LPG gebruik Safrane 2.0 RTE uit 1999

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Rob51

LPG gebruik Safrane 2.0 RTE uit 1999

Bericht door Rob51 »

Hallo allemaal.
Ik heb sinds kort een Safrane 2.0 RTE uit 1999 met slechts 124000 op de teller.
Nu ben ik echter zeer geschrokken van het verbruik.
ik had gehoopt minimaal 1:10 te halen op LPG (G3) installatie.
Nu haal ik met grote moeite 1:8,5 en dat enkel op de snelweg.
Kom niet boven de 120. Rijd 's-morgens rustig weg. Hou de toeren laag ca 2500 bij overschakelen en anticipeer veel dus geen plotselinge rem en start akties.
Dit verbruik is een meting genomen op puur snelwegverkeer zonder files enz. Gewoon rustig constant doorrijden woon werkverkeer. Ik woon vlak bij de snelweg dus geen stadsverkeer.
Wat kan het zijn of moet ik dit als normaal zien. Ik heb mijn C5 2.2HDI juist weg gedaan omdat ik te weinig km meer maak en een diesel dan te duur is maar nu wordt deze al duurder dan die superfijne en sterkere 2.2 HDI.
Wie heeft een antwoord waar ik wat mee kan. Ik kan tot aankomende dinsdag nog ruilen. (omruilgarantie) maar vindt dit verder een mooie wagen. Zou hem liever kunnen houden
als dat verbruik maar lager zou zijn.
Jullie kunnen mij met tips ook direkt mailen robertovdh@hotmail.com
Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak »

Wat voor gasinstallatie zit erin?

Ik heb zelf een 2.2 uit 94 met een ongeregel OMVL installatie en rij ook rond de 1 op 8-9, ongeacht rijstijl.

En nog een vraag, over hoeveel tankbeurten heb je dit gemiddelde berekend? Op basis van 1 tankbeurt kan je amper iets over het verbruik zeggen, de 80% vulling van lpg-installaties is verre van nauwkeurig, en er zijn verschillen van pomp tot pomp. De ene keer kan ik net 40 liter vullen, de andere keer 55 in een volledig leeggereden tank (62 liter).
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Riel

Bericht door Riel »

Lijkt mij een heel normaal gebruik, mijn 2.5 op gas zit op 1:7,5 gemiddeld.

Je hebt wel een zware slee. Maar reken nog eens goed na, of diesel goedkoper is. Die citroen rijdt dan 1:17 wil je zeggen? Bovendien: diesel stinkt en loopt als een trekker 8) ok, hij is wat sterker maar de 2.0 is ook geen straf.

Maar het verbruik zal niet zakken, dus ja, reken het na, en als je dan liever de diesel rijdt... moet je ruilen :D Overigens is zo'n C5 ook geen straf, al steek ik mijn hand eerder in het vuur voor deze 2 liter safrane, want die krijg je van zijn lang zal ze leven nooit stuk op gas ;)

Gas is ten alle tijde goedkoper dan diesel, mits je de KM's maakt. Dus rijd je weinig is het een kwestie van een rekensom. Door lagere belasting én lagere kosten per kilometer, ligt gas altijd onder een diesel. Zeker als occasion.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
sjoerd

Bericht door sjoerd »

Ook ik rij ongeveer 1 op 7,5 met mijn 2,5 automaat. Dat zijn uitsluitend snelweg kilomters. Het zal ook nog wel wat minder worden nu het wat kouder begint te worden. qua duurzaamheid ongelooflijk. Ik heb met de auto in 7,5 maanden 33000km erbij gereden en hij geeft geen krimp! starten en lopen en nog geen enkel noemenswaardig foutje gehad. Top. gewoon
Rob51

Bericht door Rob51 »

Dank jullie allemaal voor de reakties tot nu.
Jullie hebben allemaal een zwaardere motor. Ik heb slechts een 2.0.
Verder heb ik m.u.v. mijn laatste auto mijn hele leven op LPG gereden. Weet dus wel een beetje wat het is. En daarbij ook andere zware wagens. Zo reed mijn Omega makkelijk 1:10 en op grote stukken zelfs soms 1:11. Ook mijn Galant en Mondeo kwamen nooit onder de 1:10. Dan valt dit dus echt wel op. :(
Verder weet ik niet wat voor installatie er is ingebouwd en heb ik gemeten over drie volledig leeg gereden tanks en toevallig ook nog bij 3 verschillende pompstations getankt.
Nu ziet het er dus naar uit dat ik eigenlijk nog niet echt goedkoper uit ben want de belasting en verzekering zijn ook al nagenoeg niets goedkoper.
Kan alleen maar hopen dat de diesel extreem veel duurder wordt dan is het nog wat minder zuur.
Desondaks wel bedankt voor de reakties en als iemand misschien toch nog een tip heeft hoe het goedkoper kan, graaggggggg. :cry:
Ad-orgel

Bericht door Ad-orgel »

Hallo Rob,

Deze auto in Willemstad gekocht zeker?

Mooie auto, leer er in, chroomkleurige grille, achterspoiler (?) en een km-stand die je nergens anders tegenkomt met LPG. Je kunt nog een paar honderdduizend km vooruit, zonder ongelukken natuurlijk. Als ik jou was deed ik deze auto niet meer weg!

Ik heb zelf ook een keer een proefrit gemaakt in een C5, maar ik zou absoluut niet willen ruilen. Met een Safrane heb je meer auto aan je stuur. Verder vond ik het dashboard en de motorkap van de C5 veel te hoog. Echter smaken verschillen.

Ik ben ook wel benieuwd welke gasinstallatie je hebt. Mijn zwager haalt met zijn Safrane 2.0 RTE Alizé automaat wel 1:10 met een Eurogasinstallatie en heeft inmiddels al veel meer km achter z'n kiezen. Laat je installatie een keer goed afregelen bij Allround bijvoorbeeld in Spijkenisse. Misschien helpt dat.

In heb bij dat bedrijf nog niet zo lang geleden een Vialle LPi installatie in mijn Safrane 3.0 V6 24v laten inbouwen. Keurig werk, prima service werkt perfect. Ook mijn Safrane had nog maar 130000 km gelopen, zodat ik de investering voor een LPG-installatie wel verantwoord vond. Ik kom met deze auto niet verder dan 1 : 7 à 7½. Die paar extra litertjes gas vind ik niet zo erg. Ik beleef gewoon plezier aan deze fantastische auto.

Groeten
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak »

Gas inbouw verdien je heel snel terug, ik heb t bij 275.000km laten inbouwen.

Allround in Spijkenisse is een van de weinige adressen waar ze echt verstand hebben van LPG.

Vialle LPi zou niet mijn eerste keuze zijn voor een gasinjectie ivm onbetrouwbare pomp op de tank (vervanging kost ca 800 euro)

Wat betreft Rob zn verbruik, ik bedenk me nu nog iets, ik laat om de 20.000km mn kleppen stellen en dat scheelt dan al snel 5 tot 10%. Als je vooral korte stukken rijdt zou je dit vaker kunnen doen.
Rob51

Bericht door Rob51 »

Hallo Sjak.

Kijk hier heb ik wat aan. Hoop ik tenminste.
Ik dacht dat de kleppen niet meer te stellen waren. Alles is tegenwoordig toch automatisch?
Mijn dealer gaf te kennen dat er niets aan het verbruik te doen is.
Ik hoop echt hem zuiniger te krijgen. Qua rijden is het een fijne auto ookal is hij dan behoorlijk traag maar och dat is wennen.
Ben er nog niet achter wat voor merk het is dus ga wel een keer naar de gasinstallateur hier in de buurt. Die moet het zo kunnen zien.
Sjak Brak schreef:Gas inbouw verdien je heel snel terug, ik heb t bij 275.000km laten inbouwen.

Allround in Spijkenisse is een van de weinige adressen waar ze echt verstand hebben van LPG.

Vialle LPi zou niet mijn eerste keuze zijn voor een gasinjectie ivm onbetrouwbare pomp op de tank (vervanging kost ca 800 euro)

Wat betreft Rob zn verbruik, ik bedenk me nu nog iets, ik laat om de 20.000km mn kleppen stellen en dat scheelt dan al snel 5 tot 10%. Als je vooral korte stukken rijdt zou je dit vaker kunnen doen.
Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak »

O en een nieuw luchtfilter kan ook helpen. Zou ik zeker iedere 20.000km vervangen. Dichtgeslibt luchtfilter zorgt er voor dat ie als een natte krant rijdt, zeker bij een gasauto zonder gasinjectie.

Al die kleine dingen bij mekaar opgeteld kunnen je soms meer dan een kilometer per liter opleveren.
Ad-orgel

Bericht door Ad-orgel »

Ik had ook gehoord dat bij Vialle installaties de pomp een zwakke schakel is en duur is om te vervangen. Ik wilde daarom eigenlijk een Prins-installatie. Allround is daar ook dealer van, maar wilde in mijn auto (3.0 V6 24v) uitsluitend een Vialle LPi installatie inbouwen. Dat was de enige installatie waar men achter kon staan en 2 jaar garantie op geven.

De Vialle LPi is de enige installatie die het gas in vloeibare vorm inspuit. Dat gebeurt met behulp van een pomp. Bij alle overige installaties wordt het gas in dampvorm ingespoten en daarvoor is een zogenaamde verdamper nodig.

Men heeft mij verteld dat de inspuiting van vloeibaar gas identiek is aan de benzine-inspuiting, zodat met dit systeem gewoon gebruik gemaakt wordt van het bestaande motormanagement. Daar hoeft ook niets aan gedaan te worden en omdat LPi hetzelfde werkt als benzine-inspuiting levert dat ook geen problemen op.

In mijn eerste Safrane lag ook een Vialle LPi installatie en ik heb daarvan inderdaad de pomp moeten vervangen. Omdat de pomp in de tank was gebouwd moest ook de tank vervangen worden. Kosten ruim € 500,00. Tegenwoordig is de pomp een los onderdeel en dus ook los vervangbaar. Een pompvervanging kost ongeveer € 400,00 en dat is ongeveer hetzelfde als het vervangen van de verstuiver bij installaties met dampinspuiting, wat ongeveer net zo vaak gebeurt als een pompvervanging.

De oorzaak dat een pomp kapot gaat is het geheel leegrijden van de tank. De pomp wordt gesmeerd door het gas en als de tank helemaal leeg is smeert de pomp niet meer en daar gaat hij niet op vooruit. Bij Allround zegt men dat een pomp niet stuk gaat als je de gastank maar niet helemaal leeg rijd. Dus op tijd tanken of overschakelen op benzine.

Groeten,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
snowy99

Bericht door snowy99 »

Hallo Rob,

Ik rijd niet meer in een safrane maar in een c5 op gas, Hiervoor heb ik in een Safrane 2.0 rte gereden zo'n 3,5 jaar met een vialle g3 instalatie bij netjes rijden tussen de 120/130 verbruikte hij 1 op 10 tussen de 100/110 zelfs 1 op 11a12 dus ik zou zeggen dat 1 op 8,5 te veel is.
Kleppen zijn niet te stellen bij de 2.0 16v J
Je luchtfilter en bougie's wel vervangen als dat nodig is, dat zul je zeker merken in je verbruik.

Succes ermee !

Groetjes Michel
Renault Safrane 2.0 16v 1997
Animale

Bericht door Animale »

Je moet uitgaan van het gemiddelde gebruik in het boekje, en op gas ruim gesproken 30% eraf halen
Dus 1:10 verbruik wordt op gas heel grof gezegd 1:7.

Volgens de theorie loopt de 2.0 in de stad rond de 12 komma zoveel liter in de stad, dus 1: 7 komma zoveel...

Ikzelf verbruik bij overwegend stadsverkeer tussen de 1:7,5 en 1:8. Wat dus helemaal overeenkomt. Zelfs met een normale tot vlotte rijstijl, plus een zeer korte woon-werk rit waarin de motor amper warm wordt.
Dus die 1:8,5 van je bij normaal snelweggebruik is zeker te hoog.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak »

Animale schreef:Je moet uitgaan van het gemiddelde gebruik in het boekje, en op gas ruim gesproken 30% eraf halen
Ik doe veel met gas met allerlei type motoren; als je verbruik veel meer dan ca 15% hoger ligt dan op benzine is er iets niet helemaal goed hoor. Gas bevat per liter aan de pomp minder energie dan een liter benzine, maar dat wordt deels gecompenseerd door het gegeven, dat de optimale mengverhouding iets lager is dan voor benzine. Nu is het wel zo, dat het verbruik in de boekjes vaak erg optimistisch is, ik zelf haal dat tenminste :oops: :lol:
ltjl

verbruik Safrane G3

Bericht door ltjl »

Mijn Safrane (Phase II, 2.0 RTE, Prins G3, 182.000) verbruikt net geen 1 liter op 10 km's (385 km's met 37,90 Liter). Maar dat zijn dan wel hoofdzakelijk snelweg km's (130 op de Cruise Control) en ik rij vrij rustig.
martslaats

Bericht door martslaats »

dat verbruik vind ik toch erg aan de hoge kant,heb al veel autos op lpg gereden
heb zelf een V6 3.0 liter en haal op de autobaan 1op8 met ong.130 km per uur
heb voorheen een safraan 2,2 i bwj 93 gehad deze gebruikte 1op9 met fors rijden.
Plaats reactie