Paar kleine dingetjes

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
steefje

Paar kleine dingetjes

Bericht door steefje »

Beste lezer,

Ik post dit even omdat ik het graag netjes wilt doen en meteen goed. Vandaag heb ik haar weer lekker gewassen en ze is wee helemaal netjes, toch een paar puntjes.......

1) In de richtingaanwijzer unit zit vocht aan de binnenkant, nu kan ik de unit gewoon loshalen, droog maken en weer terug plaatsen, maar dat vocht komt ergens door, is het dan wijs de rubbers ed meteen te vervangen of de hele unit? Heb toch ook een wens voor xenon, dus als ik dan de hele unit vervang is alles gedaan.

2) over de hele auto zitten lichte en wat dieper krassen, dus ik had het idee de hele auto te polijsten. Weet iemand welk spul ik daar het beste voor kan gebruiken? Want er is zoveel op de markt. En hoe? Veel gelezen en de één schrijft draaiende beweging met een droog vezeldoekje, de ander schrijft erop doen en dan uitvegen met een gewone droge doek (theedoek ofzo).
Daarnaast heb ik op de bumper voor (was al bij aanschaf) zwarte strepen zitten, bumper is van kunststof, mij leek het niet erg wijs die te polijsten haha, licht opschuren en opnieuw spuiten?

Wederom bedankt voor het lezen en de tips die ik hier misschien weer krijgen mag :-)

Groet en een fijne zondag,
Stefan
AlbertP

Re: Paar kleine dingetjes

Bericht door AlbertP »

steefje schreef:Beste lezer,

Ik post dit even omdat ik het graag netjes wilt doen en meteen goed. Vandaag heb ik haar weer lekker gewassen en ze is wee helemaal netjes, toch een paar puntjes.......

1) In de richtingaanwijzer unit zit vocht aan de binnenkant, nu kan ik de unit gewoon loshalen, droog maken en weer terug plaatsen, maar dat vocht komt ergens door, is het dan wijs de rubbers ed meteen te vervangen of de hele unit? Heb toch ook een wens voor xenon, dus als ik dan de hele unit vervang is alles gedaan.
Stefan
Vele hebben dit vocht probleem.
Bij vernieuwing kan het over zijn, maar is eigenlijk overbodig.
Als je de RAW eruit haald en goed droog maakt, en daarna ze afdicht op de rand waar het "heldere" plastic overgaat naar het "huis" dan zal het vocht probleen tot het verleden moeten behoren.
Tenzij door beschadiging ergens anders ook water naar binnen komt :wink: :wink:

De lak is op waterbasis, en heeft idd neiging om snel te beschadigen.
Poetsen helpt niet om de kleur in de kras op te vullen.
Met een lakstift en een tandenstoker voorzichtig "retouceren" kan een lichte verbetering brengen, maar onzichtbaar zal het nooit worden :cry: :cry:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
steefje

Bericht door steefje »

AlbertP schreef:
steefje schreef:Beste lezer,

Stefan
Vele hebben dit vocht probleem.
Bij vernieuwing kan het over zijn, maar is eigenlijk overbodig.
Als je de RAW eruit haald en goed droog maakt, en daarna ze afdicht op de rand waar het "heldere" plastic overgaat naar het "huis" dan zal het vocht probleen tot het verleden moeten behoren.
Tenzij door beschadiging ergens anders ook water naar binnen komt :wink: :wink:

De lak is op waterbasis, en heeft idd neiging om snel te beschadigen.
Poetsen helpt niet om de kleur in de kras op te vullen.
Met een lakstift en een tandenstoker voorzichtig "retouceren" kan een lichte verbetering brengen, maar onzichtbaar zal het nooit worden :cry: :cry:

Gr Albert
Hey Albert,

Dank je wel voor je berichtje, knipperlicht verhaal is helemaal helder, afdichten me kit of iets? Of een nieuw rubber halen?

Het is jammer dat ik de bumper op die manier moet doen, zijn flinke zwarte strepen....erg zonde, de rest van de lak (metallic) op deuren, motorkap e.d. kan ik wel polijsten? En zo ja welk spul adviseer jij en welke manier hahaha.

Nogmaals dank je wel voor je berichtje.

Groet,
Stefan
Renault Safrane 2.0 automaat bj 2000.

Het gevoel van ultieme vrijheid is adembenemend mooi met een volle tank :)
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

steefje schreef:2) over de hele auto zitten lichte en wat dieper krassen, dus ik had het idee de hele auto te polijsten. Weet iemand welk spul ik daar het beste voor kan gebruiken?
Lichte krassen zijn wel weg te poetsen. Zie Detailing World voor discussies over geschikte producten, werkwijze etc.

