APK

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Plaats reactie
Fuego_gtx

APK

Bericht door Fuego_gtx »

Ben afgelopen donderdag met mijn manoir op APK geweest.
Had van tevorne koplamp en richtingaanwijzer links al vervangen en uitlaat gasdicht gemaakt bij de overgang naar de einddemper.
Echter de ruitensproeierpomp deed het niet :cry:
En jawel hoor dat was het enige afkeurpuntje verder alles tiptop :D
Dus vandaag maar ff binnenscherm eruitgehaald en ander pompje gemonteerd.
Morgen ff op herkeuring en dan kan ik weer een jaar genieten van mijn "bankstel op wielen "
Subframe achter is een beetje roestig maar verder geen spatje te bekennen.
Word vervolgd.
Greetz, Arno
Renault Forever :P ??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Fuego_gtx

Bericht door Fuego_gtx »

Vanmorgen op herkeuring geweest alles prima :D
Ze kan er weer ruim een jaar tegenaan.
Renault Forever :P ??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

super. weer lekker een jaartje relaxed rijden!
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Vandaag weer geweest voor de APK, bij Bas Risseeuw.

Remschijven en blokken achter, ruitenwissers, stuurhuishoes en tankbeugel.
De remklauw links achter zat behoorlijk vast en deze is weer helemaal gangbaar gemaakt.
Daarbij nog een paar liter olie en ruitensproeirvloiestof bijgevuld en enkele bakken koffie en leuke gesprekken.

Totale kosten 450 Euro. Hij kan er weer een jaar tegenaan :D
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Andjoy schreef:De remklauw links achter zat behoorlijk vast en deze is weer helemaal gangbaar gemaakt.
voor zover dat kan. De zuiger krijg je namelijk niet eruit. Er zijn ook geen revisiesets voor te koop. Ik moest mijn klauwen vervangen omdat een van de zuigers niet meer goed vrij kwam.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Bas kan zo'n beetje alles :-)

Ben erbij gebleven en voor zover ik het begrepen heb zitten er inderdaad twee zuigers in.
Eén van de twee kan je inderdaad niet losmaken de andere (welke in mijn geval vast zat) wel; als je Bas Risseeuw heet tenminste.
Hij heeft de binneholte waar de zuiger inzit helemaal met speciale apparatuur weer als nieuw gemaakt en ook de zuiger zelf. Het werkt weer als nieuw :-)
WillemS

Bericht door WillemS »

Nu begrijp je ook waarom de remvloeistof iedere 2 jaar vervangen dient te worden.
Trekt vocht aan en dat zorgt voor roest op de zuiger.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
AS1 (Anne)
Administrator

Andjoy schreef: Ben erbij gebleven en voor zover ik het begrepen heb zitten er inderdaad twee zuigers in.
Eén van de twee kan je inderdaad niet losmaken de andere (welke in mijn geval vast zat) wel; als je Bas Risseeuw heet tenminste.
Hij heeft de binneholte waar de zuiger inzit helemaal met speciale apparatuur weer als nieuw gemaakt en ook de zuiger zelf. Het werkt weer als nieuw :-)
twee zuigers?? Originele Safrane klauwen voor achter hebben 1 zuiger die er niet uit kan. Ik heb nog overlegd met hem daarover (zelfs hij kan het niet) en ik heb een oude klauw nog liggen.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Dan was het niet de zuiger die vast zat.
Hij heeft i.i.g iets losgemaakt, wat vast zat, waar een stalen cylinder inzit. Die holte heeft hij helemaal als nieuw gemaakt envanals de cylinder.
Ook nog ander hoesje geplaatst die hij nog had liggen.
AS1 (Anne)
Administrator

hij zal de bovenste geleidebus van de remklauw weer gangbaar hebben gemaakt. Dat ding heeft aan beide kanten een hoesje.
De zuiger is dat grote ronde ding middenin de remklauw en die kan er niet zomaar uit, uit veiligheidsoverwegingen vanwege de complexiteit v/h geintegreerde handremmechanisme.

Het klopt trouwens wat Willem zegt over het belang van regelmatig remvloeistof verversen.
Remvloeistof trekt vocht aan wat twee problemen geeft: gevaar van koken van de remvloeistof waardoor je remkracht verliest en verder kans op roestvorming dus waardoor de boel vast gaat zitten.
Ik heb zelf een bleeder aangeschaft. Daarmee zet je de boel onder druk via het reservoir en kun je dus eenvoudig de oude vloeistof aftappen.
De kosten heb je er gelijk uit. Deze is ook bruikbaar voor koelvloeistof verversen (ook zo'n ondergeschoven kindje).

Met een bleeder hoef je niet met je voet op het pedaal de oude vloeistof eruit te trappen.
Het probleem is anders dat de zuiger in de hoofdremcilinder op het vervuilde gedeelte in de cilinder komt (je trapt normaal immers nooit naar de bodem) waardoor de zuiger beschadigt en de boel intern gaat lekken. Je kunt dit voorkomen door het pedaal dus niet naar de bodem te trappen maar het blijft wel risicovol. Dus een bleeder is erg handig.
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Yep dat was het, de geleidebus!

Bij mij was het hoesje kapot waardoor de boel vast is gaan roesten.
Het is maar één hoesje, maar het lijken er twee als ier erin zit.
Dit hoesje is overigens niet eens los te krijgen, maar Bas had heel toevallig nog een goede liggen :-)

Hij is er toch een dik half uur mee bezig geweest om de boel weer super mooi te maken maar heeft hier niks voor gerekend. Wat ben ik toch blij dat dit mijn monteur is :-)
Plaats reactie