Problemen met klimaatregeling

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3667
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door AS1 (Anne) »

Als het motortje defect is en je een uitdaging zoekt, dan zou je hem kunnen repareren:
http://www.toujoursplus.info/montage_en ... on_en.html

Ik heb anders nog een goede liggen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4751
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door AlbertP »

Ik heb al jaren lang dit probleem in de zomer.
Na het zonnen op het strand wil je gaan rijden.
Zodra ik start kom er een enorme bud lucht uit de kachel.
Ik ging ervan uit dat het kachelhuis door schimmel de stank veroorzaakte.
Bij de RDN in Waalwijk 3x het kachelhuis door gas laten behandelen.
Bij de eerste de beste opvolgende zomer...... weer hetzelfde :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Door deze oude topic herken ik mijn probleem.
Stekkertje loshalen is een optie, maar het motortje vervangen vind ik een betere.
Nu weet ik dat AS1 er ééntje heeft liggen lijkt het mij de beste oplossing.
Alleen is het voor mij niet meer mogelijk (gezondheid) om dit zelf te doen.
Er zijn nu 3 optie`s:
1- Niets doen en de stank even accepteren.(+/_ 2minuten)
2- Stekkertje los maken en de klep buiten werking stellen.
3- Het motortje van AS1 vervangen.

De eerste oplossing heeft niet mijn voorkeur.
De 2 andere optie`s kan ik niet zelf meer doen.
Hulp van een paar handige handjes wordt gezocht...... :oops: :oops: :oops: :oops:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 343
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:06
Locatie: Roermond

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door Boudie »

Albert, ik ben helaas niet handig genoeg om de technische reparatie aan je Safrane zelf uit te voeren maar mocht iemand dat wel zijn en zich melden dan wil ik met alle plezier het onderdeel van Anne - ervan uitgaande dat Anne het leveren wil/kan maar daar twijfel ik niet aan - en je auto bezorgen op de plaats waar het euvel verholpen kan worden en de gerepareerde Saf daarna weer bij je thuis brengen. Dus nu hebben we alleen nog maar een techneut nodig. Wie ?????
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 233k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 115k
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2421
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door Jack de zeeuw »

:(
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op 29 dec 2019, 03:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2421
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door Jack de zeeuw »

safrance schreef: 28 dec 2019, 16:38 Ze zitten gelijmd aan de uiteinden, toch zonde om ze door te snijden, maar anders gaat het niet lukken.
Dat is lastig, bij de oudere safranes kun je de slangen er gewoon van tussen halen. Dit zijn wel andere slangen, die jij hebt zijn wel beter, de vorige die ze gebruikt hebben gaan in de loop der tijd door de helft, scheuren open, waardoor de luchtopbrengst sterk verminderd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4751
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door AlbertP »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als ik voor het starten de knop op de CC op stop druk.
Dan zou er niets moeten gebeuren.
Dan na een paar minuten rijden de CC weer aanzetten, en zou de klep zich geopend moeten hebben.
Dan zou er geen stank meer moeten komen (theoretisch)
Moet ik wel eerst wachten tot het warm gaat worden ..... :? :? :? :?

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2421
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door Jack de zeeuw »

Ja kunt hem toch ook gewoon aanzetten met de temperatuur op 20 :?: Dan gaat hij toch ook open :?:
Ik gebruik dat wel eens om mijn ramen te ontwasemen
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4751
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door AlbertP »

In de winter heb ik er geen last van.
Het is alleen wanneer ik in de zomer, na een dagje strand, en de zon lekker op de auto heeft staan bakken.
Er komt dan een echt gore lucht uit de luchtroosters.
Alles open zetten en het over je heen laten komen is wat ik doe, maar aangenaam is het niet.
Mijn strandmaatje gaat er haast van over d`r nek......

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door safrance »

Albert schreef:
Er zijn nu 3 optie`s:
1- Niets doen en de stank even accepteren.(+/_ 2minuten)
2- Stekkertje los maken en de klep buiten werking stellen.
3- Het motortje van AS1 vervangen.
Ik ben bang Albert dat niets gaat helpen, ook niet op STOP drukken voordat je gaat rijden.
Immers, tijdens het bakken in de zon is de lucht is de lucht in de ventilatieruimtes stevig verhit en blijkbaar ook vervuild, en die lucht zal toch de auto in moeten, de kachel kan m niet de andere kant op blazen. :(
Als de klep open is komt er frisse lucht van buiten zodra de ventilator gaat draaien, als de klep dicht is wordt de lucht ook de auto in geblazen en vanuit binnen andere aangezogen.
Misschien heb je slechte schuimrubber slangen, zijn die aan het vergaan en bij die hitte gaat het even ruikbaar snel.

