Voorstelrondje

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Deen

Bericht door Deen »

Is ook een kwestie van geluk hebben. De Safrane is mijn vierde Renault. Met een R21 heb ik erg goede ervaringen. Die ging nooit stuk, toch heel veel mee gereden. De Safrane lijkt ook goed op weg.

Toen ik mijn Safrane kocht, kocht mijn vader een Volvo S80. Jaartje ouder, ietsje minder kilometers op de teller. De Volvo is een veel modernere auto maar veel gevoeliger voor storingen. Veel kleine dingetjes maar toch wel dingen die bij de Safrane niet stuk gaan. Als ik mijn lease-auto-rijdende collega's hoor praten over hun auto's dan valt me ook op dat de mensen met Peugeots en Renaults de minste problemen hebben en dat de Audi en VW rijders af en toe grote stukken hebben met vrij nieuwe auto's. Zou je ook niet verwachten, gezien de reputatie van de verschillende fabrikanten.
Safrane 2.2 dT 2000
Shamrock

Bericht door Shamrock »

Enkele jaren geleden is VOLVO overgegaan in handen van de Ford Motor Company. Volvo blijkt de tak van Ford te zijn die het meeste geld oplevert en Ford hanteert een dermate kostenbesparend beleid dat o.a. elke branche van Ford echt wordt "uitgeknepen" om er zoveel mogelijk winst uit te halen. Een en ander heeft ondertussen geleid tot serieuse kwaliteitsproblemen bij Volvo. De release van de nieuwe S80 is al enkele malen uitgesteld vanwege kwaliteitsproblemen. Een en ander ervaar ik van dichtbij omdat ik nauw betrokken ben bij de klantenservice van Volvo Cars Nederland (ben o.a. verantwoordelijk voor de rapportage van bedrijfsresultaten van diverse distributiecentra in Europa (Maastricht, Wenen, Madrid, Bologna en Daventry). De verkopen van nieuwe auto's zijn beneden target. Momenteel is de XC90 de auto die de meeste winst genereert, mede dank zij de populariteit van dit model in de USA.
Kortom, zo zie je maar dat de kwaliteit van een produkt naar beneden gaat door de ontieglijke druk op de kosten, die absoluut noodzakelijk is om het hoofd boven water te kunnen houden in de moordende concurrentiestrijd tussen de diverse automobielfabrikanten. Produktiekosten moeten omlaag, hetgeen tot gevolg heeft dat de onderdelen dus goedkoper moeten worden; er wordt gezocht naar goedkopere toeleveranciers (veelal mindere kwaliteit). VOLVO betekent "Ik rol", maar ik vraag me af hoe lang nog? :cry:
Ooit was deze wagen het toonbeeld van kwaliteit en degelijkheid, maar dat is inmiddels verleden tijd. :?
EBSBaccara

Bericht door EBSBaccara »

waar is de tijd van de 480 he, bloedjemooi zo'n 480 !
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)
Johan

Bericht door Johan »

waar is de tijd van de 480 he, bloedjemooi zo'n 480
Zeker als je het blok in een Renault 5 gt turbo lepelt :D
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan
Safrane II 2.0 rxe ,Clio Williams , 5 alpine , 1/2 Trafic
EBSBaccara

Bericht door EBSBaccara »

nou dan hou ik toch liever zo'n 480 heel hoor
daar gaat mijn gt turbo echt de deur voor uit :oops:
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)
Gerben

Bericht door Gerben »

Sham: Concurrentie... in bepaalde opzichten prima voor de consument. Het betekend lagere prijzen, en (soms) tegen goede kwaliteit. Maar uit jouw verhaal blijkt ook maar weer hoe het een merk compleet naar beneden haalt om de concurrentie voor te blijven. En met name de koreanse en japanse auto industrie zijn hier de oorzaak van. En stiekem heb ik heel veel respect voor Honda Motors... de stukjes techniek die zij op de markt brengen... petje af!
Safrane II 2.0 RXE
Gerben

