nummer thermostaat
zijn beide thermostaten hetzelfde? en heb je al gekontroleert of de werking goed is.
Een motor waarbij de temperatuur teveel schommelt tijdens gebruik heeft meestal een defekte thermostaat. Is de pakkingring ook mee vervangen en niet gescheurd.
mvg WillemS
Een motor waarbij de temperatuur teveel schommelt tijdens gebruik heeft meestal een defekte thermostaat. Is de pakkingring ook mee vervangen en niet gescheurd.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
test de nieuwe themostaat in een pan met water en kijk bij welke temp. hij open gaat ,misschien is de nieuwe ook stuk zou zomaar kunnen.
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Het sneeuwt hier volop, de werkzaamheden zijn dus wat uitgesteld.
Volgens mij zit daar geen rubber dichting op. Is dit juist?
Het is dit type van thermostaat (zie link hierna), origineel besteld bij Renault met een correcte openingstemperatuur van 73°. De thermostaat die er uit kwam was eveneens 73°. Het angeltje van de thermostaat werd richting motorblok gemonteerd zodat de eerste spanklem de darm vasthoudt op de uitlaatbuis en de tweede spanklem de thermostaat klemt in de darm.
http://www.mister-auto.nl/fl/thermostaa ... _g316.html
Let wel: de originele thermostaat komt van renault en opent op 73°
Volgens mij zit daar geen rubber dichting op. Is dit juist?
Het is dit type van thermostaat (zie link hierna), origineel besteld bij Renault met een correcte openingstemperatuur van 73°. De thermostaat die er uit kwam was eveneens 73°. Het angeltje van de thermostaat werd richting motorblok gemonteerd zodat de eerste spanklem de darm vasthoudt op de uitlaatbuis en de tweede spanklem de thermostaat klemt in de darm.
http://www.mister-auto.nl/fl/thermostaa ... _g316.html
Let wel: de originele thermostaat komt van renault en opent op 73°
Heb heel de oefening eens overgedaan. Het kan van pas komen voor de collega-safrane-rijders.
Stappen
Koude motor starten met geopend expansievat. Ik zie water instromen via de dunne inkomende leiding bovenaan het expansievat. Waterpomp werkt dus.
Na enige minuten: twee darmen van kachelradiateur staan goed warm; de darm achter de thermostaat staat koud.
Na langer wachten: de darm achter de thermostaat warmt lichtjes op.
Nog langer wachten: de darm achter de thermostaat staat goed warm en finaal schiet de fan aan. Hieruit blijkt dat de thermostaat en dus uiteraard ook de fan werkt. De darmen bovenaan en onderaan de radiateur staan warm.
Zo te zien is dus alles in orde. De wijzer op het dashboard staat ter hoogte van het tweede vette schuine streepje als de fan aanslaat. Het interieur is niet warm.
De lage aanduiding op het dashboard zou kunnen te wijten zijn aan een defecte sonde.
Ter hoogte van de cilinder kop zitten drie sondes: een sonde met een witte rechthoekige stekker er op (dit is de koelvloeistoftemperatuursensor dacht ik, ten behoeve van de computer, die zit wat dieper verscholen) en ook twee sondes op de uitlaat van het motorblok. De éne sonde staat verticaal, de andere lichtjes schuin. WELKE VAN DE SONDES BEDIENT NU HET METERTJE IN HET INTERIEUR,
Morgen zoek ik verder met de hulp van WillemS.
Stappen
Koude motor starten met geopend expansievat. Ik zie water instromen via de dunne inkomende leiding bovenaan het expansievat. Waterpomp werkt dus.
Na enige minuten: twee darmen van kachelradiateur staan goed warm; de darm achter de thermostaat staat koud.
Na langer wachten: de darm achter de thermostaat warmt lichtjes op.
Nog langer wachten: de darm achter de thermostaat staat goed warm en finaal schiet de fan aan. Hieruit blijkt dat de thermostaat en dus uiteraard ook de fan werkt. De darmen bovenaan en onderaan de radiateur staan warm.
Zo te zien is dus alles in orde. De wijzer op het dashboard staat ter hoogte van het tweede vette schuine streepje als de fan aanslaat. Het interieur is niet warm.
De lage aanduiding op het dashboard zou kunnen te wijten zijn aan een defecte sonde.
Ter hoogte van de cilinder kop zitten drie sondes: een sonde met een witte rechthoekige stekker er op (dit is de koelvloeistoftemperatuursensor dacht ik, ten behoeve van de computer, die zit wat dieper verscholen) en ook twee sondes op de uitlaat van het motorblok. De éne sonde staat verticaal, de andere lichtjes schuin. WELKE VAN DE SONDES BEDIENT NU HET METERTJE IN HET INTERIEUR,
Morgen zoek ik verder met de hulp van WillemS.
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Voor alle duidelijkheid. Je fan slaat aan als de meter op de helft staat en tijdens rijden komt hij niet verder dan een kwart op de meter? Dan is er niets aan de hand!
