Mijn Safrane fase II 2.5 (240000 km) siddert bij het optrekken tussen 30 en 40 km/u. Inmiddels zijn beide aandrijfassen vernieuwd door Renault revisie-assen en werden de draagarmen, de stuurkogels en de motorsteunen vervangen. Op advies van de Renault dealer werd zelfs de versnellingsbak uitgebouwd en bij een revisiebedrijf uit- en inelkaar gezet. Men dacht dat het probleem in het differentieel zou kunnen zitten, maar het revisiebedrijf kon geen afwijkingen konstateren. Ook werden de banden vernieuwd en werd gebalanceerd en gelijnd. Na het vervangen van de aandrijfassen werd het sidderen wel minder, maar het is er nog steeds niet uit. Als de auto koud is, is het overigens minder dan met warme auto.
Herkent iemand dit probleem en is er een oplossing?
Sidderen bij optrekken tussen 30 en 40 km/u
Bedoel je een soort van licht schudden bij het optrekken? Die van mij heeft dat ook een beetje bij het optrekken, alleen dan tussen de 20 en 30.
Daarbij maakt het weinig uit of de wagen warm is of niet, hoewel ik het meer merk bij een warme wagen dan bij koud. Dat kan natuurlijk suggestie zijn.
Op renault-tuning.com had iemand hetzelfde probleem. (ik vermoed dat jij de ongelukkige bent) Uit dat topic heb ik kunnen vernemen dat bij mij dat allemaal niet vervangen hoeft te worden.
Mijn persoonlijke vermoedde gaat uit naar een kromme drukgroep of een slechte koppeling. Ik zie dat dit nog niet vervangen is bij je, dus dat zou nog een (dure) optie kunnen zijn.
Daarbij maakt het weinig uit of de wagen warm is of niet, hoewel ik het meer merk bij een warme wagen dan bij koud. Dat kan natuurlijk suggestie zijn.
Op renault-tuning.com had iemand hetzelfde probleem. (ik vermoed dat jij de ongelukkige bent) Uit dat topic heb ik kunnen vernemen dat bij mij dat allemaal niet vervangen hoeft te worden.
Mijn persoonlijke vermoedde gaat uit naar een kromme drukgroep of een slechte koppeling. Ik zie dat dit nog niet vervangen is bij je, dus dat zou nog een (dure) optie kunnen zijn.
Safrane II 2.0 RXE
Een heel kleine kans bestaat dat het loopvlak ten opzichte van de velg niet recht is.
Bij B-kwaliteits banden komt dat nogal een voor.
Gevolg; bij bepaalde snelheden merk je (file rijden) dat de auto achter "kwispeld" en voren dat hij
aan het schudden is.
Als schudden hetzelfde is als sidderen, zou je nog een oorzaak hebben.
Uitbalanceren is met gewichten het wiel (band en velg) in statische en dynamische balans te brengen.
Uitlijnen worden de wielen in de juiste stand gebracht.
Beide hebben geen invoed als de auto schudt of sidderd.
Controle:
-wiel op een balanceer apparaat en kijken of het loopvlak mooi recht loopt.
of
-wielen om en om met voor en achter wisselen kan soms meer duidelijk geven.
Sterkte .... Albert
Bij B-kwaliteits banden komt dat nogal een voor.
Gevolg; bij bepaalde snelheden merk je (file rijden) dat de auto achter "kwispeld" en voren dat hij
aan het schudden is.
Als schudden hetzelfde is als sidderen, zou je nog een oorzaak hebben.
Uitbalanceren is met gewichten het wiel (band en velg) in statische en dynamische balans te brengen.
Uitlijnen worden de wielen in de juiste stand gebracht.
Beide hebben geen invoed als de auto schudt of sidderd.
Controle:
-wiel op een balanceer apparaat en kijken of het loopvlak mooi recht loopt.
of
-wielen om en om met voor en achter wisselen kan soms meer duidelijk geven.
Sterkte .... Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Sidderen bij optrekken van 30 tot 40 km/u
Hartelijk dank voor de reacties! Het is mijn eerste ervaring met een Forum en ik ben echt positief verrast door de snelle antwoorden.
Wat de banden en de koppeling betreft: de banden zijn vervangen door Vredestein Sportrack (Giogiaro) banden, dus zeker geen b- kwaliteit!
Bij het uitbouwen van de versnellingsbak is de koppeling geinspecteerd en die was nog in prima staat.
Het sidderen is inderdaad licht schudden. Je voelt het voornamelijk op de vloer aan de kant van de passagier. Het schudden is in een hogere frequentie dan het ronddraaien van de wielen. Vandaar dat nog steeds de gedachte uitgaat naar trilling die ontstaat in de homokineet van de aandrijfas. Daarin zitten immers vier kogels en als die niet soepel lopen, kunnen die een diagonale kracht op de as zetten in een frequentie van viermaal de snelheid van het wiel. Die kracht zou dan doorgegeven worden aan de motor of aan het wiel met het sidderende gevoel als resultaat. Ik vraag me af of meer mensen vergelijkbare ervaringen hebben met revisieassen van Renault? Als dat zo zou zijn, zouden we Renault daarover moeten aanspreken.
Met dank en vriendelijke groet, Mathieu.
Wat de banden en de koppeling betreft: de banden zijn vervangen door Vredestein Sportrack (Giogiaro) banden, dus zeker geen b- kwaliteit!
Bij het uitbouwen van de versnellingsbak is de koppeling geinspecteerd en die was nog in prima staat.
Het sidderen is inderdaad licht schudden. Je voelt het voornamelijk op de vloer aan de kant van de passagier. Het schudden is in een hogere frequentie dan het ronddraaien van de wielen. Vandaar dat nog steeds de gedachte uitgaat naar trilling die ontstaat in de homokineet van de aandrijfas. Daarin zitten immers vier kogels en als die niet soepel lopen, kunnen die een diagonale kracht op de as zetten in een frequentie van viermaal de snelheid van het wiel. Die kracht zou dan doorgegeven worden aan de motor of aan het wiel met het sidderende gevoel als resultaat. Ik vraag me af of meer mensen vergelijkbare ervaringen hebben met revisieassen van Renault? Als dat zo zou zijn, zouden we Renault daarover moeten aanspreken.
Met dank en vriendelijke groet, Mathieu.
Hallo Mathieu,
Ik heb waarschijnlijk hetzelfde gehad bij mijn 2.5
Daarbij voelde ik een siddering (van links naar rechts als ik een richting zou moeten noemen). Vooral bij stevig optrekken was het goed merkbaar.
Na vervanging van de linker aandrijfas (lange) was het al een stuk minder. Kort daarna is mijn rechteraandrijfas (korte) vervangen.
Toen was de trilling compleet verdwenen.
De aandrijfassen zijn beide door nieuwe vervangen, ik vermoed dat de revisie-assen toch van mindere kwaliteit zijn.
Groet, Marc
Ik heb waarschijnlijk hetzelfde gehad bij mijn 2.5
Daarbij voelde ik een siddering (van links naar rechts als ik een richting zou moeten noemen). Vooral bij stevig optrekken was het goed merkbaar.
Na vervanging van de linker aandrijfas (lange) was het al een stuk minder. Kort daarna is mijn rechteraandrijfas (korte) vervangen.
Toen was de trilling compleet verdwenen.
De aandrijfassen zijn beide door nieuwe vervangen, ik vermoed dat de revisie-assen toch van mindere kwaliteit zijn.
Groet, Marc
Het is geen rijden, maar glijden
Hoi Mathieu,
Ik heb hetzelfde "probleem" maar bij mij zit het in de velgen want als ik mijn stalenvelgen met winterbanden er op zet heb ik dit niet.
Als ik jou was zou ik het maar even uitproberen kleine moeite (en kost niks alleen wat tijd) als je geen andere velgen hebt mag je die van mij ook even uitproberen.
