slippende automaat

Technische informatie over de Renault Safrane
remco86
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 mei 2009, 18:25
Locatie: Rijen

slippende automaat

Bericht door remco86 »

Beste forumers,
ik ben net in het bezit van een safrane phase1 en heb er dus nog maar weinig verstand van, en al zeker van automaten, misschien dat jullie me kunnen helpen?
Het gaat om een 2.0i automaat van maart 1996.
De automaat slipt echt enorm veel in de 1e en vooral 2e versnelling, in de 3e en 4e versnelling heeft hij dat totaal niet.
Wat kan dit zijn?
De wagen heeft trouwens maar 87500km gelopen.....(NAP en bonnen aanwezig)
Alle hulp en info is welkom :wink:

Groeten

Remco
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3964
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

neem contact op met garage Risseeuw in Arnhem. Beste adres voor Renault automaten.
Pas op voor andere bedrijven. Sommige doen goed werk, andere niet. Dat kun je van tevoren natuurlijk niet ruiken.

En waarom een auto met slippende automaat kopen :?:
Reken er maar op dat de automaat er onder vandaan moet = duur.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
remco86
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 mei 2009, 18:25
Locatie: Rijen

Bericht door remco86 »

Omdat deze auto eigenlijk echt een koopje was..., ziet er uitstekend uit van binnen en buiten, motor loopt als een zonnetje, distr.riem net vervangen, grote beurt gehad. Al met al was het overwegen waard.
Heb net wat info opgevraagd en het is een AD8 automaat, waarschijnlijk de k1 wegrijdkoppeling kapot (werdt mij verteld) of een zuiger voor de oliedruk.
Zijn er ook op sloperijen zulke bakken te verkrijgen? Of is dat niet aan te raden?

Groeten
Shamrock
Berichten: 1299
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:24

Bericht door Shamrock »

remco86 schreef:Omdat deze auto eigenlijk echt een koopje was..., ziet er uitstekend uit van binnen en buiten, motor loopt als een zonnetje, distr.riem net vervangen, grote beurt gehad. Al met al was het overwegen waard.
Heb net wat info opgevraagd en het is een AD8 automaat, waarschijnlijk de k1 wegrijdkoppeling kapot (werdt mij verteld) of een zuiger voor de oliedruk.
Zijn er ook op sloperijen zulke bakken te verkrijgen? Of is dat niet aan te raden?

Groeten

Al met al, zoals AS1 zegt: die automaat moet eruit, hetgeen dus betekent dat de motor+bak uit de auto gehaald wordt en dat zijn heel veel manuren. Plus mogelijke defecten die zich tijdens de de- en montage openbaren. Ik heb het zelf ervaren. ........ je wordt er echt niet vrolijk van. :cry:
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

remco86 schreef:Omdat deze auto eigenlijk echt een koopje was..., ziet er uitstekend uit van binnen en buiten, motor loopt als een zonnetje, distr.riem net vervangen, grote beurt gehad. Al met al was het overwegen waard.
Heb net wat info opgevraagd en het is een AD8 automaat, waarschijnlijk de k1 wegrijdkoppeling kapot (werdt mij verteld) of een zuiger voor de oliedruk.
Zijn er ook op sloperijen zulke bakken te verkrijgen? Of is dat niet aan te raden?

Groeten
Aan je verhaal zit een bug...
Als die wagen "87.000Km" heeft gereden dan is die bak zeker nog niet versleten, die krijgen bij 150.000Km pas problemen.
De AD8 bakken hebben een slippende koppeling systeem om het schakelen in de eerste 2 versnellingen zonder al teveel klappen over te laten schakelen.
Als er echt teveel slip in zit, zou het kunnen zijn dat de koppel omvormer te weinig olie krijgt, en daarom wel bij de 3e en 4e versnelling gewoon werkt.
Of het filter is vervuilt....
Of de olie is ter ziele...
Of het schakelblok heeft problemen..
Of een of andere sensor geeft verkeerde waarden aan de comp. door...
Of de comp. is defect of moet gereset worden...

Er zijn nog veel optie`s die je moet nalopen.
Je meldt niet dat er een melding van storing is door de computer, en daarom verwacht ik eigenlijk dat het best wel eens mee zou kunnen vallen.
Ben je naar een automatenbak specialist geweest??
Is de bak uitgelezen??
Ga anders eens bij Autrans langs in Tilburg, die weten en kennen de AD8 bakken goed en kunnen hem goed uitlezen.