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
De fan slaat aan als hij net voor het tweede schuine vette streepje staat. Voor een goed begrip het eerste vette streepje is horizontaal, en dan het eerste vette schuine , het tweede vette schuine. Tijdens het rijden klimt het wijzertje tot net onder het eerste schuine vette streepje. Dus tijdens het rijden springt de fan niet aan.
Motorcode is inderdaad een B540.
Mijn thermostaat zit in de uitlaatdarm aan de waterpomp.
Motorcode is inderdaad een B540.
Mijn thermostaat zit in de uitlaatdarm aan de waterpomp.
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Tijdens het rijden dus iets onder 1 en de fan gaat aan bij 2. Dit is OK.
Hij mag wel iets hoger. Je zou de temp. sensor van de meter nog even kunnen checken.
Die van mij komt ook niet aan 1 tijdens rijden en dan moet je die van AlbertP eens zien.


Hij mag wel iets hoger. Je zou de temp. sensor van de meter nog even kunnen checken.
Die van mij komt ook niet aan 1 tijdens rijden en dan moet je die van AlbertP eens zien.


Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
14 lijkt dus de bediening van de meter te zijn, die sensor die er vertikaal indraait (de andere staat schuin)
19 is het rechthoekig stekkertje dat dient voor het motormanagement? juist?
15 dient voor ....?? (ik heb geen airco)
ik denk zoals eerder al geschreven door WillemS dat de sonde het niet meer zo goed doet. Als dus alles in orde is met de koeling en de meter misleidt mij, dan heb ik een probleem met de kachelradiator ....
19 is het rechthoekig stekkertje dat dient voor het motormanagement? juist?
15 dient voor ....?? (ik heb geen airco)
ik denk zoals eerder al geschreven door WillemS dat de sonde het niet meer zo goed doet. Als dus alles in orde is met de koeling en de meter misleidt mij, dan heb ik een probleem met de kachelradiator ....
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Even een andere denkpiste.
als zowel de aanvoerdarm als de afvoerdarm van de kachelradiator goed warm staan dan is de doorstroming logischerwijs goed. Intussen vond ik op het net dat er ook een probleem kan zijn met de luchtaanvoer. Zou het interieurfilter (pollenfilter) verstopt zijn zodat de luchttoevoer vermindert. Ik heb de laatste tijd ook meer condens (en die raak je natuurlijk niet kwijt met koude lucht).
Ik kan de luchtstroom nu niet controleren, mijn vrouw is weg met de Saf, maar heeft iemand hieromtrent bedenkingen. Zit er wel zo'n filter in mijn Saf (2.0 benzine, 8 kleppen, 1994)?
als zowel de aanvoerdarm als de afvoerdarm van de kachelradiator goed warm staan dan is de doorstroming logischerwijs goed. Intussen vond ik op het net dat er ook een probleem kan zijn met de luchtaanvoer. Zou het interieurfilter (pollenfilter) verstopt zijn zodat de luchttoevoer vermindert. Ik heb de laatste tijd ook meer condens (en die raak je natuurlijk niet kwijt met koude lucht).
Ik kan de luchtstroom nu niet controleren, mijn vrouw is weg met de Saf, maar heeft iemand hieromtrent bedenkingen. Zit er wel zo'n filter in mijn Saf (2.0 benzine, 8 kleppen, 1994)?
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Of de schoepen van je kachelventilator zitten behoorlijk dicht met allerlei rommel, ook dat is mogelijk (dan verplaatst hij ook geen lucht).
heb je wel voldoende lucht uit je ventilatie-openingen
Alsnog zou toch ook de kachelradiateur verstopt kunnen zitten, het warme water gaat dan niet door de lammelletjes maar zoekt een andere weg terug langs de lammelletjes (weg van de minste weerstand).
De kachelradiateur kun je spoelen door de in/uitgaande slangen net voor je schutboard los te halen (is een witte, lastige koppeling waarin op elke slang een o-ring zit) en door te spoelen met een waterslang, bij mij kwam er destijds behoorlijk wat rommel uit.
Je kunt het ook eerst proberen met reinigingsmiddel in je koelvloeistof (moet er meestal 24 werkuren inzitten) maar als je kachelradiateur weinig doorlaat zal de werking van het oplosmiddel ook matig zijn omdat er weinig water doorheen gaat.
Volgens mij is er met je motortemperatuur en thermostaat weinig mis
Voor wat betreft vervuiling van de ventalator en spoelen van de kachelradiateur, zie ook het volgende topic, pagina 2 :http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... r&start=15
heb je wel voldoende lucht uit je ventilatie-openingen

Alsnog zou toch ook de kachelradiateur verstopt kunnen zitten, het warme water gaat dan niet door de lammelletjes maar zoekt een andere weg terug langs de lammelletjes (weg van de minste weerstand).
De kachelradiateur kun je spoelen door de in/uitgaande slangen net voor je schutboard los te halen (is een witte, lastige koppeling waarin op elke slang een o-ring zit) en door te spoelen met een waterslang, bij mij kwam er destijds behoorlijk wat rommel uit.
