hij zal de bovenste geleidebus van de remklauw weer gangbaar hebben gemaakt. Dat ding heeft aan beide kanten een hoesje.
De zuiger is dat grote ronde ding middenin de remklauw en die kan er niet zomaar uit, uit veiligheidsoverwegingen vanwege de complexiteit v/h geintegreerde handremmechanisme.
Het klopt trouwens wat Willem zegt over het belang van regelmatig remvloeistof verversen.
Remvloeistof trekt vocht aan wat twee problemen geeft: gevaar van koken van de remvloeistof waardoor je remkracht verliest en verder kans op roestvorming dus waardoor de boel vast gaat zitten.
Ik heb zelf een
bleeder aangeschaft. Daarmee zet je de boel onder druk via het reservoir en kun je dus eenvoudig de oude vloeistof aftappen.
De kosten heb je er gelijk uit. Deze is ook bruikbaar voor koelvloeistof verversen (ook zo'n ondergeschoven kindje).
Met een bleeder hoef je niet met je voet op het pedaal de oude vloeistof eruit te trappen.
Het probleem is anders dat de zuiger in de hoofdremcilinder op het vervuilde gedeelte in de cilinder komt (je trapt normaal immers nooit naar de bodem) waardoor de zuiger beschadigt en de boel intern gaat lekken. Je kunt dit voorkomen door het pedaal dus niet naar de bodem te trappen maar het blijft wel risicovol. Dus een bleeder is erg handig.