Voorlopig hou ik het op een lulligheidje :D :D :D :D

Een 2e hands bak op de sloop, dan koop je een ander mans ellende, want meestal gaat een automaat naar de sloop als die ter ziele is, dus niet echt een goede optie :( :(

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3964
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

AlbertP schreef:Aan je verhaal zit een bug...
Als die wagen "87.000Km" heeft gereden dan is die bak zeker nog niet versleten, die krijgen bij 150.000Km pas problemen.
dan ben je niet op de hoogte van de praktijk van dergelijke Renault automaten. Ze kunnen de eerste paar duizend km al kapot.
Op Problemcar zie ik ook ze ook regelmatig langskomen. Jaartje of 10 oud, 80000 km en waarschijnlijk nooit olie ververst. Dat laatste helpt natuurlijk niet mee.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
remco86
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 mei 2009, 18:25
Locatie: Rijen

Bericht door remco86 »

Erg bedankt allemaal voor de reacties, heb hem nog niet uit laten lezen maar dit wordt binnenkort gedaan.
Ik laat hem voorlopig gewoon staan want ik ben er niet van afhankelijk.
Ik zal eens contact opnemen met autrans in tilburg (bedankt voor de tip!)
Wel hep ik contact gehad met een transmissie specialist en die melde mij wat ik hier boven heb vermeld. Afwachten dus... en mocht het zo zijn dat de bak echt stuk is, dan wordt hij zeker wel gemaakt.
De auto vind ik gewoonweg erg mooi en rijdt zeer comfortabel, goed voor nog jaren rij plezier.
remco86
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 mei 2009, 18:25
Locatie: Rijen

Bericht door remco86 »

Owja, en hij geeft geen storing aan van de automaat.
Wat kost ongeveer het laten verversen van de automaat olie en filter?
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3964
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

remco86 schreef:Owja, en hij geeft geen storing aan van de automaat.
Wat kost ongeveer het laten verversen van de automaat olie en filter?
best duur. Dat zou ik niet doen voordat je bij Autrans bent geweest.
Tilburg is natuurlijk helemaal dichtbij voor jou. Autrans en Risseeuw zijn de enige die ik zou aanbevelen. Autrans is wel duur. Dus bij complete revisie zou ik ook bij Risseeuw informeren.
remco86
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 mei 2009, 18:25
Locatie: Rijen

Bericht door remco86 »

ja klopt, tilburg is erg dichtbij, heb ook bij startrans geinformeerd en die leken er ook erg veel verstand van te hebben.
Binnen korte termijn zal ik er eens langs gaan om te informeren.
Foeke
Berichten: 333
Lid geworden op: 17 jan 2005, 18:35
Locatie: Lage Zwaluwe

Bericht door Foeke »

AS1 schreef:
remco86 schreef:Owja, en hij geeft geen storing aan van de automaat.
Wat kost ongeveer het laten verversen van de automaat olie en filter?
best duur. Dat zou ik niet doen voordat je bij Autrans bent geweest.
Tilburg is natuurlijk helemaal dichtbij voor jou. Autrans en Risseeuw zijn de enige die ik zou aanbevelen. Autrans is wel duur. Dus bij complete revisie zou ik ook bij Risseeuw informeren.
Mondelinge toezegging:medewerker(Dennis) autrans Tilburg € 160 : 5% korting
Safraneleden .
Albert kan het beamen,hij was er bij.

Olie en filter he

Foeke v6je
remco86
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 mei 2009, 18:25
Locatie: Rijen

Bericht door remco86 »

Niet bepaald goedkoop nee, maar wel mooi van de korting.
Bedankt voor de info
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Foeke had steeds last dat ie in noodloop sprong.
Samen naar Autrans gereden waar ie is doorgemeten (gratis)
Er kwamen geen problemen uit de meten, en daarom vermoedde ze dat het probleem vermoedelijk in aansluiting van een stekker lag.
Wagen naar binnen en hij onder de auto....
Na 5 min. was ie klaar met de stekker schoon te maken in gespoten te hebben.(gratis)
Nu rijdt Foeke nog steeds, en heel soms gaat ie nog maar in noodloop.

Hun mening over AD8 bakken...... berensterk, maar vaak storingen door electrisch aansluitingen en schakelblok. De bak zelf gaat niet echt vaak kapot.
Wel zorgen voor normaal onderhoud verkleint de kans op problemen :lol: :lol: :lol:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
remco86
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 mei 2009, 18:25
Locatie: Rijen

Bericht door remco86 »

Erg bedankt voor dit stukje uitleg, heeft me veel vertrouwen gegeven over de bak en hoop ook op een kleinigheidje.

Wordt vervolgd......
remco86
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 mei 2009, 18:25
Locatie: Rijen

Bericht door remco86 »

Is het trouwens mogelijk om daar zo langs te gaan of moet ik een afspraak maken?
Plaats reactie