
Distributieriem of doodlklap?
Distributieriem of doodlklap?
Onze Saf 2.0 1998 is toe aan een nieuwe distributieriem. Volgens de richtlijnen van Renault moet niet alleen de riem worden vervangen, maar gelijktijdig een scala aan onderdelen, waaronder één of meer spanners. De reparatie komt daardoor alleen al door onderdelen op meer dan 1300 euro. Ruwweg met arbeidsloon op 2000. Ik rond maar even af. Heeft iemand ervaring met deze richtlijnen? De dealer zit er behoorlijk mee in zijn maag, want het geven van garantie is lastig als hij die richtlijnen negeert. Wij van onze kant hebben weinig zin om twee mille in een auto te stoppen die toch al behoorlijk richting het graf rijdt. Heeft iemand ervaring met vervanging van die riem en de daarbij behorende kosten? Is het vervangen van de riem alleen een optie? Overigens, als ik het goed weet, moet ook de waterpomp worden vervangen bij deze onderhoudsklus. Ik hoor graag van jullie! Terzijde: de Saf is een maand geleden op zijn dooie akkertje door de APK gewandeld en kreeg de complimenten voor de staat van onderhoud. Zelfs de 'glazen' van de koplampen waren na 14 jaar nog in orde!! Minpuntje: er was een lampje van de kentekenplaatverlichting stuk! 

- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Hein, die kosten zijn absurd hoog! Voor ongeveer 600 Euro is de distributieriem, waterpomp en spanner + rol te vervangen.
Via www.mijngarage.nl kun je een offerte aanvragen.
De dealer noemen we hier de 'stealer'. Zoveel mogelijk vermijden.
Wat is de km-stand? Historie bekend? Mogelijk hoeft namelijk alleen de riem te worden vervangen.
Ik heb trouwens nog een spanner, rol en waterpomp met maar 28000 km voor de 2.5 liggen. Ik weet alleen niet of ze identiek zijn aan die voor de 2.0
Via www.mijngarage.nl kun je een offerte aanvragen.
De dealer noemen we hier de 'stealer'. Zoveel mogelijk vermijden.
Wat is de km-stand? Historie bekend? Mogelijk hoeft namelijk alleen de riem te worden vervangen.
Ik heb trouwens nog een spanner, rol en waterpomp met maar 28000 km voor de 2.5 liggen. Ik weet alleen niet of ze identiek zijn aan die voor de 2.0
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Belachelijke prijzen daar bij die Stealert.
Die rol en spanner kunnen dezelfde zijn, echter er zijn 2 uitvoeringen een spanner met hydrauliek en een spanner met veer(latere uitvoering). Je hebt dan ook een andere riem nodig(aantal tanden verschilt). Waterpomp is hetzelfde.
Wel is het slim om meteen de accessoireriem looprol en spanner te vervangen, de boel is dan toch open.
mvg
WillemS
Die rol en spanner kunnen dezelfde zijn, echter er zijn 2 uitvoeringen een spanner met hydrauliek en een spanner met veer(latere uitvoering). Je hebt dan ook een andere riem nodig(aantal tanden verschilt). Waterpomp is hetzelfde.
Wel is het slim om meteen de accessoireriem looprol en spanner te vervangen, de boel is dan toch open.
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
- de k@bouter
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 21:30
- Locatie: almere
Waar in de buurt woon je Hein?
Misschien kunnen we je dan meer/beter van advies dienen qua adres.....
Gr Albert
Misschien kunnen we je dan meer/beter van advies dienen qua adres.....
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Geen doodklap dus
Dank voor de opbeurende woorden. Ik vond gisteren in Groningen (woon in Musselkanaal) een distributiespecialist. Hij (Takens) regelt de hele klus voor 630 euro. Dat komt dus heel mooi overeen met wat jullie al aangeven. Ik vond ook nog Franssen Carparts in Vaals die complete setjes van Duitse makelij aanbiedt, maar daar heb ik nog niks van gehoord. De dealer wilde overigens voor dit bedrag (€1300) niet aan het werk: het was de prijsopgave van Renault Nederland omdat die geen sets meer levert. De onderdelen (om te voldoen aan de Renault Reparatie Richtlijnen ivm met de Renault Garantie, moeten derhalve apart ingekocht worden en dan rolt die prijs er uit. Dealer vond het te zot voor woorden en zei dus: "Dit moesten we dus maar niet doen!" En dat ben ik met hem eens. Sterker nog: ik rijd al bijna 35 jaar Renault en dankzij deze houding zou daar wel eens abrupt een eind aan kunnen komen. Ik voel dit als een ongekende diepe minachting voor de klant.
Historie voor de liefhebbers: Renault 5 GTX, Renault 11 GTX, Fuego GTX, Renault 19 TX (3x), Laguna TXE, Espace J63, Renault Safrane 4x (div uitvoeringen) Vel Satis 2.0 Turbo. En ik denk er over om achter dit lijstje een hele dikke punt te zetten. Bedankt voor het meedenken, vrienden!
Historie voor de liefhebbers: Renault 5 GTX, Renault 11 GTX, Fuego GTX, Renault 19 TX (3x), Laguna TXE, Espace J63, Renault Safrane 4x (div uitvoeringen) Vel Satis 2.0 Turbo. En ik denk er over om achter dit lijstje een hele dikke punt te zetten. Bedankt voor het meedenken, vrienden!
Het is idd wel een klap in het gezicht, zo`n Renault liefhebber deze behandeling te geven.
Maar Renault Nederland heeft zich in het verleden vaker klant onvriendelijk opgesteld.
Hier in dit Safrane forum zijn we er inmiddels al aan "gewend".
Gelukkig hebben we in het oosten van het land (Arnhem) één van de meest fanatieke garage zitten (Bas Risseuw), met héél véél kennis van Renault.
Zijn prijzen zijn aangenaam, en zijn werk uitstekend.
Hij zal je niet het vel over de oren trekken.....
Zo`n ritje kan ondanks de extra benzine kosten toch interessant zijn.
Hopelijk blijf je ondanks alles toch jouw Safrane op de weg houden
Gr Albert
Maar Renault Nederland heeft zich in het verleden vaker klant onvriendelijk opgesteld.
Hier in dit Safrane forum zijn we er inmiddels al aan "gewend".
Gelukkig hebben we in het oosten van het land (Arnhem) één van de meest fanatieke garage zitten (Bas Risseuw), met héél véél kennis van Renault.
Zijn prijzen zijn aangenaam, en zijn werk uitstekend.
Hij zal je niet het vel over de oren trekken.....



Zo`n ritje kan ondanks de extra benzine kosten toch interessant zijn.
Hopelijk blijf je ondanks alles toch jouw Safrane op de weg houden



Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Re: Distributieriem of doodlklap?
Hein, Ik woon in emmen en wil het ook wel voor je doen, vorige week nog van mijn Safrane gedaan . scheelt je weer de helft van die 630.-! Ik weet niet hoe ik een prive bericht moet schrijven , daarom maar even zo.HeinTun schreef:Onze Saf 2.0 1998 is toe aan een nieuwe distributieriem. Volgens de richtlijnen van Renault moet niet alleen de riem worden vervangen, maar gelijktijdig een scala aan onderdelen, waaronder één of meer spanners. De reparatie komt daardoor alleen al door onderdelen op meer dan 1300 euro. Ruwweg met arbeidsloon op 2000. Ik rond maar even af. Heeft iemand ervaring met deze richtlijnen? De dealer zit er behoorlijk mee in zijn maag, want het geven van garantie is lastig als hij die richtlijnen negeert. Wij van onze kant hebben weinig zin om twee mille in een auto te stoppen die toch al behoorlijk richting het graf rijdt. Heeft iemand ervaring met vervanging van die riem en de daarbij behorende kosten? Is het vervangen van de riem alleen een optie? Overigens, als ik het goed weet, moet ook de waterpomp worden vervangen bij deze onderhoudsklus. Ik hoor graag van jullie! Terzijde: de Saf is een maand geleden op zijn dooie akkertje door de APK gewandeld en kreeg de complimenten voor de staat van onderhoud. Zelfs de 'glazen' van de koplampen waren na 14 jaar nog in orde!! Minpuntje: er was een lampje van de kentekenplaatverlichting stuk!
Henkjan.
06-14129840
Safrane v6 24v g3 RXT aut, 2000
Safrane 2.0 bj 2000 170000 km (niet meer te koop!)
Rover 3500 v8 vanden plas
Safrane 2.0 bj 2000 170000 km (niet meer te koop!)
Rover 3500 v8 vanden plas
Rirem vervangen
Dag allemaal, bedankt voor de hulp en adviezen. De riem is vervangen en hij was er zeer slecht aan toe. Bij mij niet een kwestie van 'ik heb er verstand van', maar van gevoel: dit zit niet goed!' Bleek te kloppen. Riem was precies 100.000 km oud. De flarden hingen er bij en het was eerder een zaak van dagen dan van weken voordat hij zou knappen. Kortom, mijn vrouw blijft helemaal in haar nopjes in onze Saf rondrijden. Nu ruim twee ton, nog zeker een ton te gaan! Hartelijke groet, Hein Tunnissen
Re: Geen doodklap dus
Gohh, dit komt me zooo bekend voor. Maar dit is niet enkel bij Renault hoor. Dealers van een Zweeds automerk kennen er ook iets van. Die durven zelfs te beweren dat een bepaald iemand een bepaald type auto uit hun assortiment niet kan betalen!! En dat alleen omdat ie in zijn "weekendkloffie" naar een mooie auto staat te kijken.........HeinTun schreef:........deze houding zou daar wel eens abrupt een eind aan kunnen komen. Ik voel dit als een ongekende diepe minachting voor de klant.
