Gespot in barre sneeuwbuien

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Hans de Boer schreef:Vind je winterbanden niet 'n beetje geld kloperij ? Heb al 18 jaar mijn rijbewijs in die 18 jaar ongeveer 50 autos gehad heb nog nooit winterbanden onder laten gooien. In nederland vind ik het zoiezo onzin ( uitgezonderd limburg ) vlak land geen hellingen , nou tel uit je winst .

gr.cees
Geldklopperij? Absoluut niet! Drie jaar geleden voor het eerst winterbanden aangeschaft....wat een verademing onder bijna alle weersomstandigheden. Waar zomerbanden je laten staan, heb je met winterbanden haast geen last. Ook de remweg is stukken korter.

Pas als je de ervaring hebt met winterbanden, weet je wat ieder ander hier mee bedoelt. Ik geloofde het namelijk eerst ook niet!
Groet, Hans[/quote]

Ook ik was jaren geleden zo`n stoere rijder die alles kon met zomerbanden in de winter.
Omdat in Duitsland winterbanden verplicht zijn, heb ik die stap dan ook moeten doen, daar ik regelmatig `s winters daar rij.
Pas toen merkte ik hoeveel verschil het maakte.
De grip op sneeuw en ijs is beduidedend veel meer, haast wel het dubbele.
De waterafvoer is enorm, waardoor je minder snel aqua-planning hebt.
Het rubber van de zomerbanden worden bij lagere temp.(6-8gr.) harder en verliezen daardoor grip op het asfalt omdat de band niet meer zo makkelijk kan "vervormen".
Het rubber van de winterband is veel zachter, waardoor ook bij koudetemperaturen de band nog wel kan vervormen.

Voor diegene die nooit in het buitenland door de sneeuw hoeven, kan ik mij voorstellen dat zij het "onnodig" en geldklopperij vinden.
Daar kan ik me best wel iets bij voorstellen.
Nu deze winter de sneeuw rijkelijk is gevallen, ben ik blij met mijn wintersloffen....... :lol: :lol:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
tubbie66

Bericht door tubbie66 »

Het is waar van de sneeuwbanden je hebt meer grip, maar ik moet er wel een kanttekening bij zetten.
Doordat er mensen zijn die denken dat als je winterbanden hebt het niet glad is zie je toch regelmatig dat er een paar auto`s op mekaar zitten.
Maar ook met winterbanden is het met sneeuw of ijs gewoon glad op straat en moet je goed uitkijken wat er om je heen gebeurt.
Onverwachte bewegingen zorgen er toch voor dat je gaat glijden.
Ik zit zelf beroepsmatig op de weg (maak zo`n 250.000 km/j) en zolang je lekker door kan rijden en je hoeft niet op de remmen is er niks aan de hand maar als je uit moet wijken of plots remmen omdat een ander jou snelheid verkeerd inschat (vanwege gladheid op de weg) en naar links komt ga je het met winterbanden ook niet redden.
Dat is het risiko als mensen toch hard rijden met winterbanden.

Moraal van het verhaal, ook met winterbanden blijft het glad.

Mvg Tubbie.
cees

Bericht door cees »

tubbie66 schreef:Het is waar van de sneeuwbanden je hebt meer grip, maar ik moet er wel een kanttekening bij zetten.
Doordat er mensen zijn die denken dat als je winterbanden hebt het niet glad is zie je toch regelmatig dat er een paar auto`s op mekaar zitten.
Maar ook met winterbanden is het met sneeuw of ijs gewoon glad op straat en moet je goed uitkijken wat er om je heen gebeurt.
Onverwachte bewegingen zorgen er toch voor dat je gaat glijden.
Ik zit zelf beroepsmatig op de weg (maak zo`n 250.000 km/j) en zolang je lekker door kan rijden en je hoeft niet op de remmen is er niks aan de hand maar als je uit moet wijken of plots remmen omdat een ander jou snelheid verkeerd inschat (vanwege gladheid op de weg) en naar links komt ga je het met winterbanden ook niet redden.
Dat is het risiko als mensen toch hard rijden met winterbanden.

Moraal van het verhaal, ook met winterbanden blijft het glad.

Mvg Tubbie.
Jah inderdaad , winterbanden moeten je niet gaan aanmoedigen harder te gaan rijden wat bij de meeste helaas wel het geval is . Winterbanden kunnen inderdaad meer water afvoeren maar geen ijsvorming :-) Dus swinters of je nu winter of zomerbanden hebt de veiligheid toch 'n beetje aan je rechtervoet .

gr.cees
1992 safrane V6 12V (bordeaux) r.i.p
1997 safrane 2.0 16V (groen) r.i.p
1999 safrane V6 24V ( blauw ) r.i.p
1997 safrane 2.5 20V ( groen ) -:)
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

OK mannen, hier het definitieve antwoord van een voormalige Noor. :wink:
Winterbanden zijn zeker zinvol met sneeuw, geen discussie. Echter, met ijs op de weg is de meerwaarde beperkt. Daarom rijden de Noren vooral op spijkerbanden (in de periode dat dit is toegestaan). Best of two worlds.

