Mijn Safrane

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: 15 sep 2004, 10:02
Locatie: Meeuwen

Mijn Safrane

Bericht door Gunther »

OK, hier komt het dagboek van onze Safrane. Voor mij de aftrap:

[13-04-2005]
Uitvoering: 2.5 RXE
Brandstof: Benzine (daarna LPG ingebouwd)
Extra's: Lederen bekleding
Bouwjaar: oktober 1997
Eigenaar sinds: juli 2004
Aanschafprijs: EUR 3250,-
Kilometerstand bij aanschaf: 248.000 km
Onderhoudskosten bij aanschaf: EUR 1800,- (auw)

Tja, je zou kunnen zeggen, goedkoop is duurkoop. Nee, het was geen misgok. Ik wist dat ik een wagen kocht bij een dubieuze handelaar waar ik kosten aan zou moeten maken. De wagen stond zonder APK met 4 slechte banden en een kapotte ashoes. Daarnaast uiteraard grote beurt met distributieriem, stuurarmpjes vervangen etc. Het enige onverwachte was dat de ashoes alleen inclusief as geleverd wordt. Al met al had ik dus voor EUR 5000,- een Safrane in perfecte staat. En dat is een prijs waar ze over het algemeen wel voor te vinden zijn.

Sindsdien lekker gereden en geen moment spijt van m'n aanschaf. Staat nu op de 270.000 en nog geen enkele indicatie van kosten die eraan gaan komen.

[10-02-2006]
Zoals hier reeds vermeld drie weken geleden afscheid genomen van de wagen (292.000 gereden). Netjes afgehandeld door de verzekering en weer op zoek gegaan. Twee weken geleden de opvolger gevonden:

Uitvoering: 2.5 RXE
Brandstof: LPi G3
Extra's: elektrisch verwarmde voorruit, cruisecontrol, schuifdak, autotelefoon
Bouwjaar: september 1997
Eigenaar sinds: februari 2006
Aanschafprijs: EUR 3250,-
Kilometerstand bij aanschaf: 196.000 km
Onderhoudskosten bij aanschaf: EUR 213,-

Vooralsnog een gelukstreffer. Had reeds nieuwe banden, remschijven/blokken, uitlaat, kachelradiator, brandstofpomp. Bij de vorige eigenaar had de Renault Dealer geconstateerd dat de homokineten versleten waren. Dat bleek dus uiteindelijke een gebroken motorsteun te zijn... :? Dus de initiele beurt was echt alleen een grote beurt en een motorsteun.
Goed gegokt dus.

En als je dan net aan het zoeken bent komt je zomaar iets anders nog tegen:

Uitvoering: 3.0 V6 Initiale Paris
Extra's: geen (is standaard al erg compleet)
Bouwjaar: oktober 1997
Eigenaar sinds: februari 2006
Aanschafprijs:
Kilometerstand bij aanschaf: 254.000 km
Onderhoudskosten bij aanschaf:

Tja, ik kom 'm echt niet laten staan.... :roll:
Dit wordt de auto voor in de garage zeg maar. Helemaal weer in goede staat maken. Er moet (technisch) het nodige aan verspijkerd worden, maar zo'n Initiale Paris is toch wel iets aparts.
Laatst gewijzigd door Gunther op 12 feb 2006, 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Shamrock
Berichten: 1299
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:24

Mijn Safrane

Bericht door Shamrock »

Uitvoering: V6-24V 3.0 RXT
Extra's: Lederen bekleding, airco, navigator, etc. etc.
Bouwjaar: april 2000
Eigenaar sinds: 22 september 2004
Aanschafprijs: EUR 11.500,-
Kilometerstand bij aanschaf: 152.300 km
Onderhoudskosten bij aanschaf: EUR 216,- i.v.m. defecte koplampsproeierinstallatie (kapot gevroren, waardoor het leidingsysteem vervangen moest worden)

Onlangs de thermostaat laten vervangen voor EUR 180,- (thermostaat zelf kostte slechts EUR 30,-). Mijn vorige Safrane (2.2i RN uit 1992) heeft me een vermogen aan reparaties gekost. Echter mijn liefde voor deze auto kent geen grenzen. Vooralsnog verkeert mijn huidige liefde in perfecte staat. Huidige km. stand is 164.000.
Gebruikersavatar
Deen
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 nov 2004, 18:15
Locatie: Kepèl

Bericht door Deen »

En hier mijn Safraantje:

Uitvoering: 2.2 dt (diesel)
Bouwjaar: juni 2000
Extra's: alleen het noodzakelijke, dus een CD-speler en cruise-control
Gekocht: november 2003 voor 14.000 euro, kilometerstand 159.000
Kilometerstand nu: 210.000

Ik was eigenlijk op zoek naar een wat kleinere auto maar die hadden allemaal wat dingetjes waardoor ik ze niet wilde hebben. Daarom heb ik eens een proefrit in een Safrane gemaakt, die heb ik toen maar gekocht. Nog geen spijt van.
Ondanks de gigantische wegenbelasting en hoge verzekering is dit een van de goedkoopste auto's om in te rijden die ik heb gehad. De auto is best zuinig en kost weinig in onderhoud.
braintjuh
Berichten: 137
Lid geworden op: 20 jan 2006, 20:12

Bericht door braintjuh »

Oke wat info over mij Safrane

Uitvoering: 3.0 v624v
Bouwjaar: december 1999
extra: Lederen bekleding, trekhaak :roll:,alpine radio plus cdwisselaar, carkit over de radio
gekocht:jan. 2003 met een km stand 94000
kilometerstand nu : 151000

vorig jaar zomer nog een flinke aanrijding gehad dus alles is aan de voorzijde vernieuwd tot aan de radiateur
maar ik ben van plan hem binnenkort, helemaal over tespuiten, wel in de zelfde kleur en daarna na een protec poets behandeling laten doen
dit omdat er heel veel krasjes enzo in zitten waar ik me heel erg aan erger :roll:
voor de rest wil ik er nog achteruitrij sensoren er op monteren, en misschien in de toekomst 2 tft schermen in me hoofdsteunen
het liefst zou ik een orginele navigatie systeem willen hebben, die zo netjes is weggewerkt in het dashboard maar daar is bijna niet aan te komen, jammer genoeg.

onderhoud die ik zelf aan de auto, werk bij de dealer dus das makkelijk en goedkoop zat ;)

me automaat is pas gemaakt, gratis en voor niets, dit komt omdat ik me auto heb gekocht met 2jaar renault garantie, kachelmotor is toen ook vervangen en nog een paar kleine dingentjes, dit bespaarde me toch meer dan 3000 euro, dus dat was een goede zet, zo garantie.

nou voor de rest nog niets te melden over me auto

Afbeelding
deze foto is genomen toen ik een slipcurus volgde op zandvoort
Gebruikersavatar
EBSBaccara
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 sep 2005, 21:21
Locatie: Utrecht

Bericht door EBSBaccara »

mooie en deftige kar zeg !

zo'n protech behandeling is wel aan te raden ja
ga ik ook doen als mijn auto overgespoten is !
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)
Gast

Mijn Safrane is weer stuk

Bericht door Gast »

Ik rijd al jaren Safrane, en in 1999 heb ik een Safrane R.N 2.2VI U9 uit 1994 gekocht.
Geweldige auto, heeft ons 6 jaar naar Frankrijk gebracht en weer terug, naar mijn werk, altijd starten, nooit haperen, ik heb hem ook vertroetelt of het een vriend was.
En toen gingen in eens de koppelingsplaten kapot, heel vervelend, maar laten maken, dat is anderhalve maand geleden.
De garage zei dat het voor de rest een dijk van een auto is, hij vond hem er prachtig uit zien, en zo goed onderhouden.
Ik heel trots natuurlijk.
Maar wat gebeurd er? Ik rijd de straat uit, en pang, de distributieriem knapt, zomaar.
Ik heb hem binne 2 seconde aan de kant, want ik wist dat er iets vreselijks gebeurd was.
Ik de garage gebeld, die kwam meteen, die riem was nog niet het ergste, maar die riem heeft mijn kleppen beschadigd, dat kunnen er 6 zijn, maar ook alle 12.
Kosten, 2400.00 euro, ik schrok me rot, die koppelingsplaten waren al 1250.00 euro, daar kwamen nog wat kleine dingetjes bij, kosten 325.00 euro.
Ik koester mijn vrienden, maar dit gaat me echt te ver, hij is natuurlijk 11.5 jaar oud, en ik weet niet wat hierna komt.
Dit moest ik heel even kwijt, ik kijk altijd op deze site, en heb er best wel veel aan gehad, zoals, lampjes vervangen in het dashbord, en mijn motertje van de centrale deurvergrendeling schoon gemaakt.
En let op, ik ben een vrouw! :cry:
Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: 15 sep 2004, 10:02
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther »

Jeetje, dat is toch wel echt dikke pech. :(
Bijna met zekerheid dat inderdaad je kleppen krom staan, maar.... Wellicht dat je met een gebruike cilinderkop ook geholpen bent, toch? Dan vallen de kosten nog wel mee. Daar zou ik toch eerst eens naar informeren voordat je de wagen eruit doet of echt veel geld gaat spenderen. Je hebt tenslotte kort geleden al een forse investering gedaan.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Gebruikersavatar
EBSBaccara
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 sep 2005, 21:21
Locatie: Utrecht

Bericht door EBSBaccara »

hij is nu ook niet veel waard zo met een kapotte kop
misschien toch laten repareren net zoals Gunther zegt met een gebruikte kop
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)
braintjuh
Berichten: 137
Lid geworden op: 20 jan 2006, 20:12

Bericht door braintjuh »

ja idd, of gewoon een ruil motor
is misschien wel makkelijker en goedkoper kwa arbeid
maar je moet maar kijken en infomeren wat de beste oplossing is
Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

Bericht door Riel »

Oud topic, maar de kop van mijn 2.2i 8v was ook totaal naar de mallemoer. Voor 100 euro in den haag een goede kop gehaald, voor 150 euro een kopset met nieuwe kopbouten en 2 avondjes zwoegen. BIj een goede beun heb je m dan voor 500 euro altijd weer topfit (Y).

Automaatbakken enzo zijn wat ergere problemen heb ik het idee, dan ben je meteen op een specialist aangewezen :(
Animale
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:27

Bericht door Animale »

Ja hallo mensen,

Ik heb me aangemeld onder de nick Animale.
Ik kom uit Nieuwegein, ben een Hindustaan en heb na gezocht te hebben naar een beetje betaalbare auto met G3 uiteindelijk een Safrane 2.0 RXE bj 98 onder m'n kont. Sinds 2 weken van vandaag terug gerekend.
Mijn vorige was een Fiat Croma 1.9 TDI '94. Wereldwagen. Businessuitvoering, alles erop behalve leer en automaat en rijden scherp als een scheermes met een motor waar in 8 jaar dat ik hem had nog nooit wat aan is gebeurd behalve de vloeistoffen vullen. Ik had normale reparaties eraan maar nooit bijzondere dingen.
Maar Italianen zijn technisch bomvol en daardoor rijdt het als een droom maar zijn reparaties duur.
Maar nu dit jaar kreeg ik opeens van alles. had ik een lekkende dakraam die open stond en niet meer dicht wilde, toerenteller kapot, turbo ontploft, blower deed het amper meer, dimlicht deed het niet meer dus ik kon niet meer in het donker rijden.
Ik hecht me altijd aan mijn auto's en ik was verliefd op deze maar nu moest ie er toch echt uit. Zonder die turbo was er echt niks meer aan.
Moet ik wel zeggen dat ie er 345000 km op heeft zitten onder zware omstandigheden. Muzikant, altijd weekenden weg, altijd kofferbak en achterbank vol met loeizware flightcases enz.

Trouwens, dit is de 5e auto pas in mijn leven. Een Datsun Cherry 1.4 met speciale carburateur en sportbak 1982 (4 jaar en nog op school), Mazda 323 1.5 1986 (na 1 jaar in de prak door mijn bro), Mitsubishi Galant 1.6 uit 1988 (4 jaar) en toen de Croma uit 1994 (8 jaar).

2 Maanden gezocht naar van alles. Zo heb ik mijn auto's altijd gekocht, goed zoeken en overal proefrijden. Maar deze keer echt via internet. Als het maar luxe was, een beetje groot weer en dit keer op LPI want die dieselwegenbelasting in een nog zwaardere auto is niet meer te betalen. Sportwagens als Honda Prelude tot stationwagons tot...deze Safrane.
Ok ook niet licht maar met LPI betaal ik hetzelfde met een bijna 300 kilo zwaardere auto.
En hij is groot! Echt een Bakkkk.
De G3 wegenbelasting is 25 euro per maand meer dan op benzine: na de 1e tankbeurt heb je dat er al meer dan uit dus.
Mijn bro heeft (toevallig) een Megane 1.5 DCI tourer van de zaak dus dat kost je dan niks om overal auto's te bekijken.
(Softwaregetuned door Chippoint in Belgium trouwens. Daarover op de betreffende topic later meer)

De Safrane dus. Van zakenlui geweest, altijd onderhouden, boekje met stempels erbij, zag (ziet) er heel goed uit en hij heeft alles behalve elektrische stoelen, lederen bekleding en een automaat. Zilvergrijs metallic.
Veel km's: 266000. Trekhaak, lekker schuifdakje. Bij die Croma hield je altijd je hart vast of ie het zou doen of niet. Met heel veel tegenzin ging die. (en heel veel verkeerd geluid). Deze gaat echt als een turbo. En automatisch dicht bij sleutel eruit vind ik super. Nu mijn ruiten nog, net als de Megane.
Op LPI . Wat bij een testrit erg moeilijk te controleren valt of alles het wel goed doet want je kent het karakter van de auto nog niet. Toch voelde ik een schokje bij het gas en benzine schakelen dus ik gokte maar een beetje dat alles goed zat. Voor de rest namelijk zag alles er ongelooflijk goed uit. En reed ook goed en technisch in orde, en DAT kan ik wel beoordelen.

De zoon van de eigenaar (type yuppie met niveau) was een volwassen kerel van de middenklasse.
Aan de telefoon had ik zoiets al door, want ik ben al zo ver (door ervaringen) dat als ik een bepaald type hoor aan de telefoon als ik een auto zoek, ik niet eens ga kijken. Idem met een bepaald soort autobedrijven en een bepaald soort advertenties. (Keiharde auto, paar plekjes maar niks bijzonders, accesoires die dubbel genoemd worden of standaard dingen die erbij vermeld worden om de optielijst zogenaamd langer te maken enz. enz.)

Maar ik nam hem mee voor 3100 euro. Niet duur vind ik zowiezo niet voor een hogere middenklasse 98er met alles erop. En ik ben redelijk autominded en op de hoogte van prijsniveau's tussen verschillende auto's. Ik had nog veel meer budget. Maar ik hoef echt niet op te scheppen voor hoeveel ik een auto koop. Het gaat om de auto die je koopt.
En dan zat er een deukpuntje in het kofferdeksel, die heb ik de afgelopen zat. gelijk laten overspuiten voor 150 euro en dan hebben ze de Renault en de Safrane typeaanduiding weggehaald voor me, dat cleane hou ik van en staat hem goed. Dus die typeaanduidingen heb ik voor jullie liggen!
Maar rondom...verder niks te bekennen. Niet in gerookt. Asbakje is clean maar je merkt het aan alles. Vooral als je zelf rookt. Bekleding: alsof er nog nooit iemand op heeft gezeten. Echt nooit meegemaakt bij een auto met een ton minder op de teller zelfs. Zelfs geen vegen op de hoeken van de bumpers. Niet op de kunstof beschermrand, niet op de lak. Terwijl het geen nieuwe bumpers zijn en niet overgespoten. Je ziet wel op de motorkap wat miniscule tikken van steentjes. Maar deze auto moet ik nog laten poetsen en dan is ie echt maar dan ook echt een blinkende limo.
Is ie nu al.

Velgen... Bij mij altijd heel belangrijk. Standaard 15". Model: ik vind ze leuk en ik ben kritisch hoor. Wel zwartgeblakerd toen ik hem kocht. Wat ik vreemd vond want op de foto op Marktplaats zagen ze er goed uit. Ik heb ze misschien daarom helemaal clean kunnen poetsen. Ben ik 4 uur mee bezig geweest maar van clean wheels knapt je hele auto ongelooflijk op. Had het me niet gelukt dan had ik gelijk andere wielen gehaald. Velgen cleanen was het eerste wat ik deed toen ik thuis kwam. Zitten een paar plekjes op van de vorige eigenaar maar niet storend als bij sommige velgen. Ze zijn van een beter materiaal dan die Megane velgen 16", want die poets ik ook iedere week als tegenprestatie dat ik er véél mee rijd zelf. Als je die 2 weken niet poetst kan je het vergeten ze ooit clean te krijgen. Maar die rijdt dan ook 1000 km p/w. en dat brand er echt in iedere keer.

Al het elektrische heb ik getest bij aankoop. Het enige wat het niet doet zijn de 2 leeslampjes bij de beide achterportieren. Heel vreemd want de lampjes zelf waren goed. Moet ik nog goed naar kijken en meten.
En het rechtergedeelte van het climate control schermpje geeft iets minder licht. Dus waar je de rechtertemp. ziet staan.
Enige mechanische probleem: rond de middenstand van het stuur als ik links of rechts stuur hoor ik een soort zachte 'kloenk'. Alleen bij heel licht vanuit de middenstand naar links of recht. Het is heel licht voelbaar ook in je stuur.
Ik vrees toch een niet geringe kostenpost, maar dat had ik al ingecalculeerd. Vooral na de lage aanschafprijs.
Verder veert, remt en rijdt ie uitstekend.
Maar mijn pa had ooit een Renault 21 GTX Monaco met de 120 pk katloze 2 liter erin. En daarvan weet ik dat ze soms rare dingen hadden met het onderstel. Wat een vliegtuig was dat trouwens.
En ze moeten onderin bij de uitlaat nog een soort beschermplaat van de kat vastzetten. Die resoneert bij stationair toerental, behoorlijk irri.
Wat ik ook irri vind is die stem die me sommeert mijn airco aan te doen. Shaddap bitch! Denk ik dan. Voor de rest geeft ie de dingen aardig goed aan. Ja ook ik 2 dagen lopen zoeken naar wat een markeerlicht nou eigenlijk is. Idd. o.a. de kentekenplaatverlichting maar ook de achterlichten.

