Cruise control

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Marc

Cruise control

Bericht door Marc » 17 jun 2005, 11:06

Ik heb mijn auto gekocht zonder werkende cruise control. Volgens mij is alles aanwezig om het geval werkend te krijgen: de zekering is goed, de hoofdschakelaar licht op bij inschakelen.

Voordat ik teveel ga demonteren wilde ik jullie eerst om raad vragen

Aan de gasklep zit een kunststof stangetje die naar een luchtbalg toeloopt. Wordt deze luchtbalg via de cruise control aangestuurd? Zo ja hoe werkt dit??
Het is geen rijden, maar glijden

Marc

Bericht door Marc » 18 jun 2005, 15:58

Ik ben er al achter. Ik heb de luchtbalg losgemaakt en ben de luchtslang gevolgd . Deze komt uit onder de rechterkoplamp. Hier bevindt zich een vacuumapparaatje. Deze heb ik bereikbaar gekregen door de computer en het frame waarop deze vastzit te demonteren. Vervolgens het vacuumapparaatje uitgebouwd, hiervoor moet je een soort slangenmens zijn (het verste boutje bevindt zich op armlengte vanaf de plaats van de computer :evil: )

Dit apparaatje heb ik opengemaakt en daarin bevinden zich 2 spoeltjes. Een ervan was ernstig gecorrodeerd. Op mijn manier heb ik het spoeltje ontroest (met een minischroevendraaier en een stanleymes). Dit was wel een monnikenwerk :shock: , maar.....nadat ik alles weer ingebouwd had heb ik meteen een proefrit gemaakt en het werkt! :D Applaus voor mezelf! :D
Het is geen rijden, maar glijden

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » 18 jun 2005, 18:54

[smilie=useless.gif]

OK, niet "worthless", maar het voegt wel wat toe. :wink:

Mooi dat je het zelf hebt kunnen oplossen.

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » 18 jun 2005, 23:38

Kleine aanmoediging doet wonderen. :lol:

De visuele bijdrage:

Afbeelding
Het stangetje met daarachter de luchtbalg

Afbeelding
Het volgen van de luchtslang (met de gele strepen)

Afbeelding
De computer met frame

Afbeelding
Pomp, de gekleurde draadjes zitten aan de bijbehorende stekker. De zwarte behuizing bevat de spoeltjes

braintjuh

Bericht door braintjuh » 26 nov 2006, 20:15

kijk is aan mooi dat dit hier netjes staat uitgelegd, want die van mij doet het ook niet meer...
en ik rij 80% van me ritjes met cruise control aan... dus snel maar even repareren...

frank

Bericht door frank » 31 dec 2006, 13:17

Prima beschreven Marc, Mijn cruise controll doet het nu ook weer, bedankt!! Ik had de mogelijkheid om mijn auto op de brug te kunnen zetten en heb alles van onderaf uitgebouwd, met mijn kilo's kun je mij geen slangenmens noemen, veel schroefjes maar je kon er makkelijk bij.

Riel

Bericht door Riel » 31 dec 2006, 14:11

He tpompje zul je ook meteen zien zitten.
Er zitten 2 terugslagklepjes in om de pompwerking te creeeren, bij mij sloten deze niet of nauwelijks. Het weglaten van wat rubbertjes deed de boel weer fixen :D
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

Alexander

Bericht door Alexander » 04 feb 2007, 22:43

Hulde Hulde, hier ook een succes. Na diverse keren naar verschillende Renault garages en aan de computer dan toch het succes thuis behaald. Hier zat het probleem ook in de pomp achter rechter koplamp.

Dank voor de goede uitleg.