Winterbanden zijn zachter bij lage temperaturen dan zomerbanden, dus je hebt een betere grip/remweg doordat de band meer kan vervormen (al genoemd door Albert).
Heb je nu weinig profiel meer (minder dan 3 mm) dan zijn winterbanden niet zo effectief meer dus wel op tijd nieuwe banden.

Ook bij zomerbanden kun je al een duidelijk verschil in hardheid van de band ervaren.
Met harde Michelin Energy's had ik altijd het gevoel op een gladde weg te rijden, niet fijn.
Met zachte Yokohama's (C-drive) kleefde de wagen aan de weg. Heel ander gevoel.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
WillemS

Bericht door WillemS »

Heb vroeger wel met spijkerbanden gereden van Semperit, geweldig met sneeuw en ijzel toen we nog winters hadden hier.
Toen ze verboden werden heb ik de spijkers er een voor een uitgetrokken(100 per band) toen de banden op waren (4mm) heb ik ze verkocht aan een Marokaan die er de woestijn mee door wilde :shock: :oops: , ben toen overgegaan op "gewone" winterbanden.
Het laatste setje waar ik nu sinds 2005 mee rij zijn Vredestein Snowtrack2 met nu nog zo'n 7 mm. profiel.
Ze gaan eronder als de nachttemperaturen onder de 7 graden blijven en gaan eraf als die temp. weer 's-nachts boven de 7 graden blijft. En m'n zomerbanden worden na reinigen liggend opgeslagen met 3 bar druk erin.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
cees

Bericht door cees »

Nu is het weer 12 graden buiten , moeten de winterbanden nu er al onderuit of is het in het buitenland seizoengebonden ?

gr.cees
1992 safrane V6 12V (bordeaux) r.i.p
1997 safrane 2.0 16V (groen) r.i.p
1999 safrane V6 24V ( blauw ) r.i.p
1997 safrane 2.5 20V ( groen ) -:)
Fuego_gtx

Bericht door Fuego_gtx »

In duitsland iig vanaf 1 oktober tot 1 maart, omdat het over het algemeen in die periode nogal fris kan zijn.
Greetz, Arno
Renault Forever :P ??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Tranni

Bericht door Tranni »

Fuego_gtx schreef:In duitsland iig vanaf 1 oktober tot 1 maart, omdat het over het algemeen in die periode nogal fris kan zijn.
Greetz, Arno
Jipp, in Duitsland geldt: " Von O bis O" ofwel "von October bis Ostern". Vanaf Oktober tot Pasen dus :wink: Wordt nu wel echt een slijtageslag voor de winterbanden :(
Aangezien ik in de grenstreek woon en familie in de Duitse grensstreek heb wonen, zal ik de winterbanden onder mijn voertuig moeten laten, ongeacht of het wintert of niet.
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Een beetje rustig rijden, niet te hard door de bochten en in D`land rustig tempo helpt ervoor dat ze niet al te hard slijten.
En.... het gaat weer kouder worden :wink: :wink: :wink:

GR Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Puzzie

Bericht door Puzzie »

Winterbanden zijn ook beter in regenachtige omstandigheden.
En daar hebben we op dit moment geen tekort aan :evil: , ondanks de temperatuur. Ook de wind is aardig op dreef, en dan is een goede wegligging toch wel erg fijn.
Dus nog even laten zitten, die winterslofjes.

Groeten
Paul
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

Slijtage van winterbanden valt enorm mee. Het zal ongetwijfeld per merk/type schelen. Na de winter vorig jaar zat er te weinig profiel op om nog een heel winterseizoen mee door te rijden. Ik dacht ze in het voorjaar dus even op te rijden. Uiteindelijk heb ik ze in november vervangen door nieuwe winterbanden.... En ja, ze zijn minder gunstig voor het verbruik en minder stil, ofschoon ik die verschillen erg mee vind vallen. Ik overweeg zelfs om maar permanent op winterbanden te blijven rijden. De prijs die ik voor die continentals heb betaald is sowieso een lachertje. :wink:
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
WillemS

Bericht door WillemS »

Zou het niet doen Gunther!!
In de zomer wordt de remweg aanzienlijk langer met winterbanden dan met zomerbanden.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

http://www.autorij-instructie.nl/2009/1 ... -of-onzin/

volgens dit artikel zijn winterbanden alleen zinvol bij sneeuw anders kun je toch beter met zomerbanden rijden in de winter!
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
digitalpunk

Bericht door digitalpunk »

Eindeloze discussie.
Als jij fijner rijdt op wintersloffen, koop dan wintersloffen.
Als jij voelt dat je de controle hebt op zomerbanden, hou dan zomerbanden.

In sommige landen zijn ze verplicht, en ik heb ze eigenlijk alleen omdat ze er al onder zaten toen ik deze Safrane kocht.

Verder rij ik net zo makkelijk op zomerbanden door de sneeuw, zolang je je rijstijl maar aanpast op de omstandigheden.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
renpaulren

Bericht door renpaulren »

Ik rij al op seizoensgebonden banden, dat deed ik al in m'n Skoda en dat doe ik in mijn Renault ook nog steeds. Ik rij op Michelin alpine A4 en vind die in de winter geweldig rijden!
Ontspannen in z'n Renault
Plaats reactie