automaat noodloop

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
marc1969
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 nov 2008, 15:54
Locatie: Stein LB

automaat noodloop

Bericht door marc1969 »

de dagen worden weer kouder en vochtigger,en ja wel hoor mijn automaat bak gaat weer in noodloop.(3 liter v6).
vorigjaar had ik ook dit probleem,toen heb ik op aanwijzingen van foeke alle stekkers ingespoten en schoongemaakt,en de stekker wat voor op de bak zit schoongemaakt.deze zat toen vol met olie.
daarna geen storing meer gehad.
nu dus weer storing alle boven genoemde handelingen herhaald maar helaas.
ook nog extra massa geprobeerd rechtstreeks op bak.
extra accuu geprobeerd ook geen resulutaat.
bij koude motor-bak nood loop.
als alles warmgedraaid is (motor-bak) op nieuw starten en storing weg.
bak schakeld weer normaal,geen vreemde geluiden en bak slipt niet.
reset geprobeerd door accuu los tegooien,en methode contct aan gas indrukken 10 seconde wachten....... geen resulutaat.
de auto kan pas vrijdag uitgelezen worden,dus afwachten maar :( :(
iemand een idee wat er aan de hand kan zijn???
groeten marc
Safrane II; RXT 3.0 V6i - Bwj: 1997
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Tja, mij lijkt het dat het niet in de bak zelf zit.
Het zou te maken kunnen hebben met verkeerde informatie naar de computer.
Ergens krijgt ie een meetwaarde die hij niet goed vindt, en daarom in noodloop gaat.
Dat kunnen vele dingen zijn.
Bv. de accu spanning is door de temperatuur en het net starten aan de lage kant
Probeer eerst een de auto 10sec op contact te zetten, daarna starten, maar nog niet inschakelen.
Laat hem enige minuten met verhoogd stationair toerental draaien, zodat de spannig weer wat hoger is.
Schakel rustig alle versnelling even in.

Kijk of ie dan nog in noodloop gaat.

Met het uitlezen weet je wel direct waar of welke sensor het probleem meld.
Het jij de bak olie pas geleden vernieuwd??

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
marc1969
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 nov 2008, 15:54
Locatie: Stein LB

Bericht door marc1969 »

hoi alberrt de bak olie is voorig jaar vernieuwd.
de storing is meteen aanwezig,het maakt niet uit in welke stand de bak staat.
zo dra ik de saf op kontact zet brand het lampje van de bak al.
acuu spanning lijkt mij niet het geval,daar ik een tweede accuu er parralel heb aan gehangen,dit gaf ook geen resulutaat.
als ik wist welke draad van de bak naar de computer de foutmelding gaf kon ik deze mischien overbruggen.(ik weet dat dit niet de juiste oplossing is,maar ik zal de saf laten uitlezen en dan kijken wat de mogelijkheden,en de kosten zijn).
op deze manier rijden is niet goed, daar de saf in zijn 3 rijd ,hoog brandstof verbruik en de koppelomvormer zal er ook onder lijden.
dus laat ik de saf maar staan tot ik meer weet.
ik heb zelf het idee dat er mischien net te weinig olie in de bak zit (te lage druk in koude toestand) bij warme pak op bedrijfs temperatuur is de storing naar opnieuw starten weg.
als de saf vervolgens stilstaat en afkoeld is de storing weer terug,tot dat deze weer warm is.
de bak gaat niet in noodloop tijdens het rijden.
bij het op contact zetten zit die er al in .
Safrane II; RXT 3.0 V6i - Bwj: 1997
sjoerd
Berichten: 337
Lid geworden op: 15 feb 2007, 22:24
Locatie: Meppel

Bericht door sjoerd »

Wat een gekloot is dat toch ook altijd met die bakken van die v6-en. :twisted: :oops:
Renault Safrane 2.5 RXT automaat 1998 EXIT
Volvo V70 2.4 Bi fuel 2000 EXIT
Volvo C70 2.3 T5 G3 241 PK 1999 EXIT
Audi A6 Avant TDI 2004
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Als de storing er al in zit als ie op contact gaat, zonder dat de motor draait, heeft het niets te maken met de druk sensor...
Ook niet met het schakelblok, want ie werkt en reageert op olie druk.
Te weinig olie in de bak wordt ook niet gemeten bij alleen contact aan.

Heb je al eens goed gekeken bij de stekker aansluiting op de automaatbak computer??
Is er misschien een pootje krom, of is door vocht, corrosie ontstaan??

Ik hoop wel dat het uitlezen gebeurt met een XR25, want die geeft alles aan.
De clip kan geen automaat/motor reset toepassen.
Dus fouten kunnen alleen met de XR25 eruit worden gehaald.
Er zijn bij de Renault dealer wel andere uitlees computers die het wel kunnen.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
marc1969
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 nov 2008, 15:54
Locatie: Stein LB

Bericht door marc1969 »

hallo allemaal.
het probleem met mijn automaat bak is nog niet opgelost.
ik heb inmidels wel een diagnose,en dat is dat er een nieuw kleppen blok in moet.
diagnose is gesteld door speetjens automaat bakken specialist.
deze heeft hem uitgelezen en uitgemeten.
diagnose koste me 95 euro,resulutaat vervangen kleppenblok,ik heb van het uitlezen verder geen raport en weet dus ook niet wat de foutmelding is.
vervanging van het kleppen blok plus nieuwe olie en filter zou op 1100 euro uitkomen.
daar komt nog voor de apk een aandrijfashoes lv,en handremkabel bij.
de kosten voor de apk komen dan op 250 euro.
acuu heeft het ook begeven nieuwe zal rond 100 euro liggen (100 amp).
alles bij elkaar ongeveer 1500 euro.

