Hallo allemaal,
Na aandringen van verschillende forumleden volgt hier dan eindelijk een fotoverslag van het inbouwen van mijn xenonset.
Het gebeurde allemaal op een zaterdag in de werkplaats van mijn werk.
Ik werd geholpen door mijn collega Pascal, die helemaal op de hoogte is van electra, electronica enz.
Het is handig als je de set op een droge goed verlichte plek kan inbouwen.
- Allereerst heb ik de voorzijde (grille, bumper) uitgebouwd. Dit is erg practisch, omdat je dan de koplampunits kan uitbouwen. Bij mij was dit ook nodig om mijn koplampsproeiers te installeren en de kabelboom hiervoor aan te leggen.
- Vervolgens heb ik de accu eruit gehaald. Ook hier snijd het mes aan 2 kanten. Je wilt niet, dat je onnodig met stroom in aanraking komt tijdens je werzaamheden. En ik heb 1 van de 2 ballasts naast de accu gemonteerd.
- Hierna hebben we beide koplampunits uigebouwd.
Uitbouwen is misschien niet noodzakelijk, maar het werkt gewoon erg prettig. Iedereen op het forum heeft waarschijnlijk wel eens staan vloeken, toen er een lampje moest worden vervangen... je hebt geen ruimte om je handen ertussen te steken en bij het lampje te komen. De xenonlampjes zijn waarschijnlijk nog gevoeliger voor vet en breuk dan halogeen lampjes en kosten veel meer, dus wees voorzichtig.
- Nu kwam het eerste stukje handwerk de hoek om kijken. Om de ballast aan de bijrijders zijde te monteren hebben wij ervoor gekozen om een beugel te maken, zodat deze onder het schutboord wat over de radiateur loopt, kan worden bevestigd.
Deze hebben wij gemaakt van RVS plaat. Dit is lekker duurzaam, als je het tot je beschikking hebt.
Gemonteerd onder het schutboord ziet het er dan als volgt uit:
De ballast aan de bestuurderszijde hebben we aan het zijpaneel naast de accu gemonteerd.
Wat nu volgt is de enige aanpassing die aan de originele verlichtings uitrusting hoeft te gebeuren.
- Je moet een gat in de deksel van het koplamphuis boren om de bedrading van de xenon lamp te kunnen doorvoeren.
- Deze plaats je vervolgens in het koplamphuis.
- Het meest zinvolle stukje handwerk wat we zelf erbij hebben gemaakt is een schakelkastje met per lamp een schakerelais en een zekering. Dit vindt je in geen enkel setje terug en zul je zelf moeten fabriceren.
Het voordeel van dit kastje is dat je je verlichtingsschakelaar ontziet. je verlichting wordt namelijk bij Phase I modellen direct geschakeld vanaf je schakelaar aan je stuurkolom.
Dit heeft al bij vele Safrane's geleid tot uitgebrande/gesmolten schakelaars. Ik weet niet of dit ook het geval is bij Phase II.
2 Relais (1 per koplamp) is misschien een beetje overdone, maar het zijn niet de kosten als je bedenkt, dat er een piekspanning bij het starten van 23kV (=23.000 volt!) door de ballasts gaat. Daarom hebben wij er ook voor gekozen, om beide lampen apart te zekeren met een glaszekering.
- Ten slotte hebben we alles gecontroleerd op bevestiging, aansluiting en knelpunten en weer ingebouwd.
Het resultaat in mijn geval:

Voor

Na
De hele verbouwing heeft ons alles bij elkaar een hele zaterdag gekost incl. bedenken en produceren van de steun en schakelkast. Hierbij moet ik wel zeggen, dat er 2 pietjes precies aan het werk waren en dat er tot in detail over nagedacht is, hoe alles moest komen te zitten.
Met een beetje goede wil moet het er in een paar uurtjes in kunnen zitten...
Blijf echter wel kritisch en nauwkeurig werken. Het is een systeem wat met hoogspanning werkt en je wilt niet meemaken dat je kortsluiting of erger krijgt.
Let er daarom op, dat je een degelijke set aanschaft met goede stekkerverbindingen, welke vocht en waterbestendig zijn.
Koop geen setjes die er cheap uitzien bijv. met plastic ballast behuizingen.
Probeer een setje te kopen, waar ophangbeugels bijzitten. Scheelt je weer tijd voor het maken. Sommige fabrikanten leveren er dubbelzijdig plakband bij.... Niet doen.
Dit zegt iets over dekwaliteit van het hele setje en de zorg waarmee het ontworpen is.
Zo, alles bij elkaar een heel verhaal.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Mochten er vragen zijn, dan zal ik ze uiteraard graag beantwoorden.
Groetjes, Erwin
PS: Dit had nooit tot stand gekomen zonder de fantastische hulp van mijn collega Pascal!!