JoostVB
Daarnaast heeft deze auto een zwart-lederen interieur in redelijk nette staat (wat kale plekken maar die zijn denk ik wel te behandelen). Ik denk dat ik dit ga overzetten.
De voorstoelen zijn van die volledig elektrisch verstelbare 'memory' stoelen en dat klinkt ook wel interessant. Ik heb elders op dit forum gelezen dat de bijrijdersstoel alleen 12V nodig heeft. Over de bestuurdersstoel was dat niet helemaal duidelijk. De memory functie werkt dan blijkbaar samen met de computer van de auto.
Nu heb ik die memory functie niet per se nodig dus mijn vraag is of ik de verstelfuncties van de stoel wel kan gebruiken door alleen 12V aan te sluiten?
Overzetten elektrische stoelen/bank, JoostVB
- Jack de zeeuw
Overzetten elektrische stoelen/bank, JoostVB
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op 27 apr 2011, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
- Jack de zeeuw
quote="JoostVB"]De schade van de aanrijding is helemaal hersteld. De auto rijd weer als vanouds.
Het extra werk wat betreft het 'pimpen' (nu ik toch een donor auto heb) moet ik nog doen.
Dat is o.a.:
overzetten elektrische ramen achterdeuren
Heeft iemand hier ervaring mee? Is de makkelijkste oplossing om de hele deur te vervangen, of kan ik evengoed het binnenwerk vervangen?
Ik heb hier nog niet veel tijd aan besteed dus ik weet niet eens waar de kabelboom van de achterdeur naartoe loopt. Gaat deze enkel naar het bedieningspaneel van de linkervoordeur, of loopt (een deel van) de kabel naar bv. het dashboard?
Ik heb wel een leuke bijkomstigheid ontdekt. Ik heb het bedieningspaneel van het bestuurdersportier al wel vervangen en nu heb ik ineens de mogelijkheid om met 1 druk op de knop het raam te openen/sluiten zonder dat ik de knop ingedrukt houdt.
Blijkbaar zit deze 'feature' in de knop of het bedieningspaneel. Ik had dat eerder in de motoraansturing verwacht.
overzetten voorstoelen
Dit blijken van die ergonomische stoelen te zijn zoals hier beschreven (http://www.renaultsafrane.nl/viewtopic.php?t=2706). Een prachtig topic over de binnenkant van de stoel. Ik heb alle knopjes even getest en alles lijkt nog te werken. Of de kussentjes ook leeglopen heb ik niet gemerkt maar daarvoor heb ik denk ik te kort getest.
Ik hoef de stoelen dus waarschijnlijk niet open te maken, maar ik denk eerlijk gezegd dat de grootste uitdaging zit in datgene wat er onder de stoel zit.
Ik kwam daar een compleet rekencentrum tegen. Er loopt een kabel met wel 30 adertjes vandaan richting het dashboard.
Een van de laatste berichten uit het bovengenoemde topic gaat daar ook over. Blijkbaar wordt dat nog een behoorlijke uitdaging.
Als iemand meer informatie heeft over wat we hier zien...
[/quote]
Het extra werk wat betreft het 'pimpen' (nu ik toch een donor auto heb) moet ik nog doen.
Dat is o.a.:
overzetten elektrische ramen achterdeuren
Heeft iemand hier ervaring mee? Is de makkelijkste oplossing om de hele deur te vervangen, of kan ik evengoed het binnenwerk vervangen?
Ik heb hier nog niet veel tijd aan besteed dus ik weet niet eens waar de kabelboom van de achterdeur naartoe loopt. Gaat deze enkel naar het bedieningspaneel van de linkervoordeur, of loopt (een deel van) de kabel naar bv. het dashboard?
Ik heb wel een leuke bijkomstigheid ontdekt. Ik heb het bedieningspaneel van het bestuurdersportier al wel vervangen en nu heb ik ineens de mogelijkheid om met 1 druk op de knop het raam te openen/sluiten zonder dat ik de knop ingedrukt houdt.
Blijkbaar zit deze 'feature' in de knop of het bedieningspaneel. Ik had dat eerder in de motoraansturing verwacht.
overzetten voorstoelen
Dit blijken van die ergonomische stoelen te zijn zoals hier beschreven (http://www.renaultsafrane.nl/viewtopic.php?t=2706). Een prachtig topic over de binnenkant van de stoel. Ik heb alle knopjes even getest en alles lijkt nog te werken. Of de kussentjes ook leeglopen heb ik niet gemerkt maar daarvoor heb ik denk ik te kort getest.
Ik hoef de stoelen dus waarschijnlijk niet open te maken, maar ik denk eerlijk gezegd dat de grootste uitdaging zit in datgene wat er onder de stoel zit.
Ik kwam daar een compleet rekencentrum tegen. Er loopt een kabel met wel 30 adertjes vandaan richting het dashboard.
Een van de laatste berichten uit het bovengenoemde topic gaat daar ook over. Blijkbaar wordt dat nog een behoorlijke uitdaging.
Als iemand meer informatie heeft over wat we hier zien...

Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op 27 apr 2011, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jack de zeeuw
Als het dezelfde kleur is, is de deur overzetten het makkelijkst alleen denk ik dat de aansluiting van de stekker van de deur op het gedeelte van de carosserie wel kan maar dat je geen stroomdraad hebt. Dus zul je een massa en stroomdraad ergens anders vandaan moeten halen en moeten aansluiten op de stekker van de deur.
Wat betreft de stoelen : vraag Fuego GTX (ook voor wat betreft de elektr. ramen achter) maar hoe hij het oplost, hij is er nog mee bezig. Hij heeft nl el. stoelen, bank e.d. van een Baccara van mij gekocht en overgezet in zijn saf die geen elektrische aansluitingen daarvoor had.
Ik heb voor hem een schema gemaakt van de stekker van de auto, voor wat betreft de stroom en massa voor de stoelen en achterbank. Hij had de luchtkussens reeds aan de praat maar de bestuurdersstoel verstelling was nog niet helemaal voor elkaar. Wat hij niet had is de computer onder de bestuurdersstoel.
Dus : kijk eerst bij de donor auto waar de stroom en massa zit op de stekker ( de bijrijdersstoel is simpeler ). De mogelijkheid is er bij jou misschien om de kast onder de stoel ook over te zetten (maar welke ?) maar ik denk dat de kabelbundel waarop de kast aangesloten moet worden er niet ligt. Dus ook daar zul je misschien ergens anders een stroom en massa draad vandaan moeten halen Zo simpel is het allemaal niet maar het is wel mogelijk
Wat betreft de stoelen : vraag Fuego GTX (ook voor wat betreft de elektr. ramen achter) maar hoe hij het oplost, hij is er nog mee bezig. Hij heeft nl el. stoelen, bank e.d. van een Baccara van mij gekocht en overgezet in zijn saf die geen elektrische aansluitingen daarvoor had.
Ik heb voor hem een schema gemaakt van de stekker van de auto, voor wat betreft de stroom en massa voor de stoelen en achterbank. Hij had de luchtkussens reeds aan de praat maar de bestuurdersstoel verstelling was nog niet helemaal voor elkaar. Wat hij niet had is de computer onder de bestuurdersstoel.
Dus : kijk eerst bij de donor auto waar de stroom en massa zit op de stekker ( de bijrijdersstoel is simpeler ). De mogelijkheid is er bij jou misschien om de kast onder de stoel ook over te zetten (maar welke ?) maar ik denk dat de kabelbundel waarop de kast aangesloten moet worden er niet ligt. Dus ook daar zul je misschien ergens anders een stroom en massa draad vandaan moeten halen Zo simpel is het allemaal niet maar het is wel mogelijk
- Jack de zeeuw
[quote="Fuego_gtx"]Rechterstoel en achterbank is idd vrij eenvoudig aan te sluiten ook als je niet de geschikte kabelboom hebt.
Kwestie van vanuit de zekeringkast een paar plusleidingen trekken naar de stekkers.
Massa van de stoel kun je wegnemen van 1 van de boutjes onder de stoelen die in het chassis zitten.
Electrische vensters achter ook vrij eenvoudig als je de complete deur kunt omzetten.
Afdekkingen van de koker en de B-stijl wegnemen en 1 extra plusleiding langs de originele kabelboom naar de deur leggen. Ook daar de massa simpelweg nemen van 1 van de bevestigingsschroeven van het mechanisme.
Hetzelfde geld voor de achterbank.
Vanuit de stekker van de motor van de zitting doolussen naar de rugleuning.
Maar nu de bestuurdersstoel
:(
Door de grote hoeveelheid aansluitingen op de stekkers is het moeilijk de goede aansluitingen te vinden.
Daar ben ikzelf ook nog steeds niet helemaal uit na pak m beet 6 zaterdagen friemelen.
Zo gauw ik eruit ben laat ik het weten.
LET OP !!!!
Doordat de originele kabelboom van bijvoorbeeld een RN niet geschikt is om oa de computers aan te sluiten heb je dus ook geen zg eindstop van de motortjes.
Dit houd is dat als je vrouwtje/zoontje/dochtertje zijn/haar vingers op het knopje blijft houden terwijl het venster al dicht is je grote kans loopt op een doorgefikte motor.
Suc6 en word vervolgd.
Greetz, Arno
Kwestie van vanuit de zekeringkast een paar plusleidingen trekken naar de stekkers.
Massa van de stoel kun je wegnemen van 1 van de boutjes onder de stoelen die in het chassis zitten.
Electrische vensters achter ook vrij eenvoudig als je de complete deur kunt omzetten.
Afdekkingen van de koker en de B-stijl wegnemen en 1 extra plusleiding langs de originele kabelboom naar de deur leggen. Ook daar de massa simpelweg nemen van 1 van de bevestigingsschroeven van het mechanisme.
Hetzelfde geld voor de achterbank.
Vanuit de stekker van de motor van de zitting doolussen naar de rugleuning.
Maar nu de bestuurdersstoel

Door de grote hoeveelheid aansluitingen op de stekkers is het moeilijk de goede aansluitingen te vinden.
Daar ben ikzelf ook nog steeds niet helemaal uit na pak m beet 6 zaterdagen friemelen.
Zo gauw ik eruit ben laat ik het weten.
LET OP !!!!
Doordat de originele kabelboom van bijvoorbeeld een RN niet geschikt is om oa de computers aan te sluiten heb je dus ook geen zg eindstop van de motortjes.
Dit houd is dat als je vrouwtje/zoontje/dochtertje zijn/haar vingers op het knopje blijft houden terwijl het venster al dicht is je grote kans loopt op een doorgefikte motor.
Suc6 en word vervolgd.
Greetz, Arno
Vandaag weer een hele dag aan het puzzelen geweest met de bestuurdersstoel.
Ik ben er nu van overtuigd dat je niet alleen spanning en massa nodig hebt op 1 of meerdere van die 30 aansluitingen maar dat je ook de computers nodig hebt die onder de ergonomische stoel zitten.
Ik heb de stoel (weer eens) uitgebouwd en vandaag de schakelaars aan de zijkant maar eens gedemonteerd om te zien of ik op die manier de motortjes aan het werken kan krijgen.
Welke aansluitingen ik ook van spanning en massa voorzie de motortjes draaien op die manier niet, krijg wel af en toe kortsluiting als schakelaar neutraal staat.
De grote aansluiting van de stoel heeft 4 verschillende stekkers, blauw, grijs, zwart en wit.
Ben er nu wel achter dat de witte (onderste) rij contacten de stroom verzorgt naar de motortjes en zo kan ik dus de stoel met een kabeltje via de cigarettenplug verstellen maar dat is dus slechts een noodoplossing mja je moet toch wat he
Ik wacht met spanning op een volgende donorauto waar ik ook tenminste het kabeboomgedeelte dat onder de stoel zit met de computers kan gebruiken zodat ik verder kan "hobbyen"
Moraal van dit verhaal: "Bezint eer ge begint gheghe"
Word vervolgd.
Greetz, Arno
Ik ben er nu van overtuigd dat je niet alleen spanning en massa nodig hebt op 1 of meerdere van die 30 aansluitingen maar dat je ook de computers nodig hebt die onder de ergonomische stoel zitten.
Ik heb de stoel (weer eens) uitgebouwd en vandaag de schakelaars aan de zijkant maar eens gedemonteerd om te zien of ik op die manier de motortjes aan het werken kan krijgen.
Welke aansluitingen ik ook van spanning en massa voorzie de motortjes draaien op die manier niet, krijg wel af en toe kortsluiting als schakelaar neutraal staat.
De grote aansluiting van de stoel heeft 4 verschillende stekkers, blauw, grijs, zwart en wit.
Ben er nu wel achter dat de witte (onderste) rij contacten de stroom verzorgt naar de motortjes en zo kan ik dus de stoel met een kabeltje via de cigarettenplug verstellen maar dat is dus slechts een noodoplossing mja je moet toch wat he

Ik wacht met spanning op een volgende donorauto waar ik ook tenminste het kabeboomgedeelte dat onder de stoel zit met de computers kan gebruiken zodat ik verder kan "hobbyen"
Moraal van dit verhaal: "Bezint eer ge begint gheghe"
Word vervolgd.
Greetz, Arno
Renault Forever
??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006

Ex Renault Fuego (4x)
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Btw voor de echte hobby-ist hier staat ook nog het een en ander 
http://www.renaultsafrane.nl/viewtopic. ... c&start=15
Miss iemand die het licht ziet ???

http://www.renaultsafrane.nl/viewtopic. ... c&start=15
Miss iemand die het licht ziet ???
Renault Forever
Ex Renault Fuego (4x)
Peugeot 307 1.6 16V 2006

Ex Renault Fuego (4x)
Peugeot 307 1.6 16V 2006
- Jack de zeeuw
Ik kan me niet herinneren dat die kabel die ik je hebt opgestuurd naar de computertjes liep anders had ik ze wel meegestuurd. Ik zal nog eens in de desbetreffende auto kijken waar ik ze precies heb geknipt, waar dus de rest naartoe looopt.
Zou het schema op Dyalogis te vinden zijn

