Waarschuwing: tankbeugelinspectie
Waarschuwing: tankbeugelinspectie
Er is hier nu meerdere malen over geschreven op het forum, over het doorrotten van de tankbeugels. De frequentie neemt toe lijkt wel, dus tijd voor een algemene waarschuwing.
Onder de brandstoftank van de Phase I en II zit een, met rubber bekleed, ijzeren beugel.
Bij de PhII 'hangt' de tank letterlijk in deze beugel, bij de PhI is dit wat minder (zit met wat meer bouten vast). Voor de PhII is deze beugel dus iets essentieler, gezien de ophanging hier van afhankelijk is.
In beide gevallen voorkomt deze beugel dat de tank niet teveel 'uitbuikt' al deze helemaal is volgetankt.
In een zeer korte tijd is binnen het forum 7 keer voorgekomen dat deze beugel is doorgeroest:
Gerben, Foeke, Wesly
Lost Viking
Sebastiaan H.
Günther
erp833
Met andere woorden: tijd om eens een kijkje te nemen onder de auto, en misschien zelfs dit ding preventief te vervangen. In de verschillende topics kun je lezen hoe eenvoudig dit is. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Voor beide modellen geldt:
Artikelnummer: 77.00.809.310
Prijs: €13.58 excl BTW.
Onder de brandstoftank van de Phase I en II zit een, met rubber bekleed, ijzeren beugel.
Bij de PhII 'hangt' de tank letterlijk in deze beugel, bij de PhI is dit wat minder (zit met wat meer bouten vast). Voor de PhII is deze beugel dus iets essentieler, gezien de ophanging hier van afhankelijk is.
In beide gevallen voorkomt deze beugel dat de tank niet teveel 'uitbuikt' al deze helemaal is volgetankt.
In een zeer korte tijd is binnen het forum 7 keer voorgekomen dat deze beugel is doorgeroest:
Gerben, Foeke, Wesly
Lost Viking
Sebastiaan H.
Günther
erp833
Met andere woorden: tijd om eens een kijkje te nemen onder de auto, en misschien zelfs dit ding preventief te vervangen. In de verschillende topics kun je lezen hoe eenvoudig dit is. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Voor beide modellen geldt:
Artikelnummer: 77.00.809.310
Prijs: €13.58 excl BTW.
Laatst gewijzigd door Gerben op 23 okt 2007, 12:22, 5 keer totaal gewijzigd.
- Sebastiaan H
Phase I Bevestigingsband B54
Afgelopen zondag de mijne vervangen. 10 minuten was het niet....Auto opgekrikt, stenen onder de draagbalk en een vriend die onder de auto is gekropen. Nadat de oude beugel aan de uitlaat kant (de diepe kant van de beugel) was losgemaakt bleef de brandstoftank nog goed op zijn plaats. Echter de andere zijde is ene ander verhaal. De Brandstoftank rust wel op een paar plaatsen op het chassis maar dat is niet de wereld. Bij het losdraaien van de bout aan de rechterzijde werd al vrijsnel duidelijk dat de brandstoftank zakte. Dmv een extra krik en wat houten plankjes hebben we de brandstoftank omhoog gedrukt. Dit is overigens ook fijn omdat het zo minder inspanning kost om de beugel vast te maken.
Op de oude beugel/band stond trouwens een datum. Juin 1992. Inderdaad de bouwjaar van mijn auto.
Bij de dealer heb ik een bevestigingsband besteld.
Onderdeelnummer: 77 00 809 310 (Renault Safrane Phase I)
Prijs E 16,16 incl BTW.
Op de oude beugel/band stond trouwens een datum. Juin 1992. Inderdaad de bouwjaar van mijn auto.
Bij de dealer heb ik een bevestigingsband besteld.
Onderdeelnummer: 77 00 809 310 (Renault Safrane Phase I)
Prijs E 16,16 incl BTW.
Klein en snel?? doe niet zo maf...Groot en snel....Voor mij alleen een Saf.!!!!!
2.2 VI 1992 (Sinds 02-09-09 Velsatis 2.0T initiale)
2.2 VI 1992 (Sinds 02-09-09 Velsatis 2.0T initiale)
- Sebastiaan H
Heb de mijne vanmiddag even op de brug gehad en bekeken maar ziet er gelukkig goed uit
Moet alleen de schakelaar van mijn achteruitrijlichten in de versnellingsbak vervangen die gaan pas aan als ik hem in de achteruit zet en dan heen en weer haal gelukkig kan ik aan de rechterbuitenspiegel zien of ze het doen.
Daarnaast nieuwe olie erin en een nieuwe accu valt dus allemaal reuze mee

Moet alleen de schakelaar van mijn achteruitrijlichten in de versnellingsbak vervangen die gaan pas aan als ik hem in de achteruit zet en dan heen en weer haal gelukkig kan ik aan de rechterbuitenspiegel zien of ze het doen.
Daarnaast nieuwe olie erin en een nieuwe accu valt dus allemaal reuze mee

1997/3 2,5L 20V RXT
Mijn tankbeugel was al 2 dagen na aanschaf doorgerot en hing er los onder. Ik had gelukkig 6 maanden bovag garantie dus heb hem meteen kostenloos kunnen laten vervangen.
Een geluk bij een ongeluk!
Maar inderdaad, die beugel is gewoon echt eerste klas rommel. Roest en Narigheid!!!
Een geluk bij een ongeluk!
Maar inderdaad, die beugel is gewoon echt eerste klas rommel. Roest en Narigheid!!!
Eens een Safrane, altijd een Safrane!
En ja hoor.... vanochtend hoorde ik een rammelend geluid onder de auto: Tankbeugel kuis verrot! Gelukkig was ik nog in de buurt van mijn huis, dus met een sukkelgangetje teruggereden en net een beugel besteld: € 14.56 ex btw. Kost niks, maar dat klereding is ook helemaal niks. Wat een belachelijke constructie zeg...
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
Wat? Vervangen Tankbeugel benzinetank (Preventief!!!)
Model? Phase I en Phase II
Krijg ik vieze handen? matig
Wat heb ik aan dit topic?
Dit topic beschrijft hoe je de beugel die de onderkant van de benzinetank ondersteunt, kunt vervangen. Let op! Doe dit preventief! Als er roest begint te verschijnen aan de beugel, kun je hem het beste vervangen. Er is een goot in de beugel gestanst, die volloopt met water. De beugel rot dus van binnenuit. Bij de PhII 'hangt' de tank letterlijk in deze beugel, bij de PhI is dit wat minder (zit met wat meer bouten vast). Voor de PhII is deze beugel dus iets essentieler, gezien de ophanging hier van afhankelijk is. De beugel voorkomt het 'uitbuiken' van de tank als deze helemaal is volgetankt.
De beugel kost ongeveer €15 en het repareren is relatief eenvoudig.
Benodigdheden
- Tankbeugel, onderdeelnummer 77 00 809 310 (Renault Safrane Phase I en II)
- Ratel met een verlengstuk van ca. 20 cm
- dopsleutel 16
- garagekrik
- 2 assteunen (of een tweede krik)
- plankje hout van ca. 60 cm
Waar kan ik verder praten over dit projectje?
http://www.renaultsafrane.nl/forum/viewtopic.php?t=1135
Procedure
Bestel bij de dealer de tankbeugel. Het ding kost ongeveer €17:

Zet eerst de auto op de kriksteunen, ondersteun daarna de benzinetank door de plank op de krik te leggen en deze op te krikken Dit is belangrijk! De tank is voor een groot deel opgehangen aan de bouten van de beugel, dus hou bij het uitdraaien van de bouten goed in de gaten of de krik de tank voldoende ondersteunt:

Schroef daarna de linker bout eruit:

En dan de rechter. De rechter zit hoog tegen de carrosserie aangeschroefd, dus het is even pielen met de verlening op de ratel:

Monteren
Bij het monteren kun je het beste de rechterbout, die hoog wordt bevestigd, eerst een paar slagen vast zetten. trek de beugel strak onder de tank door en bevestig de linker. Draai die vast en doe dat vervolgens bij de rechterbout.
Dit alles gaat makkelijker bij een lege tank. Indien je de beugel er niet helemaal goed onder krijgt, kun je overwegen je tank leeg te rijden en vervolgens de bouten nog eens na te lopen. Doordat het gewicht van de tank dan is afgenomen, kan de beugel zich beter 'zettten'
Model? Phase I en Phase II
Krijg ik vieze handen? matig
Wat heb ik aan dit topic?
Dit topic beschrijft hoe je de beugel die de onderkant van de benzinetank ondersteunt, kunt vervangen. Let op! Doe dit preventief! Als er roest begint te verschijnen aan de beugel, kun je hem het beste vervangen. Er is een goot in de beugel gestanst, die volloopt met water. De beugel rot dus van binnenuit. Bij de PhII 'hangt' de tank letterlijk in deze beugel, bij de PhI is dit wat minder (zit met wat meer bouten vast). Voor de PhII is deze beugel dus iets essentieler, gezien de ophanging hier van afhankelijk is. De beugel voorkomt het 'uitbuiken' van de tank als deze helemaal is volgetankt.
De beugel kost ongeveer €15 en het repareren is relatief eenvoudig.
Benodigdheden
- Tankbeugel, onderdeelnummer 77 00 809 310 (Renault Safrane Phase I en II)
- Ratel met een verlengstuk van ca. 20 cm
- dopsleutel 16
- garagekrik
- 2 assteunen (of een tweede krik)
- plankje hout van ca. 60 cm
Waar kan ik verder praten over dit projectje?
http://www.renaultsafrane.nl/forum/viewtopic.php?t=1135
Procedure
Bestel bij de dealer de tankbeugel. Het ding kost ongeveer €17:

Zet eerst de auto op de kriksteunen, ondersteun daarna de benzinetank door de plank op de krik te leggen en deze op te krikken Dit is belangrijk! De tank is voor een groot deel opgehangen aan de bouten van de beugel, dus hou bij het uitdraaien van de bouten goed in de gaten of de krik de tank voldoende ondersteunt:

Schroef daarna de linker bout eruit:

En dan de rechter. De rechter zit hoog tegen de carrosserie aangeschroefd, dus het is even pielen met de verlening op de ratel:

Monteren
Bij het monteren kun je het beste de rechterbout, die hoog wordt bevestigd, eerst een paar slagen vast zetten. trek de beugel strak onder de tank door en bevestig de linker. Draai die vast en doe dat vervolgens bij de rechterbout.
Dit alles gaat makkelijker bij een lege tank. Indien je de beugel er niet helemaal goed onder krijgt, kun je overwegen je tank leeg te rijden en vervolgens de bouten nog eens na te lopen. Doordat het gewicht van de tank dan is afgenomen, kan de beugel zich beter 'zettten'
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
Prachtig gedocumenteert Resa!!!!!
En gelijk een hapklare brok door Gerben om hem op te nemen in de Know.Base. !!!!
Gr Albert
Ps.1 ben de komende week (weer) eens weg in het "Land van Riel"
Ps 2 Erwin, heb de CD speler over gebouwd, de Cass werkte niet goed,nu alles OK,Thx
En gelijk een hapklare brok door Gerben om hem op te nemen in de Know.Base. !!!!
Gr Albert
Ps.1 ben de komende week (weer) eens weg in het "Land van Riel"
Ps 2 Erwin, heb de CD speler over gebouwd, de Cass werkte niet goed,nu alles OK,Thx
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak