Met de safrane de winter door.
Safrane de winter door.
Veel goede en bruikbare tips gezien waarvoor dank!!
Denk ook aan de "PEKEL'". Behandel de auto buitenzijde met WAXOIL.Uitstekende bescherming maar dan beter met de hand wassen in plaats van de tunnel.Goede hogedruk spuit behandeling aan onderzijde en de spatschermen in het bijzonder.
Prettige jaarwisseling en een veilig 2010.\
Paul Rouppe.
Denk ook aan de "PEKEL'". Behandel de auto buitenzijde met WAXOIL.Uitstekende bescherming maar dan beter met de hand wassen in plaats van de tunnel.Goede hogedruk spuit behandeling aan onderzijde en de spatschermen in het bijzonder.
Prettige jaarwisseling en een veilig 2010.\
Paul Rouppe.
Ik wil er toch wel een weer een paar tips bijdoen.
Namelijk redelijk (volle)gevulde benzine tank ,i.v.m de mogelijkheid dat rijkswaterstaat een weg afsluit,file of ongeluk.
Ik had ook een probleem dat de scharnierpunten van de wisserbladen vastgevroren zaten.
dus alle scharnierpunten en ook de scharnierpunten van het wisserblad zelf ook met sileconenspray behandeld,
Herhalen van alle portieren insprayen.
En alle ijsvorming tussen spatscherm en banden na elke rit verwijderen ivm aanvriezen.
Gr Foeke
Namelijk redelijk (volle)gevulde benzine tank ,i.v.m de mogelijkheid dat rijkswaterstaat een weg afsluit,file of ongeluk.
Ik had ook een probleem dat de scharnierpunten van de wisserbladen vastgevroren zaten.
dus alle scharnierpunten en ook de scharnierpunten van het wisserblad zelf ook met sileconenspray behandeld,
Herhalen van alle portieren insprayen.
En alle ijsvorming tussen spatscherm en banden na elke rit verwijderen ivm aanvriezen.
Gr Foeke
Dan nog een tip: Siliconenspray ga je niet blij van worden, mochten er stukken gespoten moeten worden in de toekomst. Er zijn genoeg andere vochtwerende middelen die geen siliconen bevatten, zoals WD40, Bardahl superspray, kopervet, vaseline, enz enz.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
HMMM Daar had ik niet aangedacht Sjak!!Sjak Brak schreef:Dan nog een tip: Siliconenspray ga je niet blij van worden, mochten er stukken gespoten moeten worden in de toekomst. Er zijn genoeg andere vochtwerende middelen die geen siliconen bevatten, zoals WD40, Bardahl superspray, kopervet, vaseline, enz enz.
Bedankt
Foeke
Even een oude topic aanzwengelen.
Ben eigenlijk benieuwd,hoe de safranes zich houden met deze lage temperaturen.?
Zelf had ik al maatregelen genomen om vast vriezen van portieren te voorkomen,welke tot heden tot tevredenheid werken.
Ook het starten is tot heden geen probleem.
2 x een melding gehad,bij contact aanzetten van de automaat bak.(was lang geleden).
Even stukje rijden in noodloop,auto uitzetten opnieuw starten en alles was weer normaal.
In denk aan spanningsverschillen(te laag) of zoiets welke de melding veroorzaken.
Kan zijn dat de accu niet voldoende oplaad,mede de korte eindjes die ik rijd.
Verder kachel werkt perfect(vorige Renaults altijd problemen).
Ik hoop dat de Safrane blijft werken zoals het behoord te doen.
Ben benieuwd hoe het onze forumleden vergaat.
Gr Foeke
Ben eigenlijk benieuwd,hoe de safranes zich houden met deze lage temperaturen.?
Zelf had ik al maatregelen genomen om vast vriezen van portieren te voorkomen,welke tot heden tot tevredenheid werken.
Ook het starten is tot heden geen probleem.
2 x een melding gehad,bij contact aanzetten van de automaat bak.(was lang geleden).
Even stukje rijden in noodloop,auto uitzetten opnieuw starten en alles was weer normaal.
In denk aan spanningsverschillen(te laag) of zoiets welke de melding veroorzaken.
Kan zijn dat de accu niet voldoende oplaad,mede de korte eindjes die ik rijd.
Verder kachel werkt perfect(vorige Renaults altijd problemen).
Ik hoop dat de Safrane blijft werken zoals het behoord te doen.
Ben benieuwd hoe het onze forumleden vergaat.
Gr Foeke
-
BartSafrane
Hier in het koude (Limburgse) zuiden gaat het eigenlijk gewoon goed...
Moet vaker om 7 uur 's ochtends met -13 graden de weg op, en Safrane start zonder morren. De kachel verwarmt de auto zodat ik lekker comfortabel de weg op kan (en die elektrisch verwarmde voorruit is bijzonder fijn als de ruit bevroren is, maar vanwege het bijzonder droge weer heb ik die afgelopen weken eigenlijk niet nodig gehad). Geen vastgevroren portieren (heb de rubbers ingesmeerd), geen foutmeldingen, geen lege accu (*klopt af*).
Wel grappig overigens dat met die temperaturen zowel de olie van de stuurbekrachtiging als die van de versnellingsbak lekker dik is, zodat het sturen en schakelen wat zwaarder gaat
Wel grappig overigens dat met die temperaturen zowel de olie van de stuurbekrachtiging als die van de versnellingsbak lekker dik is, zodat het sturen en schakelen wat zwaarder gaat
Renault Safrane Phase II 2.0i RXE (1998)
- digitalpunk
Mijn startmotor heeft het eergisteren begeven en Miep staat voorlopig nog even stil.
Vandaag zou als het goed is de nieuwe startmotor binnen komen, dan moet ik 'm naar de dealer zien te slepen waar ie donderdag ochtend gerepareerd word.
Vandaag zou als het goed is de nieuwe startmotor binnen komen, dan moet ik 'm naar de dealer zien te slepen waar ie donderdag ochtend gerepareerd word.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Fijne auto, mijn Safrane
Ik kan niet anders zeggen dat ik tot nu toe probleemloos deze koude weersta. Instappen, starten en direct lopen, kachel werkt prima, egenlijk geen bijzonderheden. Ja toch, eentje, de ruiten die constant beslaan. Heb al gekeken maar geen lekkages kunnen vinden, ook niet de achterruitenwisser, wat ik al gelezen had hier op het forum. Voor de rest fijne auto, Safrane, 2,5 uit 97 met inmiddels 240.000km.
- digitalpunk
Ik heb wel gemerkt dat naarmate het kouder werd, ze steeds meer moeite kreeg met starten.Sjak Brak schreef:Slechte startmotor lijkt me niet met de kou te maken te hebben; dat ie nu toevallig kapot gaat maakt het nog geen kou-probleem
Hier verder geen problemen, alleen duurt het overschakelen op gas nu iets langer, beetje jammer
Nadat ik een nieuwe accu had gemonteerd, leek het probleem weg.
Daarna begon de echte vorst en was het snel aflopende zaak.
Als dit in de zomer was gebeurd, had je dan de zomerhitte de schuld gegeven?
Denk eerder dat het toevallig zo uitkwam, een electromotor wordt geleidelijk slechter vanwege oa slijtage etc, niet vanwege de kou.
Met de kou krijgt een startmotor het op zich zwaarder (olie is dikker dus blok moeilijker rond te gooien, en accu soms ook zwakker) waardoor een defect wel sneller aan het licht komt, maar dat betekent nog geen causaal verband
Denk eerder dat het toevallig zo uitkwam, een electromotor wordt geleidelijk slechter vanwege oa slijtage etc, niet vanwege de kou.
Met de kou krijgt een startmotor het op zich zwaarder (olie is dikker dus blok moeilijker rond te gooien, en accu soms ook zwakker) waardoor een defect wel sneller aan het licht komt, maar dat betekent nog geen causaal verband
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
- digitalpunk
Ik geef niemand de schuld, maar merk alleen op dat het starten moeilijker ging naarmate de temperatuur zakte. Hoe dan ook doet ze op dit moment vrij weinig meer en is het wachten tot donderdag.
Re: Fijne auto, mijn Safrane
hoi Ed.
Ja ruiten die beslaan,dat gebeurt ook bij mij,voornamelijk de achterruit.
Ik heb al diverse mogelijke oorzaken of gekit of uitgebannen.
Laatst voelde ik in de ruimte achter het klepje voor de achterlichten te vervangen.
Ik bespeurde daar ook vocht,nu zit ik te denken aan of waar het logo van safrane door
het plaatwerk heen gaat.
Of ik denk dat de rubbers van de achterlicht unit vergaan zijn.
Zal als ik tijd heb ook maar eens het binnenwerk van de achterklep demonteren.
We zien dan wel weer.
Foeke
Ja ruiten die beslaan,dat gebeurt ook bij mij,voornamelijk de achterruit.
Ik heb al diverse mogelijke oorzaken of gekit of uitgebannen.
Laatst voelde ik in de ruimte achter het klepje voor de achterlichten te vervangen.
Ik bespeurde daar ook vocht,nu zit ik te denken aan of waar het logo van safrane door
het plaatwerk heen gaat.
Of ik denk dat de rubbers van de achterlicht unit vergaan zijn.
Zal als ik tijd heb ook maar eens het binnenwerk van de achterklep demonteren.
We zien dan wel weer.
Foeke
- AS1 (Anne)
- Administrator
controleer eens na regen of er ergens water op je deurrubbers staat. Dan lekt de kitrand achter het deurpaneel.
Als voor, dan komt het bij je gaspedaal te staan.
Als voor, dan komt het bij je gaspedaal te staan.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,