Heftig...

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
ReSa

Heftig...

Bericht door ReSa »

Ik lees geen spaans, maar de foto spreekt boekdelen... Al is je Safrane nog zo massief, frontaal tegen een spookrijder in een Seat Ibiza botsen levert geen mooi beeld op...

http://www.elpais.com/articulo/espana/c ... unac_1/Tes

Trouwens, op www.euroncap.com kun je de testresultaten van botsproeven zien. Heeft iemand ooit foto's van botsproeven/resultaten van de Safrane gezien?
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
Lost Viking

Bericht door Lost Viking »

Losse vertaling:
De vrachtwagenchauffeur die vorige nacht de twee kinderen op de A-1 redde betreurt het om hun ouders niet gered te hebben.
De spookrijder werd opgemerkt door een vrachtwagenchauffer die hem met de grote lichten en de claxon probeerde te waarschuwen. De spookrijder reageerde niet en is dan frontaal op de Safrane ingereden. De voertuigen zijn in brand gevlogen. De vrachtwagenchauffeur is verderop gestopt en heeft de brand proberen te blussen met zijn brandblusser... tevergeefs. De beide kinderen die achteraan zaten heeft hij kunnen bevrijden met de riemen door te snijden. Voor de ouders was het te laat... De man was er het hart van in dat hij niets voor de ouders heeft kunnen doen.
De kinderen zijn na onderzoek en verpleging naar een weeshuis overgebracht. Het ongeval is omstreeks middernacht gebeurd. De Seat Ibiza heeft verscheidene kilometers in de verkeerde richting gereden tot hij op de gezinswagen inreed...
Ses.....Lost Viking

Bericht door E-njoy »

De mensen in de Ibiza waren ongedeerd?

Afbeelding

edit: Tres muertos en Madrid en un accidente de tráfico provocado por un supuesto 'kamikaze'
Ik neem aan dat er 1 bestuurder in de Ibiza zat die ook omgekomen is dus?
Emile
www.piloot.com
'97 Renault Safrane II 2.0 RTE Alizé automatique
'02 Honda ST1300A Pan European
Gerben

Bericht door Gerben »

Zo kun je zelf je hele leven aan de regels houden, nooit te hard rijden, nooit risico's nemen en altijd als een heer in het verkeer... en dan krijg je zo'n eikel/muts die je van je leven berooft (of je een wees maakt). Ik kan daar slecht tegen.
En dat dan nog buiten het feit wat voor auto's er bij zijn betrokken. Golfjes (en ook Ibiza's) maken mij des te kwader als ze betrokken zijn bij zulke moordacties (want van 'ongeval' is hier niet echt te spreken).
Safrane II 2.0 RXE
E-njoy

Bericht door E-njoy »

Gerben schreef:Golfjes (en ook Ibiza's) maken mij des te kwader als ze betrokken zijn bij zulke moordacties (want van 'ongeval' is hier niet echt te spreken).
Dat vind ik wat te kort door de bocht hoor. Je hebt geen idee wat voor oorzaken hier aan ten grondslag liggen, het zijn over het algemeen geen puberende dronken jongens die aan het spookrijden slaan (want daar wil je heen volgens mij). Grote kans dat het een ouder persoon was, wellicht slechtziend en dementerend die ergens de verkeerde oprit heeft genomen en daarna niet meer wist wat te doen (heb het zelf ook zien gebeuren bij afrit A9) en dan maar doorrijdt. Of iemand die zwaar depressief was en met tranende ogen en de gedachten overal behalve bij het rijden heeft. Daarbij is de afrit wellicht heel slecht aangegeven als afrit, wellicht staan er verwarrende borden en is het slecht verlicht daar. Misschien was het iemand die het min of meer bewust besliste om er een einde aan te maken, al is die kans wat kleiner.

Feit is dat wij het niet weten (nog). Dat het een moordactie is weet je sowieso niet, de kans op een "ongeval" (een kettingreactie van noodlottige fouten in ieder geval) is stukken groter. Behalve als jij meer Spaans nieuws gezien hebt wat wijst op een bewuste zelfmoordactie of puberaal gedrag (alhoewel iemand die dronken is net zo slecht beslissingen maakt als iemand die slechtziend en dementerend is).
Emile
www.piloot.com
Jeroen-Spock

Bericht door Jeroen-Spock »

E-njoy schreef:
Gerben schreef:Golfjes (en ook Ibiza's) maken mij des te kwader als ze betrokken zijn bij zulke moordacties (want van 'ongeval' is hier niet echt te spreken).
Dat vind ik wat te kort door de bocht hoor. Je hebt geen idee wat voor oorzaken hier aan ten grondslag liggen, het zijn over het algemeen geen puberende dronken jongens die aan het spookrijden slaan (want daar wil je heen volgens mij).
Maar een groot deel van het tuig rijdt wel in dat soort auto's. Golf, Civic, Ibiza, CRX, Corado, en ook de 206 vaak zijn auto's waar je meer patsers in ziet rijden. Van die 18 jarige kereltjes met één poot op het stuur, petje op, scheef in de stoel en de muziek keihard, dat is het beeld waar ik aan denk bij die auto's. Ook ik word zo aangekeken soms. Ik ben 20 en mijn zusje van 15 zit op zwemmen, maar als ze ergens ander 'uit' gaan zwemmen zie ik veel ouders kijken dat hun kind liever niet bij mij in de auto (Fucos van m'n ouders) zit. Ik reed de eerste 2 maanden ook wel eens zoals wat ik net neomde, maar toen ik motor rijles kreeg had ik al snel door dat je niet veel voorsteld in het verkeer, het is echt geen spelletje, en je kan als mens niet veel hebben in die wereld soms.
E-njoy

Bericht door E-njoy »

Ik heb niet zoveel tegen het feit dat "petjes" / "asos" vaak in saaie, kleine hatchback gezinsautootjes rijden [smilie=irocrstripes.gif] (ik heb zelf overigens vaak een petje op), maar meer tegen de logica dat de spookrijd(st)er een Ibiza reed > ergo een aso > ergo een opzettelijke moordactie :? . Dat laatste slaat gewoon als een l#l op een gebakje...

Krijg langzaam het idee dat we een subsectie voor Safrane Motorrijders kunnen opzetten Afbeelding
Emile
www.piloot.com
Gerben

Bericht door Gerben »

Goed, voordat je mijn bericht verder uit z'n verband trekt, zal ik het maar even toelichten.
Jeroen heeft de boodschap begrepen. Het gaat mijn niet om de auto, sterker nog, mijn bericht ging niet eens specifiek over dit ongeluk, maar het leed dat veroorzaakt wordt. Leed bij dit ongeluk, en bij andere ongelukken.
De toevoeging over de auto had hier ook mee te maken. Niet specifiek met dit ongeluk, maar ook bij andere ongelukken. Vandaar dat ik zeg 'buiten het feit', wat aangeeft dat dit een extra toevoeging is op mijn mening over dit soort dingen, dus niet perse van dit ongeluk. Als ik je hier persoonlijk mee kwets, dan bied ik bij deze mijn excuses aan.
Verder heb ik ook nooit gezegd dat dit alles met opzet is, hetgeen jij wel insinueerd.
Wanneer iemand, bij voorkeur met een golf, petje, houding die Jeroen omschreef etc met opzet te hard rijdt, dan veranderd zijn auto (en zeker door de onervaren bestuurder) in een moordwapen. En als hij met een ongeluk een ander meeneemt, dan is dat in mijn ogen moord.

Maargoed. Nogmaals; ik ben van mening dat het leven af en toe niet eerlijk in elkaar steekt. Je kunt je hele leven lang netjes rijden, nooit brokken maken, en dan doodgereden worden door van mijn part een seniele bejaarde.
Safrane II 2.0 RXE
E-njoy

Bericht door E-njoy »

Gerben schreef:Verder heb ik ook nooit gezegd dat dit alles met opzet is, hetgeen jij wel insinueerd.
Maak je geen zorgen, ik voel me totaal niet aangesproken persoonlijk. Ik wist niet dat je het in een meer algemene zin bedoelde. Maar je zei wel "want van een ongeval kan je hier niet echt spreken", ik weet niet hoe ik dit anders had moeten zien als een zin die betrekking had op dit ongeval (hier) en met opzet of grove nalatigheid (geen "ongeval", wat dan wel?). Ik ben het voor de rest helemaal met je eens, ik snap alleen niet wat je met die zin bedoelde. Kan ook heel goed aan mij liggen hoor Afbeelding
Emile
www.piloot.com
Gerben

Bericht door Gerben »

dat zou je kunnen opvatten als bewust een ongeluk veroorzaken inderdaad. Realiseer ik me nu pas :) My bad!
Safrane II 2.0 RXE
ReSa

Bericht door ReSa »

Om het allemaal nog even te relativeren: Het feit dat HIER een IBIZA bij betrokken was, is in Spanje natuurlijk niet zo heel erg raar en zeker niet te verbinden aan een specifieke groep bezitters :D

Maar inderdaad, ook mijn ervaring is dat het rijden met veel bravour, overmoed en weinig respect voor medeweggebruikers gebeurt vaak door de jongens die jullie beschreven en die zitten meer dan gemiddeld in golfjes, ibiza's, civicjes etc!
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
Patrick

Bericht door Patrick »

De verzekeringen zijn niet voor niets zo duur tot een bepaalde leeftijd :wink:
Afbeelding
Safraanloos
Gerben

Bericht door Gerben »

Hoe oud is dat dan precies? :P
Ik betaal me helemaal scheel aan de verzekering, dus hoe eerder hoe beter! :)
Safrane II 2.0 RXE
E-njoy

Bericht door E-njoy »

Patrick schreef:De verzekeringen zijn niet voor niets zo duur tot een bepaalde leeftijd :wink:
Het zou het vooroordeel bevestigen, maar met motorrijden is dat tegenwoordig niet meer waar. De meeste ongelukken gebeuren de laatste jaren juist bij de heropstappers tussen 40 en 50, meer dan bij rijders tussen 20 en 30 ondanks het feit dat zij wel veel meer verzekeringspremie moeten betalen (nog).
http://www.nhtsa.dot.gov/people/injury/ ... recent.htm
Emile
www.piloot.com
Patrick

Bericht door Patrick »

Nee, maar motorrijders mogen met een lagere leeftijd 25 KW rijden, en geen vol vermogen. Ik rijdt namelijk
zelf ook motor :wink:

@Gerben, ik dacht dat die leeftijdsgrens tot 24 jaar ligt...
Afbeelding
Safraanloos
Plaats reactie