Ik heb ervaring met kleien van een auto. Je gaat dan met speciale autoklei de lak langs. Je trek dan verontreiniging welke in de lak vast zit eruit. Werkt geweldig. Begin daar maar eens mee.
Ik heb Bilt Hamber Autoclay gebruikt. Je kunt ook een Autoglym klei-setje halen bij je lokale Halfrauds.

Voor wat betreft polijsten is er Autoglym Super Resin Polish maar dat is een erg mild product en zit vol fillers. Binnen korte tijd zie je de krassen weer.

Ik heb GTechniq P1 Nanocomposite Polish wel eens gebruikt (handmatig). Het resultaat was goed maar ik vermoed dat machinale behandeling beter was geweest.
Ook is het nogal wat werk om een grote auto als een Safrane handmatig te poetsen.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
steefje

Bericht door steefje »

AS1 schreef:
steefje schreef:2) over de hele auto zitten lichte en wat dieper krassen, dus ik had het idee de hele auto te polijsten. Weet iemand welk spul ik daar het beste voor kan gebruiken?
Lichte krassen zijn wel weg te poetsen. Zie Detailing World voor discussies over geschikte producten, werkwijze etc.

Ik heb ervaring met kleien van een auto. Je gaat dan met speciale autoklei de lak langs. Je trek dan verontreiniging welke in de lak vast zit eruit. Werkt geweldig. Begin daar maar eens mee.
Ik heb Bilt Hamber Autoclay gebruikt. Je kunt ook een Autoglym klei-setje halen bij je lokale Halfrauds.

Voor wat betreft polijsten is er Autoglym Super Resin Polish maar dat is een erg mild product en zit vol fillers. Binnen korte tijd zie je de krassen weer.

Ik heb GTechniq P1 Nanocomposite Polish wel eens gebruikt (handmatig). Het resultaat was goed maar ik vermoed dat machinale behandeling beter was geweest.
Ook is het nogal wat werk om een grote auto als een Safrane handmatig te poetsen.
Hey ASI,

Super! Dank je wel! Dat klei spul ga ik zeker proberen voor op de bumper dan :-)
En......ik ben in het gelukkig bezit van twee buurmannen die beide een polijstmachine hebben, één heeft er eentje van de Lidl de ander een professionele :-)
Als ik het de hand zou doen dat denk ik dat ik per dag een deel vd auto zou doen haha.
Dit te doen dan met vezeldoekje? Of staat alles op de verpakking, dan koop ik dat terplaatse wel.
Dank je wel voor je berichtje in ieder geval!

Groet,
Stefan

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Ik weet niet of de klei geschikt is voor kunststoffen :?: Staat wel in de bijsluiter neem ik aan.

Ik gebruik klei van Meguiar's, dit is wel wat duurder waarschijnlijk maar het resultaat is verbluffend :wink:. het oppervlakte wordt zo glad als glas, de kleur krijgt een diepere glans.

Het zijn 2 producten in 1 doos, en heet Quik Clay Detailing System.
Je moet de auto eerst wassen, dan besproei je een klein oppervlakte met Quik Detailer en ga je met de klei op dat gedeelte aan de gang om de "aangekoekte" rommel (en dat is vaak meer dan je denkt) eraf te wrijven. Het oppervlakte moet vochtig gehouden worden met Quik Detailer.

Om echter krassen weg te werken zul je deze eerst moeten repareren en polijsten.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
steefje

Bericht door steefje »

Jack de zeeuw schreef:Ik weet niet of de klei geschikt is voor kunststoffen :?: Staat wel in de bijsluiter neem ik aan.

Ik gebruik klei van Meguiar's, dit is wel wat duurder waarschijnlijk maar het resultaat is verbluffend :wink:. het oppervlakte wordt zo glad als glas, de kleur krijgt een diepere glans.

Het zijn 2 producten in 1 doos, en heet Quik Clay Detailing System.
Je moet de auto eerst wassen, dan besproei je een klein oppervlakte met Quik Detailer en ga je met de klei op dat gedeelte aan de gang om de "aangekoekte" rommel (en dat is vaak meer dan je denkt) eraf te wrijven. Het oppervlakte moet vochtig gehouden worden met Quik Detailer.

Om echter krassen weg te werken zul je deze eerst moeten repareren en polijsten.
Hey Jack,

Dank je voor je reply, ik zal eens kijken wat dat spul kost en waar je het kopen kan. Ja er zitten op de bumper van die zwarte strepen, best diep, denk dat het parkeerschade is geweest, zat eral toen ik hem kocht. Dat is echt zo zonde, maar ja dat is dus wel kunststof, maar google weet alles toch? ;) haha.
Neem aan dat je dit met een vezeldoekje aanbrengt.

