was geen seconde erbij dat ik een echt risico heb genomen, of dat ik ik de problemen ben gekomen.
Het is ook niet een kwestie dat ik "geluk" heb gehad, maar meer dat ik mijn Safrane volledig onder controle heb en ik heel goed kan anticiperen en inschatten wat andere weggebruikers zouden kunnen gaan doen.

Menigeen zal het misschien daar niet mee eens zijn...

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Renaultootje

Re: Gespot in barre sneeuwbuien

Bericht door Renaultootje »

AlbertP schreef: Menigeen zal het misschien daar niet mee eens zijn...
Gr Albert
Naast dat je alles onder controle hebt, ben je ook nog helderziend :shock:
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K
digitalpunk

Bericht door digitalpunk »

Heerlijk om al die treuzelaars zo voorbij te scheuren. 8)
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Het heeft niets met helderziendheid te maken maar met veel (sneeuw) rij ervaring.
Je kunt dan voorspellen op het rijgedrag van je voorgangers wat ze gaan doen.
dat heb je nog niet na 20j auto rijden, maar inmiddels heb ik in de 41,5 jaar en meerdere miljoenen Km`s het mij eigen gemaakt.
Het aantal Km`s is welleswaar geen garantie dat je dit kan, maar wel schep je de kans dat je het wel kan :wink: :wink:
Mijn verzekering is ook met mij gelukkig na 33,5j schadevrij rijden :D :D

En idd Digipunk, het is best wel leuk om zo te rijden, en de treuzelaars , die met 70Km/u zitten te schutteren, wakker te maken. :wink: :wink:

Het was natuurlijk voorspelbaar dat er het nodige kommentaar komt en nog zal komen :P :P

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Safrane 2.5 rxt

Bericht door Safrane 2.5 rxt »

STOER....................?!

Zoiets wil je toch horen?
Safrane 2.5 20v RXT Aut Initiale Paris '98
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Tuurlijk.... (sarcasme) :roll: :roll: :roll:

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Albert, je hebt gewoon een defensieve rijstijl.
Ik rijd ook over het algemeen behoorlijk defensief en enigszins paranoia en ben ook extra oplettend bij vertrek en bij aankomst, omdat het een bekend gegeven is dat dan de meeste ongelukken gebeuren.

Desondanks heb ik door een combi van omstandigheden toch mijn vorige Saf in een keer afgeschreven. Dat was de 1e keer na 18 jaar en 'maar' een tonnetje of 3.
Mijn snelheid was net te hoog. Als je dan over een helling op een zandweg komt, plotseling gehinderd wordt door de zon, grip verliest, de weg versmalt en er een bocht opdoemt, dan ga je dus rechtdoor (in dit geval over de rotsblokken).
Was een van die omstandigheden anders geweest dan was dit niet gebeurd.
In de categorie genadeloos afgestraft worden. :evil:

Hoeveel "bijna dood ervaringen" op de weg heb je meegemaakt?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Het is iid een bepaalde manier van defensief rijden, alhoewel het door sommige het juist als agressief genoemd wordt.
Zolang de mede weggebruiker "netjes" rijdt, zal ik op mijn beurt wachten en niet boos worden. Verkeer is een "spel" waarbij je je aan regels dient te houden.
En dan praten we niet over die 5Km die je harder rijdt.
Het is uiterst aangenaam om samen met een andere "doorrijder" lekker op tempo over de weg te gaan, en afwisselend voorop rijdend, om de weg "schoon" te maken.
Als er dan één van beide afslaat, geef ik dan ook meestal even een licht signaal, zo van OK thanks....
Mijn sport is ook om zo min mogelijk de rem te gebruiken, maar op het juiste moment de cruise-control uit te schakelen, en precies in het zelfde tempo als de voorganger te rijden.
Als de voorganger heeft ingehaald, en de rechter baan is vrij, geef ik al eerder gas en zodoende kan ik hem snel voorbij, en hij eventueel zonder tempo vermindering ook weer naar links komen.
Datzelfde geldt als ik wordt ingehaald, dan probeer ik zo te rijden dat hij zijn tempo kan vasthouden, ook al moet ik iets bijremmen.

Waar ik mij mateloos aan erger is aan de mensen die de meest stomme dingen uithalen.
Nummer één op dat lijstje staat het links blijven rijden, ondanks dat ze vaak niet eens aan het inhalen zijn.
Ze reageren nergens op en weten niet wat er achter hun gebeurt.
Pas als ze toevallig eens in de spiegel kijken, schrikken ze en gaan abrupt naar de rechter baan, of........ze kijken niet in de spiegel en blijven vrolijk meerdere Km`s links rijden.
Ga je een beetje aandringen of een signaaltje geven, dan worden ze boos en trappen op de rem :twisted: :twisted:
Kijk daar wordt ik wel echt pissig van, en als echt niets meer helpt, ga ik recht naast hun rijden, maar zeker niet inhalen, want dat kan veel geld kosten.

Enfin legio voorbeelden zijn er die door sukkelaars veroorzaakt worden, die allemaal te wijten zijn aan egoïsme en geen verkeers inzicht hebben.

En zo ook dus met "slecht" weer rijden.
Dat zijn juist ook de mensen die bang zijn, en op de linkerbaan aan het sukkelen zijn met een tempo die voor hun "kunde" zelfs nog te snel is.
Blijf dan lekker rechts rijden, dan veroorzaak je geen ergenis bij mede weggebruikers :idea: :idea:

Om de grens te bepalen wat net wel/niet kan is een gevoels zaak, en hangt van veel factoren af.
Als je op de limit rijdt, komt het voor dat de auto het niet aankan, en voel je even het gevoel dat je de controle zou kunnen gaan verliezen.
Zoek voor jezelf die grens op op een veilige manier, en blijf daar dan onder.
In vergelijkbare situatie`s zal de grens van chaffeur tot chaffeur op een ander punt liggen.
Op een circuit kan je "veilig" tot het uiterste gaan, je kan dan hooguit in de grindbak komen te staan....
Op de weg laat ik het nooit zover komen :!: :!:

In Duitsland mag er veel harder gereden worden, en zijn tempo`s van ruim boven de 200Km mij niet onbekend.
Maar ook dan moet je erg opletten, en vooral (helaas) bij Nederlandse chaffeurs.
Die kunnen nauwelijks inschatten hoe hard ik achterop kom.
Dat heeft al vaker gelijdt tot een zeer forse rem actie, want met een verschil van meer als 110Km een saffel voor je te krijgen die niet goed kijkt, en even een vrachtwagen wil inhalen die 10Km langzamer rijdt dan hij..... tja ....
Oorzaak.... zij anticieperen niet op andere gewoonten dan in Nederland.

Zou ik dat ook niet doen, dan had ik al veelvoudig in de kreukels gelegen.
En dat is niet gebeurt omdat ik goed een dergelijke situatie kan inschatten door....de ruime rij ervaring.

Scherpe is daarin wel een vereisde. :wink: :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Ad

Bericht door Ad »

Albert, dan weet ik zeker dat ik liever jou tegenkom dan de "treuzelaars" want die zijn er helaas in overvloed. Naast de mensen die DENKEN dat ze kunnen autorijden, maar die het eigenlijk NIET kunnen, want dat zijn de ergste. En ook ik hou ervan om binnen verantwoorde grenzen (uiteraard op winterbanden) normaal door te rijden in sneeuwerige omstandigheden. Al realiseer ik me heel goed dat ik afhankelijk blijf van de grote groep die denkt dat je met zomerbanden ook normaal de weg op kan in winters weer, want die brengen mij ook in gevaar!
Roest En Narigheid Achtervolgden U Lange Tijd
nu niet meer
cees

Bericht door cees »

Ad schreef:Albert, dan weet ik zeker dat ik liever jou tegenkom dan de "treuzelaars" want die zijn er helaas in overvloed. Naast de mensen die DENKEN dat ze kunnen autorijden, maar die het eigenlijk NIET kunnen, want dat zijn de ergste. En ook ik hou ervan om binnen verantwoorde grenzen (uiteraard op winterbanden) normaal door te rijden in sneeuwerige omstandigheden. Al realiseer ik me heel goed dat ik afhankelijk blijf van de grote groep die denkt dat je met zomerbanden ook normaal de weg op kan in winters weer, want die brengen mij ook in gevaar!
Vind je winterbanden niet 'n beetje geld kloperij ? Heb al 18 jaar mijn rijbewijs in die 18 jaar ongeveer 50 autos gehad heb nog nooit winterbanden onder laten gooien. In nederland vind ik het zoiezo onzin ( uitgezonderd limburg ) vlak land geen hellingen , nou tel uit je winst .

gr.cees
1992 safrane V6 12V (bordeaux) r.i.p
1997 safrane 2.0 16V (groen) r.i.p
1999 safrane V6 24V ( blauw ) r.i.p
1997 safrane 2.5 20V ( groen ) -:)
jans

Sneeuwbuien

Bericht door jans »

Mijn advies: Neem een Scenic RX4 als je toch afscheid moet/wilt nemen van de Safrane.

Ideaal onder barre omstandigheden en als trekauto.
WillemS

Bericht door WillemS »

Die RX4 is een ramp bij lange afstanden; hele kleine benzinetank :lol:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
cees

Re: Sneeuwbuien

Bericht door cees »

jans schreef:Mijn advies: Neem een Scenic RX4 als je toch afscheid moet/wilt nemen van de Safrane.

Ideaal onder barre omstandigheden en als trekauto.
Heb toch liever de koleos dan die scenic rx4.

gr.cees
1992 safrane V6 12V (bordeaux) r.i.p
1997 safrane 2.0 16V (groen) r.i.p
1999 safrane V6 24V ( blauw ) r.i.p
1997 safrane 2.5 20V ( groen ) -:)
Hans de Boer

Bericht door Hans de Boer »

Vind je winterbanden niet 'n beetje geld kloperij ? Heb al 18 jaar mijn rijbewijs in die 18 jaar ongeveer 50 autos gehad heb nog nooit winterbanden onder laten gooien. In nederland vind ik het zoiezo onzin ( uitgezonderd limburg ) vlak land geen hellingen , nou tel uit je winst .

gr.cees[/quote]

Geldklopperij? Absoluut niet! Drie jaar geleden voor het eerst winterbanden aangeschaft....wat een verademing onder bijna alle weersomstandigheden. Waar zomerbanden je laten staan, heb je met winterbanden haast geen last. Ook de remweg is stukken korter.

Pas als je de ervaring hebt met winterbanden, weet je wat ieder ander hier mee bedoelt. Ik geloofde het namelijk eerst ook niet!

Groet, Hans
jans

Bericht door jans »

WillemS schreef:Die RX4 is een ramp bij lange afstanden; hele kleine benzinetank :lol:

Och dat valt wel mee, met caravan toch nog een actieradius van ca. 450-500 km.
Plaats reactie