Weigerende achteruitrij lampen

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gerben

Bericht door Gerben »

Dat ding zal z'n functie volstaan, maar ik vind het net iets te lelijk om in m'n auto te hangen. Vandaar dat ik ga creatieven met hout, lijm, en veel veel zwaar gereedschap :)

Albert, wat bedoel je precies? Ik heb even gekeken in m'n wagen, maar kan er geen voorstelling van maken. Kun je je verhaal toelichten met een foto?
Safrane II 2.0 RXE
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Wat je zegt Gerben, zo'n lelijk ding past niet in onze mooie voiture!
Ik ben dus zeer benieuwd hoe jouw versie eruit zal gaan zien.

Ik dacht al dat ik de enige zou zijn die niet helemaal begrijpt wat er allemaal in dat hoofd van Albert omgaat, 't is een moeilijk verhaal :lol:
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Ok,ok,ok....... Ik probeerde in het kort een idee te lanceren, daar ik "normaal" lang van stof ben.
Sorry, was iets tekort en te steno-achtig.

Welnu, voor in de auto is geen blikjeshouder,dus was ik weer eens aan het denken naar aanleiding van Gerben zijn mogelijkheden.
Zelf heb ik al jaren geleden zo`n plastic houder voor aan de deur te hangen gekocht.
Heel leuk, vooral als je de auto instapt en de deur dichtgooid. Resultaat,......... overal spettert de limonade door de auto heen en ook over je kleren.
Het systeem is dat je een houder hebt met aan de achterzijde een stuk plastic die aan de bovenkant in een boog omgebogen is (als een vishaak). zo kan je hem dus aan de deur tussen de ruit en de rubberstrip inschuiven.

Nu heb ik deze houder niet aan de deur, maar aan de rechterzijde aan het midden-console hangen(aan de buitenzijde). Door het midden van de auto loopt het midden-console.
Ter hoogte van versnellingspook( of automaat hendel) zitten aan weerszijde plastic plaatjes waar schakelaars op gemonteerd zitten (o.a. van de cruise-control).
Als je nu bij het rechterplaatje een bekerhouder inhaakt zodanig dat hij over het console randje heenhangt en zodanig dus buiten het console de drankjes hangen.
Als de bijrijders stoel max achteruit staat, is er voldoende ruimte.
Wordt die stoel naar voren gezet dan kan je wel een problemen krijgen, maar dit is incidenteel het geval.

Op deze manier kunnen zowel houders gemaakt worden voor de achter bank, waarbij de airco hem koelt Type 1, en
type 2 houder met hetzelfde (liefst notenhout) materiaal is tbv de voorpassagieres om de reeds gekoelde blikjes niet steeds in de hand te hoeven houden.

Het zijn dus 2 verschillende houder toepassingen, waarvan de basis-blok hetzelfde is, alleen de ophanging is verschillend.
En op deze manier hebben alle inzittende de mogelijkheid hun drankje "even"op te bergen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is, zoniet.....ff melden.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gerben

Bericht door Gerben »

Dat is inderdaad een betere uitleg!
Voor alsnog ben ik bezig met de houder voor achter de armsteun, hoe de andere houder vorm gaat krijgen ben ik nog niet over uit.
Wat materiaal betreft: Ik koos eiken omdat we dit hebben op m'n werk. Andere houtsoorten die we hebben vind ik niet mooi, of hebben een slechte eigenschap mbt werken. Let wel, de auto staat 's avonds stil, wordt koud van binnen en wordt tamelijk vochtig. Niet alle houtsoorten kunnen hiertegen. Het 'notenhout' in mijn safrane is duidelijk van plastic, en voor zover ik kon zien in de Initiale waren de deurpanelen van echt notenhout, maar de klepjes en plaatjes in het middenconsole waren geplastificeerd. Nu hebben we zowiezo geen notenhout, en ik betwijfel of het zich zo goed laat bewerken in een bekerhouder.
Safrane II 2.0 RXE
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Dat eikenhout een goede keuze is daar heb je gelijk in.
Eiken en teak hebben een zeer dichte nerf en zullen niet snel scheuren of krom trekken.
Daarnaast is het notenhout wat men ziet over het algemeen gefineerd, plus dat er teveel breukplaatsen en knoten in zitten.
Met een noten-beits zou je dan wel de kleur aardig kunnen benaderen en daarna met een blanke hoogglans het politour- effect verkrijgen.
Zou dat een goede oplossing zijn?

Wat betreft die andere houder. Misschien is het zo te maken dat alleen door de achterzijde anders te maken, je hierdoor 2 vliegen in 1 klap kunt maken
De voor-, zijde-, boven- en onder-kanten blijven hetzelfde, alleen de achterzijde is anders ivm de ophanging cq bevestiging.

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Gerben

Bericht door Gerben »

Wegens drukte op m'n werk kom ik gewoon er maar niet aan toe om de houders te maken. Heeft een voordeel: het hout is nu weer gezet en uitwerkt zodat ik het weer vlak & haaks kan maken, zonder dat het later weer kromtrekt en barst.

