Originele xenon

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
§teven

Originele xenon

Bericht door §teven »

Vandaag heb ik twee originele xenonkoplampen ingebouwd. Daarbij heb ik de stelmotortjes van mijn oude halogeenkoplampen overgezet. Op deze manier is het plug-and-play. De koplampen schijnen helaas veel te laag en ik krijg ze niet hoger afgesteld met de schroef op het stelmotortje zelf. Ik kan ze wel lager afstellen en ook het draaiwieltje binnen op het dashboard werkt gewoon. Iemand een idee wat er mis kan zijn?
2.5 RXE 1999 op LPG
Safrane010

Re: Originele xenon

Bericht door Safrane010 »

Bij mij schijnen ze laag met contact uit, omhoog schroeven hielp niet, pas bij
Bij contact aan, komen de lampen omhoog en kan je ze afstellen. Op t achteras zat volgens mij een hoogteverstelling , zodat ze automatisch een goede hoogte weergeven.
Eigenaar van Renault safrane 2.5 20v 1998 Benzine/LPG
Overgenomen van Wally op vrijdag 22-november-2024
Distributie gedaan op 521.xxx

Motor met bak vervangen op 529009 op 28 januari 2025
Distributie gedaan op 26 januari 2025
Lpg installatie vernieuwd door lpi vialle op 17-06-2025
Bougies vervangen op 18-06-2025
Verdelerkap vervangen op 18-06-2025
§teven

Bericht door §teven »

Er zit geen hoogteverstelling op mijn auto, origineel zit er halogeen in. Zou dat het probleem zijn? Ik heb begrepen uit een ander topic dat de stelmotortjes vervangen kunnen worden en dat het dan prima zou moeten werken, ook zonder die hoogteverstelling op de achteras.
2.5 RXE 1999 op LPG
§teven

Bericht door §teven »

De info over die stelmotortjes heb ik uit dit topic. Maar het zou mij niet verbazen dat ik de xenonlampen eerst moet fixeren of iets dergelijks om uit die lage startpositie te halen en op een "normale" stand te zetten en dat daarna de exacte hoogte goed af te stellen is met de schroef op het stelmotortje.

Ik ga vanavond de boel weer terugwisselen en daarna eens goed in de xenonlamp duiken. Als iemand tips heeft hoe die startpositie aan te passen is, hoor ik het graag.
2.5 RXE 1999 op LPG
§teven

Bericht door §teven »

Nog een ander topic waarin hetzelfde geschreven wordt door Bart. Ga ik toch twijfelen of die startpositie wel het probleem is. Zou ik op de één of andere manier het stelmotortje niet goed op verstelling van de lamp zelf geklikt hebben? Dan kan de lamp wel naar beneden geduwd worden, maar niet overeind getrokken worden. Misschien kantelt de lamp een klein stukje omhoog, maar trekt dan niet verder omdat het niet vastzit. Zoals ik schreef, ik ga vanavond nog een keer de boel loshalen, maar tips blijven welkom. :D
2.5 RXE 1999 op LPG
§teven

Bericht door §teven »

En opgelost! Het was inderdaad het niet goed vastgeklikt zijn van de stelmotortjes. Dat is even pielen en peuteren, je hebt het eigenlijk ook helemaal niet goed door of het nu wel of niet vastzit. Nu dus wel gelukt en meteen op de goede hoogte afgesteld. Ik heb gister de halogeenlampen op de garagedeur geprojecteerd en met krijt de hoogte afgetekend, dat was nu nog goed te zien en daarmee perfect af te stellen. Ben benieuwd wat ik er van ga vinden in het donker. Onze Clio heeft origineel ook xenon, ik verbaas me elke keer weer over het positieve verschil van die verlichting vergeleken met de halogeen in de Safrane.
2.5 RXE 1999 op LPG
safrance

Bericht door safrance »

Fijn dat het is gelukt! En ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Bij mij zit er halogeen op en als het donker is en regent is het zicht abominabel.
Kan ook de leeftijd zijn ....
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k >> 430k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Fuego_gtx

Bericht door Fuego_gtx »

Van de auto of de bestuurder ? :D
Renault Forever :P ??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
§teven

Bericht door §teven »

:mrgreen:

Jan, mijn eerste indruk vanochtend was goed. Veel betere lichtopbrengst. Wel veel witter, misschien mijn stadslichtjes en grootlicht ook maar aanpassen naar van die xenonlook witte lampjes. Wel jammer, ik ben begonnen met gele lampen en dat past qua uiterlijk beter vind ik het bij zo'n oude Franse bak. Maar die gele lampen waren helemaal "hallo geen lampen",niet verantwoord met mijn jaarkilometrage en het donkere buitengebied waar ik woon. Het verschil tussen de witte H7 en xenon in donker in combinatie met regen ga ik ook nog ervaren en zal ik dan ook nog delen.
2.5 RXE 1999 op LPG
safrance

Bericht door safrance »

En ik maar denken dat het aan mij ligt, maar de auto is natuurlijk ook niet de jongste meer [smilie=doh.gif]
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k >> 430k
Je vindt slechts wat je zoekt.
§teven

Bericht door §teven »

Ik ben ondertussen geheel overtuigd van de xenonverlichting. Het geeft een helderder beeld, breder in de bermen en reflectie van verkeersborden is ook beter. Het schijnt voor mijn gevoel niet verder op het wegdek, maar dus wel een stuk helderder. Met regen in het donker is het wel beter dan de halogeen, maar minder schokkend dan zonder regen. Ik kan het iedereen aanraden, fluitje van een cent om de koplampen te vervangen, alleen dat stelmotortje dus even goed aansluiten.

Ondertussen ben ik ook op zoek naar goede heldere witte lampjes voor de stadslichtjes en het grootlicht, maar die ik op het oog heb (Philips H7 Ultra Vision White) zijn schreeuwend duur. Beetje zonde, want het gaat me er vooral om dat het gelige licht niet past bij het heldere wit van de xenon. Dus vooral een optische wens, niets noodzakelijks.
2.5 RXE 1999 op LPG
Safrane010

Goed om te horen dat het bevalt!
Ik heb onlangs d2s (xenon) 3000K besteld, met gele stadslichten. Puur om te kijken hoe dat zou staan. Ik heb er nu standaart d2s in zitten.
Het zou leuk zijn als je een paar foto’s zou plaatsen! Overdag/s avonds.

§teven

Bericht door §teven »

Ik heb nu wel de helder witte stadslichtjes van Philips los besteld. Ik zal wat foto's maken als ik ze binnen heb. Grootlicht laat ik maar even zoals het nu is.
2.5 RXE 1999 op LPG
Safrane010

Ik doelde op foto’s dat het xenon aanstaat.

Fuego_gtx

Bericht door Fuego_gtx »

§teven schreef: 14 dec 2024, 08:17 Ik heb nu wel de helder witte stadslichtjes van Philips los besteld. Ik zal wat foto's maken als ik ze binnen heb. Grootlicht laat ik maar even zoals het nu is.
Ik heb mijn Saf toen uitgerust met xenon die ik uit sloopautos heb gedemonteerd. Dat zijn van die aftermarket setjes die plug je gewoon in de bestaande stekers en in de koplamp.
Leden kunnen zich misschien nog herinneren van de meeting bij Jack wat voor enorme hoeveelheid licht dat gaf :)
Misschien nog online of op een sloop te vinden??
Succes
Renault Forever :P ??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Plaats reactie