snelheidsnaald, toerentellernaald
snelheidsnaald, toerentellernaald
beide naalden gaan met horten en stoten naar omhoog en komen ook met horten en stoten terug
enige zicht op de oorzaak
rop, belgie
			
			
									
									
						enige zicht op de oorzaak
rop, belgie
snelheidsnaald, toerentellernaald
Ik weet dat de phase 1 een kabel heeft die beide meters aandrijft; hij zit uiteraard tussen de versnellingsbak en instrumentenpaneel. Kijk of de kabel nog goed op de vernellingsbak zit. Zo ja, dan kan het zijn dat ie niet meer goed vastgeklikt zit aan de achterkant van het instrumentenpaneel. Daar kan je als volgt bijkomen: verwijder het onderste dashboardpaneel (uiteraard aan de bestuurderszijde). Je kan dan met je hand van onder af tussen de bedrading langs de stuurstang tot je de kabel voelt. Het is een beetje een gepiel maar je kan de kabel wel voelen of die goed vastgeklikt zit (je kan hem ook los en vast klikken, om te weten wanneer die goed zit).
			
			
									
									
						Ik heb hetzelfde met mijn toerenteller. Ik ben er mee bij Bas Risseeuw geweest. Hij gaf aan dat het kwam omdat het plaatje van de schaalverdeling warm wordt door de lampjes in het dashboard. Daardoor zwelt het e.e.a. zover op dat dit de tellers tegen houd. Bas heeft er wel verstand van. Het is bij mijn auto inderdaad pas als ik een tijdje aan het rijden ben.
			
			
									
									
						Zelf heb ik alleen soms met de snelheidsmeter het probleem.
Bij heel heet weer en bij koude tmp. heeft de naald er last van om te blijven hangen.
Een forse dreun op het dashboard helpt meestal.
Nadat de auto op een normale temp. is, werkt alles perfect.
Dit probleem heb ik ook al eens in het Duitse forum gelezen dus het komt vaker voor.
Tot op heden vond ik het onnodig om daarvoor een heleboel toestanden
uit te halen, en heb me er inmidels al mee verzoend 
   
   
 
Gr Albert
			
			
									
									Bij heel heet weer en bij koude tmp. heeft de naald er last van om te blijven hangen.
Een forse dreun op het dashboard helpt meestal.
Nadat de auto op een normale temp. is, werkt alles perfect.
Dit probleem heb ik ook al eens in het Duitse forum gelezen dus het komt vaker voor.
Tot op heden vond ik het onnodig om daarvoor een heleboel toestanden
uit te halen, en heb me er inmidels al mee verzoend
 
   
   
 Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP 
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
						Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- Sebastiaan G.
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:02
@Albert, de fase twee heeft electronische klokken. Deze gaan dus niet via een kabel, als je wijzers schokken dan zijn de stappen motortjes op het einde van hun leven waarschijnlijk. De wijzer naalden hebben namelijk nog al wat afstand tot de wijzerplaat.
			
			
									
									2.0 16v RTE Alizé Automaat 
Kleur: Vert Abysse
						Kleur: Vert Abysse
- Sebastiaan G.
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:02
hallo
nou ,ik heb precies hetzelfde probleem, de toerentellernaald
blijft altijd hangen en gaat soms met schokjes op en neer. 
   
 
alleen sinds kort doet ie dit ook bij de snelheidsmeter, en
dit vind ik minder ,omdat je niet weet hoe hard je rijdt. 
   
 
het gekke ervan is dat ie het alleen doet wanneer de auto
volledig op temperatuur is ,en tussen de 0 en de 70 km/u treedt
dit verschijnsel op daarboven doet ie het goed.
nu las ik van sebastiaan g., dat dit de stappenmotortjes zijn, in de
tellerunit neem ik aan?
nu is mijn vraag sebastiaan en aan iedereen die het weet: als ik een NIEUWE
tellerunit bestel bij de renault dealer, ben ik dan van heel het probleem af of
licht het misschien ook nog ergens anders aan.
ik vind het namelijk zonde van het geld als ie het met een nieuwe nog niet goed doet.
en hoe zit het met de km stand begint ie weer bij 0 of onthoud de computer de huidige stand?
is het zeker dat een phase 2 geen kabel meer heeft maar alleen stekkerverbindingen?
ik heb een phase 2 ,2.5 rxt automaat uit 1998
bij voorbaat dank
groeten hans
			
			
									
									
						nou ,ik heb precies hetzelfde probleem, de toerentellernaald
blijft altijd hangen en gaat soms met schokjes op en neer.
 
   
 alleen sinds kort doet ie dit ook bij de snelheidsmeter, en
dit vind ik minder ,omdat je niet weet hoe hard je rijdt.
 
