Bevroren schokbrekers, kan dat ?
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 03 okt 2010, 21:49
- Locatie: Barneveld
Bevroren schokbrekers, kan dat ?
Volgens mij niet, -zit olie in, toch- maar wat is er dan wel aan de hand?
Hallo forum,
Ik heb het vorig jaar 1 keertje gehad -meteen naar de garage gereden, niets aan de hand-, daarna niet meer.
Nu met deze kou heb ik het nu 2 keer achter elkaar. (afgelopen periode wel weinig gebruikt)
Na een nacht met flinke kou rij ik 's ochtend weg (tikkie lopen hi hi) maar dan is het net alsof er achter geen schokbrekers onder zitten. Je voelt -bij wijze van spreken- elke hobbel/steentje in de weg rechtstreeks in de auto; inderdaad alsof er geen schokbrekers onder zitten. Bij een grote bult - sorry verkeersdrempel- had ik zelfs het gevoel alsof m'n linker-achterwiel van de grond kwam....
Direct de auto aan de kant gezet en met de hand de auto links en rechts achter ingedrukt / naar beneden geduwd, maar de auto veerde gewoon weer normaal terug. (wat ze vorig jaar bij de garage ook deden)
Na een paar kilometer (weet niet precies hoeveel want zit vrij snel op de snelweg en daar voel je het sowieso niet) is het over.
Iemand suggesties ?
Misschien vooruitlopend op de tips van het forum, maar als er dan toch nieuwe schokbrekers onder moeten (als dat het probleem is natuurlijk), dan zou ik schokbrekers willen hebben die je met lucht omhoog en naar beneden kan stellen. (had mijn vader vroeger ook in een auto) Is handig met vakantie (volle benzine/LPG tank, 5 personen en een zware caravan) want dan ligt de auto redelijk laag........
Iemand hier ervaring mee op een Safrane? (welk merk, kosten, ervaringen)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet
Leonard
Hallo forum,
Ik heb het vorig jaar 1 keertje gehad -meteen naar de garage gereden, niets aan de hand-, daarna niet meer.
Nu met deze kou heb ik het nu 2 keer achter elkaar. (afgelopen periode wel weinig gebruikt)
Na een nacht met flinke kou rij ik 's ochtend weg (tikkie lopen hi hi) maar dan is het net alsof er achter geen schokbrekers onder zitten. Je voelt -bij wijze van spreken- elke hobbel/steentje in de weg rechtstreeks in de auto; inderdaad alsof er geen schokbrekers onder zitten. Bij een grote bult - sorry verkeersdrempel- had ik zelfs het gevoel alsof m'n linker-achterwiel van de grond kwam....
Direct de auto aan de kant gezet en met de hand de auto links en rechts achter ingedrukt / naar beneden geduwd, maar de auto veerde gewoon weer normaal terug. (wat ze vorig jaar bij de garage ook deden)
Na een paar kilometer (weet niet precies hoeveel want zit vrij snel op de snelweg en daar voel je het sowieso niet) is het over.
Iemand suggesties ?
Misschien vooruitlopend op de tips van het forum, maar als er dan toch nieuwe schokbrekers onder moeten (als dat het probleem is natuurlijk), dan zou ik schokbrekers willen hebben die je met lucht omhoog en naar beneden kan stellen. (had mijn vader vroeger ook in een auto) Is handig met vakantie (volle benzine/LPG tank, 5 personen en een zware caravan) want dan ligt de auto redelijk laag........
Iemand hier ervaring mee op een Safrane? (welk merk, kosten, ervaringen)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet
Leonard
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K
95K -> 310K
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
herkenbaar, ook gehad (linker demper). Waarschijnlijk vastgevroren water (op de stang?).
Bij mij was de betreffende demper wel lek daarna. De schokdempers achter van de fase 2 gaan vroeg of laat lekken, dit is een zwak punt, dus reken daar maar alvast op.
Bij mij was de betreffende demper wel lek daarna. De schokdempers achter van de fase 2 gaan vroeg of laat lekken, dit is een zwak punt, dus reken daar maar alvast op.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
Ik heb het gevoel dat het bij mij ook aanwezig is bij dit het koude weer. Maar ik hoor mijn rechter achterophanging soms klapperen. Was ook al voorzichtig op zoek naar nieuwe exemplaren. Schokdempers zijn gelukkig nog relatief eenvoudig zelf te vervangen.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Het klapperen kan ook worden veroorzaakt door een kapotte stabilisatorstang die langs de veerpoot loopt !!!!
Gr Albert
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 03 okt 2010, 21:49
- Locatie: Barneveld
Bij de Safrane lopen ze langs de schokbrekers naar beneden naar de stabilisator stang.
En deze "staafjes" willen nog weleens breken en/of de rubbers totaal versleten zijn.
Verwisselen is goed zelf te doen...
Gr Albert
En deze "staafjes" willen nog weleens breken en/of de rubbers totaal versleten zijn.
Verwisselen is goed zelf te doen...


Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Voor zitten staafjes (reactiestangetjes heten die dingen), achter zijn ze wat degelijker.
Hoe krijg je het voor elkaar om die te breken, Albert?
Hoe krijg je het voor elkaar om die te breken, Albert?

Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Tijdens een ritje gisteravond dacht ik op een gegeven moment: De auto lijkt wel een hobbelpaard; ik wist niet wat er aan de hand was natuurlijk, maar ik had wel een vermoeden, want toen ik de auto van achter op en neer drukte, bleef hij nog even heen en weer schudden. Thuis gekomen even met een lamp gekeken en ja hoor de demper rechts achter helemaal onder de olie; tot aan de wielkasten en velg toe. De andere kant ook nat, maar wat minder als de rechter.AS1 schreef:Herkenbaar, ook gehad (linker demper). Waarschijnlijk vastgevroren water (op de stang?).
Bij mij was de betreffende demper wel lek daarna. De schokdempers achter van de fase 2 gaan vroeg of laat lekken, dit is een zwak punt, dus reken daar maar alvast op.
Wel toevallig dat ze allebei gelijk kapot zijn. Ik houd het erop dat de vorst de boosdoener is. Het vroor gistermorgen hier hard (-12).
De vorst kost me nogal geld. Gelukkig blijft het nu bij schokdempers; vorig jaar was het een hele motor die aan gort ging (Peugeot 607).
Groeten,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Dat is gebeurt bij de éérste Limbo meeting.AS1 schreef:Voor zitten staafjes (reactiestangetjes heten die dingen), achter zijn ze wat degelijker.
Hoe krijg je het voor elkaar om die te breken, Albert?
We gingen in konvooi door Belgie en zag telaat een diep gat aan de rechterkant van de weg...
Een enorme knal... en daarna gerammel in de voortrein aan de rechterkant.
Ik kon nog gewoon doorrijden, maar op de kinderhoofdjes was de herrie het meest.
Na thuiskomst even op de brug,...en jawel hoor...een afgebroken reactiestang.
Na verwisseling was alles weer 100%.
Later bleek ook dat de velg aan de binnenzijde beschadigd was, en deze moest naar de velgen dokter.
Het was trouwens met de Ini...
Daarna had ik bij m`n 24v ook gerammel, en het bleek dat rubbers waar de reactiestang op de stabilisator vast zit, volledig uitgeslagen was.
Een setje nieuwe rubbers was voldoende om het vooronder weer rustig te maken


Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Ok, al is die pleister mega groot, helpen zal ie niet, want.... ik drink geen alcohol
meer.
Het waren wel en nog steeds twee fantastische meetingen.
Vele kunnen/zullen dit ook beamen.... thanks boys
Gr Albert



Het waren wel en nog steeds twee fantastische meetingen.
Vele kunnen/zullen dit ook beamen.... thanks boys


Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
- renpaulren
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 04 feb 2013, 16:29
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en dit topic trok al meteen mijn aandacht
Heb hetzelfde probleem vorige winter gehad met mijn Safrane. Echter als ik op internet rondkijk dan zie ik wel dat ook een Skoda moeite heeft met het koude weer. Mijn schokdempers zijn gelukkig niet kapotgevroren.
Ik ben nieuw op het forum en dit topic trok al meteen mijn aandacht

Laatst gewijzigd door renpaulren op 12 feb 2013, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ontspannen in z'n Renault
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 03 okt 2010, 21:49
- Locatie: Barneveld
De mijne ook niet.......maar het is weer aan het vriezen.......renpaulren schreef: Mijn schokdempers zijn gelukkig niet kapotgevroren.
Nadien het probleem niet meer gehad.
Toch terugkomend op mijn aanvullende vraag:
Niemand ervaring met lucht-gevulde schokbrekers onder een Safraan ?
Groet
Leonard
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K
95K -> 310K
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Ja maar die vriezen niet vast, op 1 of andere manier haalt de compressor het vocht uit de lucht alvorens hij het in het tankje opslaat.
(Bij de compressor in de schuur moet ik altijd het vocht uit de tank laten) vocht is natuurlijk funest voor het systeem, bij de Saf zit de lucht niet alleen in de rubber balgen maar ook in de metalen veerpoten
(Bij de compressor in de schuur moet ik altijd het vocht uit de tank laten) vocht is natuurlijk funest voor het systeem, bij de Saf zit de lucht niet alleen in de rubber balgen maar ook in de metalen veerpoten

Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm