Plotseling Cruisecontrole Defect.

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Ashvan

Bericht door Ashvan »

dafxf schreef:
Ashvan schreef:Bij mij doet de cruise control het ook niet meer maar als ik alles in de auto uit zet ( radio climate control) en ik druk op een van de toetsen van de cruise controle hoor ik de rekeneenheid wel klikken. Dus zo kan je horen of hij kapot is of niet.

Wat zou er bij mij dan eigenlijk aan de hand kunnen zijn?
De senoren bij de pedalen?

Of toch wat anders?
Hi Ashvan, misschien be je er al uit, maar hier de link waar het een en ander staat beschreven: http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... c&start=30

Dit vanwege het feit dat ik ook een akkefietej had met een NIET werkende CC, maar na het spul schoongemaakt te hebben en dat viel best mee, doet hij het sinds die tijd weer perfect.
Beetje lastig om bij te komen, als je voor de geopende motorkap staat (met een dichte kap zie je weinig) dan bevindt deze zich links onderaan, beetje onder de koplamp in die buurt moet je zoeken, misschien heb ik nog een foto ervan, zal ik er bij doen.
Afbeelding
Deze heb ik al gecontroleerd en is helemaal in orde.
Dus vandaar dat ik denk dat het bij mij misschien de sensoren op de pedalen zijn.
Ik probeerde ze laatst even snel los te halen maar lukte me niet.
Ze zaten erg strak. Als ik meer tijd heb ga ik het opnieuw proberen.
Hoop dat dat het is aangezien er niet veel meer overblijft.
dafxf

Cruise control

Bericht door dafxf »

Heb je deze uit elkaar gehaald en schoongemaakt dan?
Ik zou niet weten of er sensoren bij de pedalen zitten, ik heb er nog nooit van gehoord tenminste.
Ashvan

Bericht door Ashvan »

Ik heb het uit elkaar gehaald en naar gekeken maar hij was gewoon helemaal schoon van binnen. Zat echt geen vuiltje of stof in.

Het zijn niet echt sensoren maar contacten.
Zodra je op de rem drukt word er een knop ingedrukt zodat de cruise control weet dat hij zich uit moet schakelen. Zo ook bij de koppelingspedaal. Als deze kapot zijn werkt de cruise control dus ook niet.
dafxf

cruise control probleem

Bericht door dafxf »

Aha ja natuurlijk, ik heb dat niet want ik rij automaat, klein tikje op de rem en de CC is uitgeschakeld, misschien heb je wat aan deze foto, is makkelijker te zien en als daar ook niets mee aan de hand is, dan maar eens even de tijd nemen om alle contacten en aansluitingen etc. schoon te maken en een bus contactspray doet wonderen, dat heb ik ook al ontdekt.
Contactspray maakt ook schoon en elimineert diverse "foutjes" in het gehele elektronica gebied wat je zoal tegenkomt met auto's die veel elektrische "rommel' bevat zal ik maar zeggen.
Hoe meer elektronica hoe meer kans op storingen en dat weet bijna nu iedereen wel die met een oudere SAF rondrijd.
Ik moet ook weer aan de slag in de diverse "slagaders" van de SAF elke aansluiting kan een klein defect bevatten door stof of andere ongewenste dingen die elektronica niet kan verdragen.
Dat wordt dus spitten en zoeken en hoop dat je het vind !!Afbeelding
digitalpunk

Re: cruise control probleem

Bericht door digitalpunk »

dafxf schreef: Dat wordt dus spitten en zoeken en hoop dat je het vind !!
Afbeelding
Waar kijken we precies naar?
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Ashvan

Bericht door Ashvan »

Dit is het stangetje naar de gaspedaal toe. Als die niet goed vast zit pakt de cruise control niet of slecht. Ik denk dat hij dat ermee bedoelt.

Bij mij zit hij in ieder geval goed vast!
Plaats reactie