Xenon flikkert

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Bobs

Xenon flikkert

Bericht door Bobs »

Wat is er aan de hand als mn Xenon lampie af en toe een 'flits' geeft?
Hij doet t alleen links...en dan vooral in stadsverkeer, op de snelweg maar sporadisch.

Ook zet ie zichzelf uit als het teveel gebeurd, en als ik dan even opnieuw de lampen aanzet is het weer normaal.

Wie o wie?
Safrane RXT 2.5 Aut. Crème leer en alles behalve navi en schuifdak.
Bernard

Bericht door Bernard »

Dat heeft mijne ook een tijdje gedaan, net voordat hij kapot ging... Lijkt een beetje op een knipperende TL-balk. Een paar weekjes geleden heb ik beide lampjes vervangen.. Dus als je wat info nodig hebt, hoor ik het..
Bobs

Bericht door Bobs »

Oh super,

Ik was even bang dat er een of andere duur onderdeel vervangen moest :)
Waar heb je de lampen vandaan? Zijn die bij 'de betere' onderdelenzaken te vinden? Brezan bijv...

Wil niet voor ieder mankementje naar de dealer...doe het liefst zo veel mogelijk zelf.
Ook een lampje vervangen! ;)
Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak »

De makkelijkste manier: Lampje eruit, meenemen naar de locale auto-toko, en kijken wat ze hebben :)

Ben je ook niet afhankelijk van de balie-medewerker die al dan niet accuraat dingen kan opzoeken in zn boeken of systemen.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Bobs

Bericht door Bobs »

Bernard waar heb jij je lamp vandaan?
Die vent bij de Brezan had er eentje liggen voor 130e...

Ik zag een bericht van Shamrock dat ie er 2 had voor rond de 70.
Bernard

Bericht door Bernard »

Ik heb ze via marktplaats gevonden. Gewoon dezelfde die er in zaten. Osram, type D2S, 66040, 4300K. Maar volgens mij passen alle merken D2S lampen er in. Op marktplaats staan ze ook van Philips of white-label merken. Ik heb het toendertijd nagevraagd wat het bij de dealer kost, dat was 180 euro per lamp, excl. inzetten. Dus het is zeker de moeite waard om het zelf te gaan doen.
Bobs

Bericht door Bobs »

Bernard kun je mij vertellen bij welke zaak je precies je lampen vandaan hebt?
Ben je tevree?
Ik ben namelijk erg bang dat ik zometeen met van die vieze nep-kleur lampen rondrij die je in iedere golf en kadett ook aantreft...

Had trouwens gisteren mijn koplampunit eruit, maar liep vast op de torx-met-gaatje, dus weet ik nog niet welke lamp er in zit.
Waar haal je zo'n schroevendraaier vandaan?

Veel dank.
Shamrock

Bericht door Shamrock »

Bobs schreef:Had trouwens gisteren mijn koplampunit eruit, maar liep vast op de torx-met-gaatje, dus weet ik nog niet welke lamp er in zit.
Je bedoelt die TORX waar de zwarte kap (achterzijde lamp-unit) mee vast zit? Nou die heb ik losgedraaid met een kleine, horlogemakersschroevendraaier en op dezelfde manier weer vastgezet.
Bernard

Bericht door Bernard »

Ik heb toendertijd twee lampjes gekocht van iemand die ze nog had liggen, partikulier. Maar bij bijvoorbeeld www.24autoparts.nl verkopen ze lampen van Osram voor 109 euro per 2 stuks. Ik ken deze zaak overigens niet, dus heb geen idee hoe goed ze zijn.

Als je er zeker van wil zijn dat je geen golf/kadet look krijgt moet je goed op de 4300Kelvin waarde letten. Dat zit net tussen de blauw en geel in, krijg je een mooie heldere lamp. Hoe hoger deze waarde, hoe blauwer de lampen worden.

Afbeelding

Ik heb trouwens het kapje ook losgedraaid met een klein schroevendraaiertje. Al kost een setje torx-met-gaatje ook weinig, zie http://link.marktplaats.nl/242148625.
Bobs

Bericht door Bobs »

Nou ik heb 2 mooie philips lampen besteld bij die 24autoparts, 99e per 2.
Ik heb ze nog niet, maar ben nu al zwaar tevreden over de service.

Die koplampunit demonteren met die sproeiers viel trouwens niet mee, duurde even voordat ik er achter was dat je ze ff los moet schroeven.

Heb gelukkig wat torx-met-gaatje van iemand kunnen lenen ;) die schroefjes zijn volgens mij van plastic dus niet al de slijtvast.
Riel

Bericht door Riel »

Euh

Flikkert en blijft niet aan?

Hmm (Renault?)

Trek maar eens een extra massakabel ;)

(Xenonlampjes gaan eigenlijk gewoon nooit stuk).
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
renaulist

Bericht door renaulist »

zeker wel , vooral bij snel achter elkaar aan en uit zetten dan loopt de temperatuur te hoog op en dan kunnen kwik bolletjes aan de anode blijven kleven. gevolg flikkeren door deeltjes kwik die niet verdampen . al na 2 jaar geven hid lampen 70 procent van hun oorsprongkelijke lichtopbrengst af en blijven daar nog een tijdje op hangen totdat de kleur temperatuur helemaal instort. 6000 k is de kleur die het langst goed blijft ,het heeft om de kleur te berijken het minste verontreiniging in zich ,4300 k heeft om het halogeen licht te benaderen een deel natrium in zich wat na een tijdje roze wordt zoals bij mercedes vaak wordt gezien. verder slijten de anodes in het lampje door de vonk bij het starten, de opening wordt te groot waardoor de lamp niet meer opstart het daglicht is 5600 k dus is 6000k ook het natuurlijkst. bij 8000k zal het rode spectrum verdwijnen en wordt het onderscheidings vermogen minder, hebben daarom ook geen type goedkeuring, maar als je kleuren blind bent maakt dat allemaal geen ruk uit, koop dan meteen die 10.000k, krijg je tijdens de meeting in limburg tiet kietelaar achter je aan op jacht naar ufo,s
Riel

Bericht door Riel »

Haha, weinig tegen in te brengen.

Enfin, een massakabel trekken loste bij mij alle ellende op :p Lampjes en ballast vervangen werkte wel eventjes ... :)
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Bobs

Bericht door Bobs »

Ik heb gister even beide lampjes vervangen, door Philips D2S 4300K.

Deze lampen moesten per stuk bij de Brezan 130e opbrengen, om van de dealer nog maar te zwijgen.

Bij 24autoparts.nl heb ik een setje van 2 kunnen krijgen voor 99e.

Bijzonder goeie service overigens, had ze echt meteen in huis.

Zeer tevree.
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Ik liep ook tegen de torx-schroeven aan. Ze zijn overigens niet van plastic.
Heb het opgelost door met een Dremel en smal conisch slijpsteentje het pinnetje wat korter te maken. Een beetje grip is voldoende want de schroeven zitten niet zo vast.

Ik heb D2S 6000K lampjes gekocht bij awax-eu op Ebay voor 30 Euro (per set!) inclusief verzendkosten. Wat hebben we nou gezegd over goedkope lampen?! I hear you say. Nou, om de volgende redenen:
- dit zijn exacte klonen van Philips. Ze hebben (als enige beweren ze) het recht om die na te maken. Ik denk niet dat Philips het zou pikken als dat gelogen is.
- er is de afgelopen maanden maar 1 iemand geweest waarbij de lampjes na 2 dagen stuk waren. Als dit echt troep zou zijn, dan moeten er veeel meer klachten zijn maar die zijn er niet.
- je maakt mij niet wijs dat die lampies zo duur moeten zijn. Het stelt geen ruk voor. Er wordt ontzettend grof geld verdient door de tussenpersonen, waarschijnlijk met nog de verouderde gedachte dat xenon duur moet zijn en voor rijke mensen is. Ik zeg bullshit. Je bent zo langzamerhand kansarm als je geen xenon in wagen hebt.:twisted::lol:

Nog even dit: renaulist heeft een extra set knipperlichten naast de mistlampen ingebouwd met xenon lampen (!) daarin, maar wat beweerde hij nou eerder: het is slecht als je ze snel achter elkaar aan en uit zet!.
Ehhh... hoe zit dat??

Ik heb de lampen intussen ingebouwd. Eerst de ene om te vergelijken. De nieuwe geeft duidelijk meer licht. De kleur is goed en gelijk bij beide lampjes.
Plaats reactie