Na regen komt zonnenschijn????

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Animale
======
Behalve een rare hoofdpijn en een pijnlijke schouder, gaat het wel redelijk goed.

Ron
===
Het is zeker een waardige vervanger, en het is goed merkbaar dat ie 150.000Km miinder heeft gelopen.
Wel heb ik nog ruzie met die automaatbak.
Mijn voet staat nog steeds naar de AD08 bak, die schakelde op heel andere momenten.
Nu met deze aut.bak is het bij het optrekken echt heeeel klein beetje gas geven, rustig optrekken in de 1e versnelling en wachten tot ie in de 2e er goed inzit.
Dan weer een klein beetje gas erbij, en gaat dan hard eraan trekken.
Bij koude bak kan die dan soepel schakelen, bij een warme bak is dat wat agressiever.
Het terug schakelen doet ie niet zo netjes als de AD08 bak.

Enfin, bij de Limbo meeting eens met Shamrock zijn auto een blokje om gaan.

Gr Albert
Shamrock

Bericht door Shamrock »

AlbertP schreef: Enfin, bij de Limbo meeting eens met Shamrock zijn auto een blokje om gaan.

Gr Albert
Uiteraard mag je in mijn bolide rijden, Albert, no problem, maar ik kan je nu al vertellen dat de automaat in de 24klepper beslist niet zo lekker schakelt als de AD08.
Hij schakelt nogal grof, helaas. Dat was het eerste wat me opviel, toen ik enkele jaren geleden de auto van Marc1969 ben gaan halen in Nijverdal. De AD08 schakelt smeuiig t.o.v. de ZF-bak in de 24V :cry:
Laatst gewijzigd door Shamrock op 31 mar 2010, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.2 Vi

Bericht door Safrane 2.2 Vi »

De AD08 schakelt smeuiig t.o.v. de ZF-bak in de 24V

Het lijkt wel smeerkaas.. zo smeuiig... :lol:
ex.Renault Laguna 2.0 RXE '94
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Interessant. Ik heb een AD8 gehad in mijn Laguna V6. Terugschakelen was inderdaad het sterkste punt maar opschakelen naar 3 als je rustig rijdt was zelden volledig schokvrij.
ATF vaak verversen hielp wel wat bij name koude bak.
En ook pertinent niet willen opgeschakelen naar 3 onder 50 km/u.
Mijn huidige Aisin-Warner bak is soepeler en schakelt ook gerust wat eerder door.
Vind ik toch prettiger rijden. Dus als een AD8 smeerkaas is, wat is een AW 50-42 dan? Gesmolten smeerkaas?? :roll: :) :wink:
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Mergelsberg

Bericht door Mergelsberg »

Albert, je mag op de meeting ook wel een blokje in mijn Twingo rijden. Het typische koppel gedrag van die Quickshift doet je elk beetje ruw schakelen van een ZF-bak vergeten. :p
Renault Twingo Privilege QuickShift 5 1.2 16v
RIP: Renault Safrane RN 2.2Vi automaat Phase 1
AS1 (Anne)
Administrator

Mergelsberg schreef:Albert, je mag op de meeting ook wel een blokje in mijn Twingo rijden. Het typische koppel gedrag van die Quickshift doet je elk beetje ruw schakelen van een ZF-bak vergeten. :p
dus ze hadden het ook wel KWAK!shift kunnen noemen. :twisted: :twisted: :twisted: :lol:
Ron737

Bericht door Ron737 »

150.000 minder kilometers zal inderdaad goed merkbaar zijn. Zelf heb ik ook een AD08 in mijn Safrane en hoewel ik het fantastisch vind rijden vind ik juist het terug schalen niet zo soepel verlopen als in de Japanner die ik ook nog voor de deur heb staan. Toch ben ik er wel blij mee verder, en vind soms alleen dat het bij een lage snelheid tot ongeveer 50 km/u soms al in een wat te hoge versnelling zit en behoorlijk laag in de toeren zit. Je hoort dan de V6 nauwelijks meer en je zou denken dat het verbruik dan juist wel wat toe kan nemen,maar handmatig een tikkie terug schakelen levert eigenlijk hetzelfde verbruik op.

De automaat is bij de vorige eigenaar gereviseerd en zou volgens zeggen nog maar 2 a 3000 mee gereden zijn sindsdien. Mag dus aannemen dat die het nog wel even vol kan houden. Met zijn 180.000 km nu, ga ik de auto toch de komende zomer aan de kant zetten en schorsen. Mijn 30TX staat nu ook weer voor de deur en het was maar een "erbij" auto,maar kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om em al weer te verkopen gezien de goede staat nu. Dus met de verse APK toch maar even een goeie zomervakantie geven voorlopig. Had wel gedacht dat ik er makkelijk weer afscheid van kon nemen maar dat valt toch tegen als je eenmaal met een V6 automaat Safrane hebt kennis gemaakt. :D
Renault 30 TX V6 1981 5bak---- Renault Safrane V6 3.0i RT 1993 benzine automaat ----Honda Accord 1.8 VTEC hatchback LPG 2002 automaat
Mergelsberg

Bericht door Mergelsberg »

AS1 schreef:
Mergelsberg schreef:Albert, je mag op de meeting ook wel een blokje in mijn Twingo rijden. Het typische koppel gedrag van die Quickshift doet je elk beetje ruw schakelen van een ZF-bak vergeten. :p
dus ze hadden het ook wel KWAK!shift kunnen noemen. :twisted: :twisted: :twisted: :lol:
Zo ongeveer wel ja. Zeker bij een koude motor wil het optrekken nog wel eens niet zo soepel gaan. Om maar te zwijgen over als de bak zich vergist en je fijn laat rollen voor een halve seconde ofzo terwijl er nagedacht wordt over de keuze tussen 2 en 3...
Het is even wennen over hoe je die automaat moet bedienen om mooi soepel te rijden, maar je blijft merken dat er geen koppelomvormer meer is.
Renault Twingo Privilege QuickShift 5 1.2 16v
RIP: Renault Safrane RN 2.2Vi automaat Phase 1
AS1 (Anne)
Administrator

Ron737 schreef:Mijn 30TX staat nu ook weer voor de deur en het was maar een "erbij" auto,maar kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om em al weer te verkopen gezien de goede staat nu. Dus met de verse APK toch maar even een goeie zomervakantie geven voorlopig. Had wel gedacht dat ik er makkelijk weer afscheid van kon nemen maar dat valt toch tegen als je eenmaal met een V6 automaat Safrane hebt kennis gemaakt. :D
ik zou gewoon nu de Safrane schorsen en het komende half jaar in de R30 rijden. Daarna schors je de R30 en ga je een half jaar in de Safrane rijden enz. :)
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Nu heb ik de afgelopen jaren 3 Saf`s gehad, en alle 3 waren het automaten.
Sinds mijn rijbewijs, zo`n 40j geleden, heb ik de helft ervan in automaten gereden.
Hoofdzakelijk waren dat Duitse, Franse en Amerikaanse wagens.
De Amerikaanse automaten springen zonder twijfel boven alle andere uit.
Die raken alleen de kluts kwijt als je zelf aan het stuntelen bent door hem niet de schakel
pauze te gunnen.
Een week lang heb ik in een accoord automaat gereden, die was iig perfect.
Op de 3e plaats komt de Renault 12 automaat voor mij.
Probleemloos deed hij zijn werk accuraat, zonder enige twijffel gehoorzaamde hij naar mijn rechter voet.
De Mercedes-Benzen type 113 en 123 waren ook automaten, maar waren beduidend ruwer in het schakelen.
De AD08 bakken van m`n Saf`s 2.2Vi en de Ini hadden een "glijdende" 1e en 2e versnelling
Zij schakelde doeltreffend, alhoewel het fenomeen "even blijven hangen"zij beide kennen.

Ok, je voet gaat naar langere tijd in 1 auto gereden te hebben naar de automaat "staan".
Nu, deze automaat in de 24V reageert totaal anders en doet niet wat je denkt te verwachten.
Onverwachte schakel momenten en soms vrij ruw opschakelen.
Veelal kan je een automaat beïnvloeden wat betreft het schakel tijdstip door het pedaal meer of minder in te trappen.
Die momenten zijn voor alsnog onvoorspelbaar met de 24V-er.
Het zal ongetwijfeld ook een "aanleer periode" vragen om mijn voet naar deze bak te zetten.
Maar eigenlijk zou dat niet nodig mogen zijn, zeker gezien mijn uitgebreide automaat ervaring.

Het terug schakelen is in de meeste automaten een ruw proces, en gebeurt veelal met een "snok" naar voren.De synchronisatie is dus veelal hard.
Zeker ook als je dan te gelijkertijd aan het remmen bent.

Dit is niet het geval bij de Amerikaanse automaten.
De oorzaak is dat deze een ander principe hebben, de zogenaamde "Power-Glide" automaten.
Mede door de meestal forse cilinder inhouden, rijdt een Amerikaanse automaat precies zoals het moet zijn.
Of het nu de Ford Mustang 6 of 8 cilinder was, de Ford Thunderbird `67 V8, de LX 6 cilinder of de Lincoln Mark 8 8 pitter,.... allemaal een perfecte automaat erin.

Aankomend weekend even een 700Km op de Duitse "autobahn" zal hij moeten laten zien wat hij waard is, niet qua topsnelheid, maar meer hoe betrouwbaar hij is en wat zijn benzine, olie en water gebruik zal zijn.

Ik ben erg benieuwd, en na goed gedrag mag bij van de zomer misschien wel naar Montenegro rijden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gr Albert
Ps. Sorry, het is weer een heel epistel geworden :oops: :oops: :oops:
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
mbproductions

Bericht door mbproductions »

Zo das even schrikken albert :shock: tijd niet geweest hier en zag dus nu pas dat de INI total is erg zonde.

Ik snap ook dat je geen nep INI wilt maken en dat hij bij de man (naam kwijt) staat die een ini probeert te renoveren beter af is :wink:

Leuke vind ik dan weer wel dat je alweer een aparte safrane te pakken hebt, vind het een schitterende safrane erg mooi kleur :wink: lijkt beetje op me 3D safrane :lol: haha

Veel plezier ermee en succes :wink:
Plaats reactie