nu komt mijn vraag,weet mischien iemand van jullie een bedrijf die dit goedkoper doet?
of een bedrijf of goede hobby-ist die bijvoorbeeld het kleppen blok kan reiniggen,zodat de kosten lager uitvallen.
of waar je een nieuw of gereviseerd kleppen blok kunt kopen.
de kosten van 1100 euro ga ik er niet aan uitgeven.

is er iemand die het aandurft om de karterpan er onderuit te halen,en het kleppenblok wilt reiniggen?
ik heb op het duitse forum gelezen dat het te doen moet zijn.

nu is het nog steeds zo dat als de auto of bak olie op temperatuur is ik de automaat kan resetten door opnieuw kontact uit, aan te zetten.
de bak schakeld dan weer goed en blijft dit dan ook goed doen,totdat alles weer is afgekoeld.
na een tip van albert heb ik de zekering van de automaatbak vervangen door een zekering die stuk is.daar overeen een schakelaar gesoldeerd zodat ik handmatig de stroom kan onderbreken.
heb dit gistergetest en kan nu onder het rijden de bak (als warmgenoeg is) resetten,zodat ik niet meer aan de kant moet om opnieuw te starten (lastig als je autosnelweg rijd).

ik weet ook dat dit maar een lapmiddel is mar kan me hier mee helpen.
zou nu eigenlijk nog een temperatuur meter moeten hebben dan weet ik het moment van resetten zeker.

zoals gezegd de kosten van 1100 euro ga ik niet maken,dus blijft het zoeken naar een goedkopere oplosing,anders blijf ik rijden totdat bak stuk gaat en is het einde safrane.

groetjes marc1969
Safrane II; RXT 3.0 V6i - Bwj: 1997
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Ik weet dat Bart (24V)Lamers Uit Raamdonksveer de bak kan reviseren of schoonmaken, maar ik weet niet of hij dat wil doen en of hij daar tijd voor heeft.
Overigens weet ik er ook nog 1 die nog in een auto zit (type AD 8 ) die nog niet zo lang geleden gereviseerd is, die helemaal niet veel moet kosten. En als die inmiddels weg mocht zijn heb ik er ook nog wel een goede maar die zit in een nog rijdende auto die ik overigens voor onderdelen heb aangeschaft maar op een gegeven moment toch eens uit elkaar moet.

Zo'n nieuw kleppenblok kost dacht ik 650 euro, dan vind ik de 1100 nog wel meevallen als dit incl arbeid is. Een atomaat reveseren is aanmerkelijk duurder. :roll:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Hebben ze de klacht ook kunnen reproduceren? Dat lijkt me erg belangrijk.
Als ik je klacht lees dan zijn er 4 mogelijkheden in volgorde van waarschijnlijkheid:
1) slecht contact v/e stekker
2) slechte sensor
3) electronische interface op het hydraulisch blok
4) hydraulisch blok

Als ze het niet hebben geproduceerd dan zou ik voor een second opinion gaan voordat je het hydraulisch blok laat vervangen.
Kom je wel eens in de buurt van Arnhem? Daar zit de beste Renault automaten specialist (Bas Risseeuw). Ik heb geen aandelen van hem want die zijn er niet ;-)
Bel hem eerst eens. Zie ook hier.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

2 facetten vind ik opmerkelijk.
De eerste is dat de storing direct aanwezig is zodra het contact wordt aangezet.
De tweede dat de automaat bak olie is vervangen zonder het filter te vernieuwen.
Dat kan vrijwel zeker tot storingen leiden zoals Marc nu heeft.

Of het te proberen valt om de (hete) olie opnieuw eruit te laten lopen en dan ook het filter te verwisselen, carter goed reinigen en weer dichtschroeven.
De gedachte gang is dat bij hete olie schijnbaar geen problemen zijn, en dus het kleppenblok wel werkt.
Als in die toestand de boel wordt gereinigd en met een nieuw filter, bestaat de kans dat de vuiligheid in het carter achter blijft, en de rest in het filter wordt opgevangen......

Een elektrische fout meting door een slecht contact of een defecte computer behoort ook tot de mogelijkheden.( zeer waarschijnlijk zelfs)

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Erwin Heuperman
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2010, 15:08
Locatie: Purmerend

Bericht door Erwin Heuperman »

Ik heb een Safrane 3.0 V6 12V automaat uit 1994 met hetzelfde probleem. Bak gaat soms in noodloop. Ik wil graag proberen de stekkerverbindingen op de automaat los te maken en in te spuiten met WD40. Kan iemand mij vertellen waar deze zitten?
Safrane RT V6i Automaat 1994 "RIP"
boer
Berichten: 548
Lid geworden op: 11 dec 2006, 22:10
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer »

BAS RISSEEUW Ander antwoord heb ik niet
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer
Gebruikersavatar
Erwin Heuperman
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2010, 15:08
Locatie: Purmerend

Bericht door Erwin Heuperman »

Bedankt voor de tip. Ik ga proberen contact met hem te zoeken.
Safrane RT V6i Automaat 1994 "RIP"
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Het telefoonnummer is 026-3617111
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
Erwin Heuperman
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2010, 15:08
Locatie: Purmerend

Bericht door Erwin Heuperman »

Het probleem is inmiddels door Bas Risseeuw opgelost.
Goede en serieuze garage.
De melding van de computer was: Elektroklep 3 defect.
Er is een nieuw elektrokleppenblok gemonteerd en gelijk ook de olie en filter vervangen.
Totale kosten 790 euro.
Ik ga er vanuit nu weer vele kilometers in luxe te kunnen rijden.
Safrane RT V6i Automaat 1994 "RIP"
Plaats reactie