koppelingsproblemen
koppelingsproblemen
Hallo jongens,
Ik heb sinds een tijdje al problemen met mij koppeling.
De remvloeistop raakst steeds om de maand op waar door mij koppeling dus niet altijd meer lekker werkt. Wanneer ik normaal rijd raakt de vloeistof wel op maar is er niks aan de hand met de koppeling. Die blijft gewoon normaal werken tot de vloeistof weer opraakt en gaat dan hangen. Maar wanneer ik bijvoorbeeld een paar versnellingen door trek gaat de koppeling wel hangen terwijl er nog genoeg vloeistof in de reservoir zit. Ik moet dan weer even de koppeling op druk pompen. Met doortrekken raakt de reservoir ook sneller leeg dan bij normaal rijden.
Ik heb dus ergens een lek zitten. Mijn remklauwen en leidingen zijn allemaal droog. Tussen de hrc lekt niks weg. Nu is het bij mijn koppelingspedaal en rempedaal wel een beetje nat maar niet zo nat dat daar de hele reservoir naar toe gaat. Ik heb gedacht om de koppelingscillinder bij de pedaal te laten vervangen. Maar zal dit mijn probleem oplossen?
Ik twijfel er namelijk nog aan omdat het dus niet zo nat is bij de pedaal en als ik dus even door trek de pedaal ook gaat hangen terwijl er wel genoeg rem vloeistof aanwezig is.
Graag raad wat wijs is om te doen. Ik kan bij renault de koppelings cillinder voor 120 euro gaan halen maar als dat mijn probleem niet oplost heb ik voor niks zoveel voor betaald.
Alvast bedankt voor jullie hulp
Ik heb sinds een tijdje al problemen met mij koppeling.
De remvloeistop raakst steeds om de maand op waar door mij koppeling dus niet altijd meer lekker werkt. Wanneer ik normaal rijd raakt de vloeistof wel op maar is er niks aan de hand met de koppeling. Die blijft gewoon normaal werken tot de vloeistof weer opraakt en gaat dan hangen. Maar wanneer ik bijvoorbeeld een paar versnellingen door trek gaat de koppeling wel hangen terwijl er nog genoeg vloeistof in de reservoir zit. Ik moet dan weer even de koppeling op druk pompen. Met doortrekken raakt de reservoir ook sneller leeg dan bij normaal rijden.
Ik heb dus ergens een lek zitten. Mijn remklauwen en leidingen zijn allemaal droog. Tussen de hrc lekt niks weg. Nu is het bij mijn koppelingspedaal en rempedaal wel een beetje nat maar niet zo nat dat daar de hele reservoir naar toe gaat. Ik heb gedacht om de koppelingscillinder bij de pedaal te laten vervangen. Maar zal dit mijn probleem oplossen?
Ik twijfel er namelijk nog aan omdat het dus niet zo nat is bij de pedaal en als ik dus even door trek de pedaal ook gaat hangen terwijl er wel genoeg rem vloeistof aanwezig is.
Graag raad wat wijs is om te doen. Ik kan bij renault de koppelings cillinder voor 120 euro gaan halen maar als dat mijn probleem niet oplost heb ik voor niks zoveel voor betaald.
Alvast bedankt voor jullie hulp
Vermoedelijk gaat het om een 2.0 of 2.5??
Daarbij is het een bekend probleem dat de hydraulic van het koppelings systeem problemen heeft.
Vaak gaat het pedaal steeds zwaarder en blijft geregeld hangen....
Vele verschillende pogingen zijn er gedaan om ze te reparen of apart te verniewen.
De slave cilinder op de bak en master cilinder zijn met elkaar verbonden door een slang met een koppelingetje.
Deze kan je niet hergebruiken.....
Je wordt min of meer gedwongen om een komplete set te kopen.
Even bij Bas informeren wat het kost en of ie misschien een werkende oplossing heeft?
Gr Albert
Daarbij is het een bekend probleem dat de hydraulic van het koppelings systeem problemen heeft.
Vaak gaat het pedaal steeds zwaarder en blijft geregeld hangen....
Vele verschillende pogingen zijn er gedaan om ze te reparen of apart te verniewen.
De slave cilinder op de bak en master cilinder zijn met elkaar verbonden door een slang met een koppelingetje.
Deze kan je niet hergebruiken.....


Je wordt min of meer gedwongen om een komplete set te kopen.
Even bij Bas informeren wat het kost en of ie misschien een werkende oplossing heeft?


Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Het gaat inderdaad om een 2.5.
Zoals ik al zei werkt de koppeling wel normaal en gaat dus niet zwaarder.
Hangen doet hij alleen als de remvloeistof onder het minimum is of als ik een paar versnellingen door trek.
Albert hoe kan ik controleren of dat het probleem is?
Ik heb ook even een paar foto's gemaakt misschien hebben jullie er wat aan.

Rem pedaal

Koppelings pedaal

Leiding op de bak

Weet niet of deze er toe doet maar zet hem wel erbij.
Zoals ik al zei werkt de koppeling wel normaal en gaat dus niet zwaarder.
Hangen doet hij alleen als de remvloeistof onder het minimum is of als ik een paar versnellingen door trek.
Albert hoe kan ik controleren of dat het probleem is?
Ik heb ook even een paar foto's gemaakt misschien hebben jullie er wat aan.

Rem pedaal

Koppelings pedaal

Leiding op de bak

Weet niet of deze er toe doet maar zet hem wel erbij.
Toen ik mijn koppeling heb vervangen had ik uit voorzorg ook de koppelinggever (onder het pedaal aan de motorzijde van het schutbord) en de koppelingontvanger (aan de bakzijde) mee ingekocht. Bleek heel zinvol, want de koppelinggever bleek licht te lekken. Nadien geen enkel probleem meer gehad met de koppeling. De monteur heeft wel zitten vloeken, omdat hij er moeilijk bij kon komen, maar ja, dat krijg je met een fors motorblok in een relatief beperkte ruimte. En sleutelvriendelijkheid wordt steeds meer een probleem met de moderne auto's. Succes!
Roest En Narigheid Achtervolgden U Lange Tijd
nu niet meer
nu niet meer
Ik rij altijd een automaat van de Safrane, en ken de precieze constructie niet.
Als ik het goed heb begrepen is de vloeistof van de rem en de koppeling één systeem?
Dan hoeft het niet zo te zijn dat de koppeling lekt, maar het kan ook in het remsysteem zitten.
Is het een gescheiden systeem, dan eerst alle betreffende componenten héél goed schoon, vetvrij en droog maken.
Daarna zou je het moeten kunnen zien/voelen waar de lekkage zit.
En zoals je beschreef moet dat aanzienlijk zijn, want een potje olie dat snel leeg is .....heftig.
Zit de lekkage idd in het koppelings systeem, dat is het beste om beide cilinders gelijk te vervangen.....
Het verhaal met het "doortrekken" kan ik niet plaatsen.
Dat heeft niets te maken met de olie verlies.
Eerder zou het erop kunnen wijzen dat er iets met het druklager aan de hand is.
Of is het een systeem waarbij de hydraulic naar het druklager gevoerd wordt, en daar in het lager de koppeling ingedrukt wordt?
Dat kom je nl tegenwoordig steeds meer tegen, bv Ford en Opel.
Gr Albert
Als ik het goed heb begrepen is de vloeistof van de rem en de koppeling één systeem?
Dan hoeft het niet zo te zijn dat de koppeling lekt, maar het kan ook in het remsysteem zitten.
Is het een gescheiden systeem, dan eerst alle betreffende componenten héél goed schoon, vetvrij en droog maken.
Daarna zou je het moeten kunnen zien/voelen waar de lekkage zit.
En zoals je beschreef moet dat aanzienlijk zijn, want een potje olie dat snel leeg is .....heftig.
Zit de lekkage idd in het koppelings systeem, dat is het beste om beide cilinders gelijk te vervangen.....


Het verhaal met het "doortrekken" kan ik niet plaatsen.
Dat heeft niets te maken met de olie verlies.
Eerder zou het erop kunnen wijzen dat er iets met het druklager aan de hand is.
Of is het een systeem waarbij de hydraulic naar het druklager gevoerd wordt, en daar in het lager de koppeling ingedrukt wordt?
Dat kom je nl tegenwoordig steeds meer tegen, bv Ford en Opel.
Gr Albert
WillemS ik heb deze systeem.WillemS schreef:Bak hoeft er niet af.

Dan heb je toch geen cilinder buiten de bak?
Als het goed is heb ik dan een cilinder bij pedaal en een in de bak?
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
Ik denk dat ik begin met alleen koppelingscilinder. Als het nog steeds lekt doe ik de cilinder in de bak vervangen.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
Ik denk dat ik begin met alleen koppelingscilinder. Als het nog steeds lekt doe ik de cilinder in de bak vervangen.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin