Biturbo in België - Bart
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
bij een eerste ronde rond en in de auto lijkt alles te werken, enkel het raam links achter doet niets
na een weekje vakantie nu, ga ik de week erna voor het eerst eens een ritje doen
na een weekje vakantie nu, ga ik de week erna voor het eerst eens een ritje doen
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders

al eens een fotootje ondertussen
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2658
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
Mooie kleur blauw 
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
heel mooi! op deze foto wel wat stof erop hoor :-p
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
De Safrane is ondertussen de leeftijd van 30 jaar gepasseerd. Vandaag voor de 2de maal naar de keuring geweest, en vandaag was alles wel in orde (vorige week afkeur voor afstelling vd lichten). Ik heb een "aanvraag tot inschrijving" en volgende week donderdag heb ik afspraak om de wagen te kunnen gaan inschrijven.
Nu kunnen de leuke dingen beginnen, er zijn namelijk nog wel een aantal (kleine) mankementen:
*raam links achter gaat niet open of toe, er gebeurt niets
*koplampsproeiers doen het niet, waarschijnlijk omdat de leiding aan het linkvoorlicht compleet los hangt :-p
*lichtje van een stuur en service: de variabale stuurbekrachtiging doet het niet (de normale gelukkig wel)
*de originele Philips hifi z'n cd doet het ook niet, al veel mee geprobeerd, maar toch beslist om te vervangen door origineel phase 2 gps systeem met originele Alpine radio en wisselaar (moet ik wel eerst nog ergens vinden)
Nu kunnen de leuke dingen beginnen, er zijn namelijk nog wel een aantal (kleine) mankementen:
*raam links achter gaat niet open of toe, er gebeurt niets
*koplampsproeiers doen het niet, waarschijnlijk omdat de leiding aan het linkvoorlicht compleet los hangt :-p
*lichtje van een stuur en service: de variabale stuurbekrachtiging doet het niet (de normale gelukkig wel)
*de originele Philips hifi z'n cd doet het ook niet, al veel mee geprobeerd, maar toch beslist om te vervangen door origineel phase 2 gps systeem met originele Alpine radio en wisselaar (moet ik wel eerst nog ergens vinden)
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2658
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
Er zijn mensen die die radio's kunnen repareren hoor.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
Hi Bart,
Wat betreft het raam wat niet open/dicht gaat, dat kan wel eens een stekkertje zijn dat loszit.
Ik heb het met 2 ramen gehad, de kabelboom in de deur is wat aan de korte kant. Daardoor staat het stekkertje dat de ruithefmotor in gaat onder wat spanning. Het borglipje van dat stekkertje wordt dan op een gegeven moment lam en dan een keer deur dichtgooien… hup, stekkertje net iets los uit de ruithefmotor.
Ik heb het opgelost door die stekkertjes met een ty-wrap vast te zetten.
Just a tip
Ennuhhh.. mooie wagen trouwens.
Wat betreft het raam wat niet open/dicht gaat, dat kan wel eens een stekkertje zijn dat loszit.
Ik heb het met 2 ramen gehad, de kabelboom in de deur is wat aan de korte kant. Daardoor staat het stekkertje dat de ruithefmotor in gaat onder wat spanning. Het borglipje van dat stekkertje wordt dan op een gegeven moment lam en dan een keer deur dichtgooien… hup, stekkertje net iets los uit de ruithefmotor.
Ik heb het opgelost door die stekkertjes met een ty-wrap vast te zetten.
Just a tip
Ennuhhh.. mooie wagen trouwens.
Safrane V6i - RT, 1994, groen
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
Vandaag het deurpaneel eraf gehaald, na wat onderzoek blijkt het mechanisme vast te zitten, mechanisme eruit gehaald, motor eraf, mechanisme is los, maar motor nog steeds vast, hoewel deze wel wil beginnen draaien maar lukt niet, conclusie: ik ga een ander mechanisme steken.
Het euvel met brandend stuurlichtje heeft een andere vorm aangenomen. Vandaag werkte de variabele stuurbekrachtiging de hele tijd leek het wel, supersoepel sturen. Geen idee of ie eigenlijk harder werd bij sneller rijden. De clip er eens aangehangen maar de module stuurbekrachtiging is "inconnu" en kan er niets in zien of testen. Misschien toch eens dat dva doosje onder de passagiersstoel vervangen?
In het schema van de dva (direction assistee variable) zitten trouwens 2 snelheidsopnemers? Waar zit die 2de? Eentje heb ik al gevonden onder de stuurkolom rechts, daar komt een mechanische kabel in toe van de versnellingsbak.
Het euvel met brandend stuurlichtje heeft een andere vorm aangenomen. Vandaag werkte de variabele stuurbekrachtiging de hele tijd leek het wel, supersoepel sturen. Geen idee of ie eigenlijk harder werd bij sneller rijden. De clip er eens aangehangen maar de module stuurbekrachtiging is "inconnu" en kan er niets in zien of testen. Misschien toch eens dat dva doosje onder de passagiersstoel vervangen?
In het schema van de dva (direction assistee variable) zitten trouwens 2 snelheidsopnemers? Waar zit die 2de? Eentje heb ik al gevonden onder de stuurkolom rechts, daar komt een mechanische kabel in toe van de versnellingsbak.
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
Vandaag het deurpaneel eraf gehaald, na wat onderzoek blijkt het mechanisme vast te zitten, mechanisme eruit gehaald, motor eraf, mechanisme is los, maar motor nog steeds vast, hoewel deze wel wil beginnen draaien maar lukt niet, conclusie: ik ga een ander mechanisme steken.
Zover ik het mij kan herinneren zijn de "motortjes" eigenlijk een elektrische TREKSPOEL !!!!!!
Dus niks draaien maar met kruipolie gangbaar maken
Daarna met een beetje vet insmeren en even eerst buiten de auto deur testen.....
Gr Albert
Zover ik het mij kan herinneren zijn de "motortjes" eigenlijk een elektrische TREKSPOEL !!!!!!
Dus niks draaien maar met kruipolie gangbaar maken
Daarna met een beetje vet insmeren en even eerst buiten de auto deur testen.....
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
Met een trekspoel ga je geen draaiende beweging kunnen krijgen lijkt me. Dit zijn gewoon elektromotors met op het einde een wormwiel, en dat drijft dan het tandwiel aan dat op zijn beurt de mechaniek aandrijft.
In elk geval, deze morgen op bezoek geweest bij Jack voor wat onderdelen waaronder het betreffende raammechanisme. Meteen geïnstalleerd, et voila, het raam links achter werkt weer. Ook heb ik uit z'n sloop phase 2 het bakje van de variabale stuurbekrachtiging meegenomen. Ook dat meteen in de mijne geplaatst, geen lichtjes meer in de tellerbak! Dus dat is ook klaar!
Dan nog wat onderdelen voor een originele phase 2 Alpine radio en bijhorende wisselaar te kunnen installeren. Hiervoor ontbreek ik nog de correcte stuurwielbediening. De bedrading/stekker hiervan is anders als bij de Philips hifi keten. Maar komtgoed!
Alvast weer 2 grote stappen vooruit gezet, mijn dank aan Jack is groot!
In elk geval, deze morgen op bezoek geweest bij Jack voor wat onderdelen waaronder het betreffende raammechanisme. Meteen geïnstalleerd, et voila, het raam links achter werkt weer. Ook heb ik uit z'n sloop phase 2 het bakje van de variabale stuurbekrachtiging meegenomen. Ook dat meteen in de mijne geplaatst, geen lichtjes meer in de tellerbak! Dus dat is ook klaar!
Dan nog wat onderdelen voor een originele phase 2 Alpine radio en bijhorende wisselaar te kunnen installeren. Hiervoor ontbreek ik nog de correcte stuurwielbediening. De bedrading/stekker hiervan is anders als bij de Philips hifi keten. Maar komtgoed!
Alvast weer 2 grote stappen vooruit gezet, mijn dank aan Jack is groot!
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
Oeps, ik ging ervan uit dat je het over de deur vergrendeling had......
Dat bleek dus het raam mechaniek te zijn
Dat werkt iid met een draaibeweging....
Gr Albert
Dat bleek dus het raam mechaniek te zijn
Dat werkt iid met een draaibeweging....
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
vrijdagochtend een half dagje verlof genomen en naar Nieppe gereden, daar stond een phase 2 op de sloop met originele gps, die ik er zelf mocht gaan uit halen, ik hoop dat ik alles heb :-p
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2658
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
Wel leuk om dat erin te bouwen.
Ben benieuwd of het gaat lukken om het werkbaar te krijgen.
De snelheidsopname van een ph 1 is anders dan bij een ph 2 heb ik me laten vertellen dus daar zal je iets op moeten vinden, om de afgelegde weg af te laten tellen.
Ben benieuwd of het gaat lukken om het werkbaar te krijgen.
De snelheidsopname van een ph 1 is anders dan bij een ph 2 heb ik me laten vertellen dus daar zal je iets op moeten vinden, om de afgelegde weg af te laten tellen.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders
Mijn fase 1 V6 had een fysieke draaikabel vanaf de automaat naar het interieur.
Onder het dashboard was een omvormer welke de draaiende kabel omzet naar een puls.
Het instrumentenpaneel werkt op die puls. Die zou je m.i. ook voor de navigatie kunnen gebruiken.
Onder het dashboard was een omvormer welke de draaiende kabel omzet naar een puls.
Het instrumentenpaneel werkt op die puls. Die zou je m.i. ook voor de navigatie kunnen gebruiken.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Re: safrane bart 11/1992 3.0 v6 - 2023: wat anders


Het hele gps systeem uit de phase 2 is ingebouwd, nog een paar details blijven over, maar alles werkt! De gps zelf, de radio, de cassette, en ook de cd-wisselaar in de koffer! Met dank aan de sloop in Nieppe, en aan Jack voor de cd-wisselaar-kabel!