Je kunt het ook eerst proberen met reinigingsmiddel in je koelvloeistof (moet er meestal 24 werkuren inzitten) maar als je kachelradiateur weinig doorlaat zal de werking van het oplosmiddel ook matig zijn omdat er weinig water doorheen gaat.
Volgens mij is er met je motortemperatuur en thermostaat weinig mis

Voor wat betreft vervuiling van de ventalator en spoelen van de kachelradiateur, zie ook het volgende topic, pagina 2 :http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... r&start=15
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Dag Jack
Ook ik heb zo'n koppeling in reserve liggen. Ik kan dus de darmen ter hoogte van het schutbord losnemen en er een ander koppeling op plaatsen. Op die beide sluitingen is een eindje darm aanwezig zodat ik makkelijk kan doorspoelen met WATER.
Maar, als je nu een PRODUCT toevoegt hoe raakt dat PRODUCT in het kacheltje gezien er toch restwater zit van voorafgaande spoeling? Of zit het kacheltje hoger dan de doorvoergaten zodat het steeds leeg loopt?
Ook ik heb zo'n koppeling in reserve liggen. Ik kan dus de darmen ter hoogte van het schutbord losnemen en er een ander koppeling op plaatsen. Op die beide sluitingen is een eindje darm aanwezig zodat ik makkelijk kan doorspoelen met WATER.
Maar, als je nu een PRODUCT toevoegt hoe raakt dat PRODUCT in het kacheltje gezien er toch restwater zit van voorafgaande spoeling? Of zit het kacheltje hoger dan de doorvoergaten zodat het steeds leeg loopt?
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Je kan de kachelradiator direct doorspoelen met gewoon water met je extra koppeling maar misschien heb je dat al geprobeerd. Maar je kan ook eerst een oplosser aan je koelvloeistof toevoegen, dit 24 draaiuren laten zitten, en vervolgens je kachelradiateur met je extra koppeling spoelen met water. Zo heb ik het gedaan.
Het middel kun je toevoegen in de slang die naar de radiateur gaat of via het overdruk vaatje. Bij toedienen in het vaatje is het niet zo makkelijk om al het spul erin kwijt te kunnen, moet je geduld hebben.
Het koelcirquit moet wel op temperatuur zijn. Het is niet zinvol (en volgens mij gaat het ook niet) om het oplosmiddel via je extra koppeling toe te voegen aan je kachelradiateur want het moet dus geruime tijd in het koelcirquit zitten.
Het middel kun je toevoegen in de slang die naar de radiateur gaat of via het overdruk vaatje. Bij toedienen in het vaatje is het niet zo makkelijk om al het spul erin kwijt te kunnen, moet je geduld hebben.
Het koelcirquit moet wel op temperatuur zijn. Het is niet zinvol (en volgens mij gaat het ook niet) om het oplosmiddel via je extra koppeling toe te voegen aan je kachelradiateur want het moet dus geruime tijd in het koelcirquit zitten.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Problemen zijn opgelost.
Ik heb de koppeling van de kachelradiateur ter hoogte van het schutbord losgemaakt. Vervolgens afwisselend links en rechts de tuinslang er op. Ongelooflijk wat er vrij komt. Knijp ook de slang eens toe, om wat meer druk te geven.
Wie nog geen problemen heeft gehad, een goede raad, spoel vandaag nog uw kachelradiator eens door. Bij het losmaken loopt het systeem van de motor niet leeg, dus je kan dat gerust doen als afzonderlijke klus.
Heb nadien ook heel het koelsysteem eens doorgespoeld met verwijderde thermostaat, gevolgd door het doorblazen van het systeem met perslucht. Dat leverde maar een beetje water op.
Gezien 7L wordt opgegeven als inhoud van het systeem en ik 5;5 liter heb gevuld is het dus duidelijk dat er 1.5 liter achterblijft.
Mijn metertje op het dashboard staat nog altijd niet waar het zou moeten staan, maar dat zal aan de ouderdom liggen ;) Ik zal de sonde eens laten doormeten of vervangen.
Bedankt voor de reacties.
Ik heb de koppeling van de kachelradiateur ter hoogte van het schutbord losgemaakt. Vervolgens afwisselend links en rechts de tuinslang er op. Ongelooflijk wat er vrij komt. Knijp ook de slang eens toe, om wat meer druk te geven.
Wie nog geen problemen heeft gehad, een goede raad, spoel vandaag nog uw kachelradiator eens door. Bij het losmaken loopt het systeem van de motor niet leeg, dus je kan dat gerust doen als afzonderlijke klus.
Heb nadien ook heel het koelsysteem eens doorgespoeld met verwijderde thermostaat, gevolgd door het doorblazen van het systeem met perslucht. Dat leverde maar een beetje water op.
Gezien 7L wordt opgegeven als inhoud van het systeem en ik 5;5 liter heb gevuld is het dus duidelijk dat er 1.5 liter achterblijft.
Mijn metertje op het dashboard staat nog altijd niet waar het zou moeten staan, maar dat zal aan de ouderdom liggen ;) Ik zal de sonde eens laten doormeten of vervangen.
Bedankt voor de reacties.