Het "Sportknopje" op de Automaat selecteur
Het "Sportknopje" op de Automaat selecteur
Sinds enige weken is het erg vochtig in Nederland.
En ook sinds die tijd heb ik last dat het schakelknopje niet wil werken.
Meestal is het na een "vochtige" nacht dat die het niet doet.
Het knopje voelt normaal aan, en bij indrukken is er geen verschil voelbaar.
Het kan toeval zijn dat het alleen maar bij nat weer is, maar naar mate de motor warmer wordt, is de kans groter dat die het wel doet.
Vaak probeer ik door de selecteur in stilstand door alle vooruit versnellingen te schakelen, hem weer aan de praat te krijgen.
Dan kan het gebeuren dat ie in sportstand blijft staan en er niet meer uit wil.
Dan maar weer stoppen en klieren met de pook tot ie eruit is.
Bij lange vochtige ritten zoals de afgelopen dagen is het het onvoorspelbaar wat ie doet.
Ik vermoed nu 3 mogelijkheden:
1e. Ergens in de auto bij/in de pook een slechte verbinding of corrosie, of misschien dat er een micro schakelaar in zit die rottig doet.
2e. Op de automaatbak of elders een stekker verbinding die vocht gevoelig is en door het rijden en de warmte van de motor/versnellingsbak opdroogt, en dan zich normaal laat schakelen.
3e. Vocht in/rond de automaat computer.
Heeft iemand voor een 24v uit 2000 een tekening waarin de componenten van pook tot bak weergegeven wordt?
Heeft iemand dit al eens mee gemaakt?
Ik kan mij herinneren dat Shamrock ooit eens zijn pook heeft omgewisseld omdat hij daar ook problemen mee had.
Gr Albert
En ook sinds die tijd heb ik last dat het schakelknopje niet wil werken.
Meestal is het na een "vochtige" nacht dat die het niet doet.
Het knopje voelt normaal aan, en bij indrukken is er geen verschil voelbaar.
Het kan toeval zijn dat het alleen maar bij nat weer is, maar naar mate de motor warmer wordt, is de kans groter dat die het wel doet.
Vaak probeer ik door de selecteur in stilstand door alle vooruit versnellingen te schakelen, hem weer aan de praat te krijgen.
Dan kan het gebeuren dat ie in sportstand blijft staan en er niet meer uit wil.
Dan maar weer stoppen en klieren met de pook tot ie eruit is.
Bij lange vochtige ritten zoals de afgelopen dagen is het het onvoorspelbaar wat ie doet.
Ik vermoed nu 3 mogelijkheden:
1e. Ergens in de auto bij/in de pook een slechte verbinding of corrosie, of misschien dat er een micro schakelaar in zit die rottig doet.
2e. Op de automaatbak of elders een stekker verbinding die vocht gevoelig is en door het rijden en de warmte van de motor/versnellingsbak opdroogt, en dan zich normaal laat schakelen.
3e. Vocht in/rond de automaat computer.
Heeft iemand voor een 24v uit 2000 een tekening waarin de componenten van pook tot bak weergegeven wordt?
Heeft iemand dit al eens mee gemaakt?
Ik kan mij herinneren dat Shamrock ooit eens zijn pook heeft omgewisseld omdat hij daar ook problemen mee had.
Gr Albert
Laatst gewijzigd door AlbertP op 07 jan 2012, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
er zit een stekker ergens onder de pook van het draadje naar de sportknop (die gaat door de pook heen). Maak die eerst eens schoon.
Daarna kun je eens gaan meten aan die stekker als je weer een storing hebt, dan weet je of het bij de schakelaar al mis gaat.
Daarna kun je eens gaan meten aan die stekker als je weer een storing hebt, dan weet je of het bij de schakelaar al mis gaat.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
een handbak in een Safrane is zo twijfelachtig. Ik bedoel, wil je nou comfort of niet? Doe het dan goed en neem een automaat.jrillmann schreef:Gewoon een handbak kopen.
Op een dag gaan we lachen om die periode dat we met z'n allen nog in een bak met tandwielen zaten te roeren.
De rest van de wereld, buiten Europa, heeft allang het licht gezien.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Bij een handbak mag je als een dwangmatige josti iedere keer de koppeling induwen, schakelen, koppeling, schakelen, etc. Echt prachtig hoor die controle. Vooral in de file en stadverkeer. Je bent zeker ook een voorstander van de motor aanzwengelen ipv al die controle uit handen geven aan een automatisch startsysteem dmv startmotor
Verder voegt dit gelul ook veel toe aan het aansluitschema van Albert zn bak



Verder voegt dit gelul ook veel toe aan het aansluitschema van Albert zn bak




1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Aansluitschema heb ik niet maar zoals gezegd zou ik het in 1e instantie ook bij het begin, het knopje, zoeken. Als je het kadertje met het hoesje naar boven haalt, zie je een draadje lopen.
Ik moet eens kijken bij de donor of daar een stekker zit maar zoals gezegd kun je daar de stroom of weerstand doormeten bij in- of uitgeschakelde sportstand.
Overigens is er voor beide systemen (schakel of automaat) wat te zeggen, en gelukkig zijn ze er beiden, dan is eenieder tevreden toch
Ik moet zeggen, ik gebruik beiden en ze bevallen beide, een automaat rijdt echt heerlijk alleen zou hij iets minder storingsgevoelig moeten zijn. 
Ik moet eens kijken bij de donor of daar een stekker zit maar zoals gezegd kun je daar de stroom of weerstand doormeten bij in- of uitgeschakelde sportstand.
Overigens is er voor beide systemen (schakel of automaat) wat te zeggen, en gelukkig zijn ze er beiden, dan is eenieder tevreden toch


Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
In de Ini had ik achteruit sensoren ingebouwd.
Onder de pook zaten 2 draden die voor het achteruit rijlampje diende.
Met die aansluiting gebruikte ik om de sensoren aan te schakelen.
Het is dzelfde pook, maar daar is mij toen niet direct een 2e set draden opgevallen.
Maar ik zal dit binnenkort even checken.
Omdat het veelal tijdens vochtige periodes optreed, en het bij de pook altijd droog is, vermoed ik dat daar niet het probleem zit.
Eerder vermoet ik dat het schakeldraadje naar de bak toe de boosdoener is.
Alleen weet ik niet of die direct naar de bak toe gaat, of dat het via de computer geschakeld wordt.
Deze hangt links onder de accu tegen de chassis balk aangeschroeft.
En daar kan het wel erg vochtig worden
jrillmaan:
Geplaatst: Do Jan 05, 2012 3:08 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Gewoon een handbak kopen.
====================
De 24v is alleen in een automaat uitvoering te koop.
De 12v zijn er maar enkele met een handbak.
Ondanks alle aut.bak problemen, verdient ie bij mij al ruim 30jaar de voorkeur
Gr Albert
Onder de pook zaten 2 draden die voor het achteruit rijlampje diende.
Met die aansluiting gebruikte ik om de sensoren aan te schakelen.
Het is dzelfde pook, maar daar is mij toen niet direct een 2e set draden opgevallen.
Maar ik zal dit binnenkort even checken.
Omdat het veelal tijdens vochtige periodes optreed, en het bij de pook altijd droog is, vermoed ik dat daar niet het probleem zit.
Eerder vermoet ik dat het schakeldraadje naar de bak toe de boosdoener is.
Alleen weet ik niet of die direct naar de bak toe gaat, of dat het via de computer geschakeld wordt.
Deze hangt links onder de accu tegen de chassis balk aangeschroeft.
En daar kan het wel erg vochtig worden


jrillmaan:
Geplaatst: Do Jan 05, 2012 3:08 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Gewoon een handbak kopen.
====================
De 24v is alleen in een automaat uitvoering te koop.
De 12v zijn er maar enkele met een handbak.
Ondanks alle aut.bak problemen, verdient ie bij mij al ruim 30jaar de voorkeur


Gr Albert
Laatst gewijzigd door AlbertP op 07 jan 2012, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
Dus daar is dat knopje onder de vergrendeling voor!
Ik heb er al eens op zitten drukken maar volgens mij gebeurde er niet zo veel
Niet dat ik behoefte heb aan een sportstand
Ik heb er al eens op zitten drukken maar volgens mij gebeurde er niet zo veel

Niet dat ik behoefte heb aan een sportstand

'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Het "sport-knopje" zorgt ervoor dat de bak iets later overschakeld nl. bij zo'n 500 toeren meer. Je trekt dus wat langer door in de versnellingen.
Er is wel verschil tussen de 2.0 en 2.5 de v6 zal nog wel iets later schakelen.
Voorbeeld 2.0 16v.
van 1 naar 2 bij 11 km en kick-down bij 45km (sport 53km).
van 2 naar 3 bij 20 km en kock-down bij 87km (sport 102km).
van 3 naar 4 bij 48 km en kick-down bij 133km (sport 140km).
Je ziet dus duidelijk het verschil in schakelmomenten.
Die 11,20 en 48 km zijn de momenten als het pedaal wordt "geaaid"
Het terugschakelen gaat op een vergelijkbare wijze maar dat vinden jullie wellicht minder interessant
Er is wel verschil tussen de 2.0 en 2.5 de v6 zal nog wel iets later schakelen.
Voorbeeld 2.0 16v.
van 1 naar 2 bij 11 km en kick-down bij 45km (sport 53km).
van 2 naar 3 bij 20 km en kock-down bij 87km (sport 102km).
van 3 naar 4 bij 48 km en kick-down bij 133km (sport 140km).
Je ziet dus duidelijk het verschil in schakelmomenten.
Die 11,20 en 48 km zijn de momenten als het pedaal wordt "geaaid"
Het terugschakelen gaat op een vergelijkbare wijze maar dat vinden jullie wellicht minder interessant

2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Bij een 24v schakelt hij met sportknopje over van 3 naar 4 bij haast 6.000Rpm`s.
Dan zit je ruim over de 170Km/u
Van 2 naar 3 ben je al ruim over de 100Km/u.......een rappe boy dus
Gr Albert
Dan zit je ruim over de 170Km/u



Van 2 naar 3 ben je al ruim over de 100Km/u.......een rappe boy dus


Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Om naar topsnelheid te kunnen komen, heb je alle knollen hard nodig.
Bij 245Km/u op de klok had ik nog een klein beetje over.
Vermoedelijk zijn bij 170.000Km vrijwel alle knollen nog in leven
Gr Albert
Bij 245Km/u op de klok had ik nog een klein beetje over.
Vermoedelijk zijn bij 170.000Km vrijwel alle knollen nog in leven



Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Ja de 24V is best een goede motor, wie weet hebben al die knolletjes nog tijd over gehad om wat veulentjes bij te maken




Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
Ik denk dat mijne toch behoorlijk in de buurt van die 190pk kom, hoor
Niet dat ik er vaak gebruik van maak, maar de motor wekt wel een hoop vertrouwen.

Niet dat ik er vaak gebruik van maak, maar de motor wekt wel een hoop vertrouwen.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit