Waarschuwing!!!!

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Andjoy

Waarschuwing!!!!

Bericht door Andjoy »

Heb een Safrane van '99 gezien waarbij één van de voorste veerpoten compleet was doorgerot!
De eigenaar was nog net niet de snelweg opgedraaid!

Het blijkt dat de er bij nieuwere Safrane's (waarschijnlijk) vanaf '99 maar misschien al wel vanaf '98 een compleet rubberen afdichting om de voorsteveerpoten zit, terwijl bij de serie tot (waarschijnlijk) '98 dit niet zo is; deze heeft alleen een rubber onderaan de schotel. Dit rubber kan los laten waardoor het vocht en vuil er zich achter ophoopt en het ijzer compleet wegvreet! Bij mij is het gelukkig nog ok. Je kunt op een enkele plek al wel het rubber los halen en iets oppervlakkige roest was er al wel te zien, maar nog niks om je zorgen over te maken gelukkig.

Misschien is het exemplarisch, maar i.i.g. wordt Renault nederland hiervan op de hoogte gebracht en misschien komt er dan wel een terugroepactie.
Dit mag natuurlijk nooit gebeuren bij een auto van ruim 7 jaar oud, levensgevaarlijk :!:

Mijn advies is aan iedereen die een Safrane vanaf '99 heeft te checken of er een rubberen afdichting compleet om de veerpoot zit. Als dit zo is bij de veerpoten kijken of de rubberen rand ergens bij de schotel ergens al los te trekken is, en dan erachter kijken hoeveel roest er op het metaal aanwezig is.

André
Laatst gewijzigd door Andjoy op 02 mei 2007, 09:57, 2 keer totaal gewijzigd.
rien

schrikken

Bericht door rien »

Is me dat schrikken. [smilie=doh.gif]
Goed dat we elkaar kunnen informeren langs deze weg. Ben benieuwd of Renault NL vooruit te branden is (weinig hoop). Afgezien van de ongeveer 500 forum leden moeten we de andere 5500 Safrane rijders in NL op een of andere manier alarmeren. Wellicht een ingezonden artikel in een landelijk dagblad als Renault NL geen krimp geeft.
Zodra mijn safrane maart/2000 gechekt is laat ik het weten.

Zo zijn er natuurlijk nog wel meer zaken die we feitelijk via de importeur moeten aankaarten. In het forum heb ik gelzen dat meer mensen een ongewone snelle slijtage hebben van het standaard stuurwiel. Binnen 4 to 5 jaar zijn delen al niet toonbaar meer. Wanneer we een vuist zouden maken zou de importeur feitelijk iets moeten doen. Consumenten wetgeving is tegenwoordig meer op onze hand maar dan moeten we wel krachten bundelen.
2.0 RTE maart 2000 -135k (verkocht 2019)
Megane -IV - Bose - 2019
Kadjar Intense - 2019
Riel

Bericht door Riel »

Lijkt me toch iets exemplarisch.
Niet meteen te hard van stapel, de meeste auto's hebben geeneens een rubber, doorroesten doen ze ook niet echt gauw.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Riel schrijft:Lijkt me toch iets exemplarisch.

Ik hoop dat het inderdaad exemplarisch is. Bij mijn Safrane was dus zoals gezegd alleen nog wat oppervlakkige roest te zien terwijl mijn Safrane van maart '99 is en de Safrane met de compleet doorgeroeste veerpootschotel van Sept'99 is.

Aan de andere kant lijkt het me ook weer sterk dat dit dan echt de enige Safrane zou zijn me dit euvel.

Riel schrijft: Niet meteen te hard van stapel, de meeste auto's hebben geeneens een rubber, doorroesten doen ze ook niet echt gauw

Het is wel iets waarbij ongelukken met dodelijke afloop kunnen gebeuren Riel!
De persoon waarbij het gebeurd is was nog net niet de snelweg opgedraaid. Met 120 Km is zoiets waarschijnlijk wel fataal!
Toch is de Safrane de meest probleemloze Renault ooit is :D Behalve die van Shamrock dan :(
Laatst gewijzigd door Andjoy op 02 mei 2007, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Het gaat om de modellen vanaf '99, dus een vrij kleine groep.

Als blijkt dat het niet exemplarisch is zal Renault het probleem heus wel serieus opvatten en komt er beslist een terugroepactie.

Er is zelfs onlangs een terugroepactie is geweest van de Renault 21 turbo uit die tussen '87 en '93 zijn gebouwd vanwege een slangetje van de olieleiding waardoor er olie op de turbo zou kunnen lekken en er evt brand zou kunnen ontstaan. Hier rijden er nog maar zo'n 5 of 6 van in Nederland!! Kun je nagaan dat ze dit soort zaken echt wel serieus gaan bekijken.

Voorlopig gewoon genieten van het mooie weer en lekker zoeven in de al even mooie Safrane :D
Laatst gewijzigd door Andjoy op 02 mei 2007, 09:58, 2 keer totaal gewijzigd.
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Ik heb toch ook wel het vermoeden dat het een incidenteel geval is.
Misschien wel een schade gehad en de reparatie met niet orginele delen gerepareerd??
Als het een productie probleem is zouden we er meer van gehoort moeten hebben.
Zeker bij Renault, en dan zou Tony dit beslist geweten en gemeld hebben.

Alles blijft natuurlijk gissen tot de bevindingen van Renault komen.
Toch wel een interresant gebeuren.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Voor zover ik begrepen heb heeft de man verder geen schade gehad.
Het onderdeel was i.i.g origineel, want heb ik zelf gezien.
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Is dat geval wordt het inderdaad een linke zaak en hoop toch voor de Safrane bezitters
die uit die serie ook een auto hebben dat er snel duidelijkheid komt.

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
rien

Bericht door rien »

Vandaag bij de garage laten checken en niets aan de hand. Misschien toch incidentele pechvogels.
2.0 RTE maart 2000 -135k (verkocht 2019)
Megane -IV - Bose - 2019
Kadjar Intense - 2019
Bernie

Bericht door Bernie »

Dit is mij ook een maand of 4 geleden overkomen. Mijn safrane is rechtsvoor door zijn veerpoot gezakt. Hierbij was de schotel rot waarop de veer rust. Dit gebeurde gelukkig bij lage snelheid. Geen prettig gevoel als je weet dat dit ook bij hoge snelheid kan gebeuren.
Aangezien ik deze auto nog niet zo lang heb, en er ook geen volledige onderhoudsgeschiedenis aanwezig was in de auto, weet ik niet of het nog originele renault onderdelen waren.
Gezien het feit dat het ernstig kan aflopen, wilde ik toch nog even reageren op dit onderwerp.
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Je zou haast gaan denken dat het dezelfde auto is.
Andjoy in April en jij 4 maanden geleden. Het past net niet, maar beide waren uit `99.
Zouden Andjoy en jij eens wat gegevens willen vergelijken??
Type, motor, kleur exact mnd/jr, enz.
Bernie, wat heb jij ermee gedaan??
Laten repareren of is ie verkocht??

Het lijkt mij belangrijk genoeg om hierover zoveel mogelijk informatie te
verzamelen en te verstrekken.
Vooral de `99 bezitters zouden erg alert moeten zijn :!: :!: :!:

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Albert, dat was niet mijn Saf die dit probleem had, maar een auto die bij hetzelfde garagebedrijf terecht was gekomen waar ik mijn auto in onderhoud heb. Mijn Saf was gelukkig nog helemaal in orde op dat punt :D
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Da`s waar, maar misschien weet je nog wat details van die auto, of weet de garage
inmiddels meer over dit probleem.
Ik ben van mening dat als er 2 meldingen zijn met zo`n gebrek, dat dit
toch zeer ernstig is.
De vraag komt dan op of Renault Nederland hiervan (al) op de hoogte is??

Het valt naar mijn mening onder "levensgevaarlijk".
Het kan heel gemakkelijk komen door een "verbeterde" productie,
of door een reparatie.

In ieder geval blijft het wel van belang te achterhalen door wat of wie of waar
het gevaar veroorzaakt wordt.

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Daar heb je volkomen gelijk in!

Bernie, heb je misschien nog foto's gemaakt van het euvel?
Of heb je misschien ander bewijs (factuur v/d reparatie etc....) waaruit blijkt dat de veerpootschotel is doorgerot?

Ik kan hier dan mee naar mijn garage omdat deze dit al heeft aangekaart bij Renault Nederland. Hoe meer gevallen met dit euvel hoe serieuzer ze het probleem gaan nemen, en dan kan met een evt terugroepactie meer leed voorkomen worden.
Bernie

Bericht door Bernie »

Hoi Andjoy,

Helaas geen foto gemaakt.
Er is wel een factuur van de reparatie.
Ik heb echter uit voorzorg beide wielschotels laten vervangen en tevens de schokdempers omdat de veerpoten toch al uit elkaar moesten.
De schokdempers zagen er ook niet meer zo nieuw uit.
Uit de factuur blijkt dus niet direct dat het de rechtse veerpoot schotel was, die stuk is gegaan.
Als ze het niet geloven moeten ze maar bij de wegenwacht gaan informeren. De auto is door hun met een autoambulance opgehaald.
Ik stuur je wel een kopie van de factuur toe.
Plaats reactie