Safrane 2.0 16V LPG-g3
Safrane 2.0 16V LPG-g3
Hallo Allemaal,
Ik ben aan het overwegen een Safrane 2.0 16V op LPG-G3 aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met deze motor op LPG? Zijn de cylinderkoppen geschikt voor gas? Moet de kleppen gesteld worden of zijn ze hydrolisch?
Alvast bedankt!!
Wouter
Ik ben aan het overwegen een Safrane 2.0 16V op LPG-G3 aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met deze motor op LPG? Zijn de cylinderkoppen geschikt voor gas? Moet de kleppen gesteld worden of zijn ze hydrolisch?
Alvast bedankt!!
Wouter
Re: Safrane 2.0 16V LPG-g3
Wouter ik heb dus de 2.0 16v met LPG pas een paar weken. Nu kan ik zeggen dat alles het goed doet. Was toch even afwachten want tijdens een proefrit kan je een paar dingen checken maar er kan nog veel meer aan de hand zijn.wouter101 schreef:Hallo Allemaal,
Alvast bedankt!!
Wouter
Hij doet het gewoon goed. Mijn B/G schakelaar zit links op de console naast de versnellingsbak, waar normaal een soort gleufje zit.
Ik heb dus wel ietsjes vermogenverlies. Hij start op benzine, zoals het altijd hoort bij G3. Dat zie ik aan mijn benzinemeter, want die meet benzine en gas, zij het dat je bij gas maar beter naar je km teller kan kijken.
Boven de B/G knop zit een groen ledje, wat knippert als de knop op G staat en auto nog op benzine rijdt, en zodra je gas geeft (met je gaspedaal) gaat ie permanent aan, wat betekent dat hij overgaat op gas. Dat is dus nog in je eerste versnelling.
Op G stand voel je in elk geval als je gas op is. Hij gaat NIET automatisch over naar benzine, wat maar beter is ook, want dat schokje van de overgang is zo zacht dat je dat tijdens het rijden meestal niet eens zal merken. Vooral als je er niet op bedacht bent.
Ik heb ergens gelezen (misschien hier) dat op gas je tank leeg rijden ook niet zo goed is. Van vloeibare brandstoffen wisten we dat al, maar ik snap niet waarom voor LPG want in gas zit geen residu. Maar ik hou me er maar aan en tank meestal gewoon op tijd.
Maar geen enkele hapering of wat dan ook. Het loopt echt heel erg goed zelfs. In elk toerental, met elke rijstijl. Ik weet helaas niet de inbouwgeschiedenis van de gastank. Check de RDW of het op kenteken staat, dat is het belangrijkste.
Ik kan je wel vertellen dat als je er een koopt, dat de gasboer er doorgaans voor zorgt dat de kleppen e.d. verhard worden zo dat al nodig is. Dat o.a maakt de inbouw allemaal ook zo duur.
Of die hydraulische klepstoters heeft... zowat iedere moderne motor. Dus ook dees.
Maar je test het door rustig rijdend te schakelen tussen B en G. Je MOET een soort schokje voelen. Er moet ook een soort meter zijn, digitaal met ledjes of zoals in mijn geval, via de km teller. Zelfs de boordcomputer geeft het aantal nog te rijden KM aan als ik gas tank (al heb je er na 200 km dus niks meer aan) maar dat is dus in elk geval wel goed aangesloten.
Alles kan kapot zijn. De knop, de slangen, alles. Hij kan langzaam leeglopen enz. enz. Tijdens een proefrit kom je daar nooit achter.
Ruik in de kofferbak of je die typische, metaalachtige LPG geur kan ruiken. Dan is het mis.
Het liefst investeer je een geeltje bij de pomp en rijd je een eindje op B en G. In het ergste geval kan hij namelijk op G en B tegelijk lopen. Ken iemand die dat probleem een keer gehad heeft.
Kijk of de nippel goed erin gaat en niet meedraait en andere ongein als je wilt tanken.
Het is ff gedoe maar het spaart je wel brandstofkosten uit als je maar een beetje rijdt. Bij mij is mijn break even point ongeveer rond de 500 km p/m., waarbij ik ben uitgegaan van een ongunstige berekening met een verbruik van 1:7 bij G en 1: 10 bij B incl. de verschillen in brandstofkosten en de extra wegenbelasting.
Aangezien het allemaal om dezelfde auto's gaat kan dit dus ook voor jou opgaan.
Reparatiekosten ivm. de G3 installatie heb ik niet meegenomen. Daar kan ik in deze korte tijd dat ik hem heb nog weinig over zeggen.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
Gas rijdt ook comfortabeler als benzine. Het brandt beter en gelijkmatiger, dus de motor loopt vaak ietsje mooier.
Over dat residu, gas blijft altijd vloeibaar in de tank! Het is pas gas als het uit je verdamper komt
Een 16v motor is behoorlijk bestand tegen LPG. Vermijd erg hoge toeren zoveel je kan, want dan komt de hete verbranding wel kijken. Voor de rest kunnen de sterkere klepzetels en meer koeloppervlak (je hebt 1 klep extra !) de LPG prima hebben.
Overigens heb je een koprevisie er ook tig keer uit als je veel op gas rijdt, dus je kan het als je wil rustig in je besparing incalculeren (ga eens uit van € 1000 euro, bij een 'monteur om de hoek' kun je voor € 500 al goed slagen).
Over dat residu, gas blijft altijd vloeibaar in de tank! Het is pas gas als het uit je verdamper komt
Een 16v motor is behoorlijk bestand tegen LPG. Vermijd erg hoge toeren zoveel je kan, want dan komt de hete verbranding wel kijken. Voor de rest kunnen de sterkere klepzetels en meer koeloppervlak (je hebt 1 klep extra !) de LPG prima hebben.
Overigens heb je een koprevisie er ook tig keer uit als je veel op gas rijdt, dus je kan het als je wil rustig in je besparing incalculeren (ga eens uit van € 1000 euro, bij een 'monteur om de hoek' kun je voor € 500 al goed slagen).
- actiontoyboy
Ik rij met een 2.5 20V op LPG, en zoals hierboven vermeld, hij rijd echt iets gelijkmatiger als op benzine.
En voor mij is het inleveren van een ietsje vermogen geen enkel probleem.
Je lacht bij het afrekenen van een volle tank iedereen uit....het verschil is nu bijna een euro per liter.
Mijn Safrane heeft al 350.000 op lpg achter de rug, nooit geen problemen gehad.
Gerrit-Jan.
En voor mij is het inleveren van een ietsje vermogen geen enkel probleem.
Je lacht bij het afrekenen van een volle tank iedereen uit....het verschil is nu bijna een euro per liter.
Mijn Safrane heeft al 350.000 op lpg achter de rug, nooit geen problemen gehad.
Gerrit-Jan.
Safrane II 2.5 RXE 1997 LPG....Sinds 10/10/2006 350.000 op de teller.
Kicken om in dezelfde wagen te rijden als de Franse President....
Oh, 1 tip waar ik nu mee geconfronteerd wordt bij een safrane op gas.
Dit geldt overigens in hoofdzaak voor de 2.5 en 3.0 modellen, deze hebben een grotere tank:
Tank VOLDOENDE benzine. Ik reed voorheen eigenijk altijd met reservelampje aan, te lui, geen zin, en dat beetje starten op benzine kosstte niks.
Totdat de safrane me liet staan met n kapotte benzinepomp, waar je pas achterkomt als je de auto opnieuw wil starten ...
Pomp vervangen, met 350.000 vond ik een kapotte pomp niet gek, dus ik weer op de zelfde toer door (lui om te tanken) en jawel, vandaag weer pomp doorgebrand. (Ik heb toch altijd wel een 5l benzine erin zitten(!))
Maar dat beetje benzine staat te laag, zo draait de pomp vaak droog en gaat kapot! Onder het rijden op gas, merk je dit uiteraard niet
Dit geldt overigens in hoofdzaak voor de 2.5 en 3.0 modellen, deze hebben een grotere tank:
Tank VOLDOENDE benzine. Ik reed voorheen eigenijk altijd met reservelampje aan, te lui, geen zin, en dat beetje starten op benzine kosstte niks.
Totdat de safrane me liet staan met n kapotte benzinepomp, waar je pas achterkomt als je de auto opnieuw wil starten ...
Pomp vervangen, met 350.000 vond ik een kapotte pomp niet gek, dus ik weer op de zelfde toer door (lui om te tanken) en jawel, vandaag weer pomp doorgebrand. (Ik heb toch altijd wel een 5l benzine erin zitten(!))
Maar dat beetje benzine staat te laag, zo draait de pomp vaak droog en gaat kapot! Onder het rijden op gas, merk je dit uiteraard niet
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Bedankt voor de tip!Riel schreef:Oh, 1 tip waar ik nu mee geconfronteerd wordt bij een safrane op gas.
Ik tank meestal 20 euro benzine als buffer. Doe je ontzettend lang mee. Maar ik zal nu zorgen dat ik het tijdig bijvul.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
Animale schreef:Bedankt voor de tip!Riel schreef:Oh, 1 tip waar ik nu mee geconfronteerd wordt bij een safrane op gas.
Ik tank meestal 20 euro benzine als buffer. Doe je ontzettend lang mee. Maar ik zal nu zorgen dat ik het tijdig bijvul.
Zorg in ieder geval dat het reservelampje uit is
-
martslaats
Safrane 2.0 16V LPG-g3
hoi wouter weet je toevallig wat voor merk gasinstalatie in de auto ligt?daar ik al 25 jaar op lpg rijd kan ik uit ervaring spreken dat dat voor de moter niets uitmaakt,want als iemand er lpg laat inbouwen kun je ervan uitgaan dat deze altijd lange stukken rijdt(of veel km moet maken),wat de moter dan weer ten goede komt,mijn vorige safrane had 350.000 km op lpg gelopen met origenele kop(en de moter was nog prima na 350.000) 
Ik heb een R25 gehad met 550.000 op LPG. Nooit een probleempje gehad motorisch gezien.
De gemiddelde auto op benzine haalt dit niet eens.
Het ligt overigens wel aan de motorblokken. Als je bijvoorbeeld de 'nieuwe' 2.4 van Volvo neemt, kun je voor de 200.000 al op een koprevisie rekenen terwijl de oude 2.5 vlot het dubbele doet.
De gemiddelde auto op benzine haalt dit niet eens.
Het ligt overigens wel aan de motorblokken. Als je bijvoorbeeld de 'nieuwe' 2.4 van Volvo neemt, kun je voor de 200.000 al op een koprevisie rekenen terwijl de oude 2.5 vlot het dubbele doet.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
- actiontoyboy
Goed om te horen dat LPG dus niet betekend dat een motor minder lang mee gaat.
Ik zit nu op ruim 362.000, hoop dat de 400 zonder problemen gehaald gaat worden.
Gerrit-Jan.
Ik zit nu op ruim 362.000, hoop dat de 400 zonder problemen gehaald gaat worden.
Gerrit-Jan.
Safrane II 2.5 RXE 1997 LPG....Sinds 10/10/2006 350.000 op de teller.
Gegarandeerd.
Overigens schijnt bij 400.000 het voor de meeste versnellingsbakken op de 2.5 wel gedaan te zijn. Ligt natuurlijk helemaal aan hoe je ermee omgaat, maar een 'revisie vooraf' is veel goedkoper dan wanneer t echt stuk loopt.
Ik ben van plan nog wel een paar jaar door te rijden met de safrane, hij is pas 9 jaar, alles werkt nog en ziet nog goed uit. ONdetussen ook al 325.000 op de klok, en die moet dus ook zeker over de 5 ton.
Je merkt wél dat je wat vermogen mist na deze kilometers. Langzaam is ie niet maar de echte power is er ook wel uit, denk dat ie in de loop van de km's toch wel 10% heeft ingeleverd.
Een koprevisie kost denk ik nog geen 400 euro (kleppen slijpen en zittingen is voldoende, eventueel nieuwe rubbertjes). Bakrevisie voordat ie stuk is hetzelfde. Nieuwe koppelingsset is ook geen 200 euro.
Dan heb ik voor 1000 euro de motor weer als herboren, nieuwe bak, koppeling en kop. Onderblok slijt niet of nauwelijks. UIteraard moet ik het werk dan wel zelf doen. Voor na de zomer waarschijnlijk wel een goed idee
Overigens schijnt bij 400.000 het voor de meeste versnellingsbakken op de 2.5 wel gedaan te zijn. Ligt natuurlijk helemaal aan hoe je ermee omgaat, maar een 'revisie vooraf' is veel goedkoper dan wanneer t echt stuk loopt.
Ik ben van plan nog wel een paar jaar door te rijden met de safrane, hij is pas 9 jaar, alles werkt nog en ziet nog goed uit. ONdetussen ook al 325.000 op de klok, en die moet dus ook zeker over de 5 ton.
Je merkt wél dat je wat vermogen mist na deze kilometers. Langzaam is ie niet maar de echte power is er ook wel uit, denk dat ie in de loop van de km's toch wel 10% heeft ingeleverd.
Een koprevisie kost denk ik nog geen 400 euro (kleppen slijpen en zittingen is voldoende, eventueel nieuwe rubbertjes). Bakrevisie voordat ie stuk is hetzelfde. Nieuwe koppelingsset is ook geen 200 euro.
Dan heb ik voor 1000 euro de motor weer als herboren, nieuwe bak, koppeling en kop. Onderblok slijt niet of nauwelijks. UIteraard moet ik het werk dan wel zelf doen. Voor na de zomer waarschijnlijk wel een goed idee