Kwa lak kun je vele kleuren bereiken, zonder dat je de houtstructuur verliest. Ik heb een hekel aan plastic, laminaat of gefineerde planken, dus als ik iets maak moet het ECHT hout zijn. (soms ook tegen beterweten in, ik ben eigenwijs :P). Daarom wil ik de houtstructuur ook behouden, anders neem ik wel mdf ofzo.
Zoals ik het nu in m'n hoofd heb wordt de houder alleen geschikt voor achter het middenconsole. De vorm is dusdanig afhankelijk van een gecentreerd geheel, dat het bijna lelijk zal zijn wanneer deze ergens anders geplaatst wordt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Helaas is mijn camera stuk, dus kan ik niet ondertussen foto's maken van de vorderingen. Ik zal kijken of ik deze week een nieuwe kan kopen, want ik mis het toch wel. En fotos maken met een mobile telefoon verafschuw ik!
Safrane II 2.0 RXE
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Gerben schreef:Wegens drukte op m'n werk kom ik gewoon er maar niet aan toe om de houders te maken. Heeft een voordeel: het hout is nu weer gezet en uitwerkt zodat ik het weer vlak & haaks kan maken, zonder dat het later weer kromtrekt en barst.

**Het heeft ook geen haast, neem er de tijd voor

Kwa lak kun je vele kleuren bereiken, zonder dat je de houtstructuur verliest. Ik heb een hekel aan plastic, laminaat of gefineerde planken, dus als ik iets maak moet het ECHT hout zijn.

**Daar sta ik volkomen achter,maar fineer is ook echt hout, alleen erg dun, vandaar dat het op ander materiaal geplakt wordt.

(soms ook tegen beterweten in, ik ben eigenwijs :P). Daarom wil ik de houtstructuur ook behouden, anders neem ik wel mdf ofzo.
Zoals ik het nu in m'n hoofd heb wordt de houder alleen geschikt voor achter het middenconsole. De vorm is dusdanig afhankelijk van een gecentreerd geheel, dat het bijna lelijk zal zijn wanneer deze ergens anders geplaatst wordt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Helaas is mijn camera stuk, dus kan ik niet ondertussen foto's maken van de vorderingen. Ik zal kijken of ik deze week een nieuwe kan kopen, want ik mis het toch wel. En fotos maken met een mobile telefoon verafschuw ik!
[

**Soms is de qualiteit redelijkw, ik heb vandaag een UBS kabel besteld om tel/foto`s in mijn compie te krijgen, daar ook **mijn toestel de geest heeft gegeven

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Gerben schreef:Wegens drukte op m'n werk kom ik gewoon er maar niet aan toe om de houders te maken. Heeft een voordeel: het hout is nu weer gezet en uitwerkt zodat ik het weer vlak & haaks kan maken, zonder dat het later weer kromtrekt en barst.

**Het heeft ook geen haast, neem er de tijd voor

Kwa lak kun je vele kleuren bereiken, zonder dat je de houtstructuur verliest. Ik heb een hekel aan plastic, laminaat of gefineerde planken, dus als ik iets maak moet het ECHT hout zijn.

**Daar sta ik volkomen achter,maar fineer is ook echt hout, alleen erg dun, vandaar dat het op ander materiaal geplakt wordt.

(soms ook tegen beterweten in, ik ben eigenwijs :P). Daarom wil ik de houtstructuur ook behouden, anders neem ik wel mdf ofzo.

[

**Soms is de qualiteit redelijkw, ik heb vandaag een UBS kabel besteld om tel/foto`s in mijn compie te krijgen, daar ook **mijn toestel de geest heeft gegeven

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
Gast

Re: Weigerende achteruitrij lampen

Bericht door Gast »

Hoogstwaarschijnlijk achteruit rij schakelaar defect. Voor € 95 ex BTW en een uurtje sleutelen hoogstwaarschijnlijk opgelost.

gr. Albert Walpot ( Tholen, Zeeland ).
Gerben schreef:Er zit weer een project aan te komen lijkt wel.
Vanavond wilde ik wegrijden uit de parkeerplaats, en ik kijk dan altijd even in de ruit van de buren of alle lampen werken (weerspiegeling) (ja, de boardcomputermevrouw zou het ook moeten zeggen).
Tot mijn verbazing ontbraken twee witte lampen die mij begeleiden tijdens het achteruit rijden. Nu durf ik niet met zekerheid te zeggen dat dit gister nog niet was, want het valt me nu pas op! Het volgende heb ik net al gecheckt (in het donker):
- Lampjes (duh), deze werken allemaal
- Zekering (is in orde)
- Vocht (niet aanwezig)

Ik vermoed dus dat het m zit in de schakelaar die geactiveerd wordt zodra je de pook in de R-positie duwt. Nu kan en ga ik niets meer doen om 0:00 's nachts in het pikke donker, en veel zin om de boeken in te duiken heb ik nog niet. Heeft iemand ervaring hiermee of weet waar deze sensor zit? Dat scheelt mij namelijk een hoop zoekwerk :P
Alvast bedankt
Gerben

Bericht door Gerben »

Anonymous schreef:Hoogstwaarschijnlijk achteruit rij schakelaar defect. Voor € 95 ex BTW en een uurtje sleutelen hoogstwaarschijnlijk opgelost.

