De nadelen van wonen in de binnenstad...

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
BartSafrane
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 jun 2010, 12:02

De nadelen van wonen in de binnenstad...

Bericht door BartSafrane »

Ik woon midden in het centrum van het prachtige Maastricht. Daar staat mijn Safrane dus ook elke nacht, buiten. Afgelopen weekend moest ik helaas constateren: van vrijdag- op zaterdagnacht heeft iemand op mijn auto gestaan. Via de kofferbak opgestapt (zelfs nog een vingerafdruk en een deukje net naast de ruitenwisser te zien), daarna over het dak gelopen. Allemaal grotere en kleine deukjes. Op de foto's is niet de hele schade te zien, is lastig fotograferen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dinsdag bij (betrouwbaar en bij mij bekend) schadebedrijf geweest: naar schatting 500 euro om te repareren... Uitdeuken is niet mogelijk omdat er een heel "vlak" van het dak integraal is ingedeukt (en er lopen enkele fikse krassen over het dak nu). Dus: hele dak moet opnieuw gespoten worden.

Ik ben inmiddels over de woede heen (vooral machteloze woede eigenlijk). Ik wist niet dat Maastricht ook een banlieue van Parijs was... Heb er eens over nagedacht: mijn auto rijdt nog waanzinnig (met bijna 270.000km op de klok), heeft me 3,5 jaar nooit laten staan, heb ik technisch altijd goed en op tijd onderhouden, en belangrijkste: ik heb er nog elke dag plezier aan.

Dus ik zit momenteel te denken aan: niet alleen het dak laten repareren, maar ook een parkeerdeukje uitdeuken, een groeiend roestplekje in de wielkast bijwerken, en (zelf) de bumpers van vaal/grijs weer naar mooi zwart brengen met Polytrol. Kortom: weer helemaal netjes maken, als 'ie toch bij het schadeherstelbedrijf is zijn dat kleine dingetjes die de prijs maar (relatief) iets hoger maken.

Mochten jullie nog tips hebben: graag!!
Renault Safrane Phase II 2.0i RXE (1998)
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Balen! :evil:

Voordat je geld in een auto steekt welke economisch heel weinig nog waard is zou ik controleren op roestgaten in het achterste subframe, kofferbak, wielkasten (ook bovenin) en roest in de dorpels. Reparatie is namelijk kostbaar.
Verder wat er nog meer aan normaal onderhoud aan zit te komen en wat er nu aan mankeert.
Maak dus een totaalplaatje van de kosten om de auto zo te krijgen dat hij nog een tijd meekan.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Foeke
Berichten: 333
Lid geworden op: 17 jan 2005, 18:35
Locatie: Lage Zwaluwe

Bericht door Foeke »

Balen , maar ik weet er alles van want het is mij ook al eens overkomen.
Spiegel kapot getrapt, auto van voor naar achter bekrast.
In 1 nacht 17 auto, s beschadigd in de buurt.
Zo'n gebeurtenis haald het slechste in een mens naar boven toe.
Betrap je iemand , en je zou hem een beetje bijwerken, dan wordt jij nog bestraft in dit land, terwijl
Iemand gewoon van jou spulletjes af moet blijven.
Of het nu een oude of nieuwe auto betrefd.

Gr Foeke exsafrane
Gebruikersavatar
de k@bouter
Berichten: 444
Lid geworden op: 26 mei 2010, 21:30
Locatie: almere

Bericht door de k@bouter »

Kl..tzakken, laten ze dan een lelijke prius pakken of zo. Ik zou er ook goed ziek van zijn, succes verder!
Renault Safrane PhII 2.5 autom. '98 G3 - inmiddels over de 3 ton and still going strong!
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Dit is echt een nachtmerry voor elke automobilist :twisted: :twisted: :twisted:
Helaas mag je idd niet voor eigen rechter spelen, alhoewel in mijn motto staat "oog om oog, tand om tand"!!!
Dat zou dus heten, jij mijn auto verramponeren, dan ik jouw verbouwen...?
Moet je dan maar alles slikken?
Je moet zoiets wel zonder getuigen doen natuurlijk...Oh wat heerlijk, maar het zal een wensdroom blijven :P :P :P

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Ad-orgel
Berichten: 389
Lid geworden op: 08 aug 2007, 01:54
Locatie: Klaaswaal

Bericht door Ad-orgel »

Kluite met een o... Ik zou de raad van AS1 wel opvolgen. Bij de mijne was het subframe ook doorgeroest. (Zie http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... d71498843a ). Als je alle controles hebt uitgevoerd, dan de balans opmaken of het loont om de deuken er uit te halen etc. Zo niet een andere opsnorren. Daarbij moet je ook weer wel bedenken: je weet wel wat je hebt, maar niet wat je krijgt. De 2.0 en de 2.5 zijn echter redelijk betrouwbaar.
Sterkte ermee.

Groet, Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
BartSafrane
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 jun 2010, 12:02

Bericht door BartSafrane »

Dank voor jullie reacties, steunbetuigingen en tips. Het doet inderdaad nog pijn...