Bericht door Gerben »

Effe vergeten: voor we hier weer gaan twisten over modellen en wat mooi is en lelijk: ik heb het over wat onder de motorkap ligt ;)
Safrane II 2.0 RXE
vierentwintig v

Mirjam's "voorstelrondje"

Bericht door vierentwintig v »

Nou ja, Mirjam,

Zat je daar opeens als eerste vrouw tussen 211 kerels op ‘n forum, en, met inmiddels zo’n rond de 70 reacties op je 3 topics, zie je maar zo, wat één vrouw teweeg kan brengen ! :lol:
(Hebben we eindelijk een dame in ons midden, doen we meteen gweldig ons best om je in ons midden te houden !!! )

Prima ! en, Welkom ! En , zo af en toe, lekker relativerend voor ons, (semi)techneuten, zoals b.v. je opmerkingen (quote) “Ik zal niet veel inbreng kunnen hebben op technisch gebied hier, maar dat maakt niet uit, toch?”
Nou, we kunnen nog het één en ander van je leren : (quote) “Even aan draadjes gerommeld en de achterkant kwam omhoog”. – alsof dat geen inbreng is! Konden die Renault monteurs van je mooi niet aan tippen !!
En dan deze :
(quote) “Ik ben een van die vrouwen die daadwerkelijk van de auto houd alsof het een huisdier is”
Vervolgens start je een topic onder de titel “kat in de zak” - en, (bravo!), doet je nieuwe huisdier niet meteen de deur uit ! Ja…, je houd van zo’n beest of niet…!

Kwam zo’n jaar of 22 geleden in dit land terecht met ‘n Mitsubishi Galant turbo diesel, ben hier gebleven en heb van toen af aan “frans” gereden (was destijds, in vergelijk met “buitenlandse” merken,bijna de helft voordeliger in de verzekering )- diverse Citoëns en toen mijn eerste Safrane, een fase 1 3L V6 automaat .
Diverse Safranophielen hebben je inmiddels de nodige tips gegeven over het hoe, en wat, en waar je op moet letten.
Inderdaad, na een aantal jaren geeft het ‘elektriek’ en de versnellingsbak vaak een probleem. - Ingebrande (of zelfs uitgebrande ) contakten kun je soms voorkomen met behulp van een spuitbusje contactreiniger en een watte-stokje (als je toch “aan draadjes rommelt”). Wat de bak betreft, controleer je olie ; als er “gruis” in zit , wijst dat op overmatige slijtage (en vaak “vergeten” dealers, dat er toch, zo af en toe, ververst moet worden)
Maar geen paniek, de bak in die eerste Saf, gaf me pas na 325.000 km problemen, en dan alleen nog in de vierde versnelling. Toen ook de compressor van de airco het begaf, heb ik maar m”n huidige aangeschaft. Nummer één staat nog in de schuur, maar heeft helaas geen hydroactief veersysteem (anders had ik het er met liefde voor je uit gesloopt :oops: )
Die “KAT-in-de-zak” van je, moet je gewoon een beetje “trainen” – kost wat tijd en moeite, maar ze zijn binnen de kortste keren zindelijk en dan merk je pas hoe geweldig zo’n beest kan zijn !!!

Bisous,
Vierentwintig v
Safrane II 3L V6 24v RXT automaat 2000
Mirjam

Bericht door Mirjam »

:D Bedankt voor je leuke reactie!!!! Jawel...ik ben best een beetje technisch en dat wordt je vanzelf als je met je neus onder de motorkap zit samen met de ANWB monteur.................. :evil: )lees de topic bij sleutelen.

Ik hoop dat ik een Safraantje kan blijven, jongens, want voorlopig heb ik een letterlijke vastloper :cry:
(En ik had 14 oktober nog wel vrij gehouden voor de meeting EN mijn velgen glommen weer zo mooi :? )
Plaats reactie