koppelingsproblemen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

koppelingsproblemen

Bericht door Ashvan »

Hallo jongens,

Ik heb sinds een tijdje al problemen met mij koppeling.
De remvloeistop raakst steeds om de maand op waar door mij koppeling dus niet altijd meer lekker werkt. Wanneer ik normaal rijd raakt de vloeistof wel op maar is er niks aan de hand met de koppeling. Die blijft gewoon normaal werken tot de vloeistof weer opraakt en gaat dan hangen. Maar wanneer ik bijvoorbeeld een paar versnellingen door trek gaat de koppeling wel hangen terwijl er nog genoeg vloeistof in de reservoir zit. Ik moet dan weer even de koppeling op druk pompen. Met doortrekken raakt de reservoir ook sneller leeg dan bij normaal rijden.

Ik heb dus ergens een lek zitten. Mijn remklauwen en leidingen zijn allemaal droog. Tussen de hrc lekt niks weg. Nu is het bij mijn koppelingspedaal en rempedaal wel een beetje nat maar niet zo nat dat daar de hele reservoir naar toe gaat. Ik heb gedacht om de koppelingscillinder bij de pedaal te laten vervangen. Maar zal dit mijn probleem oplossen?
Ik twijfel er namelijk nog aan omdat het dus niet zo nat is bij de pedaal en als ik dus even door trek de pedaal ook gaat hangen terwijl er wel genoeg rem vloeistof aanwezig is.

Graag raad wat wijs is om te doen. Ik kan bij renault de koppelings cillinder voor 120 euro gaan halen maar als dat mijn probleem niet oplost heb ik voor niks zoveel voor betaald.

Alvast bedankt voor jullie hulp
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Vermoedelijk gaat het om een 2.0 of 2.5??
Daarbij is het een bekend probleem dat de hydraulic van het koppelings systeem problemen heeft.
Vaak gaat het pedaal steeds zwaarder en blijft geregeld hangen....

Vele verschillende pogingen zijn er gedaan om ze te reparen of apart te verniewen.
De slave cilinder op de bak en master cilinder zijn met elkaar verbonden door een slang met een koppelingetje.
Deze kan je niet hergebruiken..... :twisted: :twisted:
Je wordt min of meer gedwongen om een komplete set te kopen.
Even bij Bas informeren wat het kost en of ie misschien een werkende oplossing heeft? :wink: :wink:


Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Het gaat inderdaad om een 2.5.
Zoals ik al zei werkt de koppeling wel normaal en gaat dus niet zwaarder.
Hangen doet hij alleen als de remvloeistof onder het minimum is of als ik een paar versnellingen door trek.

Albert hoe kan ik controleren of dat het probleem is?

Ik heb ook even een paar foto's gemaakt misschien hebben jullie er wat aan.

Afbeelding
Rem pedaal

Afbeelding
Koppelings pedaal

Afbeelding
Leiding op de bak

Afbeelding
Weet niet of deze er toe doet maar zet hem wel erbij.
Ad
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 jun 2007, 08:26

Bericht door Ad »

Toen ik mijn koppeling heb vervangen had ik uit voorzorg ook de koppelinggever (onder het pedaal aan de motorzijde van het schutbord) en de koppelingontvanger (aan de bakzijde) mee ingekocht. Bleek heel zinvol, want de koppelinggever bleek licht te lekken. Nadien geen enkel probleem meer gehad met de koppeling. De monteur heeft wel zitten vloeken, omdat hij er moeilijk bij kon komen, maar ja, dat krijg je met een fors motorblok in een relatief beperkte ruimte. En sleutelvriendelijkheid wordt steeds meer een probleem met de moderne auto's. Succes!
Roest En Narigheid Achtervolgden U Lange Tijd
nu niet meer
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Ik rij altijd een automaat van de Safrane, en ken de precieze constructie niet.
Als ik het goed heb begrepen is de vloeistof van de rem en de koppeling één systeem?
Dan hoeft het niet zo te zijn dat de koppeling lekt, maar het kan ook in het remsysteem zitten.

Is het een gescheiden systeem, dan eerst alle betreffende componenten héél goed schoon, vetvrij en droog maken.
Daarna zou je het moeten kunnen zien/voelen waar de lekkage zit.
En zoals je beschreef moet dat aanzienlijk zijn, want een potje olie dat snel leeg is .....heftig.
Zit de lekkage idd in het koppelings systeem, dat is het beste om beide cilinders gelijk te vervangen..... :cry: :cry:

Het verhaal met het "doortrekken" kan ik niet plaatsen.
Dat heeft niets te maken met de olie verlies.
Eerder zou het erop kunnen wijzen dat er iets met het druklager aan de hand is.

Of is het een systeem waarbij de hydraulic naar het druklager gevoerd wordt, en daar in het lager de koppeling ingedrukt wordt?
Dat kom je nl tegenwoordig steeds meer tegen, bv Ford en Opel.

Gr Albert
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Er zijn 2 systemen 1 met een gedeeld vloeistofreservoir en 1 met een eigen reservoir.
Het vervangen is een kostbare aangelegenheid aangezien alles van de koppeling vervangen dient te worden.
SUC6 mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Ik heb de systeem met gedeeld reservoir.
WillemS waar moet ik allemaal aan denken als je zegt alles vervangen van de koppeling?
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De cilinder bij het pedaal, de leiding en de cilinder bij de bak.
Informeer ook bij een Renault garage. mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Hoe heet die cilinder bij de bak precies?
Moet de bak eraf of is dat niet nodig?
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Bak hoeft er niet af.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Heb de dealer gebeld en die kwam alleen met onderdelen al op 380 euro uit.
Over 2 weken heb ik een afspraak met bas risseeuw uit arnhem.
Ben benieuwd wat het gaat worden, ik ga dan voor de eerste keer naar hem toe.
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

WillemS schreef:Bak hoeft er niet af.
WillemS ik heb deze systeem.

Afbeelding

Dan heb je toch geen cilinder buiten de bak?

Als het goed is heb ik dan een cilinder bij pedaal en een in de bak?
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ik zie het, je hebt dat andere systeem, helaas Bak er wel af :cry: :evil:
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Ik denk dat ik begin met alleen koppelingscilinder. Als het nog steeds lekt doe ik de cilinder in de bak vervangen.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Ik denk dat ik begin met alleen koppelingscilinder. Als het nog steeds lekt doe ik de cilinder in de bak vervangen.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
Plaats reactie