Op afstand bediende deurvergrendeling versus kou/vocht

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
BartSafrane
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 jun 2010, 12:02

Op afstand bediende deurvergrendeling versus kou/vocht

Bericht door BartSafrane »

Nu het weer kouder en vochtiger wordt, krijgt mijn op afstand bediende deurvergrendeling kuren...

Batterijtje in de sleutel is nog prima, maar de auto reageert niet meer wanneer hij 'koud' is (al een tijdje stilstaat). Wanneer ik heb gereden kan ik 'm makkelijk afsluiten met de sleutel, maar de auto 's ochtends openen of sluiten wanneer 'ie een tijdje stil heeft gestaan (en dus koud en vochtig is) is onmogelijk. Ik kan 100x op het knopje duwen, hij reageert niet of pas na veel te veel keer drukken... Als het bij temperaturen boven nul al zo is dan ben ik bang hoe hij straks reageert wanneer het gaat vriezen.

Is dit probleem ook bekend bij anderen? Zijn er oplossingen of hoort het gewoon bij de leeftijd van de auto/onnauwkeurigheid/vochtgevoeligheid van de ontvanger/frequenties?

Waar precies in de auto zit de ontvanger? Misschien dat 'm eens schoonmaak en goed laat drogen.
Renault Safrane Phase II 2.0i RXE (1998)
edsnabel
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2011, 09:36
Locatie: Den Haag

Bericht door edsnabel »

De ontvanger zit in je plafond bij je binnenspiegel. Verlichtingsspotjes en in het midden zit de ontvanger. Ik zou ook alle sloten ff smeren, voor de winter.
Als je je auto afsluit of opend moet je de zender rincting ontvanger wijzen.

Succes
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk »

Ik geloof dat de fase 2 uit 1998 al een rf ontvanger had.
Mijn oude safrane was van juli 98 en had een rf ontvanger.

Hoe dan ook zou het aan beide zijden kunnen liggen.
Wellicht is de printplaat op de sleutel niet lekker meer.
Heb je de reservesleutel al geprobeerd?
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Zover ik weet heeft een PhI een infra-rood (IF) systeem, en daar zit de ontvanger idd in het dakconsole (zwart half bolletje)
In de PhII is men over geschakeld naar een Radio-Frequentie (RF) systeem.
Als ik het goed heb, ligt de ontvanger in het dashboard of Links achter het schotje direct vóór de voordeur.

Het is een bekend fenomeen dat dit systeem gevoelig is als de spanning te laag is.
Dat zou dan ook kunnen verklaren waarom die na verloop van tijd niets doet, en nadat ie even gelopen heeft, en dus de accu spanning iets hoger is geworden door bijlading, dat ie het dan wel doet.
Vocht kan ook een oorzaak zijn.
Lekspanning door vocht kan een spannings verlaging veroorzaken.
Ook corrosie, en dus een slecht contact, zal zeker ook niet bevordelijk zijn voor de centrale vergrendeling.

Test eens bij het weigeren met een extra accu erbij, of ie het dan wel doet?
Meet eens de spanning na een aantal dagen??
Het kan zijn dat de accu leeg is en/of onvoldoende bijlaad, een "stiekeme" stroomverbruiker die de accu leeg trekt,....enz enz.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
BartSafrane
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 jun 2010, 12:02

Bericht door BartSafrane »

Veel dank voor de nuttige reacties, vooral aan AlbertP voor de uitgebreide toelichting! Ik ga dit weekend hopelijk eens aan de slag (wanneer het eindelijk droog wordt :-)).
Renault Safrane Phase II 2.0i RXE (1998)
jcva
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 aug 2007, 22:12

Bericht door jcva »

1e pase 2 had ook een IR afstandsbediening en daar ben ik ook eens mee de mist in gegaan.
Ik dacht dat de batterijen nog vol waren (dat had ik gememeten met een universeelmeter) maar ook regelmatig deze problemen.
Toch die batterijen maar eens vervangen en het probleem was echt weg. Het kost de kop niet en voordat je alles open gaat leggen in die auto zou ik dat toch eens proberen.

Capaciteit van die batterijen is toch al niet hoog en met een universeelmeter meet je nagenoeg onbelast. Als je hem gebruikt zakt blijkbaar toch de spanning te ver in om hem te laten werken.

Joop
Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 okt 2010, 21:49
Locatie: Barneveld

Bericht door Renaultootje »

jcva schreef:Toch die batterijen maar eens vervangen en het probleem was echt weg.
Joop
Ik kan dit onderschrijven.
Ik had (Ph2 1997) en heb (ph2 1998) IR afstandbediening. Een tijdje terug batterijen vervangen omdat er één afstandbediening slecht begon te reageren. De andere deed het nog goed maar uit voorzorg/preventie deze ook vervangen. Beide werken weer perfect; beter dan voorheen....(maar het blijft IR).....

Groet
Leonard
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2654
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Je kunt het wel merken dat de batterijen wat minder worden als je eens 2 keer moet drukken voordat de auto reageert, of 3 keer, ik heb er altijd op voorraad liggen, zijn niet zo duur :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Er staat 2jaar voor de levensduur van de batterijen. Ook in het instruktieboekje staat om de 2 jaar vervangen. En, O,ja, je sleutel niet laten vallen of aan een bos vol sleutels monteren.
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Plaats reactie