Safrane reprise
Na een maand rijden; ik ben erg tevreden. De Saf rijdt perfect, verbruik rond de 1 op 9.
Er zijn twee minpuntjes, stroef gas en een bonk in de bak vlak voor het stilstaan. Voor het stroeve gas heb ik alles laten smeren en nakijken. Er zit volgens de garage teveel speling op de gasklep, wellicht laten vervangen, maar leer er aardig mee omgaan. Voor de bonk; moet ik de bak laten uitlezen en udaten, hij doet het niet altijd.
Lekker die verwarmde stoelen in de ochtend
Er zijn twee minpuntjes, stroef gas en een bonk in de bak vlak voor het stilstaan. Voor het stroeve gas heb ik alles laten smeren en nakijken. Er zit volgens de garage teveel speling op de gasklep, wellicht laten vervangen, maar leer er aardig mee omgaan. Voor de bonk; moet ik de bak laten uitlezen en udaten, hij doet het niet altijd.
Lekker die verwarmde stoelen in de ochtend
Safrane 3.0 V6 24V RXT 1999 230K R.I.P.
Echter op een gegeven moment wilde ik de CC gebruiken, maar die functioneerde niet. Ben gaan "neuzen" onder de motorkap en zag dat het bewuste stangetje los hing aan de gasbediening en gebroken was.
Onlangs een nieuwe vacuumbalg gemonteerd en alles functioneert weer naar tevredenheid.
Ik weet niet of je hetzelfde type motor hebt
Ik heb - denk ik - dezelfde. Een 3.0 V6 24v RXT uit 1999. Met alles erop en eraan (incl. xenon, leer en navigatie). Het is een fijne auto. De mijne heeft nu 150.000 km gelopen. Bij 130.000 heb ik er LPG-G3 (Vialle LPi) in laten leggen. Dat bevalt mij prima en het is bij zo'n zuipschuit al gauw interessant. Met 1:9 doet de jouwe het overigens netjes hoor.
Bij mij ging het gas ook erg zwaar en schokkerig. In de garage waar ik mijn Saf in onderhoud heb heeft men de gaskabel verlegd, zodat deze nu een beter verloop heeft. Verder heeft men de kabel gesmeerd met teflon spray of zoiets. Deze maatregelen hebben goed geholpen. Overigens, als niets meer helpt moet je de gaskabel vervangen. Dat was bij mij tot nu toe nog niet nodig.
Pas heb ik de bobine laten vervangen. De auto liep onregelmatig bij het optrekken. Het euvel bleek de bobine te zijn. Deze schijnen bij dit type Safrane van niet al te beste kwaliteit te zijn.
Op het ogenblik doet mijn versnellingsbak een beetje raar. Ik hoor geen bonk, maar hij schakelt vreemd. Zie mijn topic: "Versnellingsbak doet raar" bij Algemeen.
Groeten
Ad
Bij mij ging het gas ook erg zwaar en schokkerig. In de garage waar ik mijn Saf in onderhoud heb heeft men de gaskabel verlegd, zodat deze nu een beter verloop heeft. Verder heeft men de kabel gesmeerd met teflon spray of zoiets. Deze maatregelen hebben goed geholpen. Overigens, als niets meer helpt moet je de gaskabel vervangen. Dat was bij mij tot nu toe nog niet nodig.
Pas heb ik de bobine laten vervangen. De auto liep onregelmatig bij het optrekken. Het euvel bleek de bobine te zijn. Deze schijnen bij dit type Safrane van niet al te beste kwaliteit te zijn.
Op het ogenblik doet mijn versnellingsbak een beetje raar. Ik hoor geen bonk, maar hij schakelt vreemd. Zie mijn topic: "Versnellingsbak doet raar" bij Algemeen.
Groeten
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Ik heb inmiddels 15000km probleemloos in deze auto gereden en het is nog iedere dag een genot de sleutel om te draaien. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 9. Vorige week ben ik heen er weer naar Munchen gereden. Op de autobaan heb ik de 210km/u aangeraakt (hij was er zo), harder durfde ik niet. Kortom, na alle probleem berichten op dit forum wil ik benadrukken dat Saf's ook probleemloos kunnen functioneren.
Gaskabel al vervangen?
Heel simpel, scheelde mij dag en nacht.
Zeker ook bij wegrijden dat het gas zo 'doorschiet' omdat ie zo stroef gaat :p
Best vervelend, maar de gaskabel deed de truuk.
Fluitje van een cent. HAd zelf de gasklep als vervangen! (zonder noemenswaardig succes dus..)
Heel simpel, scheelde mij dag en nacht.
Zeker ook bij wegrijden dat het gas zo 'doorschiet' omdat ie zo stroef gaat :p
Best vervelend, maar de gaskabel deed de truuk.
Fluitje van een cent. HAd zelf de gasklep als vervangen! (zonder noemenswaardig succes dus..)
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
- AS1 (Anne)
- Administrator
Teflon is een heel goed smeermiddel. Dat spul kruipt overal tussen.
Geen gek idee om de gaskabel preventief even te smeren...
Geen gek idee om de gaskabel preventief even te smeren...
Honda Accord Tourer 2.0 aut. - 2009 (sinds nov. 2025)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 3 1.6 Initiale, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 3 1.6 Initiale, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Recent heb ik de olie van de versnellingsbak laten verversen. Omdat de bakken van dit type Safrane niet zo best bekend staan, adviseerde mijn garage om dit te doen. Het was een goed idee; ik heb geen enkel probleem meer en de bak schakelt weer als boter. Misschien is het een idee om deze bakken af en toe eens te verversen en realiseer je daarmee een langere levensduur.
Groeten
Ad
Groeten
Ad
Volvo S60 automaat
In de vakantie ging mijn mooie v6 kapot en reparatie was te duur. Wat nu, een andere Safrane? Ik koos voor het tegenover gestelde, een Mini.
Na een maand Mini rijden moet ik zeggen geweldig. Het is een kleine grote auto. Alles zit er op en aan, van cruise control tot air conditioning en navigatie. Voor de bestuurder en zijn bijrijder zijn deze auto's erg ruim. Op de achterbank wordt het wat minder. Ze liggen geweldig op de weg en maken ook bij hoge snelheden een bescheiden geluid. Ook het benzine verbruik is vriendelijker. In plaats van 1-8 rond de 1-15.
Ik ben nu ruim een maand tevreden Mini rijder na 7 jaar Safrane. Zo zie je maar, van groot naar klein, het kan. Er is leven na de Safrane.
Ik kijk nog regelmatig op dit forum. Nieuw rijden heeft wel duidelijk voordelen.
Groet,
Ronald
Na een maand Mini rijden moet ik zeggen geweldig. Het is een kleine grote auto. Alles zit er op en aan, van cruise control tot air conditioning en navigatie. Voor de bestuurder en zijn bijrijder zijn deze auto's erg ruim. Op de achterbank wordt het wat minder. Ze liggen geweldig op de weg en maken ook bij hoge snelheden een bescheiden geluid. Ook het benzine verbruik is vriendelijker. In plaats van 1-8 rond de 1-15.
Ik ben nu ruim een maand tevreden Mini rijder na 7 jaar Safrane. Zo zie je maar, van groot naar klein, het kan. Er is leven na de Safrane.
Ik kijk nog regelmatig op dit forum. Nieuw rijden heeft wel duidelijk voordelen.
Groet,
Ronald