portierverlichting gaat niet uit

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Elliot

portierverlichting gaat niet uit

Bericht door Elliot »

Goedemorgen broeders en zuters in de Safrane.

Ik heb een probleem met de verlichting in de portieren deze gaan namelijk niet meer uit.
Vorige week gaf de dame van de computer aan dat het portier rechtsvoor niet goed was gesloten ik heb deze toen goed dichtgedaan maar de melding bleef komen en de lampjes gingen dus niet uit.

Op zich is het wel gezellig die lampjes maar ik ben bang dat na een dag stilstand de accu wel zal worden leeggetrokken.

Is iemand bekend met dit probleem en kent de oplossing of weet iemand waar ik moet beginnen te zoeken naar de oorzaak bijvoorbeeld het slot van het portier of een signaalstoring van de computer.

Alvast bedankt vor de moeite

Groeten
Elliot
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Het is de 1e keer dat ik van dit probleem lees.
In andere auto`s is het meestal dat de deurschakelaar die in de sluitkant van de deur zelf
vervuilt en/of geroest is.
Met het -demonteren -schoonmaken - -monteren zal vaak zo`n probleem opgelost zijn.

Als eerste zou je ook kunnen proberen met WD40 de boel schoon te maken en hopen dat het zaakje
loskomt omdat bij een Safrane vele storingen door oxidatie en corrosie veroorzaakt worden.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gerben

Bericht door Gerben »

Opzich klinkt de storing redelijk eenvoudig. De computer geeft aan dat het portier open is, en het lichtje blijft aan.
Dit houdt in dat de computer je niet voor de gek houd, omdat het lampje blijft branden. Het ->contact<- denkt dat je deur open is. De kans is groot dat deze schakelaar defect is. Misschien werkt demonteren, zoals albert omschreef.
Safrane II 2.0 RXE
Elliot

Bericht door Elliot »

Het ->contact<- denkt dat je deur open is. [/quote]

Weet je ook waar precies het ->contact<- zit? In het slot, en zo ja, waar in het slot? Kan ik zo'n slot eenvoudig uit elkaar (en natuurlijk ook weer in elkaar :wink: ) schroeven? Kan het ook een draadje zijn die ergens los zit?
Safrane 2.2 Vi

Bericht door Safrane 2.2 Vi »

Elliot schreef:Het ->contact<- denkt dat je deur open is.
Weet je ook waar precies het ->contact<- zit? In het slot, en zo ja, waar in het slot? Kan ik zo'n slot eenvoudig uit elkaar (en natuurlijk ook weer in elkaar :wink: ) schroeven? Kan het ook een draadje zijn die ergens los zit?[/quote]

Deze schakelaar zit in de deurpost, vaak bij de schanieren van de deur.
Is een zwart buisje met een grijs rond plaatje erachter.

Groeten en succes
ex.Renault Laguna 2.0 RXE '94
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04
Gerben

Bericht door Gerben »

de -> <- was enkel om het woord te accentueren :P
Er zit inderdaad een drukschakelaar in de zijstijl van de scharnierzijde. Er steekt 'n pinnetje uit dat door de deur wordt ingedrukt zodra je het portier sluit. In m'n vorige renault was het pinnetje zomaar afgebroken en spoorloos verdwenen. Hierdoor leek het dat de deur altijd open stond, en ging de binnenverlichting niet uit.
Ik denk niet dat het een los contact/draadbreuk is. De schakelaar is een normally closed contact, wat wil zeggen dat wanneer de schakelaar in rust is, het circuit gesloten is. Zodra de schakelaar geactiveerd wordt (m.a.w. de deur wordt gesloten) wordt het circuit onderbroken. Als er een draadbreuk is, is het circuit ook onderbroken en zou het licht uit moeten gaan.
Safrane II 2.0 RXE
Elliot

Bericht door Elliot »

Er zit inderdaad een drukschakelaar in de zijstijl van de scharnierzijde. Er steekt 'n pinnetje uit dat door de deur wordt ingedrukt zodra je het portier sluit.

.. Ik zie echt nergens een pinnetje (ook niet bij de andere deuren...) ..

Wel een logische redenering dat het geen breuk van een kabeltje is trouwens!
Gerben

Bericht door Gerben »

^typisch.
Welk type safrane heb je eigenlijk? Ik zelf heb een phase II, en daar zit ie wel. Ik zal misschien zo wel een foto maken als ik de camera kan vinden
Safrane II 2.0 RXE
Elliot

Bericht door Elliot »

Gerben schreef:^typisch.
Welk type safrane heb je eigenlijk? Ik zelf heb een phase II, en daar zit ie wel. Ik zal misschien zo wel een foto maken als ik de camera kan vinden
Phase II
2.5 RXT automaat

juni 1998
ReSa

Bericht door ReSa »

Afbeelding

Dit is het deurcontact!
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
Gerben

Bericht door Gerben »

duidelijker kan volgens mij niet :) thanks ReSa:)
Safrane II 2.0 RXE
Elliot

Bericht door Elliot »

Superduidelijke foto!! Met dank aan ReSa

Maar..... met uitgeprinte foto en al de auto bekeken. Bij geen van de deuren zit zo'n schakelaartje... :(

Wie o wie weet nog een ander soort schakelaar?? :?:
ReSa

Bericht door ReSa »

zonder die schakelaars (bij alle deuren!) weet mevrouw (of de binnenverlichting bij de RTE versies) niet of de deur open of dicht is. Ik kan me dus nauwelijks voorstellen dat je daar geen schakelaars hebt zitten... tenzij daar dus een gat zit omdat je schakelaars eruit gesloopt zijn... lol
Ik kan je helaas niet verder helpen...
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
sjoerd

Bericht door sjoerd »

Ik heb ook ff bij mijn Saf gekeken. Er zit inderdaad geen pinnetje. Ik heb ook een 2.5 RXT aut. uit 1998. Kan het niet wat met de Centrale vergrendeling te maken hebben?? Lampjes gaan immers aan zodra de deur open geschoten wordt en vice versa. Waar deze schakeleenheid zit is mij niet duidelijk. een ander misschien?
Gerben

Bericht door Gerben »

Ik heb wel eens gezien dat er ook deursloten zijn waar schakelaar inzitten. Maar op dat moment had ik niet meteen gekeken of de conventionele schakelaars er wel of niet zaten.
Je zou kunnen kijken of er iets zit wat op een schakelaar lijkt.
Safrane II 2.0 RXE
Plaats reactie