Hallo, ik ben van plan binnenkort mijn riem te laten vervangen. Nu hoor je wel eens dat er bij sommige auto`s dan gelijk een aantal bouten/schroeven vervangen dienen te worden, is dit bij de safrane ook zo. Het ligt dan toch los en een paar bouten/schroeven kunnen je de kop niet kosten.
Als het de distributieriem betreft is het een standaardprocedure om meteen de waterpomp ook te vervangen plus de riemspanners. Doe je dit niet, gaan deze onderdelen geheid kapot na een tijdje met een nieuwe riem te hebben gereden, omdat de riemspanning en daardoor de spanning op het lager van de waterpomp en de spanners hoger wordt.
Afhankelijk van het aantal km's de ene keer wel en de andere keer geen waterpomp.
Wel de looprollen en multiriem vervangen.
De benodigde onderdelen zitten meestal in 1 set (Gates, met of zonder w.pomp).
SUC6
Als de multiriem nog goed is zou ik die er gewoon weer opzetten. Waterpomp is wel een aanrader en idd niet de loop/spanrollen vergeten, ik schat zelf in een ochtendje werk als je handig bent.
De multiriem zou ik altijd vervangen als deze gedemonteerd is geweest. Het zijn de kosten niet, en je wilt niet weten wat er kan gebeuren als deze breekt. Heb meegemaakt dat deze tussen de distributieriem terecht kwam, met alle gevolgen van dien.
SUC6