Het "Sportknopje" op de Automaat selecteur

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
sjoerd
Berichten: 337
Lid geworden op: 15 feb 2007, 22:24
Locatie: Meppel

Bericht door sjoerd »

Soms echt schrikbarend hoeveel de stal uit gewandeld zijn. Soms eveneens opvallend hoeveel er nog achter het hek zijn blijven staan.....
Renault Safrane 2.5 RXT automaat 1998 EXIT
Volvo V70 2.4 Bi fuel 2000 EXIT
Volvo C70 2.3 T5 G3 241 PK 1999 EXIT
Audi A6 Avant TDI 2004
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Boven de 60 km neemt de luchtweerstand quadratisch toe, je hebt echt heel veel paarden nodig om bv al boven de 200 uit komen, maar vergeet niet dat van de paarden uit de motor onderweg naar het asfalt zo'n 30% sterft/verdwijnt door allerlei hindernissen onderweg.
Dus je moet je "paardenstal" echt in zeer goede konditie houden/brengen wil je na zo'n aantel jaren en kilometers de fabriekstop nog zonder problemen willen halen.
Je merkt het ook wel, eerst gaat de versnelling zichtbaar snel maar hoe hoger de snelheid hoe trager de versnelling.
Ikzelf vind voor de Saf zo tussen de 140 en 160 een idiale kruissnelheid.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

WillemS schreef:Je merkt het ook wel, eerst gaat de versnelling zichtbaar snel maar hoe hoger de snelheid hoe trager de versnelling.
maar het is wel wat gecompliceerder dan dat, want je heb ook nog de vermogenscurve van de motor dat van grote invloed is.
Mijn Lag V6 begon vanaf zo'n 160 nog even wat harder te versnellen en zat dan heel snel aan de 200, alsof er een turbo bij kwam. Dit komt omdat de motor dan rond het ideale toerental zit om z'n piek vermogen af te leveren.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk »

Ik vind vooral het koppel onderin erg fijn.
In z'n 4 versnellen kan vaak zonder terugschakelen en een aangenaam gevoel als je in je stoel gedrukt wordt komt er nog bij.
:P
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Koppel heb je nodig voor trekkracht, PK's voor de topsnelheid.
De PK's bereiken hun top vaak zo tussen de 3.500 en 5.500 tpm.
SUC6
p.s. ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk of ik nu 200 of 230 kan.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Mijn (ren)paardjes vinden het heerlijk om eens de benen te mogen strekken, en laten zien wat ze in hun mars hebben :P :P :P
Tuurlijk is de motor door en door warm, en ik ga geleidelijk de snelheid verhogen.
Je voelt dat ze geen geweld aangedaan worden.
Lang doe ik het ook niet, de tankmeter loopt met 1:3,5 snel naar leeg toe :cry: :cry: :cry:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ja, Albert maar die draaikolk in je tank spoelt wel evt rommel los zo blijft de tank schoon :lol:
Hoe was het ook al weer met die oude Amerikanen met een V8, vraagt de pompbediende; wilt u de motor even uit zetten anders krijg ik de tank niet vol. :lol:
Midden jaren 60 werkt ik in de vakantie bij een Garage, kwam daar een klant met een grote Jaguar moest van Bloemendaal naar Groningen en terug, deze wagen had 2 brandstof tanks een dop links en rechts, en o.ja. doe ook maar 3 blikken olie(sae 30W) voor onderweg, maar goed, ruitje lappen en een dikke fooi voor mij :wink:
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Plaats reactie