Wat is mijn Safrane nog waard?

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Ad-orgel schreef:En... niet onbelangrijk ze hebben ook veel onderdelen gemeen met de laguna uit de "rampjaren".
juist. Ik zou alles waar Renault op staat uit de periode 2001-2004 vermijden. Je ziet bij de Saf fase 2 al de eerste bezuinigingen. Vervolgens komen ze met nieuwe niet goed geteste modellen. Recipe for disaster.
Vanaf 2005 hebben ze het weer onder controle. De Laguna III scoort nu beter op betrouwbaarheid dan op looks. Dat is voor het eerst bij Renault.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Ad-orgel

Bericht door Ad-orgel »

sjoerd schreef:Goede tip:
Koop mijn auto.

Dat is een mooie Volvo, maar voor mij teveel sportuitvoering en ik zou liever een wat hogere auto willen, zoals de Vel Satis. Je andere tips neem ik ter harte.
WillemS schreef:Ik vind de Saf.met Porsche/Volvo-blokken de beste Renault ooit gemaakt, natuurlijk slijten auto's. maar deze Saf. is eenvoudig te repareren. Dus rij Saf ook al verklaren mensen je voor Maf.
mvg. WillemS
Mijn Saf heeft geen Porsche/Volvo blok naar ik meen. De 24 klepper V6 is volgens mij een produkt van samenwerking tussen Renault en PSA. Naast Renaults zijn er ook Peugeots en Citroëns mee uitgerust. Deze V6 is onderhoudsgevoeliger dan bijv. het 5 cilinder Volvo blok. Bovendien draait deze motor niet altijd even jofel, terwijl ook de versnellingsbak die aan deze motor hangt niet tot één van de meest bedrijfszekere behoort. Verder is de Saf natuurlijk een fijne auto, waaraan verder niet zo gauw iets kapot gaat. Overigens heeft nog nooit iemand mij voor maf verklaard omdat ik in een Saf rijd.
AS1 schreef:Ik zou alles waar Renault op staat uit de periode 2001-2004 vermijden. Vanaf 2005 hebben ze het weer onder controle. De Laguna III scoort nu beter op betrouwbaarheid dan op looks. Dat is voor het eerst bij Renault.
Ik heb even een Laguna V6 uit 2002 gehad, maar dat beviel niet; die auto maakte een fragiele indruk, waar ik geen vertrouwen in had. Ik heb deze weer snel weg gedaan en weer een Safrane (mijn huidige) gekocht. De Laguna II fase 2 is al veel beter dan de fase 1.

Ik denk dat het verstandiger is om eerst de nieuwe distributieriem in mijn Safrane maar te verslijten. Bovendien vind ik de Saf mooier dan de Vel.

Groeten,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
WillemS

Bericht door WillemS »

@ Ad, De 2.0 16v en 2.5 20v blokken bedoel ik. Het enige waar je bij deze motoren voor moet waken is Black-sludge, ivm met het grote oliecarter en onze manier van rijden in Nederland(file's en veel stadsverkeer). mvg. WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

WillemS schreef:@ Ad, De 2.0 16v en 2.5 20v blokken bedoel ik. Het enige waar je bij deze motoren voor moet waken is Black-sludge, ivm met het grote oliecarter en onze manier van rijden in Nederland(file's en veel stadsverkeer). mvg. WillemS
dat vind ik aan mijn oliedop en peilstok. Wat doe je er aan behalve meer rijden?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
WillemS

Bericht door WillemS »

@ AS1 In ieder geval elke 15.000 km of jaarlijks olieversen, en voorafgaand daaraan Flush ik de motor met Forte Motor Flush, zodat zoveel mogelijk sludge opgelost is in de olie. Totnutoe valt het bij mijn blok wel mee. Ik gebruik Full Synthetische SAE 5w40 ACEA A3 olie(Hema).
Als je op gas rijdt heb je geen last, want de sludge wordt gevormd door resten van de brandstof die zich verbinden met de olie. En natuurlijk zorgen dat de motor zo snel mogelijk op temp. komt.(evt. nwe thermostaat)
WillemS

Bericht door WillemS »

@ Ad-Orgel, Hou je van sleutelen? http://link.marktplaats.nl/309596514
SUC6
Meef

Bericht door Meef »

En nu niet meer zo negatief over de Vel Satis. De Safrane is een schitterende wagen. Jarenlang met veel plezier in gereden. Maar de vel Satis is toch echt van een andere grootheid. Mij krijg je niet meer terug. Dat ie zo onbetrouwbaar zou zijn, ook daar ben ik nog niet zo van overtuigd. Alleen de slechte verhalen halen vaak als vraag voor hulp het forum. Daartegenover hoor ik ook veel eigenaren zonder problemen.
Lees eens voor de grap de Safrane-site door. Een en al kommer en kwel. Niemand zou na het lezen hiervan aan de Safrane durven te beginnen. En we weten allemaal dat het wel meevalt, maar klagen is nu eenmaal makkelijker (en soms leuker).

Dus Ad-Orgel: ga voor de Vel Satis!
Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak »

Die 3 liter diesel motoren zijn onlangs nog in het nieuws geweest in Duitsland, ging daar om de Espace maar de Velsatis heeft dat motortje ook. Rond 1 ton gereden al problemen bij veel eigenaren, en uiteraard gaat het volgens Renault om "slechts enkele uitzonderlijke individuele gevallen". Uit inside info van Renault bleek echter dat bekend was dat het een probleem-blok is. Zelfde motortje zit ook in een aantal Opels. Is een Isuzu-blokkie wat ik begreep van dat stukkie, en Opel ging er aanmerkelijk coulanter mee om dan Renault Duitsland, ook de reparatie was stukken goedkoper voor de Espace bij een Opel-werkplaats.

Dus in ieder geval goed nadenken voor je een Vel Satis met dat blokje koopt :wink:
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
sjoerd

Bericht door sjoerd »

Wat dacht je van de Saab 9-5 3.0 Tid. Zelfde verhaal.
Renault Safrane 2.5 RXT automaat 1998 EXIT
Volvo V70 2.4 Bi fuel 2000 EXIT
Volvo C70 2.3 T5 G3 241 PK 1999 EXIT
Audi A6 Avant TDI 2004
Plaats reactie