Groet, stefan

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

De Quik Detailer breng je op met een knijpfles/spuitfles en de klei is gewoon een homp die je moet kneden, met die homp klei moet je dus het vuil eraf wrijven. Het oppervlak kun je afdrogen nadat je de klei hebt gebruikt met een microvezeldoek.

Na deze behandeling kun je hem in de polish of wax zetten. De klei /detailer methode is dus alleen om de lak schoon te maken maar neem van mij aan dat het in de was zetten hierna veel sneller gaat dan anders omdat de auto al heerlijk glad is.
Meestal probeert men de lak met wax glad te krijgen maar dan moet je zeer intensief poetsen :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
steefje

Bericht door steefje »

Jack de zeeuw schreef:De Quik Detailer breng je op met een knijpfles/spuitfles en de klei is gewoon een homp die je moet kneden, met die homp klei moet je dus het vuil eraf wrijven. Het oppervlak kun je afdrogen nadat je de klei hebt gebruikt met een microvezeldoek.

Na deze behandeling kun je hem in de polish of wax zetten. De klei /detailer methode is dus alleen om de lak schoon te maken maar neem van mij aan dat het in de was zetten hierna veel sneller gaat dan anders omdat de auto al heerlijk glad is.
Meestal probeert men de lak met wax glad te krijgen maar dan moet je zeer intensief poetsen :wink:
Hey Jack!

Super, dank je wel! Ik hou van lekker glad :wink: haha.
Ik vond ook nog een mailadres van die toko en heb even mailtje gestuurd, helaas is het niet voor kunststof omdergronden, reactie die ik kreeg was;

"Quik clay is een product om vervuiling die boven op de lak zit zoals boomsappen, spuitnevel en industriele afval die is aangehecht en de lak ruw doet aanvoelen te verwijderen, Quik clay kan enkel op gladde oppervlaktes worden gebruikt zoals de gelakte delen, ramen, koplampen, maar niet op gestructureerde oppervlaktes zoals bumpers en sierlijsten. Eens kunsstofbumpers en sierlijsten instaptreden bekrast zijn kan je deze niet meer herstellen, visueel deze defecten verminderen kan door deze goed te reinigen met een All purpose cleaner ( product wordt verwaht 2 de kwartaal) en een borstel en daarna terug een Ultimate protectant overheen te zetten om de kleur en uitzicht te verbeteren.
Krassen in de lak zal u ook niet verwijderen met de clay, zoals reeds gezegd zijnde is dit voor de lakdefecten bovenop, voor defecten in de lak dient er krachtig gewreven te worden met een compound of polijstmiddel zoals de Ultimate compound, residu onmiddellijk daarna afvegen en de lak beschermen met een waxlaag zijn hier de oplossing voor"

Dus ik denk dat het toch echt polijsten word hahaha *lam armpje in zicht*

Wederom bedankt voor je reactie!
Stefan

edsnabel

Bericht door edsnabel »

Voor de kunststof delen, bumpers en de de zijstrips heb ik een ledervet onderhoudsmiddel gebruikt, klink raar maar zag er na behandeling keurig uit. Goed insmeren en uitwrijven met een zachte doek. Blijft een paar maanden netjes.
steefje

Bericht door steefje »

edsnabel schreef:Voor de kunststof delen, bumpers en de de zijstrips heb ik een ledervet onderhoudsmiddel gebruikt, klink raar maar zag er na behandeling keurig uit. Goed insmeren en uitwrijven met een zachte doek. Blijft een paar maanden netjes.
Hey Ed,

Mmm echt raar valt mee toch? Je schrijft "een ledervet" weet je ook nog welke precies die voor jou werkte?
Dank je wel voor je berichtje!

Groet,
Stefan

edsnabel

Bericht door edsnabel »

Hoi Stefan. Het is ledervet "Tijger Leathers" Is een rond blik met ledervet. Lijkt op Boenwas.
Ik heb het gekocht bij een leder repartie zaak in Den Haag. Heb trouwens ook mijn lederen bekleding ermee gedaan.
steefje

Bericht door steefje »

edsnabel schreef:Hoi Stefan. Het is ledervet "Tijger Leathers" Is een rond blik met ledervet. Lijkt op Boenwas.
Ik heb het gekocht bij een leder repartie zaak in Den Haag. Heb trouwens ook mijn lederen bekleding ermee gedaan.
Ok dank je wel, zal hier eens kijken dan ook, kam ik meteen me leren jack ermee doen ook :-) win-win situatie hahaha.

Fijne dag gewenst

Groet, stefan

edsnabel

Bericht door edsnabel »

Graag gedaan, idd, kan je jas er ook prima mee doen of je bankstel, uhh je rijdende maar ook in de huiskamer als je leer hebt natuurlijk. Gewoon alles van leer.

Jij ook

Groet Ed
Plaats reactie