Distributieketting vast.

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Mirjam

Distributieketting vast.

Bericht door Mirjam »

Stond ik dus gisteren vlak voor mijn werk voor het stoplicht en ik hoorde een knarsend geluid (ik let altijd heel goed op vreemde geluiden bij auto's) plus dat de vering zakte (sorry dat ik het wat anders omschrijf dan jullie) en ik rijd door (een paar meter) en ik parkeer mijn auto, haal de sleutel uit het contact en de motor blijft lopen :shock: :shock: :shock:
Toen heb ik de startonderbreker gebruikt en voila, rust in de tent.

Ga ik dus om 17.00 uur naar huis en NOPPES, NADA, NIETS :evil: Ik de ANWB gebeld (leve mijn ANWB plus!)
Affijn later zat ik dus met mijn hoofd samen met de monteur (ik moet toch even bijschijnen met de lamp :wink: ) onder de motorkap.
.............distributieketting naar zijn kl..........n (vrouwlijk gezecht: kleppen vast ofzo) Nu is het nog maar te hopen dat de kleppen niet beschadigd zijn.
Vervolg>>>>>afgesleept en hij staat nu in Waddinxveen en komt vandaag naar Alphen.
Ik heb voor drie dagen een gloednieuwe Golf meegekregen. Het rijd en is nieuw maar het is geen Safrane.
Vannacht werd ik dus zwetend wakker omdat het leven van mijn mooie auto eraf hangt.........

HEB IK DAT :?: :roll:

Wordt vervolgt......................
Laatst gewijzigd door Mirjam op 12 sep 2006, 18:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gerben

Bericht door Gerben »

Dat is jammer zeg! Ook wel gek dat er niet gekeken is naar de staat van de distributieriem.
Dat je vering zakt na het knappen van je distriem is niet zo vreemd (denk ik). De kans is groot dat de compressor zijn aandrijving haalt van de distributieriem, en zonder aandrijving... je snapt t wel.

Kleppen vastgelopen? Mogelijk, ik weet alleen niet hoe het met de safrane geregeld is :oops: . Bij m'n vorige renault 19 werd de nokkenas bediend door een ketting (nokkenas tikt de kleppen steeds open op het juiste moment). Tegenwoordig doet de distributieriem dat. Het scheelt een ratelend geluid uit je motor als je het met een rubbere riem doet :)
Jij zegt dat je motor bleef lopen, dat wil zeggen dat je inlaat en uitlaat kleppen netjes open en dicht blijven gaan. Als dit niet het geval is blijft 1 van de kleppenreeks open staan, of dicht (of beide dicht, tis immers 4takt). Dan hoor je een doffe klap, flink wat geratel en zit je blok muurvast.
Er is dus nog hoop!
Safrane II 2.0 RXE
cjibclient

Bericht door cjibclient »

de 12- kleppers (v6) hebben geen riem maar een ketting voor zover ik weet..... Maar ik heb nog nooit gehoord dat die kapot gingen....
Safrane 3.0v6 RT 1993, full option..... alleen handgeschakeld. net 340.000 gepasseerd ;)
Gerben

Bericht door Gerben »

In dat geval zijn je kleppen nog prima in orde, en hoeft er ook geen nieuwe timing-afstelling plaats te vinden
Safrane II 2.0 RXE
Shamrock

Bericht door Shamrock »

Mirjam, da's triest en ik hoop dat de schade niet al te groot is, zodat je snel weer van dit rijdende bankstel kunt genieten.
Sterkte [smilie=thumbup.gif]
Gijsbert

Distributieriem

Bericht door Gijsbert »

cjibclient schreef:de 12- kleppers (v6) hebben geen riem maar een ketting voor zover ik weet..... Maar ik heb nog nooit gehoord dat die kapot gingen....
Klopt, de eerste generatie 3.0V6 (168pk) heeft een ketting!, het moet een andere snaar zijn met logischerwijs minder "ernstige" schade als gevolg....... :oops:

Voor de goede orde de compressor van het veersysteem wordt elektrisch (niet mechanisch) gevoed en bevindt zich links achterin de kofferruimte achter een zijpaneel, zoals in een ander forumonderdeel gemeld met mogelijk verschillende gebreken. :twisted:
Safrane 3.0 V6 RXE Aut metalic blauw 1992
Gerben

Bericht door Gerben »

Dat van die compressor wist ik niet. Kheb immers een 'gewone' inrichting :)
Naast een ketting voor de nokkenas is het niet gek dat het blok ook een andere distributieriem heeft, niet te verwarren met V-snaar
Safrane II 2.0 RXE
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Ik weet waar de compressor zit. Ook daar heb ik bij gestaan. :D
De ketting zit vast inderdaad en hij is net opgehaald door de garage en ze gaan ernaar kijken, dus hopen maar dat hij terug komt en het BLIJFT doen. Leuk gevonden inderdaad "rijdend bankstel" :lol:

Ik houd jullie op de hoogte. :wink:
cjibclient

Bericht door cjibclient »

Ik hoop dat je alles goedkoop voor mekaar krijgt... Het is en blijft een heerlijke auto.......

En ee vrouw op het forum kunnen we niet missen :p
Safrane 3.0v6 RT 1993, full option..... alleen handgeschakeld. net 340.000 gepasseerd ;)
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Nee, ik vind het ook wel grappig.

Ik moest gisteren ondanks alles wel een beetje lachen, en wel hierom:

Weet je hoe het voelt als je auto weggesleept wordt? Zo:Afbeelding
Daar ging mijn mooie glimmende blauwe bolide..................

En ik heb een vervoersprobleem. Ik werk bij de politie in Gouda en van Alphen aan den Rijn naar Gouda is een mijl op zeven met openbaar vervoer. :?
Dus ik heb vandaag aangedrongen op een leenauto en gewoon niet terugbellen, he? :evil:

De reparatie is trouwens op kosten van het bedrijf. Ik had hem krap een week.....
Gerben

Bericht door Gerben »

Heeee das goed nieuws opzich, en wel zo eerlijk van het bedrijf zelf natuurlijk :)
Ik hoop dat je hem (of haar) snel terug hebt, en eindelijk fatsoenlijk kan gebruiken
Safrane II 2.0 RXE
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Ik heb hem weer terug en weet je wat het was????

Een veertje bij de distributieketting :roll:
That's all.......dus hij doet het weer.
Alleen gaanwe nog even naar het startprobleem kijken (af en toe) en hij deed het dus goed bij de garage maar later op de dag starte hij weer niet als hij warm is.
We hebben nu wel een werkboek :wink:

Dus ik ga vannacht eerst maar eens goedAfbeelding
Peter-GS

Bericht door Peter-GS »

Tjonge Mirjam, dat is toch nog mazzel.
Maar echt geluk heb je niet met die auto.
Ik hoop dat dit mobiel je nu verder met rust laat.
Zodat je er een beetje van kunt gaan genieten. :P
2.2i RN/8-valve/1994/5bak/
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Sorry dat ik er even niet was maar ik houd dus niet van deze auto.
En waarom zal ik vertellen.
Volgens mij zit er ergens een mega storing in de auto want Of de buitenspiegels kan je niet verstellen Of de voorruitverwarming doet het niet. Starten als hij warm is doet hij al helemaal niet :evil: Dus dat draadje op het "boutje"blijft nodig. De vering doet het wel OF niet, het is maar net hoe zijn bui is.....
Dus ik ga morgen terug naar de garage en ik ga eens een stevig gesprek aan met de eigenaar.

Ik ben bang dat ik een andere auto ga zoeken....... :(
Gerben

Bericht door Gerben »

Dit is inderdaad niet een auto om lekker in te rijden. Hopelijk kom je aan een nieuwere Safrane, of de garage eigenaar moet je een heel goed aanbod doen!
Jammer dat het zo heeft moeten lopen.
Succes met het zoeken naar een nieuwe auto!
Safrane II 2.0 RXE
Plaats reactie