Zou het schema op Dyalogis te vinden zijn

Ik denk dat het verschil erin zit dat de stoel van een Ph1 toch anders word aangestuurd dan een Ph2.
Bij de auto die bij ons op het werk stond waar ik die achterportieren van gewisseld heb zaten 3 computers onder de bestuurdersstoel.
Die heb ik veiliggesteld voor de auto naar de hemel is gegaan , echter de bijbehorende kabelboom niet
http://www.renaultsafrane.nl/viewtopic.php?t=2745
hier is te lezen dat de computer van een Ph2 in de stoel zelf zit, er zou dus toch een mogelijkheid moeten zijn m aan te sturen, maar ik zou echt niet weten hoe.
Greetz, Arno
Bij de auto die bij ons op het werk stond waar ik die achterportieren van gewisseld heb zaten 3 computers onder de bestuurdersstoel.
Die heb ik veiliggesteld voor de auto naar de hemel is gegaan , echter de bijbehorende kabelboom niet

http://www.renaultsafrane.nl/viewtopic.php?t=2745
hier is te lezen dat de computer van een Ph2 in de stoel zelf zit, er zou dus toch een mogelijkheid moeten zijn m aan te sturen, maar ik zou echt niet weten hoe.
Greetz, Arno
Renault Forever
Ex Renault Fuego (4x)
Peugeot 307 1.6 16V 2006

Ex Renault Fuego (4x)
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Hallo allemaal,
Ik zie net dat er een apart topic van is gemaakt
, dus ook hier maar even neergezet.
Wat betreft de computers onder de bestuurdersstoel: zie dit topic: http://www.renaultsafrane.nl/viewtopic. ... ght=#26423.
Wat betreft de stoelverstellingcomputer: download het bestand "PhII MR302 B54.pdf"
van de downloadpagina (http://bestand.renaultsafrane.nl).
In hoofdstuk 88 staat het een en ander hierover, ook de aansluitingen van de stekkers (pagina 88-3 en 88-4).
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Succes
Groeten
Paul
Ik zie net dat er een apart topic van is gemaakt

Wat betreft de computers onder de bestuurdersstoel: zie dit topic: http://www.renaultsafrane.nl/viewtopic. ... ght=#26423.
Wat betreft de stoelverstellingcomputer: download het bestand "PhII MR302 B54.pdf"
van de downloadpagina (http://bestand.renaultsafrane.nl).
In hoofdstuk 88 staat het een en ander hierover, ook de aansluitingen van de stekkers (pagina 88-3 en 88-4).
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Succes
Groeten
Paul
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014
Fase I en II stoelen zijn inderdaad aardig verschillend wat betreft kabelboom e.d.Fuego_gtx schreef:Ik denk dat het verschil erin zit dat de stoel van een Ph1 toch anders word aangestuurd dan een Ph2.[...]
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
- Jack de zeeuw
De auto waar het interieur uitkomt is van een Ph 1, (GJ-BR-39) uit '93. Ik denk dat er ook wel 3 comp's onder de stoel zitten.Ik denk dat het verschil erin zit dat de stoel van een Ph1 toch anders word aangestuurd dan een Ph2.
Ik heb de kabeltjes deels aan de comp's af moeten knippen omdat het behoorlijk met elkaar verbonden zat, en deels in de kabelboom die langs de drempel loopt.
Ik heb het nog niet gecontroleerd omdat ik jou stoel erin gemonteerd heb zodat de auto toch nog op een fatsoenlijke wijze verplaatst kan worden voordat hij in het definitieve vergeethoekje terecht komt

In het slechtste geval moet je zelf nog eens langskomen ? Moet je alleen doen als je zeker weet hoe het werkt en wat je nog nodig hebt en anders moet ik het alsnog voor je eruit halen.
De 3 computers onder de stoel heb ik hier thuis liggen alleen de kabelboom niet die alles met elkaar verbind.
Uit andere topics blijkt dat ze waarschijnlijk niet eens (allemaal) voor de stoel zijn.
Ik denk dat ik gewoon wacht tot er een nieuwe op de sloop binnenkomt en die dan eens heel goed bestuderen.
Word vervolgd.
Greetz, Arno
Uit andere topics blijkt dat ze waarschijnlijk niet eens (allemaal) voor de stoel zijn.
Ik denk dat ik gewoon wacht tot er een nieuwe op de sloop binnenkomt en die dan eens heel goed bestuderen.
Word vervolgd.
Greetz, Arno
Renault Forever
Ex Renault Fuego (4x)
Peugeot 307 1.6 16V 2006

Ex Renault Fuego (4x)
Peugeot 307 1.6 16V 2006
- Jack de zeeuw
Ik heb eens gekeken onder mijn achterbank, bij mij is dus alles voorbereid voor een elektrische achterbank. Nu nog een frame met schakelaars en motorretjes, dus als je nog eens wat tegenkomt hoor ik het graag.