Succes
Ik heb hetzelfde "probleem" maar bij mij zit het in de velgen want als ik mijn stalenvelgen met winterbanden er op zet heb ik dit niet.
Succes
Renault Safrane 2.0 16v 1997
Hallo Snowy99
Hallo Snowy 99,
Dank voor jouw reactie en aanbod.
Ik denk dat het sidderen vooral voorkomt bij de Safrane 2.5 met Volvo-motor. De versnellingsbak van die Safrane heeft geen afschroefbare flens aan de zijkanten van de bak waar de aandrijfassen ingeschoven worden. Daardoor is die bak gevoeliger voor onbalans in de aandrijfas. De Renault-bakken hebben wel zo'n flens met extra lager dat eventueel van buitenaf kan worden vervangen. Jouw aanbod om de stalen velgen even te wisselen is sympathiek, maar ik woon in Kerkrade en jij in Zoetermeer.... Binnenkort zal ik zelf winterbanden moeten aanschaffen, omdat die in Duitsland tegenwoordig verplicht zijn en ik nogal eens in Duitsland kom. Ik zal dan vanzelf ontdekken of de velgen een rol spelen bij het sidderen.
Nogmaals dank,
Mathieu.
Dank voor jouw reactie en aanbod.
Ik denk dat het sidderen vooral voorkomt bij de Safrane 2.5 met Volvo-motor. De versnellingsbak van die Safrane heeft geen afschroefbare flens aan de zijkanten van de bak waar de aandrijfassen ingeschoven worden. Daardoor is die bak gevoeliger voor onbalans in de aandrijfas. De Renault-bakken hebben wel zo'n flens met extra lager dat eventueel van buitenaf kan worden vervangen. Jouw aanbod om de stalen velgen even te wisselen is sympathiek, maar ik woon in Kerkrade en jij in Zoetermeer.... Binnenkort zal ik zelf winterbanden moeten aanschaffen, omdat die in Duitsland tegenwoordig verplicht zijn en ik nogal eens in Duitsland kom. Ik zal dan vanzelf ontdekken of de velgen een rol spelen bij het sidderen.
Nogmaals dank,
Mathieu.
Safrane fase II 2.5 (1999)
-
Vincent Elzenga
suggestie......
Misschien kun je proberen om je banden spanning iets te verhogen. Ik merk het bij mijn eigen auto ook dat hij iets gaat trillen bij het optrekken als mijn banden wat slapper zijn. Bij de Renault dealer zeiden ze dat ik de spanning iets moest verhogen naar 2.4 bar voor en achter, in mijn geval heeft het geholpen.....
groetjes Vincent
groetjes Vincent
2.5 20v RXT handgeschakeld
Suggestie
Hallo Vincent,
Hartelijk dank voor de reactie. Ik zal het proberen. Bij mijn Safrane begon het sidderen bij een km stand van ongeveer 210000.
Misschien is de jouwe inmiddels ook zo ver? In elk geval: als het sidderen/ enigszins schudden te erg wordt en je zou overwegen om de aandrijfassen te vervangen, dan zou ik geen gereviseerde assen nemen, maar helaas wat meer uitgeven voor nieuwe. Als ik dat ook meteen had gedaan, had ik daardoor ongeveer 1500 euro bespaard aan overige reparaties die steeds niet bleken te helpen.
Groetjes Mathieu.
Hartelijk dank voor de reactie. Ik zal het proberen. Bij mijn Safrane begon het sidderen bij een km stand van ongeveer 210000.
Misschien is de jouwe inmiddels ook zo ver? In elk geval: als het sidderen/ enigszins schudden te erg wordt en je zou overwegen om de aandrijfassen te vervangen, dan zou ik geen gereviseerde assen nemen, maar helaas wat meer uitgeven voor nieuwe. Als ik dat ook meteen had gedaan, had ik daardoor ongeveer 1500 euro bespaard aan overige reparaties die steeds niet bleken te helpen.
Groetjes Mathieu.
Safrane fase II 2.5 (1999)