   
 het gekke ervan is dat ie het alleen doet wanneer de auto
volledig op temperatuur is ,en tussen de 0 en de 70 km/u treedt
dit verschijnsel op daarboven doet ie het goed.
nu las ik van sebastiaan g., dat dit de stappenmotortjes zijn, in de
tellerunit neem ik aan?

nu is mijn vraag sebastiaan en aan iedereen die het weet: als ik een NIEUWE
tellerunit bestel bij de renault dealer, ben ik dan van heel het probleem af of
licht het misschien ook nog ergens anders aan.
ik vind het namelijk zonde van het geld als ie het met een nieuwe nog niet goed doet.
en hoe zit het met de km stand begint ie weer bij 0 of onthoud de computer de huidige stand?
is het zeker dat een phase 2 geen kabel meer heeft maar alleen stekkerverbindingen?
ik heb een phase 2 ,2.5 rxt automaat uit 1998
bij voorbaat dank
groeten hans
- Sebastiaan G.
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:02
Ik kan met zekerheid vertellen dat er geen kabel in de fase twee zit. Er zitten twee grote stekkers op de achterzijde van de tellerunit. Deze kan je gewoon loskoppelen omdat de km-stand elders bewaard wordt. Ik geloof dat dat de UHC heet ofzo.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het aan de stappenmotortjes ligt, maar die bewegen de naald in de unit. En als je er tegen tikt en hj doet het dan wel, dat doen motortjes wel vaker die happeren. Maar in oudehaske bij renault sloperij Holtrop staat een fase 2 safrane voor onderdelen.
			
			
									
									Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het aan de stappenmotortjes ligt, maar die bewegen de naald in de unit. En als je er tegen tikt en hj doet het dan wel, dat doen motortjes wel vaker die happeren. Maar in oudehaske bij renault sloperij Holtrop staat een fase 2 safrane voor onderdelen.
2.0 16v RTE Alizé Automaat 
Kleur: Vert Abysse
						Kleur: Vert Abysse
ik zal morgen even informeren wat een nieuwe kost, dan ga ik wel effe zitten
zodat ik niet kan omvallen . 
   
   
 
aan een 2e hands heb ik ook gedacht, alleen dan loop ik veel kans dat deze het ook heeft
aangezien het veel voorkomt, en met een nieuwe kan ik zeker weer wat jaren vooruit.
maar als het me te duur is dan laat ik het voorlopig wel zitten ,en los het op om
een keer op het dashboard te tikken. 
   
 
apk is toch pas in nov. 2008 en het moet ze net opvallen.
je hoort nog over het bedrag
groeten hans
			
			
									
									zodat ik niet kan omvallen .
 
   
   
 aan een 2e hands heb ik ook gedacht, alleen dan loop ik veel kans dat deze het ook heeft
aangezien het veel voorkomt, en met een nieuwe kan ik zeker weer wat jaren vooruit.
maar als het me te duur is dan laat ik het voorlopig wel zitten ,en los het op om
een keer op het dashboard te tikken.
 
   
 apk is toch pas in nov. 2008 en het moet ze net opvallen.
je hoort nog over het bedrag
groeten hans
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
						safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Heren, ik heb precies hetzelfde gehad bij de toerenteller.
Ermee naar de Renault dealer en deze zeiden dat het een elektronisch probleem was en er een compleet nieuwe unit in zou moeten Ermee naar Bas Risseuw: probleem binnen half uurtje opgelost
  Ermee naar Bas Risseuw: probleem binnen half uurtje opgelost   
 
Wat was het geval: Het naaldje van de toerenteller liep aan tegen de plaat. Bas heeft de boel losgeschroefd en met een klein schroevendraaiertje het naaldje voorzichtig verder naar voren gehaald, en voila; nooit geen problemen meer gehad na 2 jaar ermee gereden te hebben.
 
			
			
									
									
						Ermee naar de Renault dealer en deze zeiden dat het een elektronisch probleem was en er een compleet nieuwe unit in zou moeten
 Ermee naar Bas Risseuw: probleem binnen half uurtje opgelost
  Ermee naar Bas Risseuw: probleem binnen half uurtje opgelost   
 Wat was het geval: Het naaldje van de toerenteller liep aan tegen de plaat. Bas heeft de boel losgeschroefd en met een klein schroevendraaiertje het naaldje voorzichtig verder naar voren gehaald, en voila; nooit geen problemen meer gehad na 2 jaar ermee gereden te hebben.

- 
				Safrane 2.2 Vi
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 21:30
- Locatie: Almere
De late versie van de Saf Phase I heeft ook electronische klokken.
Bij mij zijn het ook allemaal stekkers achterin het paneel.
			
			
									
									Bij mij zijn het ook allemaal stekkers achterin het paneel.
ex.Renault Laguna 2.0 RXE '94
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6
Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04
						ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6
Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04





