Vandaag geconstateerd dat de achterste schokbejker lekt en dus ...kapot is. Een vraagje aan de forumgangers.Iemand een goed vervangingsmerk schokbreker voor de orginele dempers?
Wat mij betreft mag het ook een ietwat stuggere zijn gezien het feit dat ik een caravan trek. Iemand een voorstel qua merk ?
Natuurlijk een goede prijs/kwaliteits vergelijk.
Gr Roger
schokbrekers achter vervangen
Roger, ikzelf rij met een tandemasser-caravan van 1350 kg. Heb nu koni's gemonteerd rondom. Deze zijn afstelbaar (de uitgaande slag wordt meer gedempt) en bevallen uitstekend. De veren kunnen een caravan heel goed hebben, je dient je wel te houden aan de max. kogeldruk van 75 kg. en geen mud patatten in je koffer. Ik heb de schokdempers achter een halve slag strakker gezet en voor driekwartslag. Veercomfort nu gelijk een Audi A6.
Wens je veel succes met je keuze.
Wens je veel succes met je keuze.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Vandaag de schokbrekers vervangen.Toch nog en aardige klus moet ik zeggen. Het zijn uiteindelijk "Sachs"schokbrekers geworden. Ik moet zeggen het weggedrag is nu al aanzienlijk beter dan voorheen. De 'Dame" staat ook wat hoger op haar veertjes.
Inderdaad de binnenbekleding, hoedenplankzijdes en de achterbankrugleuningen moesten verwijdert worden voordat je uberhaupt bij de schokbrekerbouten kon komen. Het verwijderen was ook lastig om de o.a de onderste bevestiging los te krijgen, het volledig verwijderen van het chassis ging relatief makkelijk. Toen de vering overzetten op de nieuwe schokbrekers. Voor het luttele bedag van 20 euri laten doen. Tja dat komt ervan als je geen materiaal bezit. Overigens , "safty first", .... zeker bij deze veren.
Het terugplaatsen was eigenlijk ook nog niet zo makkelijk. Het "uitlijnen" van de schokbreker t.o.v.wielophanging ging niet al te makkelijk maar......we hebben de klus geklaard!
Verder constateerde ik dat de remvoering ook vervangen moest worden.
En dat is ook weer zo'n lekker klusje ... in ieder geval niet zo makkelijk als de voortse remvoering. Het handremmechanisme roept nog wat vraagtekens op !!!!
Desalniettemin een prachte dag om......te sleutelen vandaag.



Inderdaad de binnenbekleding, hoedenplankzijdes en de achterbankrugleuningen moesten verwijdert worden voordat je uberhaupt bij de schokbrekerbouten kon komen. Het verwijderen was ook lastig om de o.a de onderste bevestiging los te krijgen, het volledig verwijderen van het chassis ging relatief makkelijk. Toen de vering overzetten op de nieuwe schokbrekers. Voor het luttele bedag van 20 euri laten doen. Tja dat komt ervan als je geen materiaal bezit. Overigens , "safty first", .... zeker bij deze veren.
Het terugplaatsen was eigenlijk ook nog niet zo makkelijk. Het "uitlijnen" van de schokbreker t.o.v.wielophanging ging niet al te makkelijk maar......we hebben de klus geklaard!
Verder constateerde ik dat de remvoering ook vervangen moest worden.
En dat is ook weer zo'n lekker klusje ... in ieder geval niet zo makkelijk als de voortse remvoering. Het handremmechanisme roept nog wat vraagtekens op !!!!
Desalniettemin een prachte dag om......te sleutelen vandaag.


