Geldklopperij? Absoluut niet! Drie jaar geleden voor het eerst winterbanden aangeschaft....wat een verademing onder bijna alle weersomstandigheden. Waar zomerbanden je laten staan, heb je met winterbanden haast geen last. Ook de remweg is stukken korter.Hans de Boer schreef:Vind je winterbanden niet 'n beetje geld kloperij ? Heb al 18 jaar mijn rijbewijs in die 18 jaar ongeveer 50 autos gehad heb nog nooit winterbanden onder laten gooien. In nederland vind ik het zoiezo onzin ( uitgezonderd limburg ) vlak land geen hellingen , nou tel uit je winst .
gr.cees
Pas als je de ervaring hebt met winterbanden, weet je wat ieder ander hier mee bedoelt. Ik geloofde het namelijk eerst ook niet!
Groet, Hans[/quote]
Ook ik was jaren geleden zo`n stoere rijder die alles kon met zomerbanden in de winter.
Omdat in Duitsland winterbanden verplicht zijn, heb ik die stap dan ook moeten doen, daar ik regelmatig `s winters daar rij.
Pas toen merkte ik hoeveel verschil het maakte.
De grip op sneeuw en ijs is beduidedend veel meer, haast wel het dubbele.
De waterafvoer is enorm, waardoor je minder snel aqua-planning hebt.
Het rubber van de zomerbanden worden bij lagere temp.(6-8gr.) harder en verliezen daardoor grip op het asfalt omdat de band niet meer zo makkelijk kan "vervormen".
Het rubber van de winterband is veel zachter, waardoor ook bij koudetemperaturen de band nog wel kan vervormen.
Voor diegene die nooit in het buitenland door de sneeuw hoeven, kan ik mij voorstellen dat zij het "onnodig" en geldklopperij vinden.
Daar kan ik me best wel iets bij voorstellen.
Nu deze winter de sneeuw rijkelijk is gevallen, ben ik blij met mijn wintersloffen.......

Gr Albert