koeler van de stuurbekrachtiging lekt

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
boer
Berichten: 548
Lid geworden op: 11 dec 2006, 22:10
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer »

Neem dan wel dikwandig, CV buis is dunwandig Of nog beter RVS
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer
Jarno
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 feb 2010, 17:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jarno »

Lekkage is verholpen :D .

Ik ben bij GAM (Renault sloperij) in Cuijk geweest en we hebben een soort gelijk koeler (expansiestuk) op de kop kunnen tikken voor het bedrag van 25,- euro.

Aan de rechter kant was de aansluitbuis 15cm te lang maar de buis op zich is precies hetzelfde dus alleen een kwestie van afzagen en het klopt helemaal.
Zelfs de ophangstrips zaten op precies dezelfde plek als de oude.
Er zat een klein beetje roest op de koeler maar niks noemenswaardig.
Thuis gekomen heb ik hem een beetje schoongemaakt met een schuurpapiertje en daarna in de roestomzetter en keurig afgewerkt met "tuinhekkengroenne" Hammerite :wink: .

Gisteren was de koeler mooi gedroogd en heb ik hem eronder gezet.
Aan beide kanten de aluminium perskoppelingen van de oude koeler in gezaagd en er af gehaald, slangen eraf geschoven, koeler afgetapt en gedemonteerd, nieuwe eronder gehangen, slangen gemonteerd met slanklemmen (gaat perfekt want er komt GEEN druk op dit gedeelte) en afvullen met nieuwe olie.
Daarna een keer naar allebei de uiteinden sturen om het zaakje te ontluchten en de olie weer op peil brengen.

Kortom, het werkt weer als nieuw.

Hier een paar foto's.




Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten Jarno.
Zwarte Renault Safrane 2.5 RXT.
Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: 15 sep 2004, 10:02
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther »

Super! :D
Tenminste een oplossing voor een onderdeel dat nieuw niet te leveren is en tweedehands moeilijk te vinden in behoorlijke staat.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Gisteren was ik bij de RDN in Waalwijk.
Daar hadden ze echte koelers die er eventueel ook onder gebouwd zouden kunnen worden.
Kosten excl. montage en Btw 85,= Euro.
Het is dan wel een echte koeler, en geen stukje pijp.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:42

Bericht door Alexander »

Nou, ik zit met hetzelfde gedonder. Zag af en toe een druppeltje onder de auto liggen. Probeerde vast te stellen wat het was. En ja hoor. Hele boeltje verroest en nu staat er een bakje onder om de ellende op te vangen. Vandaag stad en land afgebeld; niets te krijgen. Ja, meneer bekend probleem maar we hebben niets in huis. Kom ik op een gevegen moment bij Vanden Tol terecht in Zuid Beijerland en die kon wel een set bestellen via een contact in Frankrijk maar dat ging dan toch 220,- incl BTW kosten. Ook GAM in Cuijk gebeld: Jammer, hebben we niet, maar bent u een beetje handig. Ik gaf toe dat ik niet helemaal beschik over 2 linker handen. "Maakt u er toch zelf een van koperen pijp. Dat gaat tenminste nooit roesten" Aangezien solderen niet mijn sterkste kant is, ga ik maar eens met de loodgieter praten. Door de roestvorming is echter niet goed meer vast te stellen wat de dikte van het dunne stuk van de pijp is. Het lijkt 1.2 cm te zijn Kan iemand dat bevestigen???? Het dikkere stuk is minder belangrijk.
Safrane II 2.5 RXT
Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:42

Bericht door Alexander »

Heb inmiddels een tekening gemaakt met de maten er bij. Vanmorgen naar de loodgieter gebracht. € 30,- afgetikt en morgen laat ik hem er bij door de garagist eronder hangen.
Als je zelf geen brug hebt is het wel erg lastig, ook met die olie die je dan op moet vangen.
Zie foto.

Afbeelding

En de tekening:

Afbeelding
Safrane II 2.5 RXT
Jarno
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 feb 2010, 17:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jarno »

Ik zie dat het gelukt is.

Ziet er goed uit!
Zwarte Renault Safrane 2.5 RXT.
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

De leiding die tussen nr 5 en nr 7 zit, zit bij mij een gaatje in.
Als je terug scrolt naar boven kan je op de tekening zien wat ik bedoel.
Heeft iemand nog een goeie leiding die ik kan overnemen?
Denk dat renault die ook niet zal kunnen leveren.
Er staat ook niet een nr op de tekening zo dat je los die leiding kan kopen.
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Daar loopt een stuk rubber en een stuk metalen leiding, waar zit het gaatje ?

Als je de metalen pershulzen voorzichtig doorslijpt of -zaagt, kun je er een stuk vantussen halen en vernieuwen :?: en vastzetten zoals Jarno dat gedaan heeft.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Onder het rubberen stuk zit het gaatje. Het rubber houd het een beetje tegen maar wanneer ik het rubber weg haal spuit het olie eruit.
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Kun je het rubber niet loshalen zoals gezegd, de pijp een beetje inkorten en de boel weer met slangklemmen monteren :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Ja zou inderdaad wel kunnen denk ik.
Zou ik daar een tuinslang voor kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Ik zou daarmee oppassen, moet wel tegen olie bestendig zijn :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Oke. Dus gewoon een stukje leiding zoeken.
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Stukje leiding bij een garage of mechanisatie bedrijf, vaak hebben de laatste de leiding op de rol als ze zelf hydraulic leidingen persen. Leiding moet dezelfde binnen diameter hebben als de bestaande leiding.

Suc6 :)
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Plaats reactie