Het "Sportknopje" op de Automaat selecteur

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Het "Sportknopje" op de Automaat selecteur

Bericht door AlbertP »

Sinds enige weken is het erg vochtig in Nederland.
En ook sinds die tijd heb ik last dat het schakelknopje niet wil werken.
Meestal is het na een "vochtige" nacht dat die het niet doet.
Het knopje voelt normaal aan, en bij indrukken is er geen verschil voelbaar.
Het kan toeval zijn dat het alleen maar bij nat weer is, maar naar mate de motor warmer wordt, is de kans groter dat die het wel doet.
Vaak probeer ik door de selecteur in stilstand door alle vooruit versnellingen te schakelen, hem weer aan de praat te krijgen.
Dan kan het gebeuren dat ie in sportstand blijft staan en er niet meer uit wil.
Dan maar weer stoppen en klieren met de pook tot ie eruit is.
Bij lange vochtige ritten zoals de afgelopen dagen is het het onvoorspelbaar wat ie doet.

Ik vermoed nu 3 mogelijkheden:
1e. Ergens in de auto bij/in de pook een slechte verbinding of corrosie, of misschien dat er een micro schakelaar in zit die rottig doet.
2e. Op de automaatbak of elders een stekker verbinding die vocht gevoelig is en door het rijden en de warmte van de motor/versnellingsbak opdroogt, en dan zich normaal laat schakelen.
3e. Vocht in/rond de automaat computer.

Heeft iemand voor een 24v uit 2000 een tekening waarin de componenten van pook tot bak weergegeven wordt?
Heeft iemand dit al eens mee gemaakt?
Ik kan mij herinneren dat Shamrock ooit eens zijn pook heeft omgewisseld omdat hij daar ook problemen mee had.

Gr Albert
Laatst gewijzigd door AlbertP op 07 jan 2012, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

er zit een stekker ergens onder de pook van het draadje naar de sportknop (die gaat door de pook heen). Maak die eerst eens schoon.
Daarna kun je eens gaan meten aan die stekker als je weer een storing hebt, dan weet je of het bij de schakelaar al mis gaat.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
jrillmann
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 feb 2010, 13:49
Locatie: Enschede

Bericht door jrillmann »

Gewoon een handbak kopen.
'90 Chevrolet Beretta GT 3.1i V6 (gesloopt)
'94 Renault Safrane 2.2Vi RT (verkocht)
'95 Alfa Romeo 164 2.0i TS (verkocht)
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

jrillmann schreef:Gewoon een handbak kopen.
een handbak in een Safrane is zo twijfelachtig. Ik bedoel, wil je nou comfort of niet? Doe het dan goed en neem een automaat.
Op een dag gaan we lachen om die periode dat we met z'n allen nog in een bak met tandwielen zaten te roeren.
De rest van de wereld, buiten Europa, heeft allang het licht gezien.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
jrillmann
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 feb 2010, 13:49
Locatie: Enschede

Bericht door jrillmann »

Niets voor mij een automaat, heb liever zelf de controle over mijn auto.
'90 Chevrolet Beretta GT 3.1i V6 (gesloopt)
'94 Renault Safrane 2.2Vi RT (verkocht)
'95 Alfa Romeo 164 2.0i TS (verkocht)
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Bij een handbak mag je als een dwangmatige josti iedere keer de koppeling induwen, schakelen, koppeling, schakelen, etc. Echt prachtig hoor die controle. Vooral in de file en stadverkeer. Je bent zeker ook een voorstander van de motor aanzwengelen ipv al die controle uit handen geven aan een automatisch startsysteem dmv startmotor :P :P

Verder voegt dit gelul ook veel toe aan het aansluitschema van Albert zn bak :lol: :lol: :lol: :oops:
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Aansluitschema heb ik niet maar zoals gezegd zou ik het in 1e instantie ook bij het begin, het knopje, zoeken. Als je het kadertje met het hoesje naar boven haalt, zie je een draadje lopen.
Ik moet eens kijken bij de donor of daar een stekker zit maar zoals gezegd kun je daar de stroom of weerstand doormeten bij in- of uitgeschakelde sportstand.

Overigens is er voor beide systemen (schakel of automaat) wat te zeggen, en gelukkig zijn ze er beiden, dan is eenieder tevreden toch :?: Ik moet zeggen, ik gebruik beiden en ze bevallen beide, een automaat rijdt echt heerlijk alleen zou hij iets minder storingsgevoelig moeten zijn. :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

In de Ini had ik achteruit sensoren ingebouwd.
Onder de pook zaten 2 draden die voor het achteruit rijlampje diende.
Met die aansluiting gebruikte ik om de sensoren aan te schakelen.
Het is dzelfde pook, maar daar is mij toen niet direct een 2e set draden opgevallen.
Maar ik zal dit binnenkort even checken.
Omdat het veelal tijdens vochtige periodes optreed, en het bij de pook altijd droog is, vermoed ik dat daar niet het probleem zit.

Eerder vermoet ik dat het schakeldraadje naar de bak toe de boosdoener is.
Alleen weet ik niet of die direct naar de bak toe gaat, of dat het via de computer geschakeld wordt.
Deze hangt links onder de accu tegen de chassis balk aangeschroeft.
En daar kan het wel erg vochtig worden :cry: :cry:

jrillmaan:
Geplaatst: Do Jan 05, 2012 3:08 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Gewoon een handbak kopen.
====================

De 24v is alleen in een automaat uitvoering te koop.
De 12v zijn er maar enkele met een handbak.

Ondanks alle aut.bak problemen, verdient ie bij mij al ruim 30jaar de voorkeur :wink: :wink:

Gr Albert
Laatst gewijzigd door AlbertP op 07 jan 2012, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk »

Dus daar is dat knopje onder de vergrendeling voor!
Ik heb er al eens op zitten drukken maar volgens mij gebeurde er niet zo veel :roll:

Niet dat ik behoefte heb aan een sportstand 8)
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Het "sport-knopje" zorgt ervoor dat de bak iets later overschakeld nl. bij zo'n 500 toeren meer. Je trekt dus wat langer door in de versnellingen.
Er is wel verschil tussen de 2.0 en 2.5 de v6 zal nog wel iets later schakelen.
Voorbeeld 2.0 16v.
van 1 naar 2 bij 11 km en kick-down bij 45km (sport 53km).
van 2 naar 3 bij 20 km en kock-down bij 87km (sport 102km).
van 3 naar 4 bij 48 km en kick-down bij 133km (sport 140km).
Je ziet dus duidelijk het verschil in schakelmomenten.
Die 11,20 en 48 km zijn de momenten als het pedaal wordt "geaaid"
Het terugschakelen gaat op een vergelijkbare wijze maar dat vinden jullie wellicht minder interessant :lol:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Bij een 24v schakelt hij met sportknopje over van 3 naar 4 bij haast 6.000Rpm`s.
Dan zit je ruim over de 170Km/u :wink: :wink: :wink:
Van 2 naar 3 ben je al ruim over de 100Km/u.......een rappe boy dus :roll: :roll:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
sjoerd
Berichten: 337
Lid geworden op: 15 feb 2007, 22:24
Locatie: Meppel

Bericht door sjoerd »

Op Autoweek.nl hebben ze tegenwoordig een rubriek genaamd op de rollenbank. Ben benieuwd wat zo'n oude bak nog over heeft van die 190 veulentjes....
Renault Safrane 2.5 RXT automaat 1998 EXIT
Volvo V70 2.4 Bi fuel 2000 EXIT
Volvo C70 2.3 T5 G3 241 PK 1999 EXIT
Audi A6 Avant TDI 2004
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Om naar topsnelheid te kunnen komen, heb je alle knollen hard nodig.
Bij 245Km/u op de klok had ik nog een klein beetje over.
Vermoedelijk zijn bij 170.000Km vrijwel alle knollen nog in leven :lol: :lol: :lol:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Ja de 24V is best een goede motor, wie weet hebben al die knolletjes nog tijd over gehad om wat veulentjes bij te maken :lol: :lol: :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk »

Ik denk dat mijne toch behoorlijk in de buurt van die 190pk kom, hoor :roll:
Niet dat ik er vaak gebruik van maak, maar de motor wekt wel een hoop vertrouwen.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Plaats reactie