Ik wil de multiriem vervangen van mn 2.0 saf, maar kom voor geen mogelijkheid goed bij de spanner, laat staan de riem! Heeft iemand een goede uitleg oid hiervoor?
Mijn dank is groot!
-S
Multiriem spanner 2.0 volvo blok. HOE?
Multiriem spanner 2.0 volvo blok. HOE?
98' Safrane 2.O RXE Met schuifkantel dakje! :] 251K >> 274K TN-DN-48
Hoe het zit met een 2.0 weet ik niet.
Vermoedelijk is het in principe voor dwarsliggende motoren hetzelfde.
Dwz benaderen van de bovenkant én de zijkant.
Hier even 2 foto`s van een distributie wissel van mijn 24v....


Hier is wel de rechter boven motorsteun gedemonteerd.
Misschien heb je wat aan deze info.
Had jij mijn PM nog gelezen....?
Gr Albert
Vermoedelijk is het in principe voor dwarsliggende motoren hetzelfde.
Dwz benaderen van de bovenkant én de zijkant.
Hier even 2 foto`s van een distributie wissel van mijn 24v....


Hier is wel de rechter boven motorsteun gedemonteerd.
Misschien heb je wat aan deze info.
Had jij mijn PM nog gelezen....?
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Je hebt een speciale sleutel nodig.
Deze is te maken van een "gasdop" je weet wel zo'n stop die op het einde van een gasbuis in huis zit. Het vierkant zou moeten passen in de uitsparing op de spanrol. Je zaagt de schroefdraad eraf en last het restant op een plat stuk strip van plm 1 duim breed en 60 cm lang.
Je moet erven opletten hoe de stand van het vierkant moet zijn om de spanrol goed te kunnen lossen. Kijk ook eens op een Volvoforum, deze motoren zaten voor het eerst in de 850.
Je kunt ook zo'n sleutel kopen of lenen.
Succes
mvg WillemS
Deze is te maken van een "gasdop" je weet wel zo'n stop die op het einde van een gasbuis in huis zit. Het vierkant zou moeten passen in de uitsparing op de spanrol. Je zaagt de schroefdraad eraf en last het restant op een plat stuk strip van plm 1 duim breed en 60 cm lang.
Je moet erven opletten hoe de stand van het vierkant moet zijn om de spanrol goed te kunnen lossen. Kijk ook eens op een Volvoforum, deze motoren zaten voor het eerst in de 850.
Je kunt ook zo'n sleutel kopen of lenen.
Succes
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Zie ook mijn reportage:
http://www.renaultsafrane.nl/forum/viewtopic.php?t=3625
http://www.renaultsafrane.nl/forum/viewtopic.php?t=3625
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Enige tijd geleden heb ik mijn dynamo vervangen. Voor het ontspannen van de multiriem ben ik destijds gestart met het idee van AS1, maar bij mij werkte dat niet, het vierkant schoot er steeds uit.
Ik heb toen een lange sleutel 23 gepakt en deze van onderen uit op positie C van de spanrol gezet, iemand anders heeft toen het boortje in het gaatje A>B gestoken.
Later bleek mij het handigst om te beginnen (en te eindigen) met de riem van (op) de spanrol te schuiven, en pas daarna de riem van de overige poelies te halen.
Ik leen het plaatje van AS1 hieronder:

Onder Bestanden vindt je in Ph2MR302N7Q op pag 7-4 en 7-5 nuttige tekeningen.
PS. De situatie bij de 2.0 wijkt behoorlijk af van de foto's van Albert
Ik heb toen een lange sleutel 23 gepakt en deze van onderen uit op positie C van de spanrol gezet, iemand anders heeft toen het boortje in het gaatje A>B gestoken.
Later bleek mij het handigst om te beginnen (en te eindigen) met de riem van (op) de spanrol te schuiven, en pas daarna de riem van de overige poelies te halen.
Ik leen het plaatje van AS1 hieronder:

Onder Bestanden vindt je in Ph2MR302N7Q op pag 7-4 en 7-5 nuttige tekeningen.
PS. De situatie bij de 2.0 wijkt behoorlijk af van de foto's van Albert

Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k >> 430k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Je vindt slechts wat je zoekt.
Bedankt allemaal voor de bijdragen op de vraag alhier.
Afgelopen vrijdag dankzij deze uiteenzetting zonder veel moeite deze reparatie uitgevoerd die er letterlijk om schreeuwde (het waren de lagers van de spanrol die het op een krijsen hadden gezet).
Tips die ik nog kan geven:
- gebruik een stukje L profiel (19x19) en een griptang. Oefen op de werkbank met de nieuwe spanner. Dan weet je hoeveel kracht je moet zetten en hoever je moet draaien
- Mijn ervaring was dat het makkelijkst was om alle rollen te pakken en daarna pas de krukas. Dan met een dop op de krukas (versnellingin vrij) eenvoudig het laatste slagje doen alsof je een band om een velg legt.
Het viel me op dat bij mij (zowel op de oude als op de nieuwe) de riem iets (paar mm) in de lucht lijkt te zweven en niet centraal op de spanrol en op de geleiderol.
Afgelopen vrijdag dankzij deze uiteenzetting zonder veel moeite deze reparatie uitgevoerd die er letterlijk om schreeuwde (het waren de lagers van de spanrol die het op een krijsen hadden gezet).
Tips die ik nog kan geven:
- gebruik een stukje L profiel (19x19) en een griptang. Oefen op de werkbank met de nieuwe spanner. Dan weet je hoeveel kracht je moet zetten en hoever je moet draaien
- Mijn ervaring was dat het makkelijkst was om alle rollen te pakken en daarna pas de krukas. Dan met een dop op de krukas (versnellingin vrij) eenvoudig het laatste slagje doen alsof je een band om een velg legt.
Het viel me op dat bij mij (zowel op de oude als op de nieuwe) de riem iets (paar mm) in de lucht lijkt te zweven en niet centraal op de spanrol en op de geleiderol.
Heel vroeger: Renault 25 TXE (1991) -> in stalling wachtend op tijd en liefde
Vroeger: Safrane 2.5 RXT 1998 -> helaas terziele
Nu: Renault Laguna III 2.0 16V
http://millhill.nl
Vroeger: Safrane 2.5 RXT 1998 -> helaas terziele
Nu: Renault Laguna III 2.0 16V
http://millhill.nl
Re: Multiriem spanner 2.0 volvo blok. HOE?
Zou iemand mij willen helpen met het vervangen van de Dynamo ? Ik ben al best ver maar durf niet verder.....
De auto staat in Halfweg , er is voldoende gereedschap .
Uiteraard tegen betaling.
met vriendelijk groet Edwin
0620036405
De auto staat in Halfweg , er is voldoende gereedschap .
Uiteraard tegen betaling.
met vriendelijk groet Edwin
0620036405