Startmotor + Hamer

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
mbproductions

Bericht door mbproductions »

Gunther schreef:spruitstuk kan blijven zitten en van bovenaf moet wel lukken.
Eventueel heb ik er nog wel liggen van een 2.5
Wat wilde je ervoor hebben Gunther? (nogmaals :lol: )
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Stuur hem anders even een PM...

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
dafxf

startmotor 2.5 1998

Bericht door dafxf »

Hallo allemaal, nu juist met dit verrekte hete weer heeft de startmotor het begeven, draait helemaal niet meer zelfs niet na een paar tikken.
Heb begrepen uit vorige replies dat de droogte de boosdoener kan zijn, vind je het gek met temp van boven de 40 gr. auto pal in de zon etc.
Maar nu volgende probleem, hoe demonteer je zo'n startmotor en wat moet je van bovenaf er allemaal afhalen, via de onderkant is wel een optie maar dan moet deze wel eerst gesleept o.i.d. naar een brug.
Het liefst gewoon vanaf de bovenkant, ok kost je wel een rug waarschijnlijk, maar ja zonder goed werkende startmotor heb je ook niks aan een auto, behalve met slinger, ha ha
Wie heeft er toevallig nog foto's van een gedemonteerde startmotor, is zo'n ding ook zelf te reviseren?
En het vreemde vind ik ook nog dat als je de automaatbak in D of R zet en de wagen gaat duwen dat er helemaal geen weerstand is die je voelt, dat zou toch moeten neem ik aan als deze in een versnelling staat, automaat dan, of sla ik hier een gigantische boom helemaal mis?
Grt.
AS1 (Anne)
Administrator

Re: startmotor 2.5 1998

Bericht door AS1 (Anne) »

dafxf schreef:Hallo allemaal, nu juist met dit verrekte hete weer heeft de startmotor het begeven, draait helemaal niet meer zelfs niet na een paar tikken.
Heb begrepen uit vorige replies dat de droogte de boosdoener kan zijn, vind je het gek met temp van boven de 40 gr. auto pal in de zon etc.
Maar nu volgende probleem, hoe demonteer je zo'n startmotor en wat moet je van bovenaf er allemaal afhalen, via de onderkant is wel een optie maar dan moet deze wel eerst gesleept o.i.d. naar een brug.
Het liefst gewoon vanaf de bovenkant, ok kost je wel een rug waarschijnlijk, maar ja zonder goed werkende startmotor heb je ook niks aan een auto, behalve met slinger, ha ha
Wie heeft er toevallig nog foto's van een gedemonteerde startmotor, is zo'n ding ook zelf te reviseren?
En het vreemde vind ik ook nog dat als je de automaatbak in D of R zet en de wagen gaat duwen dat er helemaal geen weerstand is die je voelt, dat zou toch moeten neem ik aan als deze in een versnelling staat, automaat dan, of sla ik hier een gigantische boom helemaal mis?
Grt.
Je hebt een 2.5? Dan heb ik een foto van de plek waar mijn startmotor zat. Demontage is eenvoudig van bovenaf.
Ik zou gewoon een andere monteren. Halen bij een sloop in de buurt of via een forumlid.

Een automaat kun/mag je niet aanduwen...
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
dafxf

startmotor 2.5 1998

Bericht door dafxf »

Hi Anne, eehh ja ik heb een 2.5 ltr met Volvo engine uiteraard uit FEB. 1998.
Die gedachte had ik ook in eerste instantie gewoon een ruil of 2e hands erin, ik geloof dat Günther er nog eentje had liggen maar dat dateert alweer van vorig jaar, zelfde euvel etc.
Nu denk ik toch echt dat deze is overleden, altijd handig om zo'n ding eens te demonteren en kijken hoe de boel in elkaar steekt.
Nu heb ik alleen je foto niet gezien, kan dat kloppen?
Hier de foto vd Saf die ik nu bijna 3 jaar heb.
Afbeelding
AS1 (Anne)
Administrator

Hier de foto's. Ik heb het inlaatspruitstuk verwijderd (hoef jij niet te doen :) ) en er ligt een dikke koelvloeistof slang daar los. Verder ontbreken hier de stroomkabels.

LET OP: maak de min-pool aan de accu los, anders krijg je vuurwerk! :twisted:

Afbeelding
Afbeelding
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
dafxf

Startmotor

Bericht door dafxf »

Hi Anne, nou dat ziet er lekker "leeg" uit mag ik wel zeggen, denk dat ik daar even een afkoelingsperiode overheen laat gaan naar wat koelere dagen komende week, ik sta hier namelijk in de palle zon te werken dan.
Maar het moet te doen zijn na enige verwijdering van diverse slangen en kabels.
En bedankt voor de tip dat de ACCU kabel los maakt voordat je wat gaat ondernemen.
Je hoort en ziet het wel de foto's komende dagen hoop ik op het forum verschijnen.
Bedankt en tot ziens, Grt. Henk.
WillemS

Bericht door WillemS »

Voor je begint nog een tip!
Het komt wel voor dat de schakelaar op de slecteur defekt raakt en de startmotor niet vrijgeeft(Een wagen met automaat nag alleen gestart kunnen worden in de N of P).
Ga je toch demonteren laat die startmotor dan testen voor je veel geld uitgeeft, want het kan goed toch de schakelaar zijn.
SUC6
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
dafxf

Startmotor

Bericht door dafxf »

Hi Willem, heb er het één en ander over gelezen als die selecteur van je automaat naar de "knoppen" is, dat wordt dan een onderneming die zijn weerga niet kent als ik Foeke mag geloven wat die allemaal niet heeft ondernomen.
Wij denken zelf dat de Startmotor het heeft begeven omdat deze vorig jaar ook al problemen veroorzaakte en het wonder met de "hamer' gaf enige soelaas.
Maar wel dat deze het natuurlijk binnen afzienbare tijd echt kan begeven, nu bijna een jaar geleden en hoppa het is gebeurd, dus eerst maar de startmotor vervangen en dan zien we wel weer verder.
En niet te vergeten na 14 jaar trouwe dienst kan ik mij daar wel iets bij voorstellen.
Grt. henk
Renault Safrane 2.5 ltr. Februari 1998 kleur blauw.

Als je niks te doen hebt...doe het dan niet hier !
AS1 (Anne)
Administrator

Je kunt de startmotor ook los testen door 'm rechtstreeks aan de accu te hangen m.b.v. startkabels, dan weet je het zeker dat 'ie wel/niet stuk is.

Rode startkabel van de + van de accu naar de startmotor waar de dikke kabel met een moer aanzit.
Zwarte startkabel van de - van de accu naar de behuizing van de startmotor.
Met een apart draadje van de + van de accu naar het contact waar het kleine witte draadje met schuifstekker op de startmotor zit om het relais van de startmotor te activeren.

Volgens mij moet je de startmotor ook in gemonteerde toestand kunnen testen. Dan hoef je alleen maar het relais te bekrachtigen via de aansluiting van het schuifstekkertje.
Zorg dat bak iig in P of N staat.
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Deze test lijkt mij, zoals WillemS ook al meldde, het beste éérst te doen voordat je de starter demonteert.
De selecteur in P zetten is het veiligst, want dan staan de wielen geblokkeerd.

In principe zou je kunnen testen als er spanning op de + pool van de starter staat.
Van de +pool een draadje naar het dunne draadje op de starter, en dan zou die moeten ronddraaien.
Loop wel na of er spanning op staat MET en ZONDER het contact aan !!!

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
mbproductions

Bedankt voor alle tips :D maar de accu is leeg :lol: waarschijnlijk heb ik gister bij terugkomst iets laten branden waardoor de accu nu leeg is, maar of dat het echte probleem is zien we natuurlijk pas als hij geladen is. radio gaat niet aan, dashboard lampjes zijn zwak etc. etc.

PS. voor de mensen op het forum die het niet weten, ik hoor bij dafxf (mijn vader) :wink:
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

Als je er eentje nodig hebt, ik heb er nog een paar liggen.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
mbproductions

Gunther schreef:Als je er eentje nodig hebt, ik heb er nog een paar liggen.
Bedankt Gunther we laten het weten als we hem nodig hebben, net de accu opgeladen via startkabels en voila auto start, accu staat nu in de schuur op te laden dus probleem verholpen :wink:

Gelukkig maar inplaats van de startmotor te demonteren etc. etc.
WillemS

Bericht door WillemS »

Als je accu straks goed is opgeladen kan je voordat je gaat demonteren nog even de werking van de startmotor kontroleren.
Er zitten 3 aansluitingen aan de startmotor; een dikke plus met moer aan de startmotor met een beschermkap erop, een aansluiting met een moer erop die de massa met de startmotor is, en een stekkertje met de schakeldraad.Neem nu die stekker los en doe een lange dunne draad aan het kontaktpunt op de startmotor, tik met het andere eind tegen de plus van de accu, nu moet de startmotor werken. Denk er wel aan de schakelhendel in de P te zetten.
SUC6
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Plaats reactie