ReSa

Bericht door ReSa » 04 feb 2007, 23:55

Misschien nuttige informatie: de pompjes zijn voor de Ph I en Ph II identiek! Typenummers komen overeen.
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km

verbojos

Cruise control

Bericht door verbojos » 17 aug 2007, 21:18

:cry:

Mijn CC doet het ook niet meer en ik ben na dit gelezen te hebben meteen aan de slag gegaan. De beschrijving is prima en de pomp is zo redelijk gemakkelijk te demonteren. Na openen vond ik ook roestaanslag op een van de klepjes. Halleluja !
Alles weer los en schoon gemaakt, de klepjes getest door er rechtstreeks 12 V op aan te sluiten. Werkten weer en ik was dus zeer hoopvol gestemd na montage. Helaas heeft het bij mij niet het gewenste effect gehad. Doet het nu nog niet !

Mathijs

Bericht door Mathijs » 18 aug 2007, 12:29

Dan zou ik in jouw geval de slang ook even nakijken op lekken en eventueel de balg.
Ik heb zelf een keer een lekkende slang gehad namelijk en dan werkt het ook gewoon niet meer.

Je kunt ook even in je stuur kijken of daar geen draad los ligt van een schakelaar of de ring.

In principe werkt het systeem zo eenvoudig dat het door het hele pad te volgen best te vinden zou moeten zijn.

Woods

Bericht door Woods » 02 mar 2008, 09:55

Ik heb ook problemen met de cruise-control op mijn saf.
Sinds kort blijft de snelheid niet constant, en is met de + en - toestjes op het stuur niet meer te stellen.
Bij het inschakelen gaat de CC alleen maar harder, en op eens neemt hij weer gas terug om vervolgens weer gas op de plank te geven.

Herkend iemand dit gedrag, en heeft het het probleem weten te verhelpen?
Zou het ook in het beruchte pompje kunnen zitten?

Groeten,
Jaco

Riel

Bericht door Riel » 02 mar 2008, 15:06

Ja, slecht sluitende klepjes zou dit wel kunnen veroorzaken.

Haal het eens open, dan zie je het vast wel.

Misschien een korte uitleg hoe de CC werkt wel een optie:

De gasklep wordt bedient door een vacuum. Het pompje van de CC 'zuigt' de gasklep in feite helemaal open: je geeft volgas.

In dit pompje zitten 2 relaisjes. Deze sluiten buitenlucht af, of laten het door in het pompje. Een relais met een flinke opening, de ander met een fijne opening. Door beide relais te bekrachtigen, sluit je de buitenlucht af en de gasklep wordt opengezogen. Is de snelheid bereikt, dan wordt het kleine relais niet meer bekrachtigd, waardoor er vacuum lekt, en de gasklep weer wat terug valt. Het kleine relais regelt het dus, door het gebruik van van vacuum gaat alles lekker soepel.

Zet je de CC uit, druk je op de rem of de koppeling: grote relais laat alle vacuum lekken en gasklep valt in 1 keer dicht. That's it eigenlijk :)

De cc computer regelt het allemaal adh van de snelheid etc.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

Woods

Bericht door Woods » 02 mar 2008, 17:28

Riel bedankt voor je reactie.
Zoals je de uitleg geeft kan ik me zeker voorstellen dat het aan het pompje ligt.
Ik heb net nog even geprobeerd bij 50 km/h op de CC, en dan loopt hij langzaam op. Bij 85/90 remde ik zelf maar af, het was binnen de stads grensjes :oops:.
Ik ga van de week even knoeien, kijken of het me lukt.

Grtz,
Jaco

Woods

Bericht door Woods » 02 jun 2008, 17:39

Morgen ga ik richting parijs, dus eindelijk een goede motivatie om de CC te herstellen.

Als je hieboven beschreven aan het werk gegaan, ging best makkelijk. Alleen duurde het even voordat ik door had dat de boutjes (1 van het frame van de computer en de 2 van het montageplaatje van de vacumpompje) een soort snelsluitingjes waren.
Pompje opengemaakt (gaat erg makelijk), en id zat 1 van de klepjes vast. Deze weer gangbaar gemaakt.
En de CC werkt weer 100%.
Dus morgen lekker toeren naar het thuis land van de Saf :D.

Plaats reactie