pang pang 2.0 g3 nu 2500 omw/m

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
theo-safrane
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 dec 2009, 00:06
Locatie: velden

pang pang 2.0 g3 nu 2500 omw/m

Bericht door theo-safrane »

Ik reed op de snelweg inhalen en plots pang pang.
Hele luchtfilterhuis aan gruzalemente, als ik nu rijdt dan draait de motor 2500 omw/n.
Zet ik de motor af en start hem weer dan loopt hij netjes 700 omw/m.
Wat zou dit hunnen zijn?
En weet misschien iemand een 2liter luchtfilterhuis?

Groetjes Theo
Jarno
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 feb 2010, 17:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jarno »

Lijkt wel of je een flinke backfire hebt gehad.

Ik weet niet of het verhoogde toerental iets met het luchtfilter huis te maken heeft maar dat merk je snel genoeg als je er een nieuwe op hebt zitten.
Misschien dat door de knal de luchtmassameter iets te lijden heeft gehad en dat hij daarom met verhoogt toerental loopt.
Ik zou in ieder geval de luchtmassameter, het ontstekingstijdstip en de gas installatie controleren.

Succes en laat het even weten als je het probleem gevonden hebt.
Zwarte Renault Safrane 2.5 RXT.
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Of heb je toevallig Bami-Pangpang gas getankt bij de lokale chinees.
Eetsmakelijk dan..... :twisted: :twisted: :twisted:

Controleer ook of de juiste bougie`s erin zitten, .......

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

@ Theo, de 2.0 heeft geen luchtmassameter maar een MAP sensor met vacuumslang in het inlaat spruitstuk en een luchttemp.sensor in de aanzuigbuis. Heb net een filterhuis verkocht aan een bezitter van een gassaf.(450.000 km's). Als je een ander op de kop tikt dien je aan de zijkant een stekkerdoos van een trekhaak te monteren (goed afkitten) waar je de el.delen uit verwijderd. Het klepje met de veer zorgt ervoor dat als je weer een Back-fire krijgt de druk wegkan doordat het klepje openklapt. SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Zon "plofklep" kan je ook gewoon bij de gasboer halen voor 5 euro, en is zeker geen garantie tegen schade, mn vorige gebakje had er 2 maar toch een keer luchtfilterhuis naar de tyfus geklapt. (was wel mn eigen schuld, had ik maar na 60.000km de verdelerkap moeten vervangen)

Stat. toerental: bij mij was toen ook de PCV-klap losgeschoten, geeft enorm vacuumlek, waardoor motor te arm mengsel registreert, compenseert door meer brandstof in te spuiten waardoor motor sneller gaat lopen, mengsel nog steeds te arm, enz. Ik kon toen zonder het gaspedaal te gebruiken van huis naar het gasbedrijf rijden, dus met alleen koppeling en rem :lol: :lol:

Ik weet niet welk jaar je autootje is, maar heb nog luchtfilterhuis van mn ouwe renaultje volgens mij, is een 2.2, een fase I 2.0 had dezelfde motortje. Als t ee nfase II is weet ik niet of dat t zelfde filterhuis is.

En nog iets: Oorzaak van backfire zsm achterhalen. Vaak zit dit in de ontsteking, maar kan ook vacuumlek/valse lucht zijn.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
theo-safrane
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 dec 2009, 00:06
Locatie: velden

Bericht door theo-safrane »

Voor deze auto had een laguna 1800/8v, deze gekocht bij een handelaar die had zo een mooi verhaal met koprevisie en weet ik wat.
Na een tijd ook backfire 4keer bij de gasboer geweest ieders keer weer even niet en dan begon het weer.
Toen ik problemen met gascoputer kreeg kwam ik via marktplaats met een Renault specialist uit Volkel in kontakt die keek onder de motorkap, en zie me hier moeten ook andere bousies bousieskabels anderebonienes en die waren net nieuw (geplaatst door gasboer) waren niet de goede dus dit ook maar weer laten doen.

En ja 3jaar zonde backfire kunnen rijden.
Ik heb hem nu weer gebled en laat hem er even naar kijken

de 2500 omw/m zijn opgelost er zat nog een stuk luchtfilterhuis in het stuk slang van filter naar inlaat spruitstuk.

mijn Safrane is uit 1999

Groetjes Theo
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Ik zal straks eens vergelijken met mn oude Safrane, als t luchtfilterhuis hetzelfde is kan je dat wel komen halen in ruil voor eens six-pack Hoegaarden (staat in de buurt van Volkel dus vermoedelijk dichtbij voor je)

Type bougies is een gasauto inderdaad gevoelig voor, in zn algemeenheid is ontsteking op gas nog belangrijker dan op benzine, omdat gas een hoger vlampunt heeft.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Dacht niet dat het luchtfilterhuis past. Ph II is anders.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Idd, heb straks ff de kap van t andere wrak open getrokken, compleet anders...
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
theo-safrane
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 dec 2009, 00:06
Locatie: velden

Bericht door theo-safrane »

Nieuw luchtfilterhuis terugslagklep op gemonteerd. (niet echtnieuw hoor)
Met de auto naar Willy van Lankveld geweest die heeft nieuwe bougies gemonteerd hij zij dat ik de stationair regelklep moest schoonmaken.
Dit heb ik vandaag gedaan en ja het zoemt weer als vanouds heerlijk.
En bedankt voor de tips je word er altijd wijzer van.
Heerlijk zoeen forum waar men elkaar zo helpt.

Groetjes Theo
karelvm
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2007, 10:28
Locatie: Vijfhuizen

Nog een tip

Bericht door karelvm »

Heb het hele relaas gelezen en zag op het einde de juiste actie, de stationaire regelklep schoonmaken en (belanrijk) klein druppeltje olie op het glijstangetje.
Ik heb ook een 2.0 16v met gasinstallatie gereden die met enige regelmaat een backfire gaf. Gebruikte luchtfilter huizen zijn zeldzaam, waarschijnlijk agv van het explosie probleem! Wat helpt is de bougies iets eerder te vervangen dan voorgeschreven, met nieuwe boegies is de kans op backfire veel kleiner!

groet, Karel
zacharias
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2009, 20:37
Locatie: almelo

backfire

Bericht door zacharias »

Bij gassafrane,s is een veel voorkomende oorzaak van backfire,s verouderde bougiekabel,s.Kabels vernieuwen. Speciale iridium bougie,s monteren en een goedkoop sportluchtfilter houden de kostten dan redelijk beheersbaar.
safrane 2.5 rte
safrane 2.0 alize g3
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 251
Lid geworden op: 13 mei 2005, 12:20
Locatie: Schiedam

Bericht door Erwin »

Mocht er nog iemand behoefte hebben aan een "spare" luchtfilterhuis.
Ik heb er nog eentje op mijn donorsafrane zitten.
Deze reed op benzine, duzs het huis is nog in goede staat.
Ook de sensors e.d. heb ik nog liggen.

Just so you know :)

Groetjes, Erwin
Renault Safrane RXT V6-24v 1999 Vert abysse
RT V6i 1995 Zwart RIP
Plaats reactie