Vanavond wilde ik wegrijden uit de parkeerplaats, en ik kijk dan altijd even in de ruit van de buren of alle lampen werken (weerspiegeling) (ja, de boardcomputermevrouw zou het ook moeten zeggen).
Tot mijn verbazing ontbraken twee witte lampen die mij begeleiden tijdens het achteruit rijden. Nu durf ik niet met zekerheid te zeggen dat dit gister nog niet was, want het valt me nu pas op! Het volgende heb ik net al gecheckt (in het donker):
- Zekering (is in orde)
- Vocht (niet aanwezig)

Ik vermoed dus dat het m zit in de schakelaar die geactiveerd wordt zodra je de pook in de R-positie duwt. Nu kan en ga ik niets meer doen om 0:00 's nachts in het pikke donker, en veel zin om de boeken in te duiken heb ik nog niet. Heeft iemand ervaring hiermee of weet waar deze sensor zit? Dat scheelt mij namelijk een hoop zoekwerk :P
Alvast bedankt
Ik heb de sensor er al uitgehaald, en deze is inderdaad defect. Het contact is zeer slecht en doet het alleen als de sensor diep is ingedrukt, en zover komt die naaf niet.
Dat uurtje sleutelen kun je gerust vervangen met 10 minuten sleutelen, maar ik weet nu wel waar de uren van automonteurs vandaan komen.
95 euro ex btw voor een drukschakelaar vind ik ook erg prijzig...
Safrane II 2.0 RXE
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Als een monteur 5 min voor de koffie pauze zijn werkplaats order klokt, en er 5 min. aan werkt, vervolgens 20 min. pauze neemt, en daarna de reparatie van 5 min. uitvoert, kom je op een half uur op de werkorder.
Als de receptionist niet oplet, schrijft hij vrolijk 30 min werkplaats tarief.

Daarom blijf ik zoveel mogelijk tijdens de reparatie in de werkplaats om zulke excessen te voorkomen.
Bij officiele dealers wordt dat niet in dank afgenomen, en proberen ze me in een wachthok en ver uit het zicht van de wekplaats te loodsen.
Bij kleinere werkpaatsen heb je dat veel minder, en het is ook nog eens gezelliger.

Het is vaak ook een vertrouwens kwestie, maar mijn portomonee gaat toch voor.

Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
richardvenema

Bericht door richardvenema »

Gerben schreef:
Anonymous schreef:Hoogstwaarschijnlijk achteruit rij schakelaar defect. Voor € 95 ex BTW en een uurtje sleutelen hoogstwaarschijnlijk opgelost.

- Zekering (is in orde)
- Vocht (niet aanwezig)

Alvast bedankt
Ik heb de sensor er al uitgehaald, en deze is inderdaad defect. Het contact is zeer slecht en doet het alleen als de sensor diep is ingedrukt, en zover komt die naaf niet.
Dat uurtje sleutelen kun je gerust vervangen met 10 minuten sleutelen, maar ik weet nu wel waar de uren van automonteurs vandaan komen.
Hallo

Dit lijkt wel een virus mijn achteruit rij lampen zijn er ook mee genokt,bedankt voor de tips.

Richard Venema, :P
Als ik rijd voel ik mij als die god uit Frankrijk
Gerben

Bericht door Gerben »

Albert Peters schreef:Als een monteur 5 min voor de koffie pauze zijn werkplaats order klokt, en er 5 min. aan werkt, vervolgens 20 min. pauze neemt, en daarna de reparatie van 5 min. uitvoert, kom je op een half uur op de werkorder.
Als de receptionist niet oplet, schrijft hij vrolijk 30 min werkplaats tarief.

Daarom blijf ik zoveel mogelijk tijdens de reparatie in de werkplaats om zulke excessen te voorkomen.
Bij officiele dealers wordt dat niet in dank afgenomen, en proberen ze me in een wachthok en ver uit het zicht van de wekplaats te loodsen.
Bij kleinere werkpaatsen heb je dat veel minder, en het is ook nog eens gezelliger.

Het is vaak ook een vertrouwens kwestie, maar mijn portomonee gaat toch voor.

Gr Albert
Een maat van me is automonteur bij audi, die laat ik de meeste technische klusjes doen. verder doe ik zoveel mogelijk zelf, zodat die kosten iig gespaart blijven.
Safrane II 2.0 RXE
richardvenema

Bericht door richardvenema »

richardvenema schreef:
Gerben schreef:

Hallo

Dit lijkt wel een virus mijn achteruit rij lampen zijn er ook mee genokt,bedankt voor de tips.

Richard Venema, :P
Bij Renault nieuwe schakelaar gekocht.
67 euro inclusief btw.
Als ik rijd voel ik mij als die god uit Frankrijk
Gerben

Bericht door Gerben »

Heb je ook een 2.0 hand geschakeld?
Waar heb je die schakelaar gekocht?
Safrane II 2.0 RXE
Plaats reactie