Plotseling Cruisecontrole Defect.

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Plotseling Cruisecontrole Defect.

Bericht door DNW 2105 »

Midden in het hete Spanje hadden we een klein feestje in onze Safrane 2.0 RXE PH.II 1999 toen deze de 300.000km grens passeerde, sjorrend aan onze zware caravan.
De Saf. vond het nodig om, een paar km verder, te reageren met het uitvallen van de cruise crontrole. Zomaar ineens!! :(
Ik weet wel veel van auto's maar met CC-systemen heb ik me nog nooit bezig gehouden.
Het komt nu wel op een zeer ongelegen moment tijdens veel lange ritten.
Het ledje op de schelaar brandt niet meer en ik kan in het boekje geen zekering vinden die zich met de cruise controle bezig houdt.
Ik heb me al wat ingelezen bij andere topics betreffende dit onderwerp met vacuumpompen en sensoren enzo zodat ik al half en half moet concluderen dat dit niet simpel is.
Heeft iemand een idee??
We staan de eerste 3 dagen op de camping in Lissabon.
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Lekker relaxen en wachten tot je weer thuis bent, is daar toch veel te warm en zonder cc kun je ook wel rijden. :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

Klinkt verstandig, maar een zekeringetje vervangen had nog wel gelukt en 2500km met de caravan (80-90km/h) duurt erg lang!!!
Bedankt.
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

je hebt toch niet toevallig ook het airbag-lampje branden? Want dan zal de cc worden uitgeschakeld.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Puzzie
Berichten: 271
Lid geworden op: 30 jan 2009, 14:12
Locatie: Vught

Bericht door Puzzie »

Als het lampje op de schakelaar uit is zal het probleem waarschijnlijk niet in de regeling zitten, maar in de stroomtoevoer. Ook kan het zijn dat de schakelaar door vervuiling blijft hangen en geen goed contact meer maakt. Bij mij was hij door de vorige eigenaar getracteerd op een glas cola :evil: (duurde even voor ik erachter was), maar na een schoonmaakbeurt deed hijn het weer.

Ik hoop voor jou dat het ook zoiets is.

Vel succes!

Groeten
Paul
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014
DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

Op het airbag lampje heb ik niet gelet, ga ik zo doen.
Ik heb het plaatje waar de schakelaar op zit losgewipt en de schak. van onder bekenen.
Kan niets vreemds ondekken. Zitten keurig 4 draden aan.
Ga hem eens bemeten.
Heb een universeel meter bij me want niets is zo Frans als contact storingen!!
We reizen nu verder. Misschien hebben ze daar ook Wifi op de camping.

Groeten uit Portugal!!
DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

Geen enkel waarschuwingslampje brandt tijdens het rijden, dus ook geen airbaglampje.
Er komen 4 draden via een plug met 6 gaten waarvan er 4 gebruikt zijn. De kleuren zijn rood/rose - geel - grijs/lichtblauwEr komt spanning op de schakelaar via de gele draad en wordt doorgeschakeld naar de rode/rose draad. Op de zwarte draad meet ik massa. Op de grijsof lichtblauwe draad meet ik niets.
Ik vermoed dat de schakeldraad voor het LED-lampje is. Deze wordt dus niet direct via de schakelaar geschakeld.

Groeten uit Nazare.
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De snelheidsregelaar is gezekerd op zekering F30 (10A) die ook het markeringslicht links zekert. Verder ook nog zekering F23 (20A) die ook de stoplichten zekert.
Kijk die nog eens goed na. Mijn advies vervang de zekeringen in ieder geval even, want soms is niet goed te zien of ze heel of defekt zijn.
SUC6
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

Nou WillemS en e.a. , laat ik nou het linker bovenste markeeringslicht van de caravan afrijden langs een boom!
Die staat dus parallel aan de linkermarkeeringslichten voor en achter van de auto.
Door het vernielen van het markeeringslicht van de caravan is F30 (10a) door gepiept.
Na dit incident liet de snelheidsregelaar het afweten.
Ik heb F30 vervangen waardoor de linkermarkeerslichten weer werkten, maar de CL-CO laat het nog steeds afweten!
De stoplichten werken nog dus zal F23 nog wel goed zijn.
Morgen vertrekken we naar Caimbra, dus genoeg tijd om te testen!

Gr. W.
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Iets anders..... de CC moet weten hoe hard je rijd.
Krijgt je CC deze informatie ook?
Bij mijn Initiale viel soms ook de CC uit.
Vlak voor die uitviel, viel eerst de snelheidsmeter uit.
Vervolgens ook de CC.
Als ik op de rijksweg reed, zette ik de bak in Neutraal, dan kort het contact af, en daarna weer aan.
Dan de motor starten en in D schakelen.
Dan had ik de CC en snelheidsmeter weer terug.

Misschien overbodig, maar werkt de schakelaar op het midden console nog echt wel goed?
Het kan zijn dat het stekkertje onder de schakelaar is los geschoten, of dat er een draadbreuk in zit


Gr Albert
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Nu je dit verhaal vertelt heb je in ieder geval een duidelijke richting waarin je moet zoeken, want na dit incident was de CC weg.
Toch nog ergens een lek stroompje? oid.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

Mijn Safrane is handgeschakeld en de snelheidsmeter funtioneerd normaal.
Ik heb de zekering van de stoplichten gecontroleerd door deze er even uit trekken.
De stoplichten werkten toen niet, toen ik de 20A zekering terug plaatste werkten ze weer, dursdeze zekering is echt in orde.
Ik heb de werking van de schakelaar met een multimeter gecontroleerd.
Deze funtioneerd als een enkelpolige maakschakelaar en het stekkerblok zit echt goed op de schakelaar aangeklikt
Morgen gaan we naar Aveiro in Portugal!
Gebruikersavatar
Zettex
Berichten: 331
Lid geworden op: 30 mar 2006, 23:20

Bericht door Zettex »

Dan wordt het een old school guerrilla cruise controle gereedmaken.
Zaag een bezemsteel op lengte, en neem deze mee achter het stuur, en geef gas met deze stok als je lange en rechte einden rijdt.
Laat de stok weer los als je wilt koppelen enz.
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De schakelaar bij de pook heeft erin een diode en een weerstandje, wellicht is hij toch defekt geraakt.
Op B1 zit de + van zekering F30 en op B2 die van F23.
A1 = massa en B3 gaat naar de rekeneenhid en het rempedaalkontakt.
SUC6
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
DNW 2105
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2012, 12:14
Locatie: Heemstede

Bericht door DNW 2105 »

Gelukkig geeft het Portugeeze wegennet weinig reden tot het inschakelen van een cr-co
Dus de bezemstok laat ik van de o.s.g.c.c hier nog even achterwege!
De storing is ontstaan door het doorbranden van de 10A zekering.
Dan zou de storing toch opgeheven moeten zijn na het plaatsen van een nieuwe zekering??
Er kan toch nergens anders een defect onstaan bij het doorpiepen van een zekering?
Zeker niet aan de hardware zoals schakelaars en bedrading.
De kortsluitstroom heeft door het markeerlampencircuit gelopen en niet door het CC-systeem!
Ik heb geen idee hoe het hele cr-co werkt.
Ik lees over een rekeneenheid. Wat doet ie en waar bevindt die zich?
Misschien heeft een inductiepuls daar de boel verstoord.

Groeten uit Porto!
Plaats reactie