Remblokken achter vervangen maar hoe?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Roger
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2005, 21:44
Locatie: Tilburg

Remblokken achter vervangen maar hoe?

Bericht door Roger »

In tegenstelling tot de voorste remblokken blijkt het vervangen van de achterste toch iets lastiger....
Na het verwijderen van de splitpen , die tussen de beide rembokken "verstopt zit", in de borgpen (t.b.v de remblokken) moet ik nu de remklauw eenzijdig losmaken om zo de blokken te kunnen verwijderen. Maar nu de remcylinder nog terugbrengen in de orginele stand om ruimte te creeren voor de nieuwe blokken.
Het handremmechanisme is hier een "spelbreker" want hoe fix ik dit? Heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig of kan ik het ook met bijv een waterpomptang af?
Een draaiende en duwende beweging...als ik goed geinformeerd ben.......?
Ik hoor het graag van jullie sleutelaars...
Gr Roger
Laatst gewijzigd door Roger op 16 apr 2009, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Je snapt het pas.....als je het doorhebt !


www.freewebs.com/duetto-fratelli
Gebruikersavatar
renaulist
Berichten: 439
Lid geworden op: 28 feb 2008, 22:18
Locatie: gewoon,bij m,n moeder

Bericht door renaulist »

met een lijmklem kun je hem heel mooi terug draaien heb je die niet dan met een punttang al draaiend er in drukken. dan monteren en eerst remmen krachtig een paar keer indrukken en dan pas de handremkabels vastzetten, anders werkt het stelmechanisme niet .sucses . renaulist . o ja ,heb je hem door?
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

Inderdaad, je neemt gewoon een stevige fijne tang met twee lange benen. Je plaatst ze in de gaatjes en draait naar rechts. Even terugdraaien als het wat lastiger gaat, helpt.
hilding
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mar 2008, 15:47
Locatie: Reo

achterremmen /blokjes vervangen

Bericht door hilding »

Nuttige tips die ik goed kon gebruiken met het zelf vervangen van de remblokjes.
Ik heb er snel een paar fotootjes van gemaakt ; als volgt
Afbeelding
Eerst maar even met de slijptol de bramen / opstaande rand van de schijven geslepen anders gaat de remklauw er niet overheen. (kwam ik later achter...)
Dan de splitpen , borgpen en veertjes uit het (midden) van de remklauw tikken.

Afbeelding
Wat lastig om de M8 inbusbouten van de remklauw gangbaar te krijgen , zaten muurvast , met beleid getikt +wd40 deed wonderen.

Afbeelding
Oplossen van de remklauw bout bovenkant (dop16) ging een stuk makkelijker.

Afbeelding
De tip met de punttang voor terugstellen van de zuiger in de remklauw voldeed prima , ging redelijk soepel , rechts draaien met lichte druk . Het lijkt de eerste slagen of er niets gebeurd en dan zakt de zuiger bij de volgende slagen terug.

Afbeelding
en zo is de zuiger van de remklauw terugesteld.

Afbeelding
Oud en nieuw...

Afbeelding
Nieuwe blokjes monteren , nu is er ruimte gegnoeg na het terugstellen van de zuiger in de remklauw. Vergeet niet een beetje ceramic pasta of kopaslib aan de zuigerkant op de achterzijde van het remblokje te doen. (gaat ie de volgende keer er weer goed vanaf)

Afbeelding
Borg en splitpen +veertjes niet vergeten en weer netjes terugmonteren (met een beetje loctide op de inbusbouten) , paar keer remmen zodat de zuigers zich weer stellen. De boel goed schoonmaken met remmenreiniger , alles controleren en testritje maken.
Laatst gewijzigd door hilding op 28 jun 2009, 09:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Heel netjes, overzichtelijk en duidelijk gedocumenteert... :!: :!: :!:

Gerben,..... mooi voor de KN-base???

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

om de imbusbouten los te krijgen gebruik je best een dop van 1/2"met een gegoten kop er op; dan op een t-stuk en komt de imbusbout zo los; ik heb hem altijd mee in de koffer voor het geval dat je ooit eens oplopende/vastlopende remmen hebt in de bergen
Puzzie
Berichten: 271
Lid geworden op: 30 jan 2009, 14:12
Locatie: Vught

Bericht door Puzzie »

Hebben de achterremblokken slijtageindicatoren, of alleen bij bepaalde types?

Paul
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

alsof je er wat aan hebt. De draadjes zijn te kort of je krijgt valse meldingen. :)
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Shamrock
Berichten: 1299
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:24

Bericht door Shamrock »

AS1 schreef:alsof je er wat aan hebt. De draadjes zijn te kort of je krijgt valse meldingen. :)
Zo`n slijtageindicator had ik "vroeger" in mijn PhaseI. Ik heb gelijk de draden doorgeknipt, want het lampje van de indicator op het dashboard bleef maar branden ondanks dat de remmen rondom helemaal vernieuwd waren. Een dergelijke indicator is beslist overbodig, immers je voelt zelf het beste of de remmen aan vernieuwing toe zijn. :wink:
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Ik heb ze al een aantal maal gerepareerd, maar telkens waren ze weer kapot.
Ik heb de moed opgegeven, en gebruik weer het oude systeem.....m`n ogen :roll: :roll:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Shamrock schreef:Een dergelijke indicator is beslist overbodig, immers je voelt zelf het beste of de remmen aan vernieuwing toe zijn. :wink:
je bedoelt ijzer op ijzer? :?
Gewoon af en toe even kijken in het wiel en let vooral ook op het binnenste blokje want die wil wel eens harder slijten als de boel wat vast zit.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Animale
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:27

Bericht door Animale »

Je ziet het ook aan de remstof wat op je velgen slaat.
Als het bijna versleten is krijg je opeens veel meer remstof.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Animale schreef:Je ziet het ook aan de remstof wat op je velgen slaat.
Als het bijna versleten is krijg je opeens veel meer remstof.
Naar mate de plunjers verder naar buiten gaan, zal het remsysteem steeds MEER remolie vragen.
Zodra je de plunjers terug drukt, zal het niveau in het rempotje weer stijgen.
Dus niet tijdens het slijtage proces, maar pas als je er nw blokken in wil hebben, moet je de plunjers terug drukken.
En DAT veroorzaakt dat er meer olie in het reserve oliepotje komt.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Plaats reactie