Gemiddeld verbruik, stadsverkeer met hier en daar een lekkere vette sprint is 1 op 7.5 op gas.
Op benzine merk je dat ie iets meer power heeft. Zowel Benzine als G3 zie je op de benzinemeter en de boordcomputer, maar als het bijna leeg is kan je daar niet meer van op aan. Maar rijdt prima op gas hoor.
Ik heb hem pas 2 weken maar ik meet altijd eigenlijk mijn verbruik na iedere tankbeurt.

Ik mis het heerlijke lage koppel van de tdi maar de doortrekpower van een benzine maakt veel goed. En ik vind voor een 16 klepper dat ie nog behoorlijk veel power onderin heeft. Erg stil.
Maar boven de 4000 rpm. wilt hij pas echt. In de praktijk betekent dat op de snelweg dat als je rond de 170 gaat, nog met heel veel overtuiging wegblaast van degene die achter je probeert te plakken. En dat moet je hebben!
Het is geen sprinter maar hij weet wel raad met stoplichten toch. Al rijd ik vrij relaxed in de stad. Op de snelweg wel meestal 150. Op de cruise control. Maar ik ben geen jakkeraar. Ik rijdt wel met gevoel. Daarom reed ik die Croma ook 8 jaar lang en heb ik de Safrane verzekerd met 11 schadevrije jaren als bonus.

Ik heb op de gebruikersreviews van Autoweek gekeken naar verschillende reviews van verschillende auto's. Om zwakke punten op te sporen. Zo zijn al diverse auto's afgevallen bij mij.
Mijn bro heeft ook een zooi auto's van de zaak versleten (tijdelijke einde leasecontractauto's) en zo weet ik van bepaalde auto's wel wat van onderhoudsperikelen af.
Maar je moet toch ook geluk hebben bij een auto op straat kopen. Al heb je nog zoveel oog ervoor, sommige dingen merk je pas na aankoop.

Ik heb wel wat vragen e.d., maar die stel ik in de betreffende topics. Ik heb al rondgekeken: erg leerzaam en zeer handig.
Daarom heb ik me gelijk aangemeld.
Als ik per ongeluk een dubbele topic opstart, neem me niet kwalijk. Probeer dat wel zo goed mogelijk te vermijden want ik vind het zelf ook irritant.

Gegroet,

Animale.

(oja ik wou nog zeggen dat foto's nog volgen!)
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Animale,.......... ben er even stil van.....mooi en erg leuk verhaal.
Welkom in het forum en heeeel veeeel Safrane rijplezier. (Ps afkomst is in dit forum heel onbelangrijk :D :D )

Misschien tot de 22 Oktober in "De Meern" ???

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Animale
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:27

Bericht door Animale »

Albert Peters schreef:Animale,.......... ben er even stil van.....mooi en erg leuk verhaal.
Welkom in het forum en heeeel veeeel Safrane rijplezier. (Ps afkomst is in dit forum heel onbelangrijk :D :D )

Misschien tot de 22 Oktober in "De Meern" ???

Gr Albert
Nou dat is vlakbij mij.
Op een zondag, week 42..
Als ik niks anders belangrijks heb, waarom niet.
Ik ben niet zo een clubtijger maar het is erg handig om informatie te vergaren natuurlijk.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
Gebruikersavatar
Lost Viking
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 sep 2005, 22:39
Locatie: België - Ieper

Bericht door Lost Viking »

Hello,

Welgekomen.
Eindelijk eens iemand die er zo te lezen wel de zweep durft op te leggen...
Ses.....Lost Viking
________________________________________________
Safrane 2.0 16V RXT 02/2000 (Bijna alles erop en eraan) 178K
Gebruikersavatar
EBSBaccara
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 sep 2005, 21:21
Locatie: Utrecht

Bericht door EBSBaccara »

Leuk verhaal !

En we rekenen op je in De Meern, kom je Safrane maar showen !

Groeten,
Arie (die nu vlakbij Nieuwegein zit...)
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)
Plaats reactie