De tip om eens goed te kijken naar roest op subframe, bovenin wielkasten e.d. is zeer nuttig, ik zal binnenkort een goede inspectie doen. Afgelopen zomer heb ik dit al eens bijgewerkt d.m.v. een staalborstel en wat menie, voor zover dat langdurig effect heeft. Dit was de stand van zaken voordat ik aan de slag ging met de staalborstel:

Afbeelding

Afbeelding

Wat onderhoud betreft: ik houd alles altijd goed bij. Groot onderhoud: distributieriem over ong. 2 jaar. Verder misschien wat kleine dingen. Maar: zit net een net nieuwe, dikke accu in. Heeft 4 goede banden, airco is goed, olie net nieuw, gloednieuwe einddemper...

Het blijft natuurlijk nooit een economisch besluit, hier speelt ook emotie en nostalgie mee (heb met mijn Saf veel door Engeland en Frankrijk gereisd, prachttijd).
Renault Safrane Phase II 2.0i RXE (1998)
Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 627
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:43
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens »

Je kan hem laten tectieleren, mijn donor saf die ik weer wil gaan oplappen en op termijn weer in nieuwstaat ga brengen, heeft ook roest bij het subframe :cry: :cry: nog niet doorgeroest gelukkig maar moet wel behandeld worden.
Je hebt hier nog steeds bedrijfjes voor die het voor je doen.

p.s. vind het ook klote van je saf ,die vandalen hebben zelf een een of ander afgans golfje, daar zou je ook eens overheen moeten lopen :twisted: kijken of ze het dan ook nog zo leuk vinden. :twisted: sterkte :wink:
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2654
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Heb je alleen deukjes in je dak of ook op de motorkap :?: Je weet zelf het beste hoe de staat van de auto is en als je het een goed gevoel geeft moet je gewoon met deze auto verder gaan :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
BartSafrane
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 jun 2010, 12:02

Bericht door BartSafrane »

Ik heb alleen deukjes in het dak, en ééntje op de kofferbak. Het doet vooral ook pijn Jack omdat wij afgelopen zomer nog die nieuwe deur aan de bestuurderskant erin gezet hebben... Was zo mooi gelukt :D

Ik heb zaterdag tijd om mijn Saf eens goed van beneden te bekijken, en te onderzoeken op roest. Tectyleren is deze Saf toch niet waard, daar trek ik toch wel een (economische) lijn...
Renault Safrane Phase II 2.0i RXE (1998)
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

In de scheepvaart wordt "spint olie" op roestige delen van een schip gespoten.
Die olie kruipt echt door klinknagels heen.
Als die olie zijn werk had gedaan, dan ging er koolteer overheen.... nooit meer roest !!

`t Is maar een idee... :!: :!: :!:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2654
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

AlbertP schreef:In de scheepvaart wordt "spint olie" op roestige delen van een schip gespoten.
Die olie kruipt echt door klinknagels heen.
Als die olie zijn werk had gedaan, dan ging er koolteer overheen.... nooit meer roest !!

`t Is maar een idee... :!: :!: :!:

Gr Albert
Zal ongeveer dezelfde werking hebben als owatrol-olie ? Hebben we het ook al eens over gehad.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2654
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

BartSafrane schreef: Het doet vooral ook pijn Jack omdat wij afgelopen zomer nog die nieuwe deur aan de bestuurderskant erin gezet hebben... Was zo mooi gelukt :D
Ja, je weet nooit wat de toekomst brengt, ik begrijp wat je bedoelt :cry: altijd zuinig op je spullen en dan komt er 1 of andere onverlaat :evil:
Een deukje rijden door een ongelukje is al erg maar dit is moedwillig. Succes, ik hoop dat de auto nog zodanig is dat je ermee verder kan :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Jaap123
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:50
Locatie: Amersfoort

Bericht door Jaap123 »

Wat een k streek ....... er zijn mensen die schoonheid niet weten te waarderen.
safrane 98 Phase II 2.5 RXE automaat 387.000 volledig leer, climatecontrole, voorruitverwarming, cc enz juli 2016 verkocht aan forumlid

Ik snap wel dat je het niet begrijpt maar
ik begrijp niet dat je het niet snapt.

It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
BartSafrane
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 jun 2010, 12:02

Bericht door BartSafrane »

Beste allen, nogmaals dank voor de steun!

Ik heb de knoop doorgehakt: ik zoef voorlopig gewoon heerlijk door met mijn Saf. :D

Roest is nog goed bij te houden, en de deukjes/deuken in het dak zijn minimaal zichtbaar. Mijn Saf rijdt nog zó geweldig en heeft me nog nooit laten staan, dus dan laat ik 'm ook niet in de steek.

Wel is het natuurlijk zo dat wanneer er wél iets "groots" stuk gaat, ik me nog even extra achter de oren zal krabben. Maar dat zien we dan wel. Wie weet duurt dat nog heel lang. :lol:
Renault Safrane Phase II 2.0i RXE (1998)
Plaats reactie