Ik heb goede ervaringen met de onderdelenlijn maar op een vraag naar een ventilatie-inlaatrooster (met nr) is niet gereageerd.
Mijn advies zou zijn slopers in de buurt te bellen of ze nog een Safrane hebben staan, kleine kans dat het rooster weg is.

Inmiddels heb ik besloten, na contact te hebben gehad met Anne, voor de Franse optie te gaan.
In mijn geval verwacht ik dat de slangen lastig te verwijderen/goed blijvend te repareren zijn en een gebruikte geeft dan te veel risico. Overigens, de motortjes zijn voor € 80 te koop zag ik, maar dit is goedkoper en geeft een degelijker oplossing.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door safrance »

Eindelijk eens tijd gevonden bij sleutelbaar weer.
De ventilatieslangen er af gehaald, eerst eentje doorgesneden, bij het aan de kant wurmen bleek dat ze niet gelijmd zijn maar met nietjes vastgeschoten om de kunststof uit- en inlaatopeningen. En weer aan elkaar geplakt.
.
IMAG0798.jpg
IMAG0798.jpg (142.53 KiB) 2693 keer bekeken
.
Maar ook toen kon ik er nauwelijks bij, op de foto van Gunther lijk je best wat ruimte te hebben. Nou dat valt goed tegen. Je krijgt de kleine ratel met dopje 6 er nauwelijks achter. Je krijgt er geen halve vinger tussen en zonder bekleding weg te snijden kun je er absoluut niet bij.
.
IMAG0793.jpg
IMAG0793.jpg (139.98 KiB) 2693 keer bekeken
.
Zowel het voorste als de achterste schroefje klik voor klik losgemaakt. :?
Bij het testen in de auto bleek hij inderdaad niet te reageren op klep dicht/open.
Uit elkaar gehaald, en tot mijn verbazing waren de tandwieltjes nog heel, geen tandje afgebroken.
De airco zet 9V op het motortje, dus getest met een 9V blok, vaak deed ie het niet en na met de hand verdraaien soms weer wel.
Telkens als hij vastliep was de interne weerstand 53 Ohm, bij 67 liep hij wel.
Het motortje open gepeuterd, de koolborsteltjes waren nog goed, maar alles zat flink onder het koolborstelstof, waardoor er waarschijnlijk kortsluiting was ergens op de collector.
Schoongemaakt en weer in elkaar gezet, en hij werkt weer, ook in de auto reageert hij goed op klep open/dicht.
.
IMAG0794.jpg
IMAG0794.jpg (119.62 KiB) 2693 keer bekeken
.
Morgen nog eens testen en dan mag recirculatieklepmotortje zich in de praktijk bewijzen.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3667
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door AS1 (Anne) »

Interessante reportage. Hier hebben we wat aan. [smilie=thumbupwink.gif]
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2421
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door Jack de zeeuw »

Daar sluit ik me bij aan :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
§teven
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door §teven »

Mooi! Ongelooflijk lastig hoe sommige zaken gemonteerd zijn.
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door safrance »

De volgende dag het motortje getest, het werkte nog.
Vervolgens gemonteerd, de schroefjes met bisonkit in dopje 6 geplakt zodat ze niet zouden vallen.
Na montage werkte alles nog. Op de linker foto is het armpje te zien, op de rechter foto is het naar achter gedraaid.
.
IMAG0800.jpg
IMAG0800.jpg (112.93 KiB) 2643 keer bekeken
.
Vervolgens de bekleding weer teruggeduwd op zijn plek en de luchtslangen gemonteerd. De dikste gaat naar de ventilatie-opening rechts van de airbag, en kan er niet goed op. Aan de achterkant zit de carrosserie in de weg. Als iemand weet hoe/of die ventilatieopening er uit kan hoor ik dat graag.
Van het analyseren en repareren van het motortje heb ik geen foto's gemaakt, wel tekeningen. Voor de liefhebber. :|
.
schema.circ.motor.jpg
schema.circ.motor.jpg (40.16 KiB) 2643 keer bekeken
.
Probleem is dat je de achterkant er niet gewoon weer op kunt drukken, je moet eerst de koolborsteltjes uit elkaar houden.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Problemen met klimaatregeling

Bericht door safrance »

Eerder deze week las ik op een site over het probleem van een stinkende airco.
https://www.cooldrive.nl/storingen/mijn-airco-stinkt/
IK moest toen denken aan de ervaring van Albert hierboven.
Oorzaak: verdamper is nog nat bij uitzetten, dat leidt tot ...
Bij weer aanzetten: stank
Remedie: airco eerder uitzetten zodat die droog is bij aankomst.
Albert, proberen waard?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Plaats reactie