Van 2.2 Vi PhI naar 3.0 V6 PhII

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Safrane 2.2 Vi

Van 2.2 Vi PhI naar 3.0 V6 PhII

Bericht door Safrane 2.2 Vi »

Mijne heren en dames,

Ook ik ben nu reeds in bezit van een PhII.. een 3 liter 6 cilinder 12 klepper.

Ik ben nu dit weekend bezig met de goede dingen over te zetten van de 2.2 naar de 3.0.

Vandaag al het een en ander aan kleine dingen gedaan, zoals luidsprekers omzetten, electr. dimbare binnenspiegel en een achterdemper(uitlaat) er op gezet.

Jammer genoeg pastte het niet, de diameters van de beide buizen waren hetzelfde, maar door goed technisch inzicht van de monteurs toch het een en ander aangepast zodat het wel ging passen.

De komende week gaat de auto naar Groningen toe, en word daar onder handen genomen door een overbuurjongen van mn ouders, die de lekke uitlaatspruitstukpakking gaat fixen.
Dus hoop in de loop van volgende week een superdeluxe goedrijdende 6 cilinder te hebben.

Ik heb het een en ander al uitgezocht qua schokdempers, ik kan de schokdempers van de 2.2 gewoon overzetten naar de 3.0 , zijn dezelfde dempers en deze zitten er nog geen 20.000 onder , dus worden omgezet.

De originele 15"velgen ga ik van de zomer op mn gemak lekker opknappen voor de winterbandjes, maar nu komen er de 16" velgen onder die ik ook onder de 2.2 heb zitten.

De originele radio van Alpine laat ik er voorlopig in zitten, ook de 6 wisselaar.

Het interieur is wel helemaal uitgeleeft helaas.. dus daar zal ik ook op mn gemak eens naar moeten zoeken...

De electrische achterbank ga ik wel omzetten ook naar de PhII.. hoop dat het gaat qua aansluitingen enzo, komen we morgen wel achter.

Cruise control werkt ook niet naar behoren, verlies snelheid als ik em vastzet. En als ik hem via het knopje op het stuur wil versnellen doet hij dat heel even, om vervolgens te gaan zakken in snelheid.. voor wie hier info over heeft.... WELKOM!

Tot zover.. meer info volgt als ik verder kom in mijn project.

Groeten René
ex.Renault Laguna 2.0 RXE '94
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04
martslaats

cruise control

Bericht door martslaats »

de cruise control gaat weer gewoon werken zodra de pakking is vernieuwd,heeft bij mij ook goed gewerkt tot dat de pakking ging lekken,de lambdazonde krijgt namelijk de verkeerde gegevens
Safrane 2.2 Vi

Re: cruise control

martslaats schreef:de cruise control gaat weer gewoon werken zodra de pakking is vernieuwd,heeft bij mij ook goed gewerkt tot dat de pakking ging lekken,de lambdazonde krijgt namelijk de verkeerde gegevens
De pakking is nu een ander verhaal, helaas zijn de bouten afgebroken die in de cilinderkop zitten mbt het uitlaatspruitstuk. Daar word de komende week verder naar gekeken.

Dus de CC verliest druk die lekt bij het spruitstuk?
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

martslaats

CC

Bericht door martslaats »

het heeft eigenlijk niets met druk te maken,maar door dat die al voor de sonde lekt krijgt die niet de corecte waardes,en ik weet niet of je de achterste pot al hebt gerepareerd
dit zou ook een rol kunnen spelen,dus je komt toch de moter op aan het lichten wil je nieuwe draad erin tappn of denk je dat je de oude er uit krijgt.
de monteur zij al zonder dat die erna had gekeken dat hoogstwaarschijnlijk de bouten af waren gebroken,een bekend euvel bij deze types.
gr mart
Safrane 2.2 Vi

Re: CC

De achterdemper is al gefixt, het is nu alleen het spruitstuk aan de cilinderkop monteren.
Het word inderdaad een nieuwe draadtap in draaien , maar dan moeten die oude er wel uit.

Fikse klus, maar goed kost me weinig.
Daarna de voor en achter veren en schokdempers verwisselen en dan de kleine dingetjes.

Wat voor mij belangrijk is is dat mijn 2.2 zo snel mogelijk geschorst kan worden en voor onderdelen nog bruikbaar zal zijn. Alles wat er van de 2.2 op de V6 past sla ik allemaal op, de rest word